20 kwietnia, 2018
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną pod znakiem zapytania. Co z oceną środowiskową i pieniędzmi na port w Elblągu?
W sprawnym przeprowadzeniu całej inwestycji pomóc ma przygotowana przez PiS specustawa, uchwalona ponad rok temu przez parlament. Specustawa ogranicza zakres konsultacji społecznych i odwołań dotyczących inwestycji, które mają być zastąpione jedynie opiniami, bo te nie są dla nikogo wiążące i nie mogą być podstawą do wszczęcia postępowań administracyjno-sądowych. Mimo to dotrzymanie obietnicy, że kanał zostanie oddany do użytku w 2022 roku, już teraz stoi pod wielkim znakiem zapytania.
Na początku kwietnia br. Zarząd Województwa Pomorskiego wydał mocno negatywną opinię na temat obiecywanej przez PiS szybkiej budowy kanału. Wynika z niej m.in., że koszty budowy i eksploatacji są niedoszacowane, a potencjalne korzyści z kanału przyjęto z nadmiernym optymizmem (chodzi m.in.o planowany dynamiczny rozwój portu w Elblągu, który według polityków PiS stanie się teraz IV Portem RP).
Poza tym nadal nie ma decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, która ma być przecież prowadzona na obszarach szczególnie cennych przyrodniczo, bo w granicach Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”, obszarów Natura 2000 oraz rezerwatu przyrody. A właśnie kwestie ochrony przyrody mogą realnie zablokować przekop na bardzo długie lata.
– Bez decyzji środowiskowej, która dla tej inwestycji może mieć kluczowe znaczenie, nie może być projektu budowy kanału – alarmuje senator PO Jerzy Wcisła z Elbląga, od lat jeden z największych zwolenników przekopu Mierzei Wiślanej.
– Nie wiemy już teraz, jaka może być decyzja środowiskowa, ale teoretycznie może ona zmienić lokalizację kanału i planowanych wysp na Zalewie Wiślanym oraz określić nowy zakres kompensacji przyrodniczych. Bez tego dokumentu praktycznie nie można mówić o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną – podkreśla senator i dodaje: – Specustawa pozwala oczywiście rządowi zbagatelizować opinię Zarządu Województwa Pomorskiego i formalnie pozwala także na nieliczenie się z opiniami ekologów, ale – jak dowodzi przykład Puszczy Białowieskiej – w przypadkach protestów, inwestycja może zostać skutecznie zatrzymana przez instytucje europejskie. PiS, jeśli rzeczywiście chce kanał wybudować, to musi się z takimi problemami liczyć.
– Specustawa i arogancja tutaj nie wystarczą – mówi dalej Jerzy Wcisła. – Niestety, gdy PiS w 2016 roku przerwał procedurę uzgodnień z Komisją Europejską o lokalizacji kanału w Nowym Świecie, to z fazy projektowania wróciliśmy do fazy koncepcji i dzisiaj jesteśmy dalej od wybudowania kanału niż w 2014 roku.
Od początku integralną częścią projektu budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną była rozbudowa elbląskiego portu, tak by zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. To główne uzasadnienie ekonomiczne budowy kanału.
Analiza ekonomiczna mówi, że przez kanał przetoczy się 1,5 mln ton ładunków rocznie, które dotrą do portu w Elblągu i zostaną tam rozładowane. Dlatego w 2014 roku rząd zobowiązał się do zainwestowania w port elbląski 150 mln zł, bez tego nie przeładuje się tam tylu ładunków. Teraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej mówi wprost: nie mamy pieniędzy na inwestycje w porcie elbląskim. Oznacza to, że budowa kanału ma być realizowana bez… analiz ekonomicznych – dodaje senator Wcisła. W swoim oświadczeniu, skierowanym w tym tygodniu do ministra Gróbarczyka, napisał:
„Port Morski w Elblągu w propagandzie Prawa i Sprawiedliwości ma być czwartym portem Rzeczypospolitej. Mnie takie deklaracje cieszą, ale niestety za słowami nie idą czyny. Bo nawet jeśli zapowiadana budowa kanału przez Mierzeję dojdzie do skutku, to sam kanał nie zwiększy możliwości przeładunkowych portu, a rząd PiS wycofał się z deklaracji poprzedniego rządu PO-PSL przeznaczenia na konieczną rozbudowę portu kwoty 150 mln zł. Co gorsza, obecnie nie ma nawet pieniędzy na bieżące utrzymanie torów wodnych. W efekcie – chyba po raz pierwszy po zimowych przerwach – nie pogłębiono tychże torów, co praktycznie zatrzymało przeładunki w porcie. Z portu nie mogą wypłynąć już załadowane barki i nie mogą do Elbląga wpłynąć barki załadowane w Kaliningradzie. Prawdopodobnie Urząd Morski nie posiada pieniędzy na realizację tego zadania, więc za kilka miesięcy port w Elblągu – zamiast lauru czwartego portu Rzeczypospolitej – może stać się bankrutem” – mówił senator Wcisła.
Aktualności
Po 4 latach, 67 posiedzeniach i rozpatrzonych 1100 aktach prawnych zakończyliśmy X kadencję Senatu Rzeczpospolitej Polskiej. Jestem dumny z tych czterech lat i z 51 koleżanek i kolegów, z którymi tak wiele zrobiliśmy. Z powstrzymania (wraz z samorządami) idiotycznych wyborów kopertowych, z zatrzymania partyjnych kandydatów PiSu na Rzecznika Praw Obywatelskich, w tym niejakiego Wawrzyka od
Senator Jerzy Wcisła informuje, że na jego wniosek Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadzi kontrolę w celu wykrycia nieprawidłowości związanych z realizacją Kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dodatkowo, NIK skontroluje również decyzje dotyczące zakończenia Kanału 900 metrów przed Elblągiem. Inicjatywa skontrolowania przekopu Mierzei i doprowadzenia toru wodnego do Elbląga wyszła od senatora Jerzego Wcisły. Pomimo wieloletnich wysiłków,
Od Pasłęka rozpoczęliśmy akcję „Dołącz do nas. Pilnuj wyborów”. Chcemy, by w każdej komisji była osoba, która będzie pilnowała prawidłowości przebiegu wyborów i liczenia głosów. W Pasłęku towarzyszyli mi: Wiesława Włodarczyk, Karol Bidziński, Paweł Marchlewski i Dorota Wcisła. Serdecznie dziękuję za wspólną pracę. Wiele osób mówi nam, że rzeczywiście boją się, że będą próby sfałszowania
Dzisiaj (5 lipca) w Senacie spotkaliśmy się z twórcami lokalnych telewizji i parlamentarzystami, aby dyskutować o znaczeniu telewizji lokalnych dla demokracji i lokalnych społeczności. W trakcie debaty przedstawiono kilka wartościowych propozycji, które mogą przyczynić się do skuteczniejszego wypełniania misji lokalnych telewizji. Zabierając głos podkreśliłem, że należy stanowczo bronić mediów lokalnych, tak samo jak broni się
Złożyłem wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o skontrolowanie działań związanych z budową drogi wodnej w ramach Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała ta hucpa ze zbudowaniem kanału przez Mierzeję, którego założeniem było od zawsze połączenie portu w Elblągu z morzem, jest po to, aby przejąć port w Elblągu. Rząd dziś robi na tym polityczną, łajdacką
Otwieramy dla dzieci drzwi do psychologów, zamknięte przez złe prawo. Psychologów jest za mało, a w dodatku Ci, którzy są w szkołach nie mogą przyjmować dzieci poniżej 18. roku życia – bo zabrania im tego prawo. Dlatego chcemy je zmienić. O tym mówiliśmy na briefingu prasowym, wraz z Eweliną Majchrzak, psycholożką pracującą m.in. w Szkole
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła