20 kwietnia, 2018
Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną pod znakiem zapytania. Co z oceną środowiskową i pieniędzmi na port w Elblągu?
W sprawnym przeprowadzeniu całej inwestycji pomóc ma przygotowana przez PiS specustawa, uchwalona ponad rok temu przez parlament. Specustawa ogranicza zakres konsultacji społecznych i odwołań dotyczących inwestycji, które mają być zastąpione jedynie opiniami, bo te nie są dla nikogo wiążące i nie mogą być podstawą do wszczęcia postępowań administracyjno-sądowych. Mimo to dotrzymanie obietnicy, że kanał zostanie oddany do użytku w 2022 roku, już teraz stoi pod wielkim znakiem zapytania.
Na początku kwietnia br. Zarząd Województwa Pomorskiego wydał mocno negatywną opinię na temat obiecywanej przez PiS szybkiej budowy kanału. Wynika z niej m.in., że koszty budowy i eksploatacji są niedoszacowane, a potencjalne korzyści z kanału przyjęto z nadmiernym optymizmem (chodzi m.in.o planowany dynamiczny rozwój portu w Elblągu, który według polityków PiS stanie się teraz IV Portem RP).
Poza tym nadal nie ma decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji, która ma być przecież prowadzona na obszarach szczególnie cennych przyrodniczo, bo w granicach Parku Krajobrazowego „Mierzeja Wiślana”, obszarów Natura 2000 oraz rezerwatu przyrody. A właśnie kwestie ochrony przyrody mogą realnie zablokować przekop na bardzo długie lata.
– Bez decyzji środowiskowej, która dla tej inwestycji może mieć kluczowe znaczenie, nie może być projektu budowy kanału – alarmuje senator PO Jerzy Wcisła z Elbląga, od lat jeden z największych zwolenników przekopu Mierzei Wiślanej.
– Nie wiemy już teraz, jaka może być decyzja środowiskowa, ale teoretycznie może ona zmienić lokalizację kanału i planowanych wysp na Zalewie Wiślanym oraz określić nowy zakres kompensacji przyrodniczych. Bez tego dokumentu praktycznie nie można mówić o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną – podkreśla senator i dodaje: – Specustawa pozwala oczywiście rządowi zbagatelizować opinię Zarządu Województwa Pomorskiego i formalnie pozwala także na nieliczenie się z opiniami ekologów, ale – jak dowodzi przykład Puszczy Białowieskiej – w przypadkach protestów, inwestycja może zostać skutecznie zatrzymana przez instytucje europejskie. PiS, jeśli rzeczywiście chce kanał wybudować, to musi się z takimi problemami liczyć.
– Specustawa i arogancja tutaj nie wystarczą – mówi dalej Jerzy Wcisła. – Niestety, gdy PiS w 2016 roku przerwał procedurę uzgodnień z Komisją Europejską o lokalizacji kanału w Nowym Świecie, to z fazy projektowania wróciliśmy do fazy koncepcji i dzisiaj jesteśmy dalej od wybudowania kanału niż w 2014 roku.
Od początku integralną częścią projektu budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną była rozbudowa elbląskiego portu, tak by zwiększyć jego możliwości przeładunkowe. To główne uzasadnienie ekonomiczne budowy kanału.
Analiza ekonomiczna mówi, że przez kanał przetoczy się 1,5 mln ton ładunków rocznie, które dotrą do portu w Elblągu i zostaną tam rozładowane. Dlatego w 2014 roku rząd zobowiązał się do zainwestowania w port elbląski 150 mln zł, bez tego nie przeładuje się tam tylu ładunków. Teraz minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej mówi wprost: nie mamy pieniędzy na inwestycje w porcie elbląskim. Oznacza to, że budowa kanału ma być realizowana bez… analiz ekonomicznych – dodaje senator Wcisła. W swoim oświadczeniu, skierowanym w tym tygodniu do ministra Gróbarczyka, napisał:
„Port Morski w Elblągu w propagandzie Prawa i Sprawiedliwości ma być czwartym portem Rzeczypospolitej. Mnie takie deklaracje cieszą, ale niestety za słowami nie idą czyny. Bo nawet jeśli zapowiadana budowa kanału przez Mierzeję dojdzie do skutku, to sam kanał nie zwiększy możliwości przeładunkowych portu, a rząd PiS wycofał się z deklaracji poprzedniego rządu PO-PSL przeznaczenia na konieczną rozbudowę portu kwoty 150 mln zł. Co gorsza, obecnie nie ma nawet pieniędzy na bieżące utrzymanie torów wodnych. W efekcie – chyba po raz pierwszy po zimowych przerwach – nie pogłębiono tychże torów, co praktycznie zatrzymało przeładunki w porcie. Z portu nie mogą wypłynąć już załadowane barki i nie mogą do Elbląga wpłynąć barki załadowane w Kaliningradzie. Prawdopodobnie Urząd Morski nie posiada pieniędzy na realizację tego zadania, więc za kilka miesięcy port w Elblągu – zamiast lauru czwartego portu Rzeczypospolitej – może stać się bankrutem” – mówił senator Wcisła.
Aktualności
W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.
Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu
Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi
Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły
Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg. Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu: Od pewnego czasu Elbląg jest
Podczas posiedzenia parlamentarnych Zespołów – ds. Młodzieży i ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży dyskutowaliśmy o rozwiązaniach dla młodych. Na posiedzeniu Parlamentarnych Zespołów zdecydowaliśmy o wystąpieniu do Rządu z wnioskiem o to, by praktyki absolwenckie były płatne, merytoryczne i uwzględniając potrzeby społeczne Polski – np. jeśli na Warmii i Mazurach brakuje psychologów szkolnych, to Państwo
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła