Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Debata o Pętli Żuławskiej

O przeszkodach w rozwoju żeglugi na obszarze Pętli Żuławskiej oraz barierach nawigacyjnych i innych problemach związanych z użytkowaniem szlaków wodnych w tym regionie rozmawiali w czwartek, 9 marca uczestnicy spotkania w Nowym Dworze Gdańskim. Spotkanie było też okazją do podsumowania działań podjętych w ostatnich dwunastu miesiącach w ramach prac nad rozwojem żeglugi na Żuławach. Inicjatorem tego strategicznego przedsięwzięcia jest Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, a w jego realizację zaangażowały się m.in. lokalne samorządy i instytucje, jak choćby Urząd Morski w Gdyni, Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej czy Spółka Pętla Żuławska. Całkowity budżet przeznaczony na rewitalizacje i budowę sieci szlaków żeglugowych na terenie Żuław, Zalewu Wiślanego i Zatoki Gdańskiej wynosi 94 mln zł, z czego 12 mln przeznaczono na inwestycje w obszarze Pętli Żuławskiej. W tym rejonie powstaną cztery porty żeglarskie, dwie przystanie jachtowe, przebudowane będą trzy mosty. Inwestycje mają zakończyć się do 2020 roku.
– Mamy trzydzieści dwa szlaki kajakowe na obszarze objętym programem rozwoju Pętli Żuławskiej – poinformował Krzysztof Czopek, reprezentujący Urząd Marszałkowski. – Ich łączna długość to odcinek mniej więcej jak z Nowego Dworu do Amsterdamu. Rocznie korzysta z tych szlaków trzysta tysięcy osób, czyli więcej niż Gdynia liczy mieszkańców. Na te szlaki przeznaczonych zostanie 71 milionów złotych z regionalnego programu operacyjnego. Trzysta kilometrów liczy szlak wodny na Zalewie Wiślanym, który ciągle jest zbyt słabo wykorzystany. Cały czas pracujemy nad tym, by szlaki na Zalewie były bardziej atrakcyjne, a co za tym idzie, żeby żeglarze chętniej z nich korzystali. Na ten cel przeznaczono 120 milionów złotych. W minionym sezonie sto trzydzieści tysięcy żeglarzy odwiedziło mariny na obszarach Pętli. Mamy jednak zbyt mało portów na terenie naszej części Wybrzeża. Tylko jedenaście. Gdynia na przykład nie zgłosiła się do projektu rewitalizacji portów Zatoki Gdańskiej, a ma ambicje być żeglarską stolicą Polski. Za chwilę może się okazać, że miejsc do cumowania jachtów jest więcej na przykład w Pucku lub na Żuławach. W tej perspektywie finansowej 50 milionów złotych zostanie przeznaczonych na rewitalizację portów. To oczywiście za mało, żeby zaspokoić wszystkie potrzeby, ale pozyskano je naprawdę dzięki sporemu wysiłkowi samorządu województwa. Warto to docenić. Oczywiście nasze prace nad realizacją zamierzonych celów nie ustają. Współpracujemy z wieloma instytucjami, na przykład Spółką Pętla Żuławska. Oni promują projekt za granicą, a my na obszarze krajowym. Teraz musimy starać się, by turystów pojawiało się u nas jak najwięcej.
Sprawozdanie z działań Spółki Pętla Żuławska przedstawił Michał Górski. Jak powiedział, spółka jest na razie, zgodnie z założeniami,  przedsięwzięciem deficytowym, ale z roku na rok generowana strata maleje. Z zestawień statystycznych wynika, że w minionym sezonie żeglarskim turystyka wodna na Żuławach się rozwijała, natomiast użytkownicy szlaków wodnych napotykali na wiele utrudnień w korzystaniu z infrastruktury i szlaków. O tych przeszkodach mówił Piotr Salecki z portalu zalewwislany.pl.
– Informacje zebrałem od użytkowników szlaków wodnych Pętli Żuławskiej, Zalewu Wiślanego i rejonu Zatoki Gdańskiej – zaznaczył Piotr Salecki. – Podzieliłem ja na kilka zagadnień głównych. Pierwsze to te dotyczące budowy prawidłowej infrastruktury wzdłuż szlaków, następne dostosowanie do zachodzących na tym terenie zmian, kolejne dotyczy dostępności szlaków wodnych i nagłych utrudnień występujących na trasach, a ostatnie bieżącego utrzymania infrastruktury i szlaków wodnych.
Obecny na spotkaniu senator Jerzy Wcisła przedstawił stan bezpieczeństwa na pochylniach Kanału Elbląskiego uznając, że jest on niewystarczający. Parlamentarzysta mówił także o znaczeniu trwającego właśnie Roku Rzeki Wisły.
– Będziemy mieli uroczyste obchody tego roku na Westerplatte, ale z powodu zaplanowanego w tym czasie remontu w Przegalinie żeglarze nie będą mogli dotrzeć na miejsce spotkania jachtami – poinformował parlamentarzysta. – Apeluję o przeprowadzenie tych prac w innym terminie. Szkoda też, że Wisła nie jest priorytetową rzeką, jeśli chodzi o plany rewitalizacji. Rządowe plany zakładają, że mają ją finansować przedsiębiorstwa, spółki skarbu państwa. Czy będzie je na to stać?
Zakres wykonanych dotychczas prac oraz planowanych inwestycji przedstawiła Anna Stelmaszczyk-Świerczyńska z Urzędu Morskiego w Gdyni.
– W związku z planowanym pogłębieniem podejścia w Pasłęku i Piaskach zakupiona zostanie pogłębiarka – mówiła przedstawicielka Urzędu. – W tym roku ruszą przetargi, opracowania projektów i starania o pozwolenia na budowę dotyczące inwestycji w Krynicy Elbląskiej, Krynicy Morskiej, w Piaskach. Do roku 2020 planujemy między innymi pogłębienie torów wodnych na Zalewie Wiślanym, przebudowę Portu we Fromborku, budowę wałów przeciwpowodziowych w Krynicy Morskiej.
To nie wszystkie inwestycje, których realizacja ma się rozpocząć w tym roku. Całość przedsięwzięcia strategicznego na obszarze Pętli Żuławskiej ma być zrealizowana do końca 2020 roku.   Źródło: http://www.zeglarski.info/artykuly/debata-o-petli-zulawskiej/

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz