thin

Elbląg musi być zabezpieczony przed powodzią. Senator Wcisła: To nie żaden koncert życzeń

Podczas zwołanej wczoraj konferencji prasowej senator PO Jerzy Wcisła poruszył m.in. temat realizacji projektu „Kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław – II etap” zaplanowanego do realizacji na terenie naszego miasta i powiatu elbląskiego, a także możliwości powstania w naszym mieście zbiornika retencyjnego.
– Poprzedni Rząd zrealizował I etap Kompleksowego zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław – pierwszy taki program po ich zatopieniu w czasie II wojny światowej. Na ten pierwszy etap wydano blisko pół miliarda złotych, z tego 100 mln na terenie województwa warmińsko-mazurskiego. Jego kontynuacją miał być II etap. Niestety, z nieznanych mi powodów, II etap, w którym miano wykonać zadania wartości ok. 600 mln zł, został okrojony do zaledwie 100 mln zł  i wszystkie zadania będą realizowane w województwie pomorskim
– mówił Jerzy Wcisła.
 
Senator podkreślił, że zrezygnowano z 17 zadań, czyli wszystkich zaplanowanych dla Warmii i Mazur (43 mln zł dla Elbląga i 58 mln zł dla powiatu elbląskiego). – Kilka przykładowych zadań to prawy brzeg rzeki Elbląg między mostem ul. Tysiąclecia a mostem ul. Mostowe (Bulwar Zygmunta Augusta – prokuratura, muzeum) – 8,8 mln zł, lewy brzeg rzeki Elbląg – praktycznie od mostu UE do mostu ul. Tysiąclecia (w tym: Wyspa Spichrzów) – 43 mln zł, przebudowa sieci 11,7 km kanałów polderu Nowakowo, co zwiększy ich drożność przeciwpowodziową – 5,5 mln zł czy modernizacja wałów od strony Zalewu Wiślanego (k. Jagodna) – 2,5 mln zł – wymieniał.
 
 
To nie żaden koncert życzeń, bo zinwentaryzowane potrzeby przeciwpowodziowe w Powiecie Elbląskim wyliczono na 130 mln zł. Zatem te 100 mln zł realizuje ok. 50 proc. potrzeb, reszta powinna być wykonana w III etapie, zaplanowanym do 2030 roku
 
– dodał Jerzy Wcisła.
 
Zdaniem senatora, bez tych inwestycji nie spełniają swej funkcji te, które już wykonano w I etapie. – Mówimy o programie kompleksowej ochrony, który zadziała wtedy, gdy będzie wykonany w całości. Nie wystarczy wykonać wał z jednej strony rzeki, by się zabezpieczyć jej wodami – stwierdził Jerzy Wcisła. – Złożyłem więc wniosek o przywrócenie tych 17 zadań do realizacji. Będzie to kosztowało 101 mln zł i na pewno będzie to niższy koszt niż koszty likwidacji szkód powodziowych, które bez tych inwestycji na pewno nastąpią.
 
Kolejnym tematem poruszonym podczas konferencji była budowa zbiornika retencyjnego na Srebrnym Potoku i zbiornika wodnego na potoku Dębica.
 
Potrzeba budowy zbiornika retencyjnego na Srebrnym Potoku została zapisana w 2014 roku, w programie tworzonym wówczas dla dorzecza Wisły. Niestety, ten program stał się typowym pułkownikiem, po którzy ten Rząd nie sięga. Zbiornik na Srebrnym Potoku ma zostać wybudowany ok. 160 metrów przed ujściem tego potoku do Kumieli – w okolicach Bażantarni, w pobliżu ulic Marymoncka i Sybiraków i ma mieć powierzchnię 4 hektarów
 
– zaznaczył Jerzy Wcisła.
 
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie posiadają pozwolenia potrzebne do rozpoczęcia tej  inwestycji. Koszt inwestycji oszacowano na 31 mln zł.
 
– Do tego zadanie należy dodać konieczność rozbudowy istniejącego, ale niefunkcyjnego obecnie, zbiornika retencyjnego przy potoku Dębica przy ul. Dąbrowskiego. Koszt tego zadania szacuje się na 2,2 mln zł. Musiałem w Senacie tłumaczyć, że na skraju Żuław znajdują się potoki o charakterze górskim i dlaczego Kumielę w Elblągu nazywa się Dzikuską. Informowałem o wielomilionowych szkodach już wyrządzonych, apelowałem – bez skutku. Oby natura nie ukarała nas za nonszalancję w wydawaniu jednych pieniędzy, np. na propagandę  i oszczędzaniu na te zadania, od których zależy nasze bezpieczeństwo. Jedna-dwie powodzie mogą kosztować więcej niż te dwie konieczne dla Elbląga inwestycję. Będziemy o nie nadal zabiegać. – dodał senator.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.