Jerzy Wcisła – Senator RP

Fundusz Odbudowy – fakty i mity

27 maja prawdopodobnie Senat przyjmie ustawę ratyfikacyjną decyzji Unii Europejskiej dotyczącej zasobów własnych, czyli zgody na uruchomienie Instrumentu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Przyjmie ją razem z preambułą gwarantującą przejrzysty podział pieniędzy, udział samorządów w monitorowaniu i środkach, większych pieniądzach na służbę zdrowia.

Spotykamy się z zarzutem ze strony polityków partii rządzącej, że jesteśmy przeciwko otrzymaniu przez Polskę środków unijnych i opóźniamy ich przekazanie. To ohydne kłamstwa.

·      Po pierwsze. Sejm mógł przyjąć ustawę miesiąc wcześniej – w I połowie kwietnia. Nie zrobił tego, bo Zjednoczona Prawica jest skłócona i nie była w stanie podjąć jednolitej decyzji. Dopiero gdy Lewica praktycznie bez gwarantowanych zabezpieczeń poparła ustawę, PiS przedstawił uchwałę w Sejmie.

·      Po drugie. Przeciwnicy wzięcia środków unijnych są tylko w Zjednoczone Prawicy.
o   To premier Morawiecki mówił w grudniu 2020 r., że Polska nie potrzebuje Funduszu Odbudowy, bo kredyty Polska sobie wziąć sama na lepszych warunkach.
o   Tylko posłowie Zjednoczonej Prawicy i Konfederacji są przeciw – opozycja jest proeuropejska i chce dla Polski środków unijnych.

·      Po trzecie. Problemem nie jest ustawa ratyfikacyjna, a sposób zarządzania pieniędzmi unijnymi i monitorowania ich dystrybucji.
o   Niestety, PiS prowadził nie tyle konsultacje, ile prezentacje i dziś nawet nie wiemy, jak wersja Krajowego Plany odbudowy trafiła do Brukseli.
o   A jeżeli PiS chciałby podzielić się – nie z opozycją – ale głównie z samorządami zarządzaniem i monitorowaniem środków unijnych, to Senat już 26 marca powołał Agencję Spójności i Rozwoju, która ten problem rozwiązywała. Wystarczyło ją przyjąć przez Sejm i ratyfikacja byłaby przyjęta.

·      Po czwarte. Nawet jeśli Senat by przyjął ustawę ratyfikacyjną, to nie znaczy, że księgowy w Brukseli przelałby do Polski 250 mld zł.
o   By tak się stało, trzeba jeszcze uzgodnić w Brukseli Krajowy Plan Odbudowy – za to odpowiada Rząd, a uzgadnianie jeszcze się nie rozpoczęło.

·      Po piąte. Siedem państw nie ratyfikowało Funduszu: Austria, Estonia, Węgry, Irlandia, Holandia, Rumunia, Polska oraz Finlandia – w której jest z tym duży problem. Innym kłamstwem jest opowiadanie, że w Krajowym Planie Odbudowy są zapisane następujące inwestycje dla Elbląga i czekają na pieniądze unijne:
·      Rozbudowa i modernizacja Portu Morskiego w Elblągu – 190 mln zł
·      Obwodnica Północna Elbląga – 230 mln zł
·      Zabezpieczenie przeciwpowodziowe i zbiornik retencyjny – ok. 100 mln zł
·      Połączenie z obszarem inwestycyjnym Terkawka – 85 mln zł To wykaz części inwestycji, które miasto chce realizować z udziałem środków unijnych i właśnie dlatego, by mogło liczyć na te środki, domagamy się, by samorządy brały udział w decydowaniu o tym, kto je otrzyma – by nie było powtórki z Funduszu Inwestycji Lokalnych, gdzie pieniądze dostawały samorządy rządzona przez PiS.


Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT