Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Interwencja ws. wykluczenia Elbląga z Sieci Szybkich Kolei

Na szczeblu ogólnopolskim zapadają decyzje dot. projektów transportowych, z których Miasto Elbląg jest wykluczane.
Interweniowałem w Senacie, aby został włączony do sieci szybkich kolei. Oświadczenie w tej sprawie złożyłem na 6. posiedzeniu Senatu. oraz zaadresowałem do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.


Do 10 marca br. można było składać wnioski do projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego i integralnie z nim powiązanego Programu Kolejowego.
Przypomnę program zakłada budowę lotniska, które ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie – docelowo 100 mln! – i budową sieci połączeń kolejowych, które pozwolą dojechać do lotniska w ciągu 2,5 godziny praktycznie z każdego większego miasta w Polsce.
Koszt całego projektu szacuje się na 50-60 mld zł i w części dotyczącej budowy lotniska jest – moim zdaniem – tak samo realny jak obietnica, że w Polsce wkrótce będzie jeździło milion samochodów elektrycznych (aktualnie jest ok. 5,5 tys. aut elektrycznych i 3,5 tys. hybryd).
Ale Program Kolejowy może w jakiejś formie być realizowany. Jest zgodny z Europejską Polityką Transportową – które wskazuje, że komunikacja na odległości do 500-600 km powinna być realizowana właśnie szybkimi kolejami, a nie samolotami.
Dlatego temu programowi przyglądam się od ponad roku bardzo dokładnie.
Program zakłada zbudowanie 10 tzw. Szprych, które będą zbiegały się
w Warszawie i lotnisku w Balicach. Pociągi mają jeździć w prędkością 250 km na godzinę i zapewnić dojazd do lotniska w ciągu 2,5 godziny.
W ramach inwestycji planuje się wybudowanie 1.600 km nowych torowisk.
Koleje mają połączyć 100 największych miast w Polsce, mają też generować zapotrzebowanie na korzystanie z naszego lotniska obywateli państw sąsiadujących z Polską.
Popatrzmy, jak te zapowiedzi mają się do Elbląga.
Elbląg – 31 miasto pod względem liczby ludności – i jako jedyne z 39 miast ponad stutysięcznych – nie jest objęte siecią kolei dużych prędkości.
Osią – szprychą – w ramach której Elbląg powinien być w sposób naturalny objęty siecią jest połączenie Gdańska z Warszawą i CPL.
Tymczasem, połączenie Gdańska z lotniskiem w Baranowie i z Warszawą zaplanowano przez Grudziądz i Włocławek. By je zrealizować trzeba będzie wykonać ponad 300 km nowych torowisk.
W rezultacie nie tylko Elbląg zostanie poza siecią, ale także sieć nie będzie przyciągała mieszkańców Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego – przypomnę: Kaliningrad – 400 tys. mieszkańców, Obwód – blisko milion.
Dlatego złożyłem trzy wnioski dotyczące Kolei Dużych Prędkości.

  1. Zmianę trasy Szprychy nr 1 z Gdańska: z planowanej przez Włocławek i Grudziądz na trasę przez Elbląg, Malbork, Iławę, Działdowo do Warszawy. W wersji pierwotnej (przez Grudziądz) trasa ta wymaga wybudowania ok. 300 km nowych linii kolejowych, podczas gdy trasa proponowana jedynie ok. 70 km (Gdańsk-Elbląg). Duża część tej trasy już jest zmodernizowana. Dodatkowo włącza ona do sieci dwa duże węzły kolejowe: Malbork
    i Iławę. I – co już sygnalizowałem – stwarza dobre warunki do korzystania z CPK dla mieszkańców Kaliningradu.
  2. Odciążenie kierunku przez Grudziądz i Włocławek od potoku pasażerów
    z Trójmiasta pozwoli tańszym kosztem połączyć te ośrodki z Toruniem
    i Bydgoszczą, a przez nie z „bydgoskim” odcinkiem sieci CPK, co jest bliższe powiązaniom regionalnych tych miast (wszystkie znajdują się w regionie kujawsko-pomorskim).
  3. Przedłużenie Szprychy nr 2 o odcinek Olsztyn-Lidzbark Warmiński (ok. 40 km). Ta inwestycja miałaby duże znaczenie dla aktywizacji i wzmocnienia walorów turystycznych obszaru przygranicznego. Dodam, że w województwie warmińsko-mazurskim, należącym do najsłabiej rozwiniętych w Polsce odcinki nowych linii kolejowych i modernizowanych są najmniejsze.

Uwzględnienie powyższych uwag przyczyni się m.in.:

  • do rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego, regionu, który należąc do najsłabiej rozwiniętych w Unii Europejskiej zasługuje na wsparcie rozwojowe, a nie wykluczania go z projektów centralnych;
  • lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej i ok. 4-krotnie krótszych odcinków nowej sieci kolejowej koniecznej do wybudowania, co zaskutkuje obniżeniem kosztów inwestycyjnych;
  • włączenie dużych i średnich ośrodków oraz regionów północnej Warmii
    i Żuław Wiślanych
    w zasięg oddziaływania CPK;
  • połączenia szybką koleją Gdańska i Elbląga, ośrodków ciążących ku sobie ze względu na uzupełniający się charakter rozwoju przemysłowego.

Będziemy o to połączenie walczyli. Mamy wsparcie m.in. parlamentarzystów z Pomorza, prezydenta Gdańska, marszałka Warmii i Mazur.
Dodam, że nieujęcie Elbląga w sieci Kolei Dużych Prędkości to już kolejny nieprzychylna dla Elbląga i regionu decyzja strategiczna Rządu PiS, które w rezultacie wykluczają nasze miast
o i region transportowo i komunikacyjnie, po budowie Via Carpatii bez skomunikowania jej z portami w Gdańsku i Elblągu, budowie kanału przez Mierzeję bez przystosowania portu
w Elblągu, zamknięcie małego ruchu granicznego czy okłamaniu Elblążan co do budowy obwodnicy Elbląga.

Aktualności

Akcja Tak dla in vitro polega na wsparciu przez Państwo kwotą 500 milionów złotych metody in vitro. Popieramy ten obywatelski projekt z przekonania, że każda Polka i każdy Polak powinien mieć szansę zostać rodzicem. Podczas dzisiejszej konferencji poruszonych zostało wiele kwestii m.in, że „Tak dla in vitro” jest projektem obywatelskim, społecznym, my go w całości

Zaczynamy. Ruszyła zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in-vitro. To program, na który czekają miliony par marzących o dzieciach. One nie dają w szyję, tylko często nie mają innej możliwości niż in vitro, żeby zostać matkami. Każda Polka i każdy Polak powinien mieć szansę zostać rodzicem. A państwo powinno im to umożliwić. W

Raczej nie spodziewaliśmy się, że rząd odstąpi od szantażowania Elbląga tym, że nie dokończy budowy kanału przez Mierzeję, jeśli miasto nie przekaże mu większościowych udziałów w elbląskim porcie. Ale już czas, by rząd przedstawił wreszcie argumenty prawne, a nie występował jako sędzia we własnej sprawie. Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie pogłębienia 900-metrowego odcinka toru wodnego

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem oraz wiceprezydentem Elbląga dr Michałem Missanem poruszyliśmy temat drastycznego wzrostu kosztów energii elektrycznej i ogrzewania oraz przedstawiliśmy nasze zdanie na temat tych podwyżek i ich konsekwencji dla mieszkańców. Już dawno nie było tematów, który by tak bardzo ludzi jednoczył. Polacy boją się zimy, wzrostu kosztów energii. Uważamy,

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz