Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Interwencja ws. wykluczenia Elbląga z Sieci Szybkich Kolei

Na szczeblu ogólnopolskim zapadają decyzje dot. projektów transportowych, z których Miasto Elbląg jest wykluczane.
Interweniowałem w Senacie, aby został włączony do sieci szybkich kolei. Oświadczenie w tej sprawie złożyłem na 6. posiedzeniu Senatu. oraz zaadresowałem do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.


Do 10 marca br. można było składać wnioski do projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego i integralnie z nim powiązanego Programu Kolejowego.
Przypomnę program zakłada budowę lotniska, które ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie – docelowo 100 mln! – i budową sieci połączeń kolejowych, które pozwolą dojechać do lotniska w ciągu 2,5 godziny praktycznie z każdego większego miasta w Polsce.
Koszt całego projektu szacuje się na 50-60 mld zł i w części dotyczącej budowy lotniska jest – moim zdaniem – tak samo realny jak obietnica, że w Polsce wkrótce będzie jeździło milion samochodów elektrycznych (aktualnie jest ok. 5,5 tys. aut elektrycznych i 3,5 tys. hybryd).
Ale Program Kolejowy może w jakiejś formie być realizowany. Jest zgodny z Europejską Polityką Transportową – które wskazuje, że komunikacja na odległości do 500-600 km powinna być realizowana właśnie szybkimi kolejami, a nie samolotami.
Dlatego temu programowi przyglądam się od ponad roku bardzo dokładnie.
Program zakłada zbudowanie 10 tzw. Szprych, które będą zbiegały się
w Warszawie i lotnisku w Balicach. Pociągi mają jeździć w prędkością 250 km na godzinę i zapewnić dojazd do lotniska w ciągu 2,5 godziny.
W ramach inwestycji planuje się wybudowanie 1.600 km nowych torowisk.
Koleje mają połączyć 100 największych miast w Polsce, mają też generować zapotrzebowanie na korzystanie z naszego lotniska obywateli państw sąsiadujących z Polską.
Popatrzmy, jak te zapowiedzi mają się do Elbląga.
Elbląg – 31 miasto pod względem liczby ludności – i jako jedyne z 39 miast ponad stutysięcznych – nie jest objęte siecią kolei dużych prędkości.
Osią – szprychą – w ramach której Elbląg powinien być w sposób naturalny objęty siecią jest połączenie Gdańska z Warszawą i CPL.
Tymczasem, połączenie Gdańska z lotniskiem w Baranowie i z Warszawą zaplanowano przez Grudziądz i Włocławek. By je zrealizować trzeba będzie wykonać ponad 300 km nowych torowisk.
W rezultacie nie tylko Elbląg zostanie poza siecią, ale także sieć nie będzie przyciągała mieszkańców Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego – przypomnę: Kaliningrad – 400 tys. mieszkańców, Obwód – blisko milion.
Dlatego złożyłem trzy wnioski dotyczące Kolei Dużych Prędkości.

  1. Zmianę trasy Szprychy nr 1 z Gdańska: z planowanej przez Włocławek i Grudziądz na trasę przez Elbląg, Malbork, Iławę, Działdowo do Warszawy. W wersji pierwotnej (przez Grudziądz) trasa ta wymaga wybudowania ok. 300 km nowych linii kolejowych, podczas gdy trasa proponowana jedynie ok. 70 km (Gdańsk-Elbląg). Duża część tej trasy już jest zmodernizowana. Dodatkowo włącza ona do sieci dwa duże węzły kolejowe: Malbork
    i Iławę. I – co już sygnalizowałem – stwarza dobre warunki do korzystania z CPK dla mieszkańców Kaliningradu.
  2. Odciążenie kierunku przez Grudziądz i Włocławek od potoku pasażerów
    z Trójmiasta pozwoli tańszym kosztem połączyć te ośrodki z Toruniem
    i Bydgoszczą, a przez nie z „bydgoskim” odcinkiem sieci CPK, co jest bliższe powiązaniom regionalnych tych miast (wszystkie znajdują się w regionie kujawsko-pomorskim).
  3. Przedłużenie Szprychy nr 2 o odcinek Olsztyn-Lidzbark Warmiński (ok. 40 km). Ta inwestycja miałaby duże znaczenie dla aktywizacji i wzmocnienia walorów turystycznych obszaru przygranicznego. Dodam, że w województwie warmińsko-mazurskim, należącym do najsłabiej rozwiniętych w Polsce odcinki nowych linii kolejowych i modernizowanych są najmniejsze.

Uwzględnienie powyższych uwag przyczyni się m.in.:

  • do rozwoju województwa warmińsko-mazurskiego, regionu, który należąc do najsłabiej rozwiniętych w Unii Europejskiej zasługuje na wsparcie rozwojowe, a nie wykluczania go z projektów centralnych;
  • lepszego wykorzystania istniejącej infrastruktury kolejowej i ok. 4-krotnie krótszych odcinków nowej sieci kolejowej koniecznej do wybudowania, co zaskutkuje obniżeniem kosztów inwestycyjnych;
  • włączenie dużych i średnich ośrodków oraz regionów północnej Warmii
    i Żuław Wiślanych
    w zasięg oddziaływania CPK;
  • połączenia szybką koleją Gdańska i Elbląga, ośrodków ciążących ku sobie ze względu na uzupełniający się charakter rozwoju przemysłowego.

Będziemy o to połączenie walczyli. Mamy wsparcie m.in. parlamentarzystów z Pomorza, prezydenta Gdańska, marszałka Warmii i Mazur.
Dodam, że nieujęcie Elbląga w sieci Kolei Dużych Prędkości to już kolejny nieprzychylna dla Elbląga i regionu decyzja strategiczna Rządu PiS, które w rezultacie wykluczają nasze miast
o i region transportowo i komunikacyjnie, po budowie Via Carpatii bez skomunikowania jej z portami w Gdańsku i Elblągu, budowie kanału przez Mierzeję bez przystosowania portu
w Elblągu, zamknięcie małego ruchu granicznego czy okłamaniu Elblążan co do budowy obwodnicy Elbląga.

Aktualności

18 marca marca pod siedzibą TVP na elbląskiej starówce odbył się tak jak w wielu innych miastach protest przeciwko eskalacji zła w wykonaniu rządowej telewizji. Zapadł wyrok dla zabójcy Pawła Adamowicza. Słuszny wyrok, ale wielu pyta mnie, czy wszyscy, którzy są winni, że Paweł Adamowicz został zamordowany, czy wszyscy zostali skazani? Moi drodzy, oczywiście nie

Port Morski w Elblągu, po wykonaniu kanału przez Mierzeję ma zagwarantowany szybki wzrost przeładunków do ok. 2 mln ton rocznie. Takie przeładunki zapewni mu tylko przeniesienie przeładunków jednostek małych (o zanurzeniu do 4,5 m) z Gdańska do Elbląga. Gdańsk bowiem takimi jednostkami nie jest zainteresowany. Teraz je przeładowuje, bo nie ma innego portu, który mógłby

VIII Europejski Kongres Samorządowy to 120 debat i 2 tysiące uczestników. Wiele spotkań, w tym z młodzieżą, z którą niedawno tworzyliśmy w Senacie struktury młodzieżowe przy samorządach regionalnych i Zarządzie Województw. Ale także naukowcy, politycy, biznesmeni, działacze i samorządowcy – nie tylko z Polski. Niestety debaty odbywają się równolegle w 13 salach – trzeba zatem

Wypracowaliśmy w gronie ekspertów i przekazujemy rządowi rozwiązania, które usprawnią turystykę wodną. To efekt dzisiejszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Zaproponowane przez ekspertów zmiany sprawią, że turystyka wodna stanie się przyjemniejsza, bezpieczniejsza i bardziej popularna. „Jeżeli nie stać Polski, żeby przenieść transport na szlaki wodne, to wykorzystajmy je do turystyki” — powiedziałem podczas posiedzenia. Co

To nie jest pierwszy przypadek traktowania publicznych pieniędzy przez PiS, jak partyjnych czy prywatnych. Podobnie rozdawał pieniądze Gliński czy Ziobro. Ale Czarnek przebił wszystkich. Nie będę apelował do ministra Czarnka, bo mam wrażenie, że został ministrem tylko dlatego, że znakomicie nadaje się, by na sobie skupiać złość Polaków na działania rządów PiSu. Kaczyński dał mu

Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz