13 marca, 2020
Interwencja ws. wykluczenia Elbląga z Sieci Szybkich Kolei
Na szczeblu ogólnopolskim zapadają decyzje dot. projektów transportowych, z których Miasto Elbląg jest wykluczane.
Interweniowałem w Senacie, aby został włączony do sieci szybkich kolei. Oświadczenie w tej sprawie złożyłem na 6. posiedzeniu Senatu. oraz zaadresowałem do Ministra Infrastruktury Andrzeja Adamczyka.
Do 10 marca br. można było składać wnioski do projektu budowy Centralnego Portu Lotniczego i integralnie z nim powiązanego Programu Kolejowego.
Przypomnę program zakłada budowę lotniska, które ma obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie – docelowo 100 mln! – i budową sieci połączeń kolejowych, które pozwolą dojechać do lotniska w ciągu 2,5 godziny praktycznie z każdego większego miasta w Polsce.
Koszt całego projektu szacuje się na 50-60 mld zł i w części dotyczącej budowy lotniska jest – moim zdaniem – tak samo realny jak obietnica, że w Polsce wkrótce będzie jeździło milion samochodów elektrycznych (aktualnie jest ok. 5,5 tys. aut elektrycznych i 3,5 tys. hybryd).
Ale Program Kolejowy może w jakiejś formie być realizowany. Jest zgodny z Europejską Polityką Transportową – które wskazuje, że komunikacja na odległości do 500-600 km powinna być realizowana właśnie szybkimi kolejami, a nie samolotami.
Dlatego temu programowi przyglądam się od ponad roku bardzo dokładnie.
Program zakłada zbudowanie 10 tzw. Szprych, które będą zbiegały się
w Warszawie i lotnisku w Balicach. Pociągi mają jeździć w prędkością 250 km na godzinę i zapewnić dojazd do lotniska w ciągu 2,5 godziny.
W ramach inwestycji planuje się wybudowanie 1.600 km nowych torowisk.
Koleje mają połączyć 100 największych miast w Polsce, mają też generować zapotrzebowanie na korzystanie z naszego lotniska obywateli państw sąsiadujących z Polską.
Popatrzmy, jak te zapowiedzi mają się do Elbląga.
Elbląg – 31 miasto pod względem liczby ludności – i jako jedyne z 39 miast ponad stutysięcznych – nie jest objęte siecią kolei dużych prędkości.
Osią – szprychą – w ramach której Elbląg powinien być w sposób naturalny objęty siecią jest połączenie Gdańska z Warszawą i CPL.
Tymczasem, połączenie Gdańska z lotniskiem w Baranowie i z Warszawą zaplanowano przez Grudziądz i Włocławek. By je zrealizować trzeba będzie wykonać ponad 300 km nowych torowisk.
W rezultacie nie tylko Elbląg zostanie poza siecią, ale także sieć nie będzie przyciągała mieszkańców Kaliningradu i Obwodu Kaliningradzkiego – przypomnę: Kaliningrad – 400 tys. mieszkańców, Obwód – blisko milion.
Dlatego złożyłem trzy wnioski dotyczące Kolei Dużych Prędkości.
Uwzględnienie powyższych uwag przyczyni się m.in.:
Będziemy o to połączenie walczyli. Mamy wsparcie m.in. parlamentarzystów z Pomorza, prezydenta Gdańska, marszałka Warmii i Mazur.
Dodam, że nieujęcie Elbląga w sieci Kolei Dużych Prędkości to już kolejny nieprzychylna dla Elbląga i regionu decyzja strategiczna Rządu PiS, które w rezultacie wykluczają nasze miast
o i region transportowo i komunikacyjnie, po budowie Via Carpatii bez skomunikowania jej z portami w Gdańsku i Elblągu, budowie kanału przez Mierzeję bez przystosowania portu
w Elblągu, zamknięcie małego ruchu granicznego czy okłamaniu Elblążan co do budowy obwodnicy Elbląga.
Aktualności
Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami
Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze
Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii
Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała
Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP
Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość. Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła