Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

27 grudnia, 2021

Kanał przez Mierzeję ważny również dla… Gdańska

W powszechnym mniemaniu beneficjentem kanału przez Mierzeję będzie Elbląg i subregion Zalewu Wiślanego. I to jest oczywiste. Ale bardzo ważnym beneficjentem Kanału przez Mierzeję jest także Port Gdańsk. Zarządu Portu niecierpliwie czeka na przystosowanie portu w Elblągu do przyjęcia statków o zanurzeniu do 4,5 m.

Odwiedziłem niedawno samorządy nadzalewowe. We wszystkich zauważa się wzrost zainteresowania gruntami na budowę infrastruktury turystycznej czy mieszkaniowej. Są inwestorzy, którzy zwrócili się do mnie o wsparcie w uzyskaniu zgody na budowę przystani nad Zalewem.  Kanał już napędza rozwój subregionu.

Dlaczego również dla portu w Gdańsku zwiększenie możliwości portu w Elblągu jest takie ważne? Bo do portu w Gdańsku wpływa rocznie 650 jednostek o parametrach, które pozwalają na rozładowanie ich w Elblągu po wybudowaniu KpM – to ok. 20% wszystkich jednostek, które obsługuje Port Gdańsk. Ale te jednostki przewożą jedynie 2,2 mln ton ładunków – czyli zaledwie 5% przeładunków portu, a przychody z rozładunku wynoszą zaledwie 2% przychodów z opłat portowych.

To pokazuje, dlaczego dla Portu w Gdańsku potrzebny jest port w Elblągu – ma przejąć te jednostki, których obsługa w porcie gdańskim obniża jego efektywność. Ten port  jest nastawiony na duże statki.

„Port Elbląg, po zakończeniu przekopu przez Mierzeję Wiślaną może stać się istotnym węzłem transportowym, integrującym przewozy morskie, śródlądowe, kolejowe i drogowe z Portem Gdańsk” – twierdzi Zarząd Portu Gdańsk.

Przy okazji: te 2,2 mln ton, które obecnie obsługuje Port Gdańsk to więcej niż obecne możliwości portu w Elblągu, szacowane na 1,5 mln ton – a to oznacza, że port w Elblągu szybko wykorzysta swoje możliwości i że nie jest prawdą, że nie będzie towarów dla naszego portu.

Jeszcze jeden argument. Dla funkcjonowania portu ważne jest nie tylko to, co do niego wpływa, ale co dalej dzieje się z ładunkiem. W przypadku Gdańska 80% towarów trafia w głąb Polski: 28% ciężarówkami, 28% koleją i 0% barkami – czyli najtańszym transportem. Dlaczego: bo nie ma portów tzw. feederowych, współpracujących z Gdańskiem i Gdynią.

Największe porty w Europie barkami wywożą od 10% (Hamburg) do (36-38%) Rotterdam i Antwerpia. Jeśli Gdańsk szybko nie poprawi tych wskaźników, przestanie być konkurencyjny.

Docelowo na Wiśle mają powstać porty w: Tczewie, Elblągu, k. Bydgoszczy (Solec Kujawski), Włocławku i w Warszawie. Niestety rząd wyraźnie spycha Wisłę na drugi plan i przed 2030 r. nie przewiduje się tu większych inwestycji. Mają one nastąpić w po roku 2030 do ok. 2060 roku. W tej sprawie będę interweniował, jako przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Także w imieniu Portu Gdańsk, dla którego może to być istotna przeszkoda w rozwoju. Dla Elbląga także, ale dopiero na etapie dochodzenia do 3,5 mln ton przeładunków rocznie.

Jak zatem widać:
•            Rozwój portu w Elblągu, nie jest konkurencją, ale jest potrzebny Portowi Gdańsk;
•            Możliwości portu w Elblągu (1,5 mln ton) szybko zostaną wykorzystane.

Aktualności

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

Senator Jerzy Wcisła punktuje proces budowy Kanału przez Mierzeję Wiślaną. Wskazuje błędy PiS-u i idące za nimi niebezpieczeństwa, ale wskazuje także gotowe rozwiązania. Warto przeczytać, warto wiedzieć!Takie są fakty:KANAŁ OD 1996 DO 2015 ROKU BYŁ PLANOWANY OD PORTU DO MORZA.Kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany, jako droga wodna łącząca port w Elblągu z Morzem

Senator Jerzy Wcisła z grupą parlamentarzystów z dziewięciu krajów pojechał na Ukrainę, by zobaczyć skutki rosyjskiej agresji na ten kraj. Kilka tygodni wcześniej otrzymał mailem groźby karalne za to, że wspiera Ukrainę. Ktoś też informował o podłożeniu bomby w jego biurze. Alarm okazał się fałszywy, a postępowanie w tej sprawie prowadzi policja. Pociągiem do Kijowa

Na zaproszenie Senatora Jerzego Wcisły do Elbląga przyjechał wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz. Wicemarszałek doprowadził do takiej zmiany w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym, która pozwoli zablokować sprzedaż Grupy Lotos. Ustawa, jest inicjatywą senatorów grupy tzw. demokratycznej większości, której lideruje Bogdan Borusewicz.  Ustawa opiera się na art. 4 Traktatu Północnoatlantyckiego – założycielskiego aktu Paktu Północnoatlantyckiego

Niech Wielkanoc, w tym tak bardzo wymagającym i trudnym świecie, przyniesie nam trochę wytchnienia i radości. Niech napełni nas nadzieją i wiarą w lepsze jutro.

W dwóch rolach — moderatora oraz panelisty gościłem na trwającym w dniach 11 i 12 kwietnia w Mikołajkach VII Europejskim Kongresie Samorządów. Na zaproszenie Juliusza Marka, prezesa Stowarzyszenia Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych wziąłem udział w panelu pt. Media lokalne po pandemii. Z kolei na zaproszenie organizatorów EKS moderowałem dyskusję pt. Prawa samorządów i prawa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz