27 grudnia, 2021
Kanał przez Mierzeję ważny również dla… Gdańska
W powszechnym mniemaniu beneficjentem kanału przez Mierzeję będzie Elbląg i subregion Zalewu Wiślanego. I to jest oczywiste. Ale bardzo ważnym beneficjentem Kanału przez Mierzeję jest także Port Gdańsk. Zarządu Portu niecierpliwie czeka na przystosowanie portu w Elblągu do przyjęcia statków o zanurzeniu do 4,5 m.
Odwiedziłem niedawno samorządy nadzalewowe. We wszystkich zauważa się wzrost zainteresowania gruntami na budowę infrastruktury turystycznej czy mieszkaniowej. Są inwestorzy, którzy zwrócili się do mnie o wsparcie w uzyskaniu zgody na budowę przystani nad Zalewem. Kanał już napędza rozwój subregionu.
Dlaczego również dla portu w Gdańsku zwiększenie możliwości portu w Elblągu jest takie ważne? Bo do portu w Gdańsku wpływa rocznie 650 jednostek o parametrach, które pozwalają na rozładowanie ich w Elblągu po wybudowaniu KpM – to ok. 20% wszystkich jednostek, które obsługuje Port Gdańsk. Ale te jednostki przewożą jedynie 2,2 mln ton ładunków – czyli zaledwie 5% przeładunków portu, a przychody z rozładunku wynoszą zaledwie 2% przychodów z opłat portowych.
To pokazuje, dlaczego dla Portu w Gdańsku potrzebny jest port w Elblągu – ma przejąć te jednostki, których obsługa w porcie gdańskim obniża jego efektywność. Ten port jest nastawiony na duże statki.
„Port Elbląg, po zakończeniu przekopu przez Mierzeję Wiślaną może stać się istotnym węzłem transportowym, integrującym przewozy morskie, śródlądowe, kolejowe i drogowe z Portem Gdańsk” – twierdzi Zarząd Portu Gdańsk.
Przy okazji: te 2,2 mln ton, które obecnie obsługuje Port Gdańsk to więcej niż obecne możliwości portu w Elblągu, szacowane na 1,5 mln ton – a to oznacza, że port w Elblągu szybko wykorzysta swoje możliwości i że nie jest prawdą, że nie będzie towarów dla naszego portu.
Jeszcze jeden argument. Dla funkcjonowania portu ważne jest nie tylko to, co do niego wpływa, ale co dalej dzieje się z ładunkiem. W przypadku Gdańska 80% towarów trafia w głąb Polski: 28% ciężarówkami, 28% koleją i 0% barkami – czyli najtańszym transportem. Dlaczego: bo nie ma portów tzw. feederowych, współpracujących z Gdańskiem i Gdynią.
Największe porty w Europie barkami wywożą od 10% (Hamburg) do (36-38%) Rotterdam i Antwerpia. Jeśli Gdańsk szybko nie poprawi tych wskaźników, przestanie być konkurencyjny.
Docelowo na Wiśle mają powstać porty w: Tczewie, Elblągu, k. Bydgoszczy (Solec Kujawski), Włocławku i w Warszawie. Niestety rząd wyraźnie spycha Wisłę na drugi plan i przed 2030 r. nie przewiduje się tu większych inwestycji. Mają one nastąpić w po roku 2030 do ok. 2060 roku. W tej sprawie będę interweniował, jako przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Także w imieniu Portu Gdańsk, dla którego może to być istotna przeszkoda w rozwoju. Dla Elbląga także, ale dopiero na etapie dochodzenia do 3,5 mln ton przeładunków rocznie.
Jak zatem widać:
• Rozwój portu w Elblągu, nie jest konkurencją, ale jest potrzebny Portowi Gdańsk;
• Możliwości portu w Elblągu (1,5 mln ton) szybko zostaną wykorzystane.
W Senacie RP 8 listopada ponad 200 młodych ludzi spotkało się, by zainaugurować działalność Rady Młodzieżowej. Nigdy wcześniej w historii polskiej Izby Wyższej nie debatowało jednocześnie tak wielu młodych ludzi. Ten ruch jest bezprecedensowy. To największy organ doradczy Senatu, zrzeszający obecnie 304 młodych Polaków, którzy chcą współuczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących ich pokolenia. Liczba młodych
Dziś (22.10.2024 r.) w Senacie Rzeczpospolitej Polskiej odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Młodzieży, któremu przewodniczę. Wspólnie z młodzieżowymi sejmikami, samorządowcami, NGO-sami oraz przedstawicielami Ministerstwa Edukacji rozmawialiśmy o tym, jak szkoły mogą lepiej wspierać młodych ludzi. Dyskutowaliśmy m.in. o programach edukacyjnych, które mogą wzbogacić naukę i odpowiadać na realne potrzeby uczniów. Przedstawiciele organizacji pozarządowych podkreślili,
W Senacie odbyła się wyjątkowa konferencja „Prawa dziecka. Usłyszcie Nas! 100-lecie Deklaracji Praw Dziecka”, której celem była dyskusja na temat praw najmłodszych. To wydarzenie zgromadziło młodzież, ekspertów i polityków, aby wspólnie zastanowić się, jak możemy skuteczniej chronić prawa dziecka. Podczas mojego wystąpienia zwróciłem uwagę na to, jak ważne jest, abyśmy, dorośli, słuchali głosu młodego pokolenia.
Z tej okazji spotkaliśmy się w Elblągu z dziennikarzami, aby podsumować mijający rok pełen intensywnej pracy i ważnych decyzji. Zmiany, które dzieją się w Polsce, przyniosą korzyści także mieszkańcom naszego miasta i regionu. Jako senator RP, mówiłem o pracy nad kluczowymi projektami, które mają realny wpływ na rozwój Elbląga i regionu: Budowa drogi wodnej łączącej
Poniedziałkowy wieczór był pełen refleksji nad rolą Senatu, demokracją i samorządnością. Naszym gościem specjalnym był Bogdan Borusewicz, który w rozmowie z Juliuszem Markiem podzielił się swoimi doświadczeniami i opowiedział wiele ciekawostek o początkach współczesnego Senatu. Dziękujemy wszystkim za obecność i zaangażowanie. Jeśli nie mogliście być z nami, zapraszam serdecznie do odwiedzenia wystawy, która będzie gościła
Wbrew niektórym doniesieniom, termin oddania drogi wodnej w 2025 roku nie jest zagrożony – podkreśliłem podczas dzisiejszego briefingu prasowego. Elbląg zyska połączenie z morzem zgodnie z planem! To ważna wiadomość dla elblążan, którzy usłyszeli to zobowiązanie od premiera Donalda Tuska 28 września 2023 roku. Dzięki natychmiastowym działaniom rządu oraz decyzjom wspierającym tę inwestycję, prace posuwają
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
Elbląg
82-300
ul. Hetmańska 31
Braniewo
14-500
ul. Gdańska 20
Lidzbark Warmiński
11-100
Plac Wolności 5
tel. 603 366 761
biuro@wcisla.senat.pl
Dyrektor Biura
Karolina Śluz