27 grudnia, 2021
Kanał przez Mierzeję ważny również dla… Gdańska
W powszechnym mniemaniu beneficjentem kanału przez Mierzeję będzie Elbląg i subregion Zalewu Wiślanego. I to jest oczywiste. Ale bardzo ważnym beneficjentem Kanału przez Mierzeję jest także Port Gdańsk. Zarządu Portu niecierpliwie czeka na przystosowanie portu w Elblągu do przyjęcia statków o zanurzeniu do 4,5 m.
Odwiedziłem niedawno samorządy nadzalewowe. We wszystkich zauważa się wzrost zainteresowania gruntami na budowę infrastruktury turystycznej czy mieszkaniowej. Są inwestorzy, którzy zwrócili się do mnie o wsparcie w uzyskaniu zgody na budowę przystani nad Zalewem. Kanał już napędza rozwój subregionu.
Dlaczego również dla portu w Gdańsku zwiększenie możliwości portu w Elblągu jest takie ważne? Bo do portu w Gdańsku wpływa rocznie 650 jednostek o parametrach, które pozwalają na rozładowanie ich w Elblągu po wybudowaniu KpM – to ok. 20% wszystkich jednostek, które obsługuje Port Gdańsk. Ale te jednostki przewożą jedynie 2,2 mln ton ładunków – czyli zaledwie 5% przeładunków portu, a przychody z rozładunku wynoszą zaledwie 2% przychodów z opłat portowych.
To pokazuje, dlaczego dla Portu w Gdańsku potrzebny jest port w Elblągu – ma przejąć te jednostki, których obsługa w porcie gdańskim obniża jego efektywność. Ten port jest nastawiony na duże statki.
„Port Elbląg, po zakończeniu przekopu przez Mierzeję Wiślaną może stać się istotnym węzłem transportowym, integrującym przewozy morskie, śródlądowe, kolejowe i drogowe z Portem Gdańsk” – twierdzi Zarząd Portu Gdańsk.
Przy okazji: te 2,2 mln ton, które obecnie obsługuje Port Gdańsk to więcej niż obecne możliwości portu w Elblągu, szacowane na 1,5 mln ton – a to oznacza, że port w Elblągu szybko wykorzysta swoje możliwości i że nie jest prawdą, że nie będzie towarów dla naszego portu.
Jeszcze jeden argument. Dla funkcjonowania portu ważne jest nie tylko to, co do niego wpływa, ale co dalej dzieje się z ładunkiem. W przypadku Gdańska 80% towarów trafia w głąb Polski: 28% ciężarówkami, 28% koleją i 0% barkami – czyli najtańszym transportem. Dlaczego: bo nie ma portów tzw. feederowych, współpracujących z Gdańskiem i Gdynią.
Największe porty w Europie barkami wywożą od 10% (Hamburg) do (36-38%) Rotterdam i Antwerpia. Jeśli Gdańsk szybko nie poprawi tych wskaźników, przestanie być konkurencyjny.
Docelowo na Wiśle mają powstać porty w: Tczewie, Elblągu, k. Bydgoszczy (Solec Kujawski), Włocławku i w Warszawie. Niestety rząd wyraźnie spycha Wisłę na drugi plan i przed 2030 r. nie przewiduje się tu większych inwestycji. Mają one nastąpić w po roku 2030 do ok. 2060 roku. W tej sprawie będę interweniował, jako przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Także w imieniu Portu Gdańsk, dla którego może to być istotna przeszkoda w rozwoju. Dla Elbląga także, ale dopiero na etapie dochodzenia do 3,5 mln ton przeładunków rocznie.
Jak zatem widać:
• Rozwój portu w Elblągu, nie jest konkurencją, ale jest potrzebny Portowi Gdańsk;
• Możliwości portu w Elblągu (1,5 mln ton) szybko zostaną wykorzystane.
Aktualności
18 marca marca pod siedzibą TVP na elbląskiej starówce odbył się tak jak w wielu innych miastach protest przeciwko eskalacji zła w wykonaniu rządowej telewizji. Zapadł wyrok dla zabójcy Pawła Adamowicza. Słuszny wyrok, ale wielu pyta mnie, czy wszyscy, którzy są winni, że Paweł Adamowicz został zamordowany, czy wszyscy zostali skazani? Moi drodzy, oczywiście nie
Port Morski w Elblągu, po wykonaniu kanału przez Mierzeję ma zagwarantowany szybki wzrost przeładunków do ok. 2 mln ton rocznie. Takie przeładunki zapewni mu tylko przeniesienie przeładunków jednostek małych (o zanurzeniu do 4,5 m) z Gdańska do Elbląga. Gdańsk bowiem takimi jednostkami nie jest zainteresowany. Teraz je przeładowuje, bo nie ma innego portu, który mógłby
VIII Europejski Kongres Samorządowy to 120 debat i 2 tysiące uczestników. Wiele spotkań, w tym z młodzieżą, z którą niedawno tworzyliśmy w Senacie struktury młodzieżowe przy samorządach regionalnych i Zarządzie Województw. Ale także naukowcy, politycy, biznesmeni, działacze i samorządowcy – nie tylko z Polski. Niestety debaty odbywają się równolegle w 13 salach – trzeba zatem
Wypracowaliśmy w gronie ekspertów i przekazujemy rządowi rozwiązania, które usprawnią turystykę wodną. To efekt dzisiejszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Zaproponowane przez ekspertów zmiany sprawią, że turystyka wodna stanie się przyjemniejsza, bezpieczniejsza i bardziej popularna. „Jeżeli nie stać Polski, żeby przenieść transport na szlaki wodne, to wykorzystajmy je do turystyki” — powiedziałem podczas posiedzenia. Co
To nie jest pierwszy przypadek traktowania publicznych pieniędzy przez PiS, jak partyjnych czy prywatnych. Podobnie rozdawał pieniądze Gliński czy Ziobro. Ale Czarnek przebił wszystkich. Nie będę apelował do ministra Czarnka, bo mam wrażenie, że został ministrem tylko dlatego, że znakomicie nadaje się, by na sobie skupiać złość Polaków na działania rządów PiSu. Kaczyński dał mu
Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła