Jerzy Wcisła – Senator RP

Kanał przez Mierzeję ważny również dla… Gdańska

W powszechnym mniemaniu beneficjentem kanału przez Mierzeję będzie Elbląg i subregion Zalewu Wiślanego. I to jest oczywiste. Ale bardzo ważnym beneficjentem Kanału przez Mierzeję jest także Port Gdańsk. Zarządu Portu niecierpliwie czeka na przystosowanie portu w Elblągu do przyjęcia statków o zanurzeniu do 4,5 m.

Odwiedziłem niedawno samorządy nadzalewowe. We wszystkich zauważa się wzrost zainteresowania gruntami na budowę infrastruktury turystycznej czy mieszkaniowej. Są inwestorzy, którzy zwrócili się do mnie o wsparcie w uzyskaniu zgody na budowę przystani nad Zalewem.  Kanał już napędza rozwój subregionu.

Dlaczego również dla portu w Gdańsku zwiększenie możliwości portu w Elblągu jest takie ważne? Bo do portu w Gdańsku wpływa rocznie 650 jednostek o parametrach, które pozwalają na rozładowanie ich w Elblągu po wybudowaniu KpM – to ok. 20% wszystkich jednostek, które obsługuje Port Gdańsk. Ale te jednostki przewożą jedynie 2,2 mln ton ładunków – czyli zaledwie 5% przeładunków portu, a przychody z rozładunku wynoszą zaledwie 2% przychodów z opłat portowych.

To pokazuje, dlaczego dla Portu w Gdańsku potrzebny jest port w Elblągu – ma przejąć te jednostki, których obsługa w porcie gdańskim obniża jego efektywność. Ten port  jest nastawiony na duże statki.

„Port Elbląg, po zakończeniu przekopu przez Mierzeję Wiślaną może stać się istotnym węzłem transportowym, integrującym przewozy morskie, śródlądowe, kolejowe i drogowe z Portem Gdańsk” – twierdzi Zarząd Portu Gdańsk.

Przy okazji: te 2,2 mln ton, które obecnie obsługuje Port Gdańsk to więcej niż obecne możliwości portu w Elblągu, szacowane na 1,5 mln ton – a to oznacza, że port w Elblągu szybko wykorzysta swoje możliwości i że nie jest prawdą, że nie będzie towarów dla naszego portu.

Jeszcze jeden argument. Dla funkcjonowania portu ważne jest nie tylko to, co do niego wpływa, ale co dalej dzieje się z ładunkiem. W przypadku Gdańska 80% towarów trafia w głąb Polski: 28% ciężarówkami, 28% koleją i 0% barkami – czyli najtańszym transportem. Dlaczego: bo nie ma portów tzw. feederowych, współpracujących z Gdańskiem i Gdynią.

Największe porty w Europie barkami wywożą od 10% (Hamburg) do (36-38%) Rotterdam i Antwerpia. Jeśli Gdańsk szybko nie poprawi tych wskaźników, przestanie być konkurencyjny.

Docelowo na Wiśle mają powstać porty w: Tczewie, Elblągu, k. Bydgoszczy (Solec Kujawski), Włocławku i w Warszawie. Niestety rząd wyraźnie spycha Wisłę na drugi plan i przed 2030 r. nie przewiduje się tu większych inwestycji. Mają one nastąpić w po roku 2030 do ok. 2060 roku. W tej sprawie będę interweniował, jako przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Także w imieniu Portu Gdańsk, dla którego może to być istotna przeszkoda w rozwoju. Dla Elbląga także, ale dopiero na etapie dochodzenia do 3,5 mln ton przeładunków rocznie.

Jak zatem widać:
•            Rozwój portu w Elblągu, nie jest konkurencją, ale jest potrzebny Portowi Gdańsk;
•            Możliwości portu w Elblągu (1,5 mln ton) szybko zostaną wykorzystane.


Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT