Jerzy Wcisła – Senator RP

Port Morski w Elblągu skazany na rozwój

Port Morski w Elblągu, po wykonaniu kanału przez Mierzeję ma zagwarantowany szybki wzrost przeładunków do ok. 2 mln ton rocznie. Takie przeładunki zapewni mu tylko przeniesienie przeładunków jednostek małych (o zanurzeniu do 4,5 m) z Gdańska do Elbląga. Gdańsk bowiem takimi jednostkami nie jest zainteresowany. Teraz je przeładowuje, bo nie ma innego portu, który mógłby je przejąć.

Przypomnę, że chodzi o około 600 jednostek (15-18% wszystkich), przeładowujących z Gdańsku ok. 2,2 mln ton (4%), ale dających Portowi Gdańsk zaledwie ok. 2% przychodów. Te środki powinny zostać w Elblągu. Służyć rozwojowi portu, wspieraniu miasta – np. sponsoring, a nie zostać przekazane do Warszawy czy Gdańska. Dlatego port powinien zostać własnością Elbląga.
Państwo obiecuje kwotę do 100 mln zł na rozwój portu w Elblągu. Ale w tej kwocie ma się mieścić koszt dokończenia budowy kanału przez Mierzeję, którą to inwestycję Państwo wstrzymało 900 metrów przez nabrzeżami portu, właśnie po to, by szantażować port. Po jej wykonaniu może się okazać, że na rozwój nie zostanie nic, bo dokończenie inwestycji ma kosztować ok. 70 mln zł.

Państwo chwali się też, że porty państwowe dobrze funkcjonują. Ale mówią tylko o czterech portach znaczeniu podstawowym, a Państwo jest właścicielem jeszcze 16 portów mniejszych (Dźwirzyno, Frombork, Jastarnia, Karsibór, Kąty Rybackie, Krynica Morska, Lubin, Łeba, Nowa Pasłęka, Nowe Warpno, Przytór, Rowy, Sierosław, Tolkmicko, Trzebież, i Wolin). (Samorząd – 11).
Niestety, raport NIK z 2019 roku pokazuje, że państwo jest złym właścicielem portów mniejszych. Nie zapewnia odpowiednich głębokości dróg dostępowych. Inwestycje w tym zakresie zapewniają 30% potrzeb (21,5 mln zł z 69 mln zł potrzeb).


Jak młodzi ludzie postrzegają polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej? Czy władze w Polsce dostrzegają realne problemy młodzieży? Jakie konkretne działania można podjąć, by ich głos był lepiej słyszany? To tylko niektóre z pytań, które wybrzmiały podczas konferencji „Bezpieczeństwo, Europo! Co dalej, Europo? – o Polskiej Prezydencji w Radzie UE i co po niej zostaje

3 czerwca do Elbląga powrócił Jantar – najstarszy w Polsce pływający statek pasażerski, zbudowany w 1892 roku w elbląskiej stoczni Schichaua. Miałem zaszczyt, wspólnie z Juliuszem Markiem, towarzyszyć tej wyjątkowej jednostce od śluzy Biała Góra aż do elbląskiego portu.Statek został zakupiony w ramach budżetu obywatelskiego od Waldemara Matuszaka – bydgoskiego przedsiębiorcy i pasjonata żeglugi śródlądowej.

26 maja w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu odbyła się konferencja poświęcona rozwojowi miasta i jego otoczenia funkcjonalnego, zatytułowana: „Impulsy rozwojowe miasta Elbląg i jego obszaru funkcjonalnego – Społeczeństwo – Gospodarka – Środowisko”.W gronie przedstawicieli samorządów, środowisk naukowych i biznesowych rozmawialiśmy o kluczowych kierunkach rozwoju Elbląga i całego subregionu. Wśród głównych tematów znalazły się:• rola Elbląga

Na konferencji prasowej Parlamentarnego Zespołu ds Młodzieży radni zabrali głos w sprawie zbliżających się wyborów prezydenckich.Zaapelowali do młodych o aktywny udział w głosowaniu i podkreślili, jak ważne są wartości istotne dla młodego pokolenia.Nie pozwól, by inni decydowali za Ciebie. Pokaż, że Ci zależy. Idź na wybory. Twój głos się liczy!

Posiedzenie Rady Młodzieżowej przy Parlamentarnym Zespole ds. Młodzieży tym razem odbyło się na Stadionie Śląskim w Chorzowie.W nawiązaniu do historii wielkich meczów rozgrywanych na tym stadionie, podzieliłem się refleksją, że zarówno na boisku, jak i w uczelni, dzielnicy, mieście, regionie, kraju czy na arenie międzynarodowej – w sporcie i w polityce obowiązują te same zasady:

11 kwietnia w Nowym Dworze Gdańskim, wspólnie z burmistrzem Jackiem Michalskim, posłanką Martą Kołodziejczak, prof. Janem Szlachetko oraz licznym gronem ekspertów, samorządowców i przedstawicieli instytucji specjalistycznych, rozmawiamy o przyszłości Żuław. W kolejnych panelach towarzyszy nam również Maciej Opitz z Klubu Nowodworskiego.II Żuławski Szczyt Klimatyczny to przestrzeń do rzeczowej debaty nad wyzwaniami, jakie niesie zmieniający się

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT