thin

Port Morski w Elblągu skazany na rozwój

Port Morski w Elblągu, po wykonaniu kanału przez Mierzeję ma zagwarantowany szybki wzrost przeładunków do ok. 2 mln ton rocznie. Takie przeładunki zapewni mu tylko przeniesienie przeładunków jednostek małych (o zanurzeniu do 4,5 m) z Gdańska do Elbląga. Gdańsk bowiem takimi jednostkami nie jest zainteresowany. Teraz je przeładowuje, bo nie ma innego portu, który mógłby je przejąć.

Przypomnę, że chodzi o około 600 jednostek (15-18% wszystkich), przeładowujących z Gdańsku ok. 2,2 mln ton (4%), ale dających Portowi Gdańsk zaledwie ok. 2% przychodów. Te środki powinny zostać w Elblągu. Służyć rozwojowi portu, wspieraniu miasta – np. sponsoring, a nie zostać przekazane do Warszawy czy Gdańska. Dlatego port powinien zostać własnością Elbląga.
Państwo obiecuje kwotę do 100 mln zł na rozwój portu w Elblągu. Ale w tej kwocie ma się mieścić koszt dokończenia budowy kanału przez Mierzeję, którą to inwestycję Państwo wstrzymało 900 metrów przez nabrzeżami portu, właśnie po to, by szantażować port. Po jej wykonaniu może się okazać, że na rozwój nie zostanie nic, bo dokończenie inwestycji ma kosztować ok. 70 mln zł.

Państwo chwali się też, że porty państwowe dobrze funkcjonują. Ale mówią tylko o czterech portach znaczeniu podstawowym, a Państwo jest właścicielem jeszcze 16 portów mniejszych (Dźwirzyno, Frombork, Jastarnia, Karsibór, Kąty Rybackie, Krynica Morska, Lubin, Łeba, Nowa Pasłęka, Nowe Warpno, Przytór, Rowy, Sierosław, Tolkmicko, Trzebież, i Wolin). (Samorząd – 11).
Niestety, raport NIK z 2019 roku pokazuje, że państwo jest złym właścicielem portów mniejszych. Nie zapewnia odpowiednich głębokości dróg dostępowych. Inwestycje w tym zakresie zapewniają 30% potrzeb (21,5 mln zł z 69 mln zł potrzeb).


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.