Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Rząd zmusza samorządy do finansowania końcowego odcinka Kanału przez Mierzeję

Pilnie śledzę informacje o postępach w budowie kanału przez Mierzeję. To ważne dla naszego rozwoju połączenie z morzem staje się faktem. I z tego należy się cieszyć. Jednak czytając artykuł Rafała Gruchalskiego „Kanał powstaje zgodnie z planem” na łamach Elbląskiej Gazety Internetowej Portel.pl widzę, że w jednej zasadniczej sprawie dziennikarze zostali wprowadzeni w błąd.

Kanał nie jest budowany zgodnie z planem. Plan bowiem od początku zakładał, że inwestycja zakończy się przy nabrzeżach Portu Morskiego w Elblągu. Takie zapisy znajdują się w projekcie PiS z 2007 roku i projekcie rządu PO-PSL z 2014 roku. Nie rozumiem, dlaczego państwo chce zepchnąć koszty budowy ostatniego etapu tej inwestycji na Elbląg? Nigdy i nigdzie nie zapisano, by część tej inwestycji miało wykonać ze swoich środków Miasto Elbląg, albo miał to sfinansować Regionalny Program Operacyjny naszego województwa.

Teoretycznie można by sfinansować ten etap z unijnego Funduszu Odbudowy, ale PiS doprowadził do konfliktu z Unią Europejską i być może zamknął sobie to źródło pieniędzy. Powodem konfliktu jest specustawa z 2017 roku, w której rząd zmienił cel inwestycji, z transportowego na „bezpieczeństwo państwa” i przerwał dialog z Komisją Europejską. Ale nawet wówczas chełpił się, że głównym beneficjentem budowy kanału będzie Elbląg. Uwierzyłem rządowi PiS i skutecznie namawiałem posłów i senatorów do poparcia inwestycji. Aż do 2019 roku, gdy znalazłem w dokumentacji zapisy, które świadczyły, że inwestycja zakończy się… ok. 3 km PRZED portem w Elblągu! Początkowo ministerstwo zaprzeczało, a nawet zarzucano mi i mediom „masową dezinformację oraz manipulację”, jednak wkrótce poinformowano mnie, że rząd nie będzie inwestował w porcie. Zaczęła się trwająca już 2 lata batalia o dokończenie inwestycji przez rząd.

Strategia zakończenia budowy kanału za 2 mld zł w polu i wmawianie Elblągowi, że może go sobie dokończyć za własne pieniądze kompromituje inwestora. Co więcej, bez uzgodnienia kto ma tą inwestycję dokończyć, naraża rząd na oskarżenie o niegospodarność, która jest karalna sądownie. A przecież nikt z Elblągiem ani z samorządem wojewódzkim żadnych uzgodnień nie poczynił. To tak, jakby ktoś podjął się budowy domu, opowiadał przyszłym lokatorom, jak to będę pięknie mieszkali, tylko zapomniał im powiedzieć, że drzwi, okna, schody i dach muszą sobie wybudować sami.

Jestem gorącym zwolennikiem wybudowania kanału, ale nie oszukujmy się: bez objęcia nią portu w Elblągu ta inwestycja nie ma sensu. W grudniu 2020 roku – po dwóch latach nieustannych walk o dokończenie tej inwestycji w porcie – rząd „przedłużył” kanał o ok. 2 km. Dla mnie i dla Elbląga to wielki sukces. Uwierzyłem, że warto walczyć. Zostało jednak jeszcze 800 metrów toru wodnego i obrotnica, które muszą być wykonane, jeśli kanał dać efekt ekonomiczny. Jaki to jest koszt? 80 może 100 mln zł? Nie wiem ile, ale te pieniądze muszą znaleźć się w budżecie państwa, a nie Elbląga.

To wręcz śmieszne, że inwestor pokrywa 95% kosztów inwestycji, którą się nieustannie chwali i mówi: dalej nie płacę. Dla Elbląga to jednak nie jest śmieszne, bo to trzy razy więcej niż miasto ma na wszystkie inwestycje w budżecie. A środki z Regionalnego Programu Operacyjnego? Z pierwszych „przymiarek” wynika, że na najbliższe 7 lat otrzymamy mniej o 2 mld zł niż od poprzedniego rządu. Z czego mamy „wspierać” ten rząd?

Za budowę kanału przez Mierzeję – zgodnie z planem – od 14 lat odpowiada państwo, a nie samorząd. Zatem wróćmy do planów.
Ten kanał jest bowiem potrzebny: Elblągowi, regionowi, portowi w Gdańsku i odciążeniu polskich dróg. Przypomnę, że milion ton ładunków kanałem może przewieźć 300 barek, bez kanału już 1.500 barek, a drogami 40 tys. TIR-ów. Zatem to nie jest tylko sprawa Elbląga, ale polskiej polityki transportowej. Jednak bez doprowadzenia inwestycji do portu, będzie ona kompromitacją nie mniejszą niż zamknięta właśnie budowa elektrowni węglowej w Ciechanowie.

Chyba, że… chodzi o coś zupełnie innego. Jeden z posłów elbląskich zasugerował jakiś czas temu, że jeśli miasta nie stać na inwestycje w porcie, to może port przekazać państwu… Ciekawe, co o takim rozwiązaniu myślą elblążanie?

Niniejszego tekst został opublikowany na łamach Elbląskiej Gazety Internetowej Portel.pl, jako polemika z opublikowanym 10 marca artykułem „Kanał powstaje zgodnie z prawem”.

Aktualności

Do Elbląga przypłynęła załoga ekologicznej łodzi – czy jak sam prof. Nowak ją nazywa – jednostki naukowo-badawczej Kompas 1, ze sternikiem i kapitanem: prof. Stefanem Nowakiem z Akademii Wychowanie Fizycznego w Katowicach  oraz wykładowców  i studentów trzech uczelni, które uczestniczą w rejsie naukowo-badawczym, w którym testowany jest napęd elektryczny wykorzystujący energią słoneczną. Patronat nad rejsem

9 lipca złożyłem rezygnację z funkcji przewodniczącego Zarządu Powiatu elbląskiej Platformy Obywatelskiej. Jednocześnie Zarząd jednogłośnie powierzył tę funkcję Michałowi Missanowi. Taką decyzję podjąłem już wiele miesięcy temu i dla członków PO nie była ona zaskoczeniem. Nie było też zaskoczeniem, że członkowie PO poparli Michała Missana jako mojego następcę. Czekaliśmy na taki moment, byśmy mogli aktu

„Zaproszenie młodych ludzi do pracy w parlamentarnym zespole jest w polskim parlamencie rzadkością. Cieszę się, że ten zespół powstał, i zachęcam was do ciągłej, organicznej pracy” – powiedział Marszałek Senatu prof. Tomasz Grodzki, otwierając w Senacie posiedzenie inauguracyjne Parlamentarnego Zespołu do spraw Młodzieży. Marszałek wskazał na ogromną wagę problematyki, której poświęcone było spotkanie, a dotyczącej

W Senacie 1 lipca 2021 odbędzie się na konferencję pn. „Sytuacja młodych na rynku pracy w Polsce” organizowana przez Parlamentarny Zespół ds. Młodzieży. Konferencja będzie miała charakter hybrydowy. W otwarciu konferencji będzie mi towarzyszył marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki.Do udziału w konferencji zaprosiliśmy bardzo dobrych prelegentów, w tym: o dr Jakub Sewulski z Polskiego Instytutu

Dzięki presji parlamentarzystów z Warmii i Mazur do naszego regionu trafi 1,731 mld euro. To o pół miliarda więcej niż zapowiadał Rząd.Walka o uczciwy podział unijnych środków trwała długo. Trwały negocjacje i protesty. Dla wielu samorządów środki unijne to jedyna szansa na uruchomienie inwestycji, bo w 2022 r. co trzeci samorząd może nie mieć pieniędzy

26 maja powołaliśmy Parlamentarny Zespół ds. Młodzieży – parlamentarny, czyli obejmujący zarówno posłów jak i senatorów. Inicjatywa powołania Zespołu na szczeblu parlamentu wyszła ode mnie i zostałem też przewodniczącym tego Zespołu. To już drugi zespół parlamentarny, któremu przewodniczę – bowiem już drugą kadencję przewodniczę Parlamentarnemu Zespołowi Dróg Wodnych.Ten Zespół jest jednak wyjątkowy, bo po raz

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz