12 marca, 2021
Rząd zmusza samorządy do finansowania końcowego odcinka Kanału przez Mierzeję
Pilnie śledzę informacje o postępach w budowie kanału przez Mierzeję. To ważne dla naszego rozwoju połączenie z morzem staje się faktem. I z tego należy się cieszyć. Jednak czytając artykuł Rafała Gruchalskiego „Kanał powstaje zgodnie z planem” na łamach Elbląskiej Gazety Internetowej Portel.pl widzę, że w jednej zasadniczej sprawie dziennikarze zostali wprowadzeni w błąd.
Kanał nie jest budowany zgodnie z planem. Plan bowiem od początku zakładał, że inwestycja zakończy się przy nabrzeżach Portu Morskiego w Elblągu. Takie zapisy znajdują się w projekcie PiS z 2007 roku i projekcie rządu PO-PSL z 2014 roku. Nie rozumiem, dlaczego państwo chce zepchnąć koszty budowy ostatniego etapu tej inwestycji na Elbląg? Nigdy i nigdzie nie zapisano, by część tej inwestycji miało wykonać ze swoich środków Miasto Elbląg, albo miał to sfinansować Regionalny Program Operacyjny naszego województwa.
Teoretycznie można by sfinansować ten etap z unijnego Funduszu Odbudowy, ale PiS doprowadził do konfliktu z Unią Europejską i być może zamknął sobie to źródło pieniędzy. Powodem konfliktu jest specustawa z 2017 roku, w której rząd zmienił cel inwestycji, z transportowego na „bezpieczeństwo państwa” i przerwał dialog z Komisją Europejską. Ale nawet wówczas chełpił się, że głównym beneficjentem budowy kanału będzie Elbląg. Uwierzyłem rządowi PiS i skutecznie namawiałem posłów i senatorów do poparcia inwestycji. Aż do 2019 roku, gdy znalazłem w dokumentacji zapisy, które świadczyły, że inwestycja zakończy się… ok. 3 km PRZED portem w Elblągu! Początkowo ministerstwo zaprzeczało, a nawet zarzucano mi i mediom „masową dezinformację oraz manipulację”, jednak wkrótce poinformowano mnie, że rząd nie będzie inwestował w porcie. Zaczęła się trwająca już 2 lata batalia o dokończenie inwestycji przez rząd.
Strategia zakończenia budowy kanału za 2 mld zł w polu i wmawianie Elblągowi, że może go sobie dokończyć za własne pieniądze kompromituje inwestora. Co więcej, bez uzgodnienia kto ma tą inwestycję dokończyć, naraża rząd na oskarżenie o niegospodarność, która jest karalna sądownie. A przecież nikt z Elblągiem ani z samorządem wojewódzkim żadnych uzgodnień nie poczynił. To tak, jakby ktoś podjął się budowy domu, opowiadał przyszłym lokatorom, jak to będę pięknie mieszkali, tylko zapomniał im powiedzieć, że drzwi, okna, schody i dach muszą sobie wybudować sami.
Jestem gorącym zwolennikiem wybudowania kanału, ale nie oszukujmy się: bez objęcia nią portu w Elblągu ta inwestycja nie ma sensu. W grudniu 2020 roku – po dwóch latach nieustannych walk o dokończenie tej inwestycji w porcie – rząd „przedłużył” kanał o ok. 2 km. Dla mnie i dla Elbląga to wielki sukces. Uwierzyłem, że warto walczyć. Zostało jednak jeszcze 800 metrów toru wodnego i obrotnica, które muszą być wykonane, jeśli kanał dać efekt ekonomiczny. Jaki to jest koszt? 80 może 100 mln zł? Nie wiem ile, ale te pieniądze muszą znaleźć się w budżecie państwa, a nie Elbląga.
To wręcz śmieszne, że inwestor pokrywa 95% kosztów inwestycji, którą się nieustannie chwali i mówi: dalej nie płacę. Dla Elbląga to jednak nie jest śmieszne, bo to trzy razy więcej niż miasto ma na wszystkie inwestycje w budżecie. A środki z Regionalnego Programu Operacyjnego? Z pierwszych „przymiarek” wynika, że na najbliższe 7 lat otrzymamy mniej o 2 mld zł niż od poprzedniego rządu. Z czego mamy „wspierać” ten rząd?
Za budowę kanału przez Mierzeję – zgodnie z planem – od 14 lat odpowiada państwo, a nie samorząd. Zatem wróćmy do planów.
Ten kanał jest bowiem potrzebny: Elblągowi, regionowi, portowi w Gdańsku i odciążeniu polskich dróg. Przypomnę, że milion ton ładunków kanałem może przewieźć 300 barek, bez kanału już 1.500 barek, a drogami 40 tys. TIR-ów. Zatem to nie jest tylko sprawa Elbląga, ale polskiej polityki transportowej. Jednak bez doprowadzenia inwestycji do portu, będzie ona kompromitacją nie mniejszą niż zamknięta właśnie budowa elektrowni węglowej w Ciechanowie.
Chyba, że… chodzi o coś zupełnie innego. Jeden z posłów elbląskich zasugerował jakiś czas temu, że jeśli miasta nie stać na inwestycje w porcie, to może port przekazać państwu… Ciekawe, co o takim rozwiązaniu myślą elblążanie?
Niniejszego tekst został opublikowany na łamach Elbląskiej Gazety Internetowej Portel.pl, jako polemika z opublikowanym 10 marca artykułem „Kanał powstaje zgodnie z prawem”.
W Senacie RP 8 listopada ponad 200 młodych ludzi spotkało się, by zainaugurować działalność Rady Młodzieżowej. Nigdy wcześniej w historii polskiej Izby Wyższej nie debatowało jednocześnie tak wielu młodych ludzi. Ten ruch jest bezprecedensowy. To największy organ doradczy Senatu, zrzeszający obecnie 304 młodych Polaków, którzy chcą współuczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących ich pokolenia. Liczba młodych
Dziś (22.10.2024 r.) w Senacie Rzeczpospolitej Polskiej odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Młodzieży, któremu przewodniczę. Wspólnie z młodzieżowymi sejmikami, samorządowcami, NGO-sami oraz przedstawicielami Ministerstwa Edukacji rozmawialiśmy o tym, jak szkoły mogą lepiej wspierać młodych ludzi. Dyskutowaliśmy m.in. o programach edukacyjnych, które mogą wzbogacić naukę i odpowiadać na realne potrzeby uczniów. Przedstawiciele organizacji pozarządowych podkreślili,
W Senacie odbyła się wyjątkowa konferencja „Prawa dziecka. Usłyszcie Nas! 100-lecie Deklaracji Praw Dziecka”, której celem była dyskusja na temat praw najmłodszych. To wydarzenie zgromadziło młodzież, ekspertów i polityków, aby wspólnie zastanowić się, jak możemy skuteczniej chronić prawa dziecka. Podczas mojego wystąpienia zwróciłem uwagę na to, jak ważne jest, abyśmy, dorośli, słuchali głosu młodego pokolenia.
Z tej okazji spotkaliśmy się w Elblągu z dziennikarzami, aby podsumować mijający rok pełen intensywnej pracy i ważnych decyzji. Zmiany, które dzieją się w Polsce, przyniosą korzyści także mieszkańcom naszego miasta i regionu. Jako senator RP, mówiłem o pracy nad kluczowymi projektami, które mają realny wpływ na rozwój Elbląga i regionu: Budowa drogi wodnej łączącej
Poniedziałkowy wieczór był pełen refleksji nad rolą Senatu, demokracją i samorządnością. Naszym gościem specjalnym był Bogdan Borusewicz, który w rozmowie z Juliuszem Markiem podzielił się swoimi doświadczeniami i opowiedział wiele ciekawostek o początkach współczesnego Senatu. Dziękujemy wszystkim za obecność i zaangażowanie. Jeśli nie mogliście być z nami, zapraszam serdecznie do odwiedzenia wystawy, która będzie gościła
Wbrew niektórym doniesieniom, termin oddania drogi wodnej w 2025 roku nie jest zagrożony – podkreśliłem podczas dzisiejszego briefingu prasowego. Elbląg zyska połączenie z morzem zgodnie z planem! To ważna wiadomość dla elblążan, którzy usłyszeli to zobowiązanie od premiera Donalda Tuska 28 września 2023 roku. Dzięki natychmiastowym działaniom rządu oraz decyzjom wspierającym tę inwestycję, prace posuwają
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
Elbląg
82-300
ul. Hetmańska 31
Braniewo
14-500
ul. Gdańska 20
Lidzbark Warmiński
11-100
Plac Wolności 5
tel. 603 366 761
biuro@wcisla.senat.pl
Dyrektor Biura
Karolina Śluz