thin

19 kwietnia, 2018

Senator broni kolegów z PO w sprawie przekopu

Opinia zarządu województwa pomorskiego w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wciąż budzi emocje. Głównie w Elblągu, ze względu na jej negatywny wydźwięk. Dziś na briefingu prasowym partyjnych kolegów z Pomorza tłumaczył senator PO Jerzy Wcisła.

Przypomnijmy: 5 kwietnia zarząd województwa pomorskiego wydał negatywną opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w wariancie proponowanym przez rząd. Dziś na briefingu prasowym senator Platformy Obywatelskiej – Jerzy Wcisła – gorący zwolennik budowy kanału – bronił stanowiska swoich partyjnych kolegów z Pomorza.      – Zarząd województwa pomorskiego musiał wydać opinię, gdyż obligowała go do tego specustawa o budowie kanału przez Mierzeję. Jednak jest to opinia niewiążąca i rząd nie musi wziąć jej pod uwagę – mówił Jerzy Wcisła, senator PO.      Senator zwrócił uwagę na zastrzeżenia, jakie według pomorskich samorządowców budzi koncepcja budowy kanału. – Zarząd województwa pomorskiego zwrócił uwagę, że dopóki nie ma decyzji środowiskowej, to do tego czasu nie ma projektu budowy kanału przez mierzeję. Nie ma żadnych badań środowiskowych, które umożliwiałyby budowę w Nowym Świecie. Może się okazać, że badania środowiskowe wykażą, że w Nowym Świecie nie można budować. I co wtedy? – mówił Jerzy Wcisła.      Kolejny problem to obszar Natura 2000. Wszelka ingerencja w taki obszar chroniony przyrodniczo musi być uzgodniony z Komisją Europejską. Tymczasem – jak twierdzi Jerzy Wcisła – rozmowy kuleją. – Jest projekt wybudowania wysp na Zalewie. W jakiej odległości od linii brzegowej mają być zlokalizowane te wyspy, jak mają być ukształtowane, o tym nikt nie zadecydował. Tej koncepcji nie zaopiniowali też specjaliści od środowiska. A mówimy o obszarze Natura 2000. Nie da się zbudować wysp na Zalewie Wiślanym, które nie będą miały pozytywnej oceny środowiskowej – zwracał uwagę senator.      Istnieje też ryzyko oporu ekologów w przypadku niewykonania lub zlekceważenia opinii środowiskowej. Przypadek Puszczy Białowieskiej – której wycinkę Trybunał Sprawiedliwości UE uznał za nielegalną – pokazuje, że niedotrzymanie kwestii ochrony środowiska może mieć konkretne reperkusje międzynarodowe.      Oprócz kwestii środowiskowych pozostaje też sprawa opłacalności inwestycji. – Analizy ekonomiczne zakładają, że przez kanał przez mierzeję przepłynie 1,5 mln ton ładunku rocznie, które dotrą do portu w Elblągu. W ramach podpisanego w 2014 r. kontraktu terytorialnego rząd zobowiązał się zainwestować w elbląski port 150 mln zł. Teraz rząd mówi, że tych pieniędzy nie ma – wskazywał Jerzy Wcisła. – Budowa kanału jest prowadzona bez analiz ekonomicznych, bo te które istnieją zakładają, że elbląski port przeładuje 1,5 mln ładunku rocznie. A bez tych 150 mln zł nie ma takiej możliwości.      Kolejne miliony trzeba wydać na udrożnienie dróg wodnych z Elbląga – E70 i E40, by towary które tu przepłyną, mogłyby być nadal drogą wodną transportowane w głąb lądu. – Jeżeli to ma być tak, że po przypłynięciu do Elbląga ładunki mają być wywiezione na ciężarówkach, to nie ma to żadnego sensu. Musi być zrobiona Wisła. A w ramach rewitalizacji Wisła jest ujęta dopiero w drugim etapie. Trzeba włączyć drogę wodną E-70 do wykazu dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym – mówił senator PO.      Czas mija, jak na razie kwestia przekopu przez mierzeję jest kolejnym frontem politycznej wojny pomiędzy Prawem i Sprawiedliwością a Platformą Obywatelską. W związku ze zbliżającym się maratonem wyborczym można się spodziewać coraz częstszych wystąpień polityków z różnych opcji na temat kanału żeglugowego. Do wbicia pierwszej łopaty jeszcze długa droga, choć rząd zapewnia, że inwestycja ma ruszyć najpóźniej w przyszłym roku i być gotowa w 2022.      – Podejrzewam, że kanał w 2022 roku zbudowany nie będzie – podsumował swoją prasowy briefing Jerzy Wcisła.
Sebastian Malicki


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.