Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

19 kwietnia, 2018

Senator broni kolegów z PO w sprawie przekopu

Opinia zarządu województwa pomorskiego w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną wciąż budzi emocje. Głównie w Elblągu, ze względu na jej negatywny wydźwięk. Dziś na briefingu prasowym partyjnych kolegów z Pomorza tłumaczył senator PO Jerzy Wcisła.

Przypomnijmy: 5 kwietnia zarząd województwa pomorskiego wydał negatywną opinię w sprawie budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną w wariancie proponowanym przez rząd. Dziś na briefingu prasowym senator Platformy Obywatelskiej – Jerzy Wcisła – gorący zwolennik budowy kanału – bronił stanowiska swoich partyjnych kolegów z Pomorza.      – Zarząd województwa pomorskiego musiał wydać opinię, gdyż obligowała go do tego specustawa o budowie kanału przez Mierzeję. Jednak jest to opinia niewiążąca i rząd nie musi wziąć jej pod uwagę – mówił Jerzy Wcisła, senator PO.      Senator zwrócił uwagę na zastrzeżenia, jakie według pomorskich samorządowców budzi koncepcja budowy kanału. – Zarząd województwa pomorskiego zwrócił uwagę, że dopóki nie ma decyzji środowiskowej, to do tego czasu nie ma projektu budowy kanału przez mierzeję. Nie ma żadnych badań środowiskowych, które umożliwiałyby budowę w Nowym Świecie. Może się okazać, że badania środowiskowe wykażą, że w Nowym Świecie nie można budować. I co wtedy? – mówił Jerzy Wcisła.      Kolejny problem to obszar Natura 2000. Wszelka ingerencja w taki obszar chroniony przyrodniczo musi być uzgodniony z Komisją Europejską. Tymczasem – jak twierdzi Jerzy Wcisła – rozmowy kuleją. – Jest projekt wybudowania wysp na Zalewie. W jakiej odległości od linii brzegowej mają być zlokalizowane te wyspy, jak mają być ukształtowane, o tym nikt nie zadecydował. Tej koncepcji nie zaopiniowali też specjaliści od środowiska. A mówimy o obszarze Natura 2000. Nie da się zbudować wysp na Zalewie Wiślanym, które nie będą miały pozytywnej oceny środowiskowej – zwracał uwagę senator.      Istnieje też ryzyko oporu ekologów w przypadku niewykonania lub zlekceważenia opinii środowiskowej. Przypadek Puszczy Białowieskiej – której wycinkę Trybunał Sprawiedliwości UE uznał za nielegalną – pokazuje, że niedotrzymanie kwestii ochrony środowiska może mieć konkretne reperkusje międzynarodowe.      Oprócz kwestii środowiskowych pozostaje też sprawa opłacalności inwestycji. – Analizy ekonomiczne zakładają, że przez kanał przez mierzeję przepłynie 1,5 mln ton ładunku rocznie, które dotrą do portu w Elblągu. W ramach podpisanego w 2014 r. kontraktu terytorialnego rząd zobowiązał się zainwestować w elbląski port 150 mln zł. Teraz rząd mówi, że tych pieniędzy nie ma – wskazywał Jerzy Wcisła. – Budowa kanału jest prowadzona bez analiz ekonomicznych, bo te które istnieją zakładają, że elbląski port przeładuje 1,5 mln ładunku rocznie. A bez tych 150 mln zł nie ma takiej możliwości.      Kolejne miliony trzeba wydać na udrożnienie dróg wodnych z Elbląga – E70 i E40, by towary które tu przepłyną, mogłyby być nadal drogą wodną transportowane w głąb lądu. – Jeżeli to ma być tak, że po przypłynięciu do Elbląga ładunki mają być wywiezione na ciężarówkach, to nie ma to żadnego sensu. Musi być zrobiona Wisła. A w ramach rewitalizacji Wisła jest ujęta dopiero w drugim etapie. Trzeba włączyć drogę wodną E-70 do wykazu dróg wodnych o znaczeniu międzynarodowym – mówił senator PO.      Czas mija, jak na razie kwestia przekopu przez mierzeję jest kolejnym frontem politycznej wojny pomiędzy Prawem i Sprawiedliwością a Platformą Obywatelską. W związku ze zbliżającym się maratonem wyborczym można się spodziewać coraz częstszych wystąpień polityków z różnych opcji na temat kanału żeglugowego. Do wbicia pierwszej łopaty jeszcze długa droga, choć rząd zapewnia, że inwestycja ma ruszyć najpóźniej w przyszłym roku i być gotowa w 2022.      – Podejrzewam, że kanał w 2022 roku zbudowany nie będzie – podsumował swoją prasowy briefing Jerzy Wcisła.
Sebastian Malicki

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz