Specustawa o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną skierowana do prezydenta

  • 0

Specustawa o budowie kanału przez Mierzeję Wiślaną skierowana do prezydenta

Budowę nowej drogi wodnej łączącej Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym, poprzez wykonanie przekopu przez Mierzeję Wiślaną, zakłada specustawa, do której Senat nie zaproponował żadnych poprawek.

  • Za przyjęciem ustawy bez poprawek głosowało 77 senatorów, przeciw było 2, a 4 wstrzymało się od głosu.
  • Przygotowana przez rząd ustawa o inwestycjach w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską zakłada, że budowa nowego szlaku wodnego ma się rozpocząć w 2018 r., a zakończyć w 2022 r.
  • Jej koszt ma wynieść ok. 880 mln zł; ma być finansowana ze środków państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Grzegorz Witkowski przypomniał podczas debaty w Senacie, że „rząd premier Beaty Szydło w ubiegłym roku intensywnie powrócił do pomysłu wybudowania kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, ustanawiając program wieloletni, zakładający stałe finansowanie tej inwestycji przez 6 lat”. Jak dodał, inwestycja będzie realizowana z uwagi na nadrzędny interes państwa, jakim jest bezpieczeństwo. Kanał żeglugowy ma zapewnić swobodną żeglugę jednostek, w tym także służb ratowniczych czy granicznych z Zatoki Gdańskiej na Zalew Wiślany – zaznaczył wiceminister Witkowski.

Wiceminister Witkowski podkreślił, że projekt jest realizowany na podstawie specustawy, ponieważ „wybudowanie kanału żeglugowego w tak specyficznym i newralgicznym miejscu” wymaga takich zapisów prawnych. Dodał, że specustawa nie zawiesza „na kołku” żadnych praw ani środowiskowych ani inwestycyjnych, ale skraca czas podjęcia decyzji i rozpatrywania odwołań. „To jest też mobilizujące dla organów państwa” – wyjaśnił wiceszef resortu gospodarki morskiej.

Senator PO Jerzy Wcisła, który jest zwolennikiem wykonania przekopu, powiedział, że „nie widzi logiki w działaniach rządu”.

„Dlaczego PiS wyrzucił przygotowaną i skonsultowaną wcześniej dokumentację ws. kanału żeglugowego do kosza i zamiast tych procedur wprowadza nowe, które wykreują wrogów wśród ekologów, struktur europejskich i w Rosji. Niestety ja widzę jedno uzasadnienie i jedno wytłumaczenie, po prostu może rząd nie chce inwestycji i dziś chce, by mu ktoś w tym przeszkodził i do tego potrzebuje wrogów” – podkreślił senator Wcisła.

 

„Ostatnią decyzją rządu Jarosława Kaczyńskiego w 2007 roku było ustanowienie tego wieloletniego programu, kilka miesięcy później ówczesny rząd Platformy Obywatelskiej i Donald Tusk osobiście wyrzucił do kosza ten projekt. Nie byłoby teraz problemów, gdybyście to zrobili przez 8 lat, mogliście konsultować, zbierać dokumentację, odłożyć pieniądze, zbudować i czerpać już korzyści gospodarcze z naszego projektu” – mówił wiceminister Witkowski, odnosząc się do zarzutów o powolny postęp prac przy inwestycji.

Z kolei senator PiS Jan Maria Jackowski mówił, że budowa kanału żeglugowego jest „projektem o charakterze strategicznym, wartym zrealizowania i potrzebnym”.

„W tym projekcie potrzebne jest działanie w myśl hasła wszystkie ręce na pokład. Dla rozwoju Elbląga i subregionu elbląskiego oraz dla reszty kraju ma kluczowe znaczenie, ma też znaczenie strategiczne o charakterze obronnym. Temat żeglugi na Zalewie Wiślanym już w czasach PRL był pod szczególnym nadzorem. Ten projekt zakłada elastyczność i różne warianty wykorzystania szlaku żeglugowego, może należałoby rozważyć pogłębienie kanału tak, by korzystały z niego jednostki o większym zanurzeniu, np. do 6 metrów” – dodał senator Jackowski.

 

Źródło: http://www.portalsamorzadowy.pl/prawo-i-finanse/specustawa-o-budowie-kanalu-przez-mierzeje-wislana-skierowana-do-prezydenta,91257.html 


Kalendarz

Luty 2025
P W Ś C P S N
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
2425262728  

Facebook