Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

8 stycznia, 2018

Trzeba zdążyć do 2020 r. „Czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane?”

Po stronie samorządów oraz instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów z programu transgranicznego Polska-Rosja — uważa poseł Jacek Protas (PO). Z tego programu około 250 mln zł ma trafić do naszego regionu na inwestycje infrastrukturalne. Ale decyzji w sprawie terminu naboru wniosków o dofinansowanie do tych projektów nadal nie ma. Pod koniec ubiegłego roku rząd polski przyjął program Polska-Rosja. Dzięki unijnym środkom około 250 mln zł ma trafić do beneficjentów z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego i pomorskiego na realizację partnerskich projektów z obwodem kaliningradzkim. — Cieszymy się, że po tylu miesiącach blokady tego programu przez MSWiA, udało się go w końcu przyjąć. Przypomnę, że w tej sprawie interpelowałem do ówczesnej premier rządu, Beaty Szydło. W końcu, rzutem na taśmę, Polska program przyjęła. A przypomnę, że ten obejmuje lata 2014-2020, powstaje więc niepokój, czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane i czy samorządy zdążą z realizacją projektów do końca trwania tego programu — mówił poseł Jacek Protas (PO) podczas poniedziałkowej (8.01) konferencji prasowej. Program Polska-Rosja zawiera m. in. projekty kluczowe, które mogą być realizowane natychmiast. — Jeszcze jako marszałek województwa (Jacek Protas był marszałkiem w latach 2006-2014 – red.) zgłosiłem pięć takich kluczowych projektów. Dla subregionu elbląskiego ważnym jest tu przede wszystkim projekt za prawie 8,3 mln euro, związany z poprawą stanu wód Zalewu Wiślanego, którego beneficjentem jest gmina Tolkmicko — mówi poseł Protas. Pozostałe projekty to m.in. budowa drogi z Ełk-Granice Państwa oraz budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową mostu na rzece Łynie w Bartoszycach. W skład tego ostatniego wejdzie dodatkowo remont ulic i chodników w miejscowości Gusiew po stronie rosyjskiej. Realizacja projektu ma przyczynić się do poprawy dostępności do przejścia granicznego Bezledy – Bagrationowsk oraz rozwoju sieci transportowej w obszarze przygranicznym. — Mamy już rok 2018 i w tej chwili po stronie samorządów, a także instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów po to, by je zrealizować, a także rozliczyć i zmieścić się w czasie — dodaje Protas. W programie transgranicznym Polska-Rosja można także ubiegać się o środki w ramach konkursów. Te ostatnie chce wykorzystać m.in. Elbląg. Władze miasta wspólnie z samorządowcami z Kaliningradu przygotowali już unijny wniosek dotyczący rewitalizacji parków miejskich. Nasi sąsiedzi z Kaliningradu chcieliby przywrócić świetność tamtejszemu Parkowi Maxa Aschmanna, a Elbląg chce to samo uczynić z parkiem Dolinka. Do inwestycji Elbląg jest przygotowany już od wielu miesięcy, czekano jedynie na informację o przyjęciu programu. — Już w kwietniu 2017 r. razem z merem Kaliningradu podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny. W naszym przypadku chodzi o kwotę prawie 5,5 mln zł. Co ważne unijne dofinansowanie sięga tu 90 procent kosztów. Ze swojej strony dołożylibyśmy jedynie 10 proc do tej sumy — przypomina prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Z programu Polska-Rosja skorzystają także nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy. Rosjanie chcą m.in. sięgnąć po środki na modernizację dwóch przejść granicznych w Bagrationowsku i w Mamonowie. Na każdy z tych projektów przewidziane jest po 5 mln euro. Senator Jerzy Wcisła (PO) uważa, że skuteczny nacisk polityków opozycji na polski rząd w kwestii przyjęcia programu Polska-Rosja, to dobry przyczynek do tego, by ciągle przypominać rządzącym o sprawach ważnych także dla regionu. — Mam nadzieję, że podobnym skutkiem zakończą się działania na rzecz rewizji szkodliwej i niewytłumaczalnej decyzji rządu o wyłączeniu z wykazu dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym: Międzynarodowej Drogi Wodnej E70–na odcinku między Wisła i Odrą oraz Wisły do Warszawy — mówi senator Wcisła. — Na 7 lutego zostanie zwołane posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, na którym ma zostać zakwestionowana rządowa decyzja. Podważa ona bowiem sens budowy kanału przez Mierzeję i utrudni rozwój zarówno portu w Elblągu jak i portów trójmiejskich. A jak zauważa poseł Jacek Protas, Elbląg i tak nie skorzysta na przekopie (planowany termin realizacji w 2022 roku), jeśli w elbląskim porcie nie zostaną zrealizowane kluczowe inwestycje, które wpłyną na jego rozwój: pogłębienie torów wodnych przy wejściu do rodzimego portu, oraz budowa obrotnicy dla statków. — Nadal nie ma żadnych koncepcji czy, kiedy i za ile będą realizowane te inwestycje. Dlatego zgłosiliśmy poprawki do budżetu państwa, by przygotować środki choćby na wykonanie dokumentacji projektowej do inwestycji — kończy poseł Protas.

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz