Jerzy Wcisła – Senator RP

Trzeba zdążyć do 2020 r. „Czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane?”
Po stronie samorządów oraz instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów z programu transgranicznego Polska-Rosja — uważa poseł Jacek Protas (PO). Z tego programu około 250 mln zł ma trafić do naszego regionu na inwestycje infrastrukturalne. Ale decyzji w sprawie terminu naboru wniosków o dofinansowanie do tych projektów nadal nie ma. Pod koniec ubiegłego roku rząd polski przyjął program Polska-Rosja. Dzięki unijnym środkom około 250 mln zł ma trafić do beneficjentów z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego i pomorskiego na realizację partnerskich projektów z obwodem kaliningradzkim. — Cieszymy się, że po tylu miesiącach blokady tego programu przez MSWiA, udało się go w końcu przyjąć. Przypomnę, że w tej sprawie interpelowałem do ówczesnej premier rządu, Beaty Szydło. W końcu, rzutem na taśmę, Polska program przyjęła. A przypomnę, że ten obejmuje lata 2014-2020, powstaje więc niepokój, czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane i czy samorządy zdążą z realizacją projektów do końca trwania tego programu — mówił poseł Jacek Protas (PO) podczas poniedziałkowej (8.01) konferencji prasowej. Program Polska-Rosja zawiera m. in. projekty kluczowe, które mogą być realizowane natychmiast. — Jeszcze jako marszałek województwa (Jacek Protas był marszałkiem w latach 2006-2014 – red.) zgłosiłem pięć takich kluczowych projektów. Dla subregionu elbląskiego ważnym jest tu przede wszystkim projekt za prawie 8,3 mln euro, związany z poprawą stanu wód Zalewu Wiślanego, którego beneficjentem jest gmina Tolkmicko — mówi poseł Protas. Pozostałe projekty to m.in. budowa drogi z Ełk-Granice Państwa oraz budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową mostu na rzece Łynie w Bartoszycach. W skład tego ostatniego wejdzie dodatkowo remont ulic i chodników w miejscowości Gusiew po stronie rosyjskiej. Realizacja projektu ma przyczynić się do poprawy dostępności do przejścia granicznego Bezledy – Bagrationowsk oraz rozwoju sieci transportowej w obszarze przygranicznym. — Mamy już rok 2018 i w tej chwili po stronie samorządów, a także instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów po to, by je zrealizować, a także rozliczyć i zmieścić się w czasie — dodaje Protas. W programie transgranicznym Polska-Rosja można także ubiegać się o środki w ramach konkursów. Te ostatnie chce wykorzystać m.in. Elbląg. Władze miasta wspólnie z samorządowcami z Kaliningradu przygotowali już unijny wniosek dotyczący rewitalizacji parków miejskich. Nasi sąsiedzi z Kaliningradu chcieliby przywrócić świetność tamtejszemu Parkowi Maxa Aschmanna, a Elbląg chce to samo uczynić z parkiem Dolinka. Do inwestycji Elbląg jest przygotowany już od wielu miesięcy, czekano jedynie na informację o przyjęciu programu. — Już w kwietniu 2017 r. razem z merem Kaliningradu podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny. W naszym przypadku chodzi o kwotę prawie 5,5 mln zł. Co ważne unijne dofinansowanie sięga tu 90 procent kosztów. Ze swojej strony dołożylibyśmy jedynie 10 proc do tej sumy — przypomina prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Z programu Polska-Rosja skorzystają także nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy. Rosjanie chcą m.in. sięgnąć po środki na modernizację dwóch przejść granicznych w Bagrationowsku i w Mamonowie. Na każdy z tych projektów przewidziane jest po 5 mln euro. Senator Jerzy Wcisła (PO) uważa, że skuteczny nacisk polityków opozycji na polski rząd w kwestii przyjęcia programu Polska-Rosja, to dobry przyczynek do tego, by ciągle przypominać rządzącym o sprawach ważnych także dla regionu. — Mam nadzieję, że podobnym skutkiem zakończą się działania na rzecz rewizji szkodliwej i niewytłumaczalnej decyzji rządu o wyłączeniu z wykazu dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym: Międzynarodowej Drogi Wodnej E70–na odcinku między Wisła i Odrą oraz Wisły do Warszawy — mówi senator Wcisła. — Na 7 lutego zostanie zwołane posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, na którym ma zostać zakwestionowana rządowa decyzja. Podważa ona bowiem sens budowy kanału przez Mierzeję i utrudni rozwój zarówno portu w Elblągu jak i portów trójmiejskich. A jak zauważa poseł Jacek Protas, Elbląg i tak nie skorzysta na przekopie (planowany termin realizacji w 2022 roku), jeśli w elbląskim porcie nie zostaną zrealizowane kluczowe inwestycje, które wpłyną na jego rozwój: pogłębienie torów wodnych przy wejściu do rodzimego portu, oraz budowa obrotnicy dla statków. — Nadal nie ma żadnych koncepcji czy, kiedy i za ile będą realizowane te inwestycje. Dlatego zgłosiliśmy poprawki do budżetu państwa, by przygotować środki choćby na wykonanie dokumentacji projektowej do inwestycji — kończy poseł Protas.

Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT