Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

8 stycznia, 2018

Trzeba zdążyć do 2020 r. „Czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane?”

Po stronie samorządów oraz instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów z programu transgranicznego Polska-Rosja — uważa poseł Jacek Protas (PO). Z tego programu około 250 mln zł ma trafić do naszego regionu na inwestycje infrastrukturalne. Ale decyzji w sprawie terminu naboru wniosków o dofinansowanie do tych projektów nadal nie ma. Pod koniec ubiegłego roku rząd polski przyjął program Polska-Rosja. Dzięki unijnym środkom około 250 mln zł ma trafić do beneficjentów z województw: warmińsko-mazurskiego, podlaskiego i pomorskiego na realizację partnerskich projektów z obwodem kaliningradzkim. — Cieszymy się, że po tylu miesiącach blokady tego programu przez MSWiA, udało się go w końcu przyjąć. Przypomnę, że w tej sprawie interpelowałem do ówczesnej premier rządu, Beaty Szydło. W końcu, rzutem na taśmę, Polska program przyjęła. A przypomnę, że ten obejmuje lata 2014-2020, powstaje więc niepokój, czy pieniądze zostaną w pełni wykorzystane i czy samorządy zdążą z realizacją projektów do końca trwania tego programu — mówił poseł Jacek Protas (PO) podczas poniedziałkowej (8.01) konferencji prasowej. Program Polska-Rosja zawiera m. in. projekty kluczowe, które mogą być realizowane natychmiast. — Jeszcze jako marszałek województwa (Jacek Protas był marszałkiem w latach 2006-2014 – red.) zgłosiłem pięć takich kluczowych projektów. Dla subregionu elbląskiego ważnym jest tu przede wszystkim projekt za prawie 8,3 mln euro, związany z poprawą stanu wód Zalewu Wiślanego, którego beneficjentem jest gmina Tolkmicko — mówi poseł Protas. Pozostałe projekty to m.in. budowa drogi z Ełk-Granice Państwa oraz budowa nowego przebiegu drogi wojewódzkiej nr 512 wraz z budową mostu na rzece Łynie w Bartoszycach. W skład tego ostatniego wejdzie dodatkowo remont ulic i chodników w miejscowości Gusiew po stronie rosyjskiej. Realizacja projektu ma przyczynić się do poprawy dostępności do przejścia granicznego Bezledy – Bagrationowsk oraz rozwoju sieci transportowej w obszarze przygranicznym. — Mamy już rok 2018 i w tej chwili po stronie samorządów, a także instytucji leży walka o jak najszybsze uruchomienie projektów po to, by je zrealizować, a także rozliczyć i zmieścić się w czasie — dodaje Protas. W programie transgranicznym Polska-Rosja można także ubiegać się o środki w ramach konkursów. Te ostatnie chce wykorzystać m.in. Elbląg. Władze miasta wspólnie z samorządowcami z Kaliningradu przygotowali już unijny wniosek dotyczący rewitalizacji parków miejskich. Nasi sąsiedzi z Kaliningradu chcieliby przywrócić świetność tamtejszemu Parkowi Maxa Aschmanna, a Elbląg chce to samo uczynić z parkiem Dolinka. Do inwestycji Elbląg jest przygotowany już od wielu miesięcy, czekano jedynie na informację o przyjęciu programu. — Już w kwietniu 2017 r. razem z merem Kaliningradu podpisaliśmy w tej sprawie list intencyjny. W naszym przypadku chodzi o kwotę prawie 5,5 mln zł. Co ważne unijne dofinansowanie sięga tu 90 procent kosztów. Ze swojej strony dołożylibyśmy jedynie 10 proc do tej sumy — przypomina prezydent Elbląga Witold Wróblewski. Z programu Polska-Rosja skorzystają także nasi sąsiedzi zza wschodniej granicy. Rosjanie chcą m.in. sięgnąć po środki na modernizację dwóch przejść granicznych w Bagrationowsku i w Mamonowie. Na każdy z tych projektów przewidziane jest po 5 mln euro. Senator Jerzy Wcisła (PO) uważa, że skuteczny nacisk polityków opozycji na polski rząd w kwestii przyjęcia programu Polska-Rosja, to dobry przyczynek do tego, by ciągle przypominać rządzącym o sprawach ważnych także dla regionu. — Mam nadzieję, że podobnym skutkiem zakończą się działania na rzecz rewizji szkodliwej i niewytłumaczalnej decyzji rządu o wyłączeniu z wykazu dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym: Międzynarodowej Drogi Wodnej E70–na odcinku między Wisła i Odrą oraz Wisły do Warszawy — mówi senator Wcisła. — Na 7 lutego zostanie zwołane posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych, na którym ma zostać zakwestionowana rządowa decyzja. Podważa ona bowiem sens budowy kanału przez Mierzeję i utrudni rozwój zarówno portu w Elblągu jak i portów trójmiejskich. A jak zauważa poseł Jacek Protas, Elbląg i tak nie skorzysta na przekopie (planowany termin realizacji w 2022 roku), jeśli w elbląskim porcie nie zostaną zrealizowane kluczowe inwestycje, które wpłyną na jego rozwój: pogłębienie torów wodnych przy wejściu do rodzimego portu, oraz budowa obrotnicy dla statków. — Nadal nie ma żadnych koncepcji czy, kiedy i za ile będą realizowane te inwestycje. Dlatego zgłosiliśmy poprawki do budżetu państwa, by przygotować środki choćby na wykonanie dokumentacji projektowej do inwestycji — kończy poseł Protas.

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz