Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Ulica Wschodnia, a Obwodnica Wschodnia

Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni.

OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICA
Rozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i pierwszym zauroczeniem była właśnie Bażantarnia – tak wielkim, że z żoną i w 5-letnią córką od razu zabłądziliśmy i wieczorem dotarliśmy do Stagniewa – nie mając pojęcia, gdzie jesteśmy i jak wrócić do domu. Jednak rozumiem też miasto. Rozmawiałem z protestującymi, z p. Jackiem Bocheński i wiem, że tzw. druga strona też to rozumie.

Tylko, wydaje mi się, że my powinniśmy określić, na czym polega problem i co rozwiązujemy, projektując Obwodnicę Wschodnią. Według mnie to nie jest żadna obwodnica, a jedynie droga, która ma przejąć część ruchu z ul. gen. Bema. Obwodnica – jak sama nazwa mówi, to droga, która biegnie po obwodzie miasta, a ul. Wschodnia wjeżdża w środek miasta.

Proponuję więc, byśmy oddzielili dwa tematy:
1.  Odciążenie ul. gen. Bema.
2.  Budowę Obwodnicy.

PROBLEM UL. BEMA I REMIZY STRAŻACKIEJ
·      Jak się jeździ ul. Bema, każdy wie. Da się z tym żyć – ja wyjeżdżam z centrum miasta na obwodnicę nie dłużej niż w 10 minut. To nie jest tragedia.
·      Jednak na rogu gen. Bema i Łęczyckiej zbudowano remizę strażacką i to już może być tragedia, jeśli samochód w akcji, utknie w korkach.  Innej drogi do miasta nie ma: do szpitali, szkół, osiedli mieszkaniowych.

PYTANIE: KTO ZDECYDOWAŁ O TAKIEJ LOKALIZACJI REMIZY?
 Zadałem pytanie komendantowi Państwowej Straży Pożarnej czy decydując o lokalizacji komendy remisy:
– analizowano problemy z dostępnością Elbląga?
– czy rozmawiano o tym z samorządem Miasta?
–  jakie wnioski z analiz wyciągnięto?
– jak Straż Państwowa ma zamiar poradzić sobie z tym problemem?
Czekam na odpowiedź, ale też sugeruję rozwiązanie.

ROZWIĄZANIE PROBLEMU NIEPRZEJEZDNOŚCI UL. GEN. BEMA
INTELIGENTNY SYSTEM TRANSPORTOWY Z POZYCJONOWANIEM GPS
·      W piśmie do komendanta Straży Pożarnej sugeruję rozwiązanie problemu dostępności Elbląga dla wozów strażackich.
·      Jest nim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który pozwala znacznie usprawnić przejazdy ulicami, głównie sterując sygnalizacją świetlną.
·      Taki system – w skali miasta – wprowadza obecnie kosztem ok. 50 mln zł Olsztyn.
·     Jest jeszcze nowocześniejszy system, w Polsce właściwie jeszcze nieznany – pierwszym miastem, które właśnie go instaluje, jest Rzeszów.
·      To Inteligentny System Transportowy z pozycjonowaniem GPS.
·      Oprócz tego, że udrożnia system, to jeszcze pozwala uzbroić pojazdy uprzywilejowane w możliwość dostosowania sygnalizacji do potrzeb służb ratunkowych.
·      Samochody strażackie wyjeżdżają, uruchamiają zielone światła na trasie przejazdu – ulica się odkorkowuje – samochody przejeżdżają – sygnalizacja wraca do normalnej pracy.
·      Wydaje mi się, że taki system na ul. gen. Bema – nawet biorąc pod uwagę, że sygnalizatory nie są ze sobą sprzęgnięte i trzeba będzie kopać – to nie jest wielki wydatek – gdy po drugiej stronie mamy bezpieczeństwo mieszkańców.

I co ważne – moim zdaniem, ten koszt powinna ponieść Państwowa Straż Pożarna – co w liście do komendanta wprost sugeruję. Oczywiście, czekam na odpowiedź i będę informował o dalszym losie pomysłu.

OBWODNICA WOKÓŁ ELBLĄGA, A NIE PRZEZ ŚRODEK ELBLĄGA
Gdy problem bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu na ul. gen. Bema będziemy mieli opanowany, możemy na spokojnie wrócić do tematu Obwodnicy.
·      Ale przedtem: Berliner Ring – wybudowany w l. 30. tych XX wieku – prawie 100 lat temu – do dzisiaj się sprawdza. Tylko w jednym miejscu obwodnica wjeżdża w obrzeża miasta – w dzielnicy Pankow.
·      W XXII wieku, w 2101 roku będą żyły w Elblągu ludzie, którzy już się urodzili. Więc rozmawiajmy nie tylko o Bażantarni, ale o tych rozwiązaniach. Wiem, że takie rozwiązaniach myśli Miasto.

·      No i jedna propozycja – poglądowa –  na start – spełniająca kryteria obwodnicy. Za Modrzewiną, Terkawką, Bażantarnią – połączona z S22 i S7 – niecałe 40 km.
·      Może aktywność na rzecz ochrony Bażantarni zaskutkuje aktywnością nad szukaniem rozwiązań dla naszego miasta widzianych nie z perspektywy kadencji jakieś władzy, ale 100-200 lat.
·      Rozmawiałem z protestującymi – wiem, że kochają Bażantarnię i Elbląg – wiem, że są gotowi do rozmawiania o Elblągu z perspektywy XXII wieku. 

Aktualności

26 maja powołaliśmy Parlamentarny Zespół ds. Młodzieży – parlamentarny, czyli obejmujący zarówno posłów jak i senatorów. Inicjatywa powołania Zespołu na szczeblu parlamentu wyszła ode mnie i zostałem też przewodniczącym tego Zespołu. To już drugi zespół parlamentarny, któremu przewodniczę – bowiem już drugą kadencję przewodniczę Parlamentarnemu Zespołowi Dróg Wodnych.Ten Zespół jest jednak wyjątkowy, bo po raz

Jesteśmy na etapie zakłamywania faktów na temat procesu ratyfikacji w Senacie ustawy o zasobach własnych, czyli ustawy pozwalającej uruchomić Fundusz Odbudowy. Kłamstwem między innymi jest to, że Senat opóźnił ratyfikację ustawy. Przypomnijmy najważniejsze fakty:o   14 grudnia 2020 r. – decyzja Rady UE w sprawie zasobów własnych UEo   4 maja 2021 r. – decyzja zostaje przyjęta

Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni. OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICARozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i

27 maja prawdopodobnie Senat przyjmie ustawę ratyfikacyjną decyzji Unii Europejskiej dotyczącej zasobów własnych, czyli zgody na uruchomienie Instrumentu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. Przyjmie ją razem z preambułą gwarantującą przejrzysty podział pieniędzy, udział samorządów w monitorowaniu i środkach, większych pieniądzach na służbę zdrowia. Spotykamy się z zarzutem ze strony polityków partii rządzącej, że jesteśmy przeciwko otrzymaniu

To nieprawda, że Koalicja Obywatelska jest przeciwko środkom unijnym, w tym środkom w ramach Funduszu Odbudowy. Jedynymi politykami, którzy w polskim Sejmie zagłosowali przeciwko środkom dla Polski w ramach Funduszu Odbudowy byli posłowie Zjednoczonej Prawicy (20) i Konfederacji (11). My domagaliśmy się głównie rzetelnych konsultacji w sprawie Krajowego Planu Odbudowy i przede wszystkim gwarancji, że

Przekop Mierzei Wiślanej ma znaczenie gospodarcze, ale będzie również atrakcyjny dla turystów. Aby region z tej turystyki mógł czerpać korzyści, niezbędna jest odpowiednia infrastruktura: pomosty, obniżone nabrzeża, miejsca postojowe dla żaglówek i łodzi motorowych. O ich przygotowanie senator Jerzy Wcisła upomniał się w Ministerstwie Infrastruktury. W efekcie Ministerstwo zapewniło, że przy budowie kanału przez Mierzeję

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz