Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Ulica Wschodnia, a Obwodnica Wschodnia

Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni.

OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICA
Rozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i pierwszym zauroczeniem była właśnie Bażantarnia – tak wielkim, że z żoną i w 5-letnią córką od razu zabłądziliśmy i wieczorem dotarliśmy do Stagniewa – nie mając pojęcia, gdzie jesteśmy i jak wrócić do domu. Jednak rozumiem też miasto. Rozmawiałem z protestującymi, z p. Jackiem Bocheński i wiem, że tzw. druga strona też to rozumie.

Tylko, wydaje mi się, że my powinniśmy określić, na czym polega problem i co rozwiązujemy, projektując Obwodnicę Wschodnią. Według mnie to nie jest żadna obwodnica, a jedynie droga, która ma przejąć część ruchu z ul. gen. Bema. Obwodnica – jak sama nazwa mówi, to droga, która biegnie po obwodzie miasta, a ul. Wschodnia wjeżdża w środek miasta.

Proponuję więc, byśmy oddzielili dwa tematy:
1.  Odciążenie ul. gen. Bema.
2.  Budowę Obwodnicy.

PROBLEM UL. BEMA I REMIZY STRAŻACKIEJ
·      Jak się jeździ ul. Bema, każdy wie. Da się z tym żyć – ja wyjeżdżam z centrum miasta na obwodnicę nie dłużej niż w 10 minut. To nie jest tragedia.
·      Jednak na rogu gen. Bema i Łęczyckiej zbudowano remizę strażacką i to już może być tragedia, jeśli samochód w akcji, utknie w korkach.  Innej drogi do miasta nie ma: do szpitali, szkół, osiedli mieszkaniowych.

PYTANIE: KTO ZDECYDOWAŁ O TAKIEJ LOKALIZACJI REMIZY?
 Zadałem pytanie komendantowi Państwowej Straży Pożarnej czy decydując o lokalizacji komendy remisy:
– analizowano problemy z dostępnością Elbląga?
– czy rozmawiano o tym z samorządem Miasta?
–  jakie wnioski z analiz wyciągnięto?
– jak Straż Państwowa ma zamiar poradzić sobie z tym problemem?
Czekam na odpowiedź, ale też sugeruję rozwiązanie.

ROZWIĄZANIE PROBLEMU NIEPRZEJEZDNOŚCI UL. GEN. BEMA
INTELIGENTNY SYSTEM TRANSPORTOWY Z POZYCJONOWANIEM GPS
·      W piśmie do komendanta Straży Pożarnej sugeruję rozwiązanie problemu dostępności Elbląga dla wozów strażackich.
·      Jest nim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który pozwala znacznie usprawnić przejazdy ulicami, głównie sterując sygnalizacją świetlną.
·      Taki system – w skali miasta – wprowadza obecnie kosztem ok. 50 mln zł Olsztyn.
·     Jest jeszcze nowocześniejszy system, w Polsce właściwie jeszcze nieznany – pierwszym miastem, które właśnie go instaluje, jest Rzeszów.
·      To Inteligentny System Transportowy z pozycjonowaniem GPS.
·      Oprócz tego, że udrożnia system, to jeszcze pozwala uzbroić pojazdy uprzywilejowane w możliwość dostosowania sygnalizacji do potrzeb służb ratunkowych.
·      Samochody strażackie wyjeżdżają, uruchamiają zielone światła na trasie przejazdu – ulica się odkorkowuje – samochody przejeżdżają – sygnalizacja wraca do normalnej pracy.
·      Wydaje mi się, że taki system na ul. gen. Bema – nawet biorąc pod uwagę, że sygnalizatory nie są ze sobą sprzęgnięte i trzeba będzie kopać – to nie jest wielki wydatek – gdy po drugiej stronie mamy bezpieczeństwo mieszkańców.

I co ważne – moim zdaniem, ten koszt powinna ponieść Państwowa Straż Pożarna – co w liście do komendanta wprost sugeruję. Oczywiście, czekam na odpowiedź i będę informował o dalszym losie pomysłu.

OBWODNICA WOKÓŁ ELBLĄGA, A NIE PRZEZ ŚRODEK ELBLĄGA
Gdy problem bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu na ul. gen. Bema będziemy mieli opanowany, możemy na spokojnie wrócić do tematu Obwodnicy.
·      Ale przedtem: Berliner Ring – wybudowany w l. 30. tych XX wieku – prawie 100 lat temu – do dzisiaj się sprawdza. Tylko w jednym miejscu obwodnica wjeżdża w obrzeża miasta – w dzielnicy Pankow.
·      W XXII wieku, w 2101 roku będą żyły w Elblągu ludzie, którzy już się urodzili. Więc rozmawiajmy nie tylko o Bażantarni, ale o tych rozwiązaniach. Wiem, że takie rozwiązaniach myśli Miasto.

·      No i jedna propozycja – poglądowa –  na start – spełniająca kryteria obwodnicy. Za Modrzewiną, Terkawką, Bażantarnią – połączona z S22 i S7 – niecałe 40 km.
·      Może aktywność na rzecz ochrony Bażantarni zaskutkuje aktywnością nad szukaniem rozwiązań dla naszego miasta widzianych nie z perspektywy kadencji jakieś władzy, ale 100-200 lat.
·      Rozmawiałem z protestującymi – wiem, że kochają Bażantarnię i Elbląg – wiem, że są gotowi do rozmawiania o Elblągu z perspektywy XXII wieku. 

Aktualności

W powszechnym mniemaniu beneficjentem kanału przez Mierzeję będzie Elbląg i subregion Zalewu Wiślanego. I to jest oczywiste. Ale bardzo ważnym beneficjentem Kanału przez Mierzeję jest także Port Gdańsk. Zarządu Portu niecierpliwie czeka na przystosowanie portu w Elblągu do przyjęcia statków o zanurzeniu do 4,5 m. Odwiedziłem niedawno samorządy nadzalewowe. We wszystkich zauważa się wzrost zainteresowania

W Senacie złożymy poprawki dotyczące inwestycji samorządowych, które bez wsparcia z budżetu Państwa nie mają szans na realizację. W gronie senatorów Koalicji Obywatelskiej odpowiadam za zorganizowanie tej części prac nad budżetem. Na pewno będę wnioskował o środki na Wojewódzki Szpital Zespolony (wydział onkologii klinicznej – 20 mln zł), ochronę przeciwpowodziową (64 mln zł) czy inwestycje towarzyszące

Rząd na święta zafundował nam drastyczne podwyżki cen. Po Nowym Roku ruszą kolejne. To najwyższa inflacja od 24 lat i znacznie wyższa niż w innych krajach – sprowokowana w dużej mierze przez działania rządu. Inflacja w: USA 5,4 %, strefa euro 3,4 %, Wlk. Brytania 3,1 %, Polska 7%. Tzw. pakiet antyinflacyjny to zwykła ściema,

W Mikołajkach odbył się dwudniowy VI Europejski Kongres Samorządów. Ogromne wydarzenie, z udziałem około tysiąca osób. Jednym  z tematów podjętych podczas kongresu była budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną.Senator Jerzy Wcisła i wiceprezydent Elbląga Michał Missan podkreślali gospodarcze argumenty przemawiające za tą inwestycją: – Idea budowy kanału ma swój początek w 2004 roku. I to nie politycy

Polski rząd jest nieużyteczny. Politykę wymyślono po to, by problemów międzynarodowych nie rozwiązywać budowaniem murów, ale siłą sojuszy. Obecnie mamy najsilniejsze sojusze w dziejach Polski, ale rząd nie potrafi ich wykorzystać. Nie rozwiązuje problemu pandemii i kryzysu ma granicy z Białorusią. Obecnemu rządowi przychodzi zmierzyć się z sytuacjami trudnymi. Jedną jest pandemia, drugą kryzys na

Energetyka jest strategiczną sferą naszej gospodarki. Potrzebuje odpowiedniej perspektywy. Dlatego Senat odrzucił niekorzystną nowelizację ustawy o odnawialnych źródłach energii, jednocześnie wskazując lepsze rozwiązania. Projekt zmiany ustawy o OZE Senatu trafi do Sejmu. Oto wystąpienie senatora Jerzego Wcisły w tej sprawie: Bez wątpienia są w naszej gospodarce sfery, które można nazwać strategicznymi. Strategicznymi nie tyle ze

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz