Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Ulica Wschodnia, a Obwodnica Wschodnia

Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni.

OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICA
Rozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i pierwszym zauroczeniem była właśnie Bażantarnia – tak wielkim, że z żoną i w 5-letnią córką od razu zabłądziliśmy i wieczorem dotarliśmy do Stagniewa – nie mając pojęcia, gdzie jesteśmy i jak wrócić do domu. Jednak rozumiem też miasto. Rozmawiałem z protestującymi, z p. Jackiem Bocheński i wiem, że tzw. druga strona też to rozumie.

Tylko, wydaje mi się, że my powinniśmy określić, na czym polega problem i co rozwiązujemy, projektując Obwodnicę Wschodnią. Według mnie to nie jest żadna obwodnica, a jedynie droga, która ma przejąć część ruchu z ul. gen. Bema. Obwodnica – jak sama nazwa mówi, to droga, która biegnie po obwodzie miasta, a ul. Wschodnia wjeżdża w środek miasta.

Proponuję więc, byśmy oddzielili dwa tematy:
1.  Odciążenie ul. gen. Bema.
2.  Budowę Obwodnicy.

PROBLEM UL. BEMA I REMIZY STRAŻACKIEJ
·      Jak się jeździ ul. Bema, każdy wie. Da się z tym żyć – ja wyjeżdżam z centrum miasta na obwodnicę nie dłużej niż w 10 minut. To nie jest tragedia.
·      Jednak na rogu gen. Bema i Łęczyckiej zbudowano remizę strażacką i to już może być tragedia, jeśli samochód w akcji, utknie w korkach.  Innej drogi do miasta nie ma: do szpitali, szkół, osiedli mieszkaniowych.

PYTANIE: KTO ZDECYDOWAŁ O TAKIEJ LOKALIZACJI REMIZY?
 Zadałem pytanie komendantowi Państwowej Straży Pożarnej czy decydując o lokalizacji komendy remisy:
– analizowano problemy z dostępnością Elbląga?
– czy rozmawiano o tym z samorządem Miasta?
–  jakie wnioski z analiz wyciągnięto?
– jak Straż Państwowa ma zamiar poradzić sobie z tym problemem?
Czekam na odpowiedź, ale też sugeruję rozwiązanie.

ROZWIĄZANIE PROBLEMU NIEPRZEJEZDNOŚCI UL. GEN. BEMA
INTELIGENTNY SYSTEM TRANSPORTOWY Z POZYCJONOWANIEM GPS
·      W piśmie do komendanta Straży Pożarnej sugeruję rozwiązanie problemu dostępności Elbląga dla wozów strażackich.
·      Jest nim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który pozwala znacznie usprawnić przejazdy ulicami, głównie sterując sygnalizacją świetlną.
·      Taki system – w skali miasta – wprowadza obecnie kosztem ok. 50 mln zł Olsztyn.
·     Jest jeszcze nowocześniejszy system, w Polsce właściwie jeszcze nieznany – pierwszym miastem, które właśnie go instaluje, jest Rzeszów.
·      To Inteligentny System Transportowy z pozycjonowaniem GPS.
·      Oprócz tego, że udrożnia system, to jeszcze pozwala uzbroić pojazdy uprzywilejowane w możliwość dostosowania sygnalizacji do potrzeb służb ratunkowych.
·      Samochody strażackie wyjeżdżają, uruchamiają zielone światła na trasie przejazdu – ulica się odkorkowuje – samochody przejeżdżają – sygnalizacja wraca do normalnej pracy.
·      Wydaje mi się, że taki system na ul. gen. Bema – nawet biorąc pod uwagę, że sygnalizatory nie są ze sobą sprzęgnięte i trzeba będzie kopać – to nie jest wielki wydatek – gdy po drugiej stronie mamy bezpieczeństwo mieszkańców.

I co ważne – moim zdaniem, ten koszt powinna ponieść Państwowa Straż Pożarna – co w liście do komendanta wprost sugeruję. Oczywiście, czekam na odpowiedź i będę informował o dalszym losie pomysłu.

OBWODNICA WOKÓŁ ELBLĄGA, A NIE PRZEZ ŚRODEK ELBLĄGA
Gdy problem bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu na ul. gen. Bema będziemy mieli opanowany, możemy na spokojnie wrócić do tematu Obwodnicy.
·      Ale przedtem: Berliner Ring – wybudowany w l. 30. tych XX wieku – prawie 100 lat temu – do dzisiaj się sprawdza. Tylko w jednym miejscu obwodnica wjeżdża w obrzeża miasta – w dzielnicy Pankow.
·      W XXII wieku, w 2101 roku będą żyły w Elblągu ludzie, którzy już się urodzili. Więc rozmawiajmy nie tylko o Bażantarni, ale o tych rozwiązaniach. Wiem, że takie rozwiązaniach myśli Miasto.

·      No i jedna propozycja – poglądowa –  na start – spełniająca kryteria obwodnicy. Za Modrzewiną, Terkawką, Bażantarnią – połączona z S22 i S7 – niecałe 40 km.
·      Może aktywność na rzecz ochrony Bażantarni zaskutkuje aktywnością nad szukaniem rozwiązań dla naszego miasta widzianych nie z perspektywy kadencji jakieś władzy, ale 100-200 lat.
·      Rozmawiałem z protestującymi – wiem, że kochają Bażantarnię i Elbląg – wiem, że są gotowi do rozmawiania o Elblągu z perspektywy XXII wieku. 

Aktualności

Akcja Tak dla in vitro polega na wsparciu przez Państwo kwotą 500 milionów złotych metody in vitro. Popieramy ten obywatelski projekt z przekonania, że każda Polka i każdy Polak powinien mieć szansę zostać rodzicem. Podczas dzisiejszej konferencji poruszonych zostało wiele kwestii m.in, że „Tak dla in vitro” jest projektem obywatelskim, społecznym, my go w całości

Zaczynamy. Ruszyła zbiórka podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in-vitro. To program, na który czekają miliony par marzących o dzieciach. One nie dają w szyję, tylko często nie mają innej możliwości niż in vitro, żeby zostać matkami. Każda Polka i każdy Polak powinien mieć szansę zostać rodzicem. A państwo powinno im to umożliwić. W

Raczej nie spodziewaliśmy się, że rząd odstąpi od szantażowania Elbląga tym, że nie dokończy budowy kanału przez Mierzeję, jeśli miasto nie przekaże mu większościowych udziałów w elbląskim porcie. Ale już czas, by rząd przedstawił wreszcie argumenty prawne, a nie występował jako sędzia we własnej sprawie. Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie pogłębienia 900-metrowego odcinka toru wodnego

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem oraz wiceprezydentem Elbląga dr Michałem Missanem poruszyliśmy temat drastycznego wzrostu kosztów energii elektrycznej i ogrzewania oraz przedstawiliśmy nasze zdanie na temat tych podwyżek i ich konsekwencji dla mieszkańców. Już dawno nie było tematów, który by tak bardzo ludzi jednoczył. Polacy boją się zimy, wzrostu kosztów energii. Uważamy,

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz