19 maja, 2021
Ulica Wschodnia, a Obwodnica Wschodnia
Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni.
OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICA
Rozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i pierwszym zauroczeniem była właśnie Bażantarnia – tak wielkim, że z żoną i w 5-letnią córką od razu zabłądziliśmy i wieczorem dotarliśmy do Stagniewa – nie mając pojęcia, gdzie jesteśmy i jak wrócić do domu. Jednak rozumiem też miasto. Rozmawiałem z protestującymi, z p. Jackiem Bocheński i wiem, że tzw. druga strona też to rozumie.
Tylko, wydaje mi się, że my powinniśmy określić, na czym polega problem i co rozwiązujemy, projektując Obwodnicę Wschodnią. Według mnie to nie jest żadna obwodnica, a jedynie droga, która ma przejąć część ruchu z ul. gen. Bema. Obwodnica – jak sama nazwa mówi, to droga, która biegnie po obwodzie miasta, a ul. Wschodnia wjeżdża w środek miasta.
Proponuję więc, byśmy oddzielili dwa tematy:
1. Odciążenie ul. gen. Bema.
2. Budowę Obwodnicy.
PROBLEM UL. BEMA I REMIZY STRAŻACKIEJ
· Jak się jeździ ul. Bema, każdy wie. Da się z tym żyć – ja wyjeżdżam z centrum miasta na obwodnicę nie dłużej niż w 10 minut. To nie jest tragedia.
· Jednak na rogu gen. Bema i Łęczyckiej zbudowano remizę strażacką i to już może być tragedia, jeśli samochód w akcji, utknie w korkach. Innej drogi do miasta nie ma: do szpitali, szkół, osiedli mieszkaniowych.
PYTANIE: KTO ZDECYDOWAŁ O TAKIEJ LOKALIZACJI REMIZY?
Zadałem pytanie komendantowi Państwowej Straży Pożarnej czy decydując o lokalizacji komendy remisy:
– analizowano problemy z dostępnością Elbląga?
– czy rozmawiano o tym z samorządem Miasta?
– jakie wnioski z analiz wyciągnięto?
– jak Straż Państwowa ma zamiar poradzić sobie z tym problemem?
Czekam na odpowiedź, ale też sugeruję rozwiązanie.
ROZWIĄZANIE PROBLEMU NIEPRZEJEZDNOŚCI UL. GEN. BEMA
INTELIGENTNY SYSTEM TRANSPORTOWY Z POZYCJONOWANIEM GPS · W piśmie do komendanta Straży Pożarnej sugeruję rozwiązanie problemu dostępności Elbląga dla wozów strażackich.
· Jest nim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który pozwala znacznie usprawnić przejazdy ulicami, głównie sterując sygnalizacją świetlną.
· Taki system – w skali miasta – wprowadza obecnie kosztem ok. 50 mln zł Olsztyn.
· Jest jeszcze nowocześniejszy system, w Polsce właściwie jeszcze nieznany – pierwszym miastem, które właśnie go instaluje, jest Rzeszów.
· To Inteligentny System Transportowy z pozycjonowaniem GPS.
· Oprócz tego, że udrożnia system, to jeszcze pozwala uzbroić pojazdy uprzywilejowane w możliwość dostosowania sygnalizacji do potrzeb służb ratunkowych.
· Samochody strażackie wyjeżdżają, uruchamiają zielone światła na trasie przejazdu – ulica się odkorkowuje – samochody przejeżdżają – sygnalizacja wraca do normalnej pracy.
· Wydaje mi się, że taki system na ul. gen. Bema – nawet biorąc pod uwagę, że sygnalizatory nie są ze sobą sprzęgnięte i trzeba będzie kopać – to nie jest wielki wydatek – gdy po drugiej stronie mamy bezpieczeństwo mieszkańców.
I co ważne – moim zdaniem, ten koszt powinna ponieść Państwowa Straż Pożarna – co w liście do komendanta wprost sugeruję. Oczywiście, czekam na odpowiedź i będę informował o dalszym losie pomysłu.
OBWODNICA WOKÓŁ ELBLĄGA, A NIE PRZEZ ŚRODEK ELBLĄGA
Gdy problem bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu na ul. gen. Bema będziemy mieli opanowany, możemy na spokojnie wrócić do tematu Obwodnicy.
· Ale przedtem: Berliner Ring – wybudowany w l. 30. tych XX wieku – prawie 100 lat temu – do dzisiaj się sprawdza. Tylko w jednym miejscu obwodnica wjeżdża w obrzeża miasta – w dzielnicy Pankow.
· W XXII wieku, w 2101 roku będą żyły w Elblągu ludzie, którzy już się urodzili. Więc rozmawiajmy nie tylko o Bażantarni, ale o tych rozwiązaniach. Wiem, że takie rozwiązaniach myśli Miasto.
· No i jedna propozycja – poglądowa – na start – spełniająca kryteria obwodnicy. Za Modrzewiną, Terkawką, Bażantarnią – połączona z S22 i S7 – niecałe 40 km.
· Może aktywność na rzecz ochrony Bażantarni zaskutkuje aktywnością nad szukaniem rozwiązań dla naszego miasta widzianych nie z perspektywy kadencji jakieś władzy, ale 100-200 lat.
· Rozmawiałem z protestującymi – wiem, że kochają Bażantarnię i Elbląg – wiem, że są gotowi do rozmawiania o Elblągu z perspektywy XXII wieku.
Aktualności
Po 4 latach, 67 posiedzeniach i rozpatrzonych 1100 aktach prawnych zakończyliśmy X kadencję Senatu Rzeczpospolitej Polskiej. Jestem dumny z tych czterech lat i z 51 koleżanek i kolegów, z którymi tak wiele zrobiliśmy. Z powstrzymania (wraz z samorządami) idiotycznych wyborów kopertowych, z zatrzymania partyjnych kandydatów PiSu na Rzecznika Praw Obywatelskich, w tym niejakiego Wawrzyka od
Senator Jerzy Wcisła informuje, że na jego wniosek Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadzi kontrolę w celu wykrycia nieprawidłowości związanych z realizacją Kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dodatkowo, NIK skontroluje również decyzje dotyczące zakończenia Kanału 900 metrów przed Elblągiem. Inicjatywa skontrolowania przekopu Mierzei i doprowadzenia toru wodnego do Elbląga wyszła od senatora Jerzego Wcisły. Pomimo wieloletnich wysiłków,
Od Pasłęka rozpoczęliśmy akcję „Dołącz do nas. Pilnuj wyborów”. Chcemy, by w każdej komisji była osoba, która będzie pilnowała prawidłowości przebiegu wyborów i liczenia głosów. W Pasłęku towarzyszyli mi: Wiesława Włodarczyk, Karol Bidziński, Paweł Marchlewski i Dorota Wcisła. Serdecznie dziękuję za wspólną pracę. Wiele osób mówi nam, że rzeczywiście boją się, że będą próby sfałszowania
Dzisiaj (5 lipca) w Senacie spotkaliśmy się z twórcami lokalnych telewizji i parlamentarzystami, aby dyskutować o znaczeniu telewizji lokalnych dla demokracji i lokalnych społeczności. W trakcie debaty przedstawiono kilka wartościowych propozycji, które mogą przyczynić się do skuteczniejszego wypełniania misji lokalnych telewizji. Zabierając głos podkreśliłem, że należy stanowczo bronić mediów lokalnych, tak samo jak broni się
Złożyłem wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o skontrolowanie działań związanych z budową drogi wodnej w ramach Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała ta hucpa ze zbudowaniem kanału przez Mierzeję, którego założeniem było od zawsze połączenie portu w Elblągu z morzem, jest po to, aby przejąć port w Elblągu. Rząd dziś robi na tym polityczną, łajdacką
Otwieramy dla dzieci drzwi do psychologów, zamknięte przez złe prawo. Psychologów jest za mało, a w dodatku Ci, którzy są w szkołach nie mogą przyjmować dzieci poniżej 18. roku życia – bo zabrania im tego prawo. Dlatego chcemy je zmienić. O tym mówiliśmy na briefingu prasowym, wraz z Eweliną Majchrzak, psycholożką pracującą m.in. w Szkole
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła