19 maja, 2021
Ulica Wschodnia, a Obwodnica Wschodnia
Przede wszystkim gratuluję elblążanom – to budujące, że dla tak wielu mieszkańców Elbląga Bażantarnia jest wartością tak wielką, że należy ją za wszelką cenę chronić – nawet za cenę mniejszego komfortu poruszania się po mieście. Zaproponowałem rozwiązanie problemu, bez konieczności niszczenia Bażantarni.
OBWODNICA WSCHODNIA TO ULICA NIE OBWODNICA
Rozumiem protestujących. Mieszkam w Elblągu od 25 lat i pierwszym zauroczeniem była właśnie Bażantarnia – tak wielkim, że z żoną i w 5-letnią córką od razu zabłądziliśmy i wieczorem dotarliśmy do Stagniewa – nie mając pojęcia, gdzie jesteśmy i jak wrócić do domu. Jednak rozumiem też miasto. Rozmawiałem z protestującymi, z p. Jackiem Bocheński i wiem, że tzw. druga strona też to rozumie.
Tylko, wydaje mi się, że my powinniśmy określić, na czym polega problem i co rozwiązujemy, projektując Obwodnicę Wschodnią. Według mnie to nie jest żadna obwodnica, a jedynie droga, która ma przejąć część ruchu z ul. gen. Bema. Obwodnica – jak sama nazwa mówi, to droga, która biegnie po obwodzie miasta, a ul. Wschodnia wjeżdża w środek miasta.
Proponuję więc, byśmy oddzielili dwa tematy:
1. Odciążenie ul. gen. Bema.
2. Budowę Obwodnicy.
PROBLEM UL. BEMA I REMIZY STRAŻACKIEJ
· Jak się jeździ ul. Bema, każdy wie. Da się z tym żyć – ja wyjeżdżam z centrum miasta na obwodnicę nie dłużej niż w 10 minut. To nie jest tragedia.
· Jednak na rogu gen. Bema i Łęczyckiej zbudowano remizę strażacką i to już może być tragedia, jeśli samochód w akcji, utknie w korkach. Innej drogi do miasta nie ma: do szpitali, szkół, osiedli mieszkaniowych.
PYTANIE: KTO ZDECYDOWAŁ O TAKIEJ LOKALIZACJI REMIZY?
Zadałem pytanie komendantowi Państwowej Straży Pożarnej czy decydując o lokalizacji komendy remisy:
– analizowano problemy z dostępnością Elbląga?
– czy rozmawiano o tym z samorządem Miasta?
– jakie wnioski z analiz wyciągnięto?
– jak Straż Państwowa ma zamiar poradzić sobie z tym problemem?
Czekam na odpowiedź, ale też sugeruję rozwiązanie.
ROZWIĄZANIE PROBLEMU NIEPRZEJEZDNOŚCI UL. GEN. BEMA
INTELIGENTNY SYSTEM TRANSPORTOWY Z POZYCJONOWANIEM GPS · W piśmie do komendanta Straży Pożarnej sugeruję rozwiązanie problemu dostępności Elbląga dla wozów strażackich.
· Jest nim wprowadzenie Inteligentnego Systemu Transportowego (ITS), który pozwala znacznie usprawnić przejazdy ulicami, głównie sterując sygnalizacją świetlną.
· Taki system – w skali miasta – wprowadza obecnie kosztem ok. 50 mln zł Olsztyn.
· Jest jeszcze nowocześniejszy system, w Polsce właściwie jeszcze nieznany – pierwszym miastem, które właśnie go instaluje, jest Rzeszów.
· To Inteligentny System Transportowy z pozycjonowaniem GPS.
· Oprócz tego, że udrożnia system, to jeszcze pozwala uzbroić pojazdy uprzywilejowane w możliwość dostosowania sygnalizacji do potrzeb służb ratunkowych.
· Samochody strażackie wyjeżdżają, uruchamiają zielone światła na trasie przejazdu – ulica się odkorkowuje – samochody przejeżdżają – sygnalizacja wraca do normalnej pracy.
· Wydaje mi się, że taki system na ul. gen. Bema – nawet biorąc pod uwagę, że sygnalizatory nie są ze sobą sprzęgnięte i trzeba będzie kopać – to nie jest wielki wydatek – gdy po drugiej stronie mamy bezpieczeństwo mieszkańców.
I co ważne – moim zdaniem, ten koszt powinna ponieść Państwowa Straż Pożarna – co w liście do komendanta wprost sugeruję. Oczywiście, czekam na odpowiedź i będę informował o dalszym losie pomysłu.
OBWODNICA WOKÓŁ ELBLĄGA, A NIE PRZEZ ŚRODEK ELBLĄGA
Gdy problem bezpieczeństwa mieszkańców i płynności ruchu na ul. gen. Bema będziemy mieli opanowany, możemy na spokojnie wrócić do tematu Obwodnicy.
· Ale przedtem: Berliner Ring – wybudowany w l. 30. tych XX wieku – prawie 100 lat temu – do dzisiaj się sprawdza. Tylko w jednym miejscu obwodnica wjeżdża w obrzeża miasta – w dzielnicy Pankow.
· W XXII wieku, w 2101 roku będą żyły w Elblągu ludzie, którzy już się urodzili. Więc rozmawiajmy nie tylko o Bażantarni, ale o tych rozwiązaniach. Wiem, że takie rozwiązaniach myśli Miasto.
· No i jedna propozycja – poglądowa – na start – spełniająca kryteria obwodnicy. Za Modrzewiną, Terkawką, Bażantarnią – połączona z S22 i S7 – niecałe 40 km.
· Może aktywność na rzecz ochrony Bażantarni zaskutkuje aktywnością nad szukaniem rozwiązań dla naszego miasta widzianych nie z perspektywy kadencji jakieś władzy, ale 100-200 lat.
· Rozmawiałem z protestującymi – wiem, że kochają Bażantarnię i Elbląg – wiem, że są gotowi do rozmawiania o Elblągu z perspektywy XXII wieku.
Aktualności
18 marca marca pod siedzibą TVP na elbląskiej starówce odbył się tak jak w wielu innych miastach protest przeciwko eskalacji zła w wykonaniu rządowej telewizji. Zapadł wyrok dla zabójcy Pawła Adamowicza. Słuszny wyrok, ale wielu pyta mnie, czy wszyscy, którzy są winni, że Paweł Adamowicz został zamordowany, czy wszyscy zostali skazani? Moi drodzy, oczywiście nie
Port Morski w Elblągu, po wykonaniu kanału przez Mierzeję ma zagwarantowany szybki wzrost przeładunków do ok. 2 mln ton rocznie. Takie przeładunki zapewni mu tylko przeniesienie przeładunków jednostek małych (o zanurzeniu do 4,5 m) z Gdańska do Elbląga. Gdańsk bowiem takimi jednostkami nie jest zainteresowany. Teraz je przeładowuje, bo nie ma innego portu, który mógłby
VIII Europejski Kongres Samorządowy to 120 debat i 2 tysiące uczestników. Wiele spotkań, w tym z młodzieżą, z którą niedawno tworzyliśmy w Senacie struktury młodzieżowe przy samorządach regionalnych i Zarządzie Województw. Ale także naukowcy, politycy, biznesmeni, działacze i samorządowcy – nie tylko z Polski. Niestety debaty odbywają się równolegle w 13 salach – trzeba zatem
Wypracowaliśmy w gronie ekspertów i przekazujemy rządowi rozwiązania, które usprawnią turystykę wodną. To efekt dzisiejszego posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych. Zaproponowane przez ekspertów zmiany sprawią, że turystyka wodna stanie się przyjemniejsza, bezpieczniejsza i bardziej popularna. „Jeżeli nie stać Polski, żeby przenieść transport na szlaki wodne, to wykorzystajmy je do turystyki” — powiedziałem podczas posiedzenia. Co
To nie jest pierwszy przypadek traktowania publicznych pieniędzy przez PiS, jak partyjnych czy prywatnych. Podobnie rozdawał pieniądze Gliński czy Ziobro. Ale Czarnek przebił wszystkich. Nie będę apelował do ministra Czarnka, bo mam wrażenie, że został ministrem tylko dlatego, że znakomicie nadaje się, by na sobie skupiać złość Polaków na działania rządów PiSu. Kaczyński dał mu
Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te
Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła
biuro@wcisla.senat.pl
Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)
Jesteśmy także w:
Braniewie przy ul. Gdańskiej 20
Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5
Tel. 603 366 761
Dyrektor biura – Karolina Śluz
Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT na zlecenie Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła