Jerzy Wcisła – Senator RP

„Ustawa w tej postaci, przyjęta w ten sposób spowoduje odsunięcie się od naszego kraju strategicznych sojuszników”
Sejm i Senat  przyjęły nowelizację ustawy o IPN dotyczącą m. in. zapisów o ściganiu osób, które przypisują Polsce i Polakom „odpowiedzialność i współodpowiedzialność” za zbrodnie popełnione przez III Rzeszę. Posłanka Elżbieta Gelert oraz senator Jerzy Wcisła zwrócili się do Prezesa Rady Ministrów Premiera Mateusza Morawieckiego, by podjął on „działania, które zapewnią nas, że kontrowersyjna ustawa nie obniży poczucia bezpieczeństwa Polski, w tym w regionie polsko-rosyjskiego pogranicza”. – Ustawa jako projekt poselski – została wprowadzona z pominięciem właściwych konsultacji – i przyjęta przez Sejm. Dopiero na etapie procedowania w Senacie ujawnione zostały kontrowersyjne zapisy, które spowodowały gwałtowną reakcję międzynarodową, w tym władz Izraela, Stanów Zjednoczonych i Ukrainy – zaznaczyła Elżbieta Gelert. Jak ustawa została przyjęta?
Niestety, zamiast podjąć próbę ich wyjaśnienia, większość, którą stanowią senatorowie PiS,  przyjęła ustawę w pośpiesznym, w nocnym trybie i bez analizy zgłoszonych przez senatorów PO poprawek. Te poprawki w żaden sposób nie zmniejszyłyby należnego Polsce i Polakom prawa do obrony przed posądzeniami, że nasz kraj i nasz naród ponoszą odpowiedzialność za zbrodnie nazistowskie z okresu II wojny światowej. Wręcz przeciwnie, pozwoliłyby, podobnie jak w przeszłości, osiągać ten cel we współpracy m.in. ze Stanami Zjednoczonymi i Izraelem. Niestety, mimo, że protesty międzynarodowe pojawiły się jeszcze przed decyzją Senatu, nie wywołały żadnej refleksji w gronie senatorów PiS
– zapewnia Jerzy Wcisła. Parlamentarzyści PO podkreślili, że „ustawa w tej postaci, przyjęta w ten sposób i w tej atmosferze nie osiągnie swoich celów, a wręcz zadziała w odwrotną stronę, a dodatkowo spowoduje odsunięcie się od naszego kraju strategicznych sojuszników i państw, których życzliwość ma ogromne znaczenie dla bezpieczeństwa Polski”. –  Departament Stanu USA w swoim oświadczeniu wyraźnie przestrzega, że ustawa „może mieć wpływ na strategiczne interesy Polski” i spowodować podziały, na których „skorzystają tylko nasi rywale”.  Jako senator z regionu warmińsko-mazurskiego, mam prawo obawiać się, że to ostrzeżenie może dotyczyć roli NATO, a więc i USA, w minimalizowaniu zagrożenia wynikającego z sąsiedztwa polsko-rosyjskiego – zaznaczył Jerzy Wcisła.  
Wiem ilu lat starań wymagało doprowadzenie do tego, że wojska NATO strzegą dziś bezpieczeństwa Polski wobec agresywnej polityki Federacji Rosyjskiej. Wiem, że podnoszenie zdolności obronnych Polski w dużej mierze zależy od dobrej współpracy i zaufania między Polską i Stanami Zjednoczonymi. Niewątpliwe pogorszenie tych stosunków musi rodzić pytanie, czy ta polityka będzie rozszerzana i kontynuowana
– dodała Elżbieta Gelert.   Zdaniem senatora, tę troskę podzielają również elblążanie. – Złe relacje między Polską a USA mogą mieć wpływ na osłabienie zaangażowania militarnego w chronienie granicy polsko-rosyjskiej, a w konsekwencji obniżenie poczucia bezpieczeństwa mieszkańców mojego regionu – podkreślił. – Tym bardziej, że ulokowanie tu wojsk NATO zbiegło się z niefortunnym wycofaniem sztabu 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej z Elbląga do Białobrzegów.   O co Elżbieta Gelert i Jerzy Wcisła zwrócili się wczoraj z pismem do Mateusza Morawieckiego? – Aby podjął on wszelkie działania, by jak najszybciej wypracować stanowisko, które nie przekreślając dobrych intencji dyskutowanej ustawy, zlikwidowałoby obawy strategicznych partnerów zagranicznych Polski. Bez wątpienia wielu parlamentarzystów taką inicjatywę poprze – wyjaśniała posłanka. – Prosiliśmy też o działania, które zapewnią nas, że kontrowersyjna ustawa nie obniży poczucia bezpieczeństwa Polski, w tym w regionie polsko-rosyjskiego pogranicza. Prosząc o informacje, czy i jakie planuje działania pan Morawiecki w tej sprawie – dodał senator.

Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT