Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 stycznia, 2018

Żuławy Elbląskie pilnie potrzebują zabezpieczenia przed powodzią?

Czy Żuławy Elbląskie zostaną objęte programem zabezpieczenia przeciwpowodziowego? Tego chce senator Jerzy Wcisła, który wystąpił do polskiego rządu o zabezpieczenie w budżecie państwa kwoty 100 tys. zł na to przedsięwzięcie. Pieniądze miałyby również wesprzeć budowę zbiornika retencyjnego na Kumieli. Senator Jerzy Wcisła (PO) podczas posiedzenia Senatu RP złożył 12 wniosków do projektu budżetu Polski na 2018 rok. Cztery z nich dotyczyły spraw naszego regionu, realizowanych w ramach przedsięwzięć krajowych bądź europejskich. Wśród nich znalazł się m. in. wniosek o objęcie Żuław Elbląskim II etapem kompleksowego programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego tego obszaru. Przypomnijmy, że podczas pierwszego etapu tego programu na Żuławach Elbląskich i w samym Elblągu wykonano wiele inwestycji na łączną kwotę około ok. 0,5 mld zł i od razu zaplanowano realizację II etapu z inwestycjami wartości 1 mld zł. — Po ich wykonaniu zagrożenie powodziowe na Żuławach znacznie by zmalało. Niestety, drugi etap został znacznie ograniczony do ok. 100 mln zł – czyli dziesięciokrotnie, a w obszarze naszego województwa nie jest realizowany w ogóle. To bardzo niebezpieczna oszczędność. Wystarczy przypomnieć sobie, jakie szkody wywołała wrześniowa powódź w Elblągu, gdzie straty wyniosły ok. 14 mln zł. A sytuacja nie była skrajna. Zagraża nam cofka i powodzie roztopowe – mówi senator. Według polityka potrzeba także pieniędzy – w tej chwili 200 tys. zł – na modernizację elbląskiego portu. — Ta inwestycja jest koniecznym uzupełnieniem budowy kanału przez Mierzeję. Bez tego, port w Elblągu nie będzie w stanie obsłużyć statków i barek, które będą mogły wykorzystać nową drogę wodną ani takiej ilości ładunków, których przewóz jest spodziewany po zbudowaniu kanału. Projektując budowę kanału, rząd PO-PSL zobowiązał się co przeznaczenia kwoty 150 mln zł na modernizację portu. Zobowiązanie było zawarte w kontrakcie terytorialnym podpisanym z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego. Niestety rząd PiS nie respektuje tego porozumienia. W tej sytuacji korzyści z budowy kanału będą mocno ograniczona – mówi senator. Jerzy Wcisła chciał także, by 1 mln zł został zabezpieczony na wykonanie studium wykonalności dla Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Taki dokument został już wykonany przez Zespół ds. rewitalizacji tej drogi wodnej, ze środków samorządów regionalnych i przekazany poprzedniemu i obecnemu rządowi. — Wystarczyło go uaktualnić. Tymczasem Rząd PiS zlecił takie opracowania dla dwóch dróg międzynarodowych: E30 i E40, a dla E70 takiego dokumentu nie tworzy. Jeśli doda się do tego fakt, że połączenie Odra-Wisła – będące istotną częścią tej drogi wodnej nie znalazło się w wykazie dróg wodnych transportowych o strategicznym znaczeniu, można uznać, że rewitalizacja tej drogi wodnej odchodzi w nieokreśloną przyszłość — dodaje senator. Pieniądze na te przedsięwzięcia zdaniem senatora mogłyby pochodzić ze zmniejszenia m. in. wydatków przeznaczonych na działalność kancelarii Prezydenta RP oraz wydatków na obronę narodową. Wszystkie wnioski Jerzego Wcisły przepadły jednak w ostatecznym głosowaniu. Budżet został uchwalony bez poprawek. as
 

Aktualności

Duża część Polaków ciągle jeszcze wierzy, że polskie problemy finansowe mieszczą się w wysokości deficytu budżetowego, którego wysokość – 87 mld zł – ich nie przeraża. Ciągle słyszą o miliardach, które ten rząd odzyskał – np. od mafii vatowskiej – ale i o dziesiątkach milionów złotych wyrzuconych w błoto: -na produkcję góry papierów na wybory,

Powszechnie wiadomo, że walczę o to, by Elbląg został objęty programem budowy szybkich połączeń kolejowych ze stolicą – bo jako jedyne miasto ponadstutysięczne nie jest tym programem objęty. Niestety, Rząd PiSu nie uznaje argumentów moich, samorządu ani środowisk z Pomorza, które popierają pomysł budowy szybkiego połączenia z Warszawą uzupełnionego połączeniem Gdańska z Elblągiem.Na pocieszenie z

Od 2017 roku walczę o to, by kanał przez Mierzeję był realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami, czyli przede wszystkim dla obsługi transportu wodnego przez port w Elblągu. Przez dwa lata rząd oszukiwał Elbląg, sugerując, że kanał spowoduje rozwój Elbląga, zatajając jednak, że inwestycja kończy się trzy kilometry przed portem.W połowie 2019 roku rząd zaczął nieśmiało

W Senacie pracujemy nad budżetem Polski na 2021 rok. Przypomnę, że budżet uchwalony przez Sejm zakłada 82,3 mld deficytu (404,4 mld dochodów, 486,7 wydatków). Niestety, ten budżet nie pokazuje prawdy o polskich finansach. Pogarsza się sytuacja całej sfery publicznej, zadłużają się samorządy, szpitale, spółki Skarbu Państwa. Analitycy oceniają, że dług publiczny w czasach rządów PiS

 To był trudny rok, pandemia mocno ograniczyła możliwości wypełniania mandatu Senatora. Nie ograniczyła jednak mojej chęci działania. I tak oto znalazłem się w pierwszej piątce najbardziej popularnych Senatorów i w pierwszej dziesiątce Senatorów najbardziej aktywnych (źródło: videoparlament.pl) . Nie opuściłem żadnego z dziewiętnastu posiedzeń Senatu, na kilku byłem Sekretarzem. 60 razy zabrałem głos w dyskusji

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, choć tak innych niż co roku, życzę zdrowia i spokoju. Niech Nowy Rok 2021 przyniesie nadzieję i pomyślność. Jerzy Wcisła Senator RP

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz