Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 stycznia, 2018

Żuławy Elbląskie pilnie potrzebują zabezpieczenia przed powodzią?

Czy Żuławy Elbląskie zostaną objęte programem zabezpieczenia przeciwpowodziowego? Tego chce senator Jerzy Wcisła, który wystąpił do polskiego rządu o zabezpieczenie w budżecie państwa kwoty 100 tys. zł na to przedsięwzięcie. Pieniądze miałyby również wesprzeć budowę zbiornika retencyjnego na Kumieli. Senator Jerzy Wcisła (PO) podczas posiedzenia Senatu RP złożył 12 wniosków do projektu budżetu Polski na 2018 rok. Cztery z nich dotyczyły spraw naszego regionu, realizowanych w ramach przedsięwzięć krajowych bądź europejskich. Wśród nich znalazł się m. in. wniosek o objęcie Żuław Elbląskim II etapem kompleksowego programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego tego obszaru. Przypomnijmy, że podczas pierwszego etapu tego programu na Żuławach Elbląskich i w samym Elblągu wykonano wiele inwestycji na łączną kwotę około ok. 0,5 mld zł i od razu zaplanowano realizację II etapu z inwestycjami wartości 1 mld zł. — Po ich wykonaniu zagrożenie powodziowe na Żuławach znacznie by zmalało. Niestety, drugi etap został znacznie ograniczony do ok. 100 mln zł – czyli dziesięciokrotnie, a w obszarze naszego województwa nie jest realizowany w ogóle. To bardzo niebezpieczna oszczędność. Wystarczy przypomnieć sobie, jakie szkody wywołała wrześniowa powódź w Elblągu, gdzie straty wyniosły ok. 14 mln zł. A sytuacja nie była skrajna. Zagraża nam cofka i powodzie roztopowe – mówi senator. Według polityka potrzeba także pieniędzy – w tej chwili 200 tys. zł – na modernizację elbląskiego portu. — Ta inwestycja jest koniecznym uzupełnieniem budowy kanału przez Mierzeję. Bez tego, port w Elblągu nie będzie w stanie obsłużyć statków i barek, które będą mogły wykorzystać nową drogę wodną ani takiej ilości ładunków, których przewóz jest spodziewany po zbudowaniu kanału. Projektując budowę kanału, rząd PO-PSL zobowiązał się co przeznaczenia kwoty 150 mln zł na modernizację portu. Zobowiązanie było zawarte w kontrakcie terytorialnym podpisanym z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego. Niestety rząd PiS nie respektuje tego porozumienia. W tej sytuacji korzyści z budowy kanału będą mocno ograniczona – mówi senator. Jerzy Wcisła chciał także, by 1 mln zł został zabezpieczony na wykonanie studium wykonalności dla Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Taki dokument został już wykonany przez Zespół ds. rewitalizacji tej drogi wodnej, ze środków samorządów regionalnych i przekazany poprzedniemu i obecnemu rządowi. — Wystarczyło go uaktualnić. Tymczasem Rząd PiS zlecił takie opracowania dla dwóch dróg międzynarodowych: E30 i E40, a dla E70 takiego dokumentu nie tworzy. Jeśli doda się do tego fakt, że połączenie Odra-Wisła – będące istotną częścią tej drogi wodnej nie znalazło się w wykazie dróg wodnych transportowych o strategicznym znaczeniu, można uznać, że rewitalizacja tej drogi wodnej odchodzi w nieokreśloną przyszłość — dodaje senator. Pieniądze na te przedsięwzięcia zdaniem senatora mogłyby pochodzić ze zmniejszenia m. in. wydatków przeznaczonych na działalność kancelarii Prezydenta RP oraz wydatków na obronę narodową. Wszystkie wnioski Jerzego Wcisły przepadły jednak w ostatecznym głosowaniu. Budżet został uchwalony bez poprawek. as
 

Aktualności

Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te

W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu

Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi

Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg. Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu: Od pewnego czasu Elbląg jest

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz