Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 stycznia, 2018

Żuławy Elbląskie pilnie potrzebują zabezpieczenia przed powodzią?

Czy Żuławy Elbląskie zostaną objęte programem zabezpieczenia przeciwpowodziowego? Tego chce senator Jerzy Wcisła, który wystąpił do polskiego rządu o zabezpieczenie w budżecie państwa kwoty 100 tys. zł na to przedsięwzięcie. Pieniądze miałyby również wesprzeć budowę zbiornika retencyjnego na Kumieli. Senator Jerzy Wcisła (PO) podczas posiedzenia Senatu RP złożył 12 wniosków do projektu budżetu Polski na 2018 rok. Cztery z nich dotyczyły spraw naszego regionu, realizowanych w ramach przedsięwzięć krajowych bądź europejskich. Wśród nich znalazł się m. in. wniosek o objęcie Żuław Elbląskim II etapem kompleksowego programu zabezpieczenia przeciwpowodziowego tego obszaru. Przypomnijmy, że podczas pierwszego etapu tego programu na Żuławach Elbląskich i w samym Elblągu wykonano wiele inwestycji na łączną kwotę około ok. 0,5 mld zł i od razu zaplanowano realizację II etapu z inwestycjami wartości 1 mld zł. — Po ich wykonaniu zagrożenie powodziowe na Żuławach znacznie by zmalało. Niestety, drugi etap został znacznie ograniczony do ok. 100 mln zł – czyli dziesięciokrotnie, a w obszarze naszego województwa nie jest realizowany w ogóle. To bardzo niebezpieczna oszczędność. Wystarczy przypomnieć sobie, jakie szkody wywołała wrześniowa powódź w Elblągu, gdzie straty wyniosły ok. 14 mln zł. A sytuacja nie była skrajna. Zagraża nam cofka i powodzie roztopowe – mówi senator. Według polityka potrzeba także pieniędzy – w tej chwili 200 tys. zł – na modernizację elbląskiego portu. — Ta inwestycja jest koniecznym uzupełnieniem budowy kanału przez Mierzeję. Bez tego, port w Elblągu nie będzie w stanie obsłużyć statków i barek, które będą mogły wykorzystać nową drogę wodną ani takiej ilości ładunków, których przewóz jest spodziewany po zbudowaniu kanału. Projektując budowę kanału, rząd PO-PSL zobowiązał się co przeznaczenia kwoty 150 mln zł na modernizację portu. Zobowiązanie było zawarte w kontrakcie terytorialnym podpisanym z samorządem województwa warmińsko-mazurskiego. Niestety rząd PiS nie respektuje tego porozumienia. W tej sytuacji korzyści z budowy kanału będą mocno ograniczona – mówi senator. Jerzy Wcisła chciał także, by 1 mln zł został zabezpieczony na wykonanie studium wykonalności dla Międzynarodowej Drogi Wodnej E70. Taki dokument został już wykonany przez Zespół ds. rewitalizacji tej drogi wodnej, ze środków samorządów regionalnych i przekazany poprzedniemu i obecnemu rządowi. — Wystarczyło go uaktualnić. Tymczasem Rząd PiS zlecił takie opracowania dla dwóch dróg międzynarodowych: E30 i E40, a dla E70 takiego dokumentu nie tworzy. Jeśli doda się do tego fakt, że połączenie Odra-Wisła – będące istotną częścią tej drogi wodnej nie znalazło się w wykazie dróg wodnych transportowych o strategicznym znaczeniu, można uznać, że rewitalizacja tej drogi wodnej odchodzi w nieokreśloną przyszłość — dodaje senator. Pieniądze na te przedsięwzięcia zdaniem senatora mogłyby pochodzić ze zmniejszenia m. in. wydatków przeznaczonych na działalność kancelarii Prezydenta RP oraz wydatków na obronę narodową. Wszystkie wnioski Jerzego Wcisły przepadły jednak w ostatecznym głosowaniu. Budżet został uchwalony bez poprawek. as
 

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz