thin

24 stycznia, 2018

Życzenia nie do spełnienia?

Wnioski do projektu budżetu państwa na 2018 rok zostały złożone, ale spoczęły w szufladzie opisanej „koncert życzeń” – póki co, nie do spełnienia. Senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła nie składa jednak broni i nadal będzie zabiegał o pieniądze na rozbudowę portu w Elblągu, zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław Elbląskich czy na studium wykonalności dla kompleksowego zagospodarowania międzynarodowej drogi wodnej E70. Po pierwsze: Port w Elblągu      – 80 mln zł na „Budowę infrastruktury dostępowej, w tym mostu wraz z układem komunikacyjnym”.      – 120 mln zł na „Rozbudowę infrastruktury portowej w Porcie Morskiem w Elblągu”.      Senator PO Jerzy Wcisła wielokrotnie powtarzał uzasadnienie tej inwestycji i podczas dzisiejszej (24 stycznia) konferencji prasowej nie było inaczej: „Budowa Kanału przez Mierzeję, która ma rozpocząć się w 2018 roku wymaga przystosowania do niej Portu Morskiego w Elblągu. Jest to jedyny port przeładunkowy, do którego będzie prowadził kanał. Zaniechanie tego zadania stawia pod znakiem zapytania sens budowy kanału, gdyż Port Morski w Elblągu bez realizacji wymienionych inwestycji nie będzie w stanie przeładować towarów dostarczanych jednostkami o parametrach, dla których przystosowane ma być kanał przez Mierzeję. Koszt budowy kanału szacowany jest na 880 mln zł, zatem uzasadnione jest wydanie jeszcze 200 mln zł, by uzyskać spodziewany efekt”.            Po drugie: zdążyć przed wielką wodą      – 100 mln zł  na Przeciwdziałanie i usuwanie skutków klęsk żywiołowych, w tym realizacja zadań w dorzeczach Odry i górnej Wisły, na kompleksowe zabezpieczenie przeciwpowodziowe Żuław Wiślanych w woj. warmińsko-mazurskim II etap, w tym na budowę zbiornika retencyjnego rzeki Kumiela 20 mln zł (wydatki majątkowe).      – Program w ogóle nie objął naszego województwa (Żuław Elbląskich) mimo, że w tej części znajduje się niemal połowa urządzeń przeciwpowodziowych chroniących Żuławy – wskazywał senator Jerzy Wcisła. – O konieczności podjęcia działań zabezpieczających nie trzeba chyba przypominać, wskazując choćby na doświadczenia z października 2017 r., kiedy to kilkudniowe opady spowodowały w Elblągu szkody na kwotę ok. 14 mln zł.            Po trzecie: droga wodna E70      To dla senatora z Elbląga temat jak rzeka. Poruszany przez niego wielokrotnie, ale, póki co, pozostający bez zielonego światła. Chodzi o kompleksowe zagospodarowanie międzynarodowej drogi wodnej E70, która ściśle łączy się – jak powtarzał i dziś Jerzy Wcisła – z rozwojem elbląskiego portu.      – W Polsce znajdują się trzy międzynarodowe drogi wodne: E30, E40 i E70 – wskazywał. – Zlecono wykonanie studiów wykonalności dla dwóch z nich: E30 i E40. Zaniechano wykonanie tego zadania dla E70, mimo że realizuje się dla tej drogi wodnej kosztowną inwestycję (Kanał przez Mierzeję – wartość 880 mln zł, a po zgłoszonych poprawkach: 1.080 mln zł). Naturalną konsekwencją powyższych decyzji powinno być dokonanie analiz nt. rewitalizacji całej drogi wodnej, która łączy dwie pozostałe drogi międzynarodowe E30 i E40 i jest naturalnym szlakiem transportowym dla ładunków, które pojawią się w związku z budową Kanału przez Mierzeję. Szacowana wielkość ładunków będących efektem tylko tej jednej inwestycji wynosi 3,5 mln ton rocznie – podkreślał.      Pieniądze na te przedsięwzięcia, zdaniem senatora, mogłyby pochodzić ze zmniejszenia m. in. wydatków przeznaczonych na działalność kancelarii Prezydenta RP oraz wydatków na obronę narodową [chodzi mu głównie o Wojska Obrony Terytorialnej]. Jednak wszystkie wnioski Jerzego Wcisły przepadły w ostatecznym głosowaniu. Budżet został uchwalony bez poprawek. źródło: https://www.portel.pl/wiadomosci/zyczenia-nie-do-spelnienia/102849


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.