Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

CO Z ROZBUDOWĄ PORTU? NA DRODZE STAJĄ PEWNE OGRANICZENIA

Zima odpuściła, zatem z Elbląga do Kaliningradu mogła wypłynąć po węgiel pierwsza w sezonie barka. Jednak nie wszystkie wieści dochodzące z portu są optymistyczne. Zwłaszcza, gdy mówimy o inwestycjach, które razem z budową Kanału przez Mierzeję Wiślaną miały rozwinąć elbląski port. Takie przynajmniej były plany, ale wszystko wskazuje na to, że na realizację będą musiały one poczekać.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to jedna z najgłośniej zapowiadanych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Czekamy na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Chociaż inwestycja ta ma nie tylko samych zwolenników, to władze portu morskiego i Elbląga nie mają wątpliwości co do konieczności przekopania Mierzei. Jednak sama budowa kanału portowi nie wystarczy.

Chodzi o pogłębienie toru wodnego i wejścia do portu, budowę obrotnicy dla statków czy budowę mostu w Nowakowie. To ograniczenia, które uniemożliwiają dalszy rozwój portu. – Na etapie negocjacji środków wsparcia w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż w pierwszej kolejności wsparciem powinny być objęte porty znajdujące się na sieci bazowej TNT – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor, Port Morski w Elblągu. Czyli na przykład porty trójmiejskie, a inwestycje elbląskiego portu będą musiały najprawdopodobniej szukać innych źródeł finansowania. – Inwestycje ujęte były w kontrakcie terytorialnym, który samorząd województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z rządem. Niestety tych inwestycji nie ma w budżecie na bieżący rok, ani w programie Infrastruktura i Środowisko, a więc zniknęły – tłumaczy Jerzy Wcisła, senator, Platforma Obywatelska. Senator Platformy Obywatelskiej zamierza lobbować w tej sprawie, tym bardziej, że z drogami wodnymi związany jest od lat. Elbląg ma także swojego przedstawiciela w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk również zabiega o inwestycję. – Rozmawiałem z ministrem Gróbarczykiem i z wiceministrem Materną. Obaj zapewniali, że na ten rok na tory wodne dostępne są środki w wysokości 17,5 mln złotych, w tym 1,5 mln na Elbląg. W drugiej połowie roku mają dodatkowo otrzymać 12 mln złotych – wyjaśnia Jerzy Wilk, poseł, Prawo i Sprawiedliwość. W poniedziałek (22.02) w Gdyni odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej, w którym weźmie udział także dyrektor elbląskiego portu. Wspomniane inwestycje mają być jednym z tematów dyskusji.

Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/24032589/co-z-rozbudowa-portu-na-drodze-staja-pewne-ograniczenia

Aktualności

Senat RP podjął uchwałę wzywającą Radę Ministrów do przyjęcia wynegocjowanego projektu budżetu Unii Europejskiej. W uchwale Izba wzywa rząd między innymi do poszanowania interesu narodowego i wycofania się ze sprzecznej z polską racją stanu groźby wetowania budżetu Unii Europejskiej. Jak napisano, zapowiadane przez rząd PiS weto godzi w interesy gospodarcze, polityczne i strategiczne Polski. W uchwale podkreślono,

15. senatorów Klubu Obywatelskiego przygotowało dwa projekty ustaw – jestem w gronie autorów tych projektów – które przywracają samorządom lokalnym utracone dochody na skutek ustaw przyjętych przez Sejm w lipcu (4 lipca) i sierpniu (30 sierpnia) dotyczących głównie podatku dochodowego od osób fizycznych. Te zmiany spowodowały, że wpływy do samorządów zmniejszyły się o 6 mld

15 listopada minęła pierwsza rocznica rządów Mateusza Morawieckiego w bieżącej kadencji. Przypomnę więc, że ten pierwszy rok pozbawił nas złudzeń, że Elbląg może liczyć na cokolwiek od tego rządu.Przez ten rok pytałem o realizację różnych zobowiązań, które ten rząd miał zrealizować dla naszego miasta. Nie mam dobrych wiadomości. 1. Rząd ani przez chwilę nie brał

Senator Jerzy Wcisła i europoseł Tomasz Frankowski spotkali się z dziennikarzami nad Rzeką Elbląg. Głównym tematem spotkania były wątpliwości dotyczące sposobu realizowania inwestycji na Mierzei przez rząd: Kanał przez Mierzeję jest jedną z najważniejszych inwestycji realizowanych ze środków centralnych, które mogą zaktywizować zachodnią część województwa warmińsko-mazurskiego – subregion elbląski i miasto Elbląg.Cieszę się, że budowa

Wiosną 1997 roku przyjechałem do Elbląga. Zostałem redaktorem naczelnym „Gazety Elbląskiej”, nie znając w tym mieście ani jednej osoby. Pierwszy mój artykuł w gazecie i od razu konflikt z ostatnim I sekretarzem KW PZPR w Elblągu Bolesławem Smagałą. W ogniu medialnej wojny pojawił się u mnie dr Ryszard Tomczyk ze świeżo wydaną książką „Zadra. Kruszenie

W poniedziałek (09.11.2020 ) na Starym Mieście odbyła się konferencja prasowa zorganizowana przez Koalicję Obywatelską z udziałem przedstawicieli branż, które zostały ponownie objęte pandemicznymi restrykcjami.Ślimaki bez rządowego wsparciaW tej branży w kraju zatrudnionych jest kilka tysięcy osób, mimo to, jak mówi Damian Gajewski, prezes Polish Snail Holding, który jest liderem branży hodowli ślimaków,  „nie jest ona

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz