CO Z ROZBUDOWĄ PORTU? NA DRODZE STAJĄ PEWNE OGRANICZENIA
Zima odpuściła, zatem z Elbląga do Kaliningradu mogła wypłynąć po węgiel pierwsza w sezonie barka. Jednak nie wszystkie wieści dochodzące z portu są optymistyczne. Zwłaszcza, gdy mówimy o inwestycjach, które razem z budową Kanału przez Mierzeję Wiślaną miały rozwinąć elbląski port. Takie przynajmniej były plany, ale wszystko wskazuje na to, że na realizację będą musiały one poczekać.
Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to jedna z najgłośniej zapowiadanych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Czekamy na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Chociaż inwestycja ta ma nie tylko samych zwolenników, to władze portu morskiego i Elbląga nie mają wątpliwości co do konieczności przekopania Mierzei. Jednak sama budowa kanału portowi nie wystarczy.
Chodzi o pogłębienie toru wodnego i wejścia do portu, budowę obrotnicy dla statków czy budowę mostu w Nowakowie. To ograniczenia, które uniemożliwiają dalszy rozwój portu.
– Na etapie negocjacji środków wsparcia w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż w pierwszej kolejności wsparciem powinny być objęte porty znajdujące się na sieci bazowej TNT – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor, Port Morski w Elblągu.
Czyli na przykład porty trójmiejskie, a inwestycje elbląskiego portu będą musiały najprawdopodobniej szukać innych źródeł finansowania.
– Inwestycje ujęte były w kontrakcie terytorialnym, który samorząd województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z rządem. Niestety tych inwestycji nie ma w budżecie na bieżący rok, ani w programie Infrastruktura i Środowisko, a więc zniknęły – tłumaczy Jerzy Wcisła, senator, Platforma Obywatelska.
Senator Platformy Obywatelskiej zamierza lobbować w tej sprawie, tym bardziej, że z drogami wodnymi związany jest od lat. Elbląg ma także swojego przedstawiciela w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk również zabiega o inwestycję.
– Rozmawiałem z ministrem Gróbarczykiem i z wiceministrem Materną. Obaj zapewniali, że na ten rok na tory wodne dostępne są środki w wysokości 17,5 mln złotych, w tym 1,5 mln na Elbląg. W drugiej połowie roku mają dodatkowo otrzymać 12 mln złotych – wyjaśnia Jerzy Wilk, poseł, Prawo i Sprawiedliwość.
W poniedziałek (22.02) w Gdyni odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej, w którym weźmie udział także dyrektor elbląskiego portu. Wspomniane inwestycje mają być jednym z tematów dyskusji.
Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/24032589/co-z-rozbudowa-portu-na-drodze-staja-pewne-ograniczenia