Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

CO Z ROZBUDOWĄ PORTU? NA DRODZE STAJĄ PEWNE OGRANICZENIA

Zima odpuściła, zatem z Elbląga do Kaliningradu mogła wypłynąć po węgiel pierwsza w sezonie barka. Jednak nie wszystkie wieści dochodzące z portu są optymistyczne. Zwłaszcza, gdy mówimy o inwestycjach, które razem z budową Kanału przez Mierzeję Wiślaną miały rozwinąć elbląski port. Takie przynajmniej były plany, ale wszystko wskazuje na to, że na realizację będą musiały one poczekać.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to jedna z najgłośniej zapowiadanych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Czekamy na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Chociaż inwestycja ta ma nie tylko samych zwolenników, to władze portu morskiego i Elbląga nie mają wątpliwości co do konieczności przekopania Mierzei. Jednak sama budowa kanału portowi nie wystarczy.

Chodzi o pogłębienie toru wodnego i wejścia do portu, budowę obrotnicy dla statków czy budowę mostu w Nowakowie. To ograniczenia, które uniemożliwiają dalszy rozwój portu. – Na etapie negocjacji środków wsparcia w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż w pierwszej kolejności wsparciem powinny być objęte porty znajdujące się na sieci bazowej TNT – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor, Port Morski w Elblągu. Czyli na przykład porty trójmiejskie, a inwestycje elbląskiego portu będą musiały najprawdopodobniej szukać innych źródeł finansowania. – Inwestycje ujęte były w kontrakcie terytorialnym, który samorząd województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z rządem. Niestety tych inwestycji nie ma w budżecie na bieżący rok, ani w programie Infrastruktura i Środowisko, a więc zniknęły – tłumaczy Jerzy Wcisła, senator, Platforma Obywatelska. Senator Platformy Obywatelskiej zamierza lobbować w tej sprawie, tym bardziej, że z drogami wodnymi związany jest od lat. Elbląg ma także swojego przedstawiciela w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk również zabiega o inwestycję. – Rozmawiałem z ministrem Gróbarczykiem i z wiceministrem Materną. Obaj zapewniali, że na ten rok na tory wodne dostępne są środki w wysokości 17,5 mln złotych, w tym 1,5 mln na Elbląg. W drugiej połowie roku mają dodatkowo otrzymać 12 mln złotych – wyjaśnia Jerzy Wilk, poseł, Prawo i Sprawiedliwość. W poniedziałek (22.02) w Gdyni odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej, w którym weźmie udział także dyrektor elbląskiego portu. Wspomniane inwestycje mają być jednym z tematów dyskusji.

Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/24032589/co-z-rozbudowa-portu-na-drodze-staja-pewne-ograniczenia

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz