Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

CO Z ROZBUDOWĄ PORTU? NA DRODZE STAJĄ PEWNE OGRANICZENIA

Zima odpuściła, zatem z Elbląga do Kaliningradu mogła wypłynąć po węgiel pierwsza w sezonie barka. Jednak nie wszystkie wieści dochodzące z portu są optymistyczne. Zwłaszcza, gdy mówimy o inwestycjach, które razem z budową Kanału przez Mierzeję Wiślaną miały rozwinąć elbląski port. Takie przynajmniej były plany, ale wszystko wskazuje na to, że na realizację będą musiały one poczekać.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to jedna z najgłośniej zapowiadanych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Czekamy na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Chociaż inwestycja ta ma nie tylko samych zwolenników, to władze portu morskiego i Elbląga nie mają wątpliwości co do konieczności przekopania Mierzei. Jednak sama budowa kanału portowi nie wystarczy.

Chodzi o pogłębienie toru wodnego i wejścia do portu, budowę obrotnicy dla statków czy budowę mostu w Nowakowie. To ograniczenia, które uniemożliwiają dalszy rozwój portu. – Na etapie negocjacji środków wsparcia w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż w pierwszej kolejności wsparciem powinny być objęte porty znajdujące się na sieci bazowej TNT – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor, Port Morski w Elblągu. Czyli na przykład porty trójmiejskie, a inwestycje elbląskiego portu będą musiały najprawdopodobniej szukać innych źródeł finansowania. – Inwestycje ujęte były w kontrakcie terytorialnym, który samorząd województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z rządem. Niestety tych inwestycji nie ma w budżecie na bieżący rok, ani w programie Infrastruktura i Środowisko, a więc zniknęły – tłumaczy Jerzy Wcisła, senator, Platforma Obywatelska. Senator Platformy Obywatelskiej zamierza lobbować w tej sprawie, tym bardziej, że z drogami wodnymi związany jest od lat. Elbląg ma także swojego przedstawiciela w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk również zabiega o inwestycję. – Rozmawiałem z ministrem Gróbarczykiem i z wiceministrem Materną. Obaj zapewniali, że na ten rok na tory wodne dostępne są środki w wysokości 17,5 mln złotych, w tym 1,5 mln na Elbląg. W drugiej połowie roku mają dodatkowo otrzymać 12 mln złotych – wyjaśnia Jerzy Wilk, poseł, Prawo i Sprawiedliwość. W poniedziałek (22.02) w Gdyni odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej, w którym weźmie udział także dyrektor elbląskiego portu. Wspomniane inwestycje mają być jednym z tematów dyskusji.

Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/24032589/co-z-rozbudowa-portu-na-drodze-staja-pewne-ograniczenia

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz