Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

CO Z ROZBUDOWĄ PORTU? NA DRODZE STAJĄ PEWNE OGRANICZENIA

Zima odpuściła, zatem z Elbląga do Kaliningradu mogła wypłynąć po węgiel pierwsza w sezonie barka. Jednak nie wszystkie wieści dochodzące z portu są optymistyczne. Zwłaszcza, gdy mówimy o inwestycjach, które razem z budową Kanału przez Mierzeję Wiślaną miały rozwinąć elbląski port. Takie przynajmniej były plany, ale wszystko wskazuje na to, że na realizację będą musiały one poczekać.

Kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną to jedna z najgłośniej zapowiadanych inwestycji ostatnich lat w Polsce. Czekamy na oficjalne stanowisko Komisji Europejskiej w tej sprawie. Chociaż inwestycja ta ma nie tylko samych zwolenników, to władze portu morskiego i Elbląga nie mają wątpliwości co do konieczności przekopania Mierzei. Jednak sama budowa kanału portowi nie wystarczy.

Chodzi o pogłębienie toru wodnego i wejścia do portu, budowę obrotnicy dla statków czy budowę mostu w Nowakowie. To ograniczenia, które uniemożliwiają dalszy rozwój portu. – Na etapie negocjacji środków wsparcia w ramach programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020, Komisja Europejska stanęła na stanowisku, iż w pierwszej kolejności wsparciem powinny być objęte porty znajdujące się na sieci bazowej TNT – mówi Arkadiusz Zgliński, dyrektor, Port Morski w Elblągu. Czyli na przykład porty trójmiejskie, a inwestycje elbląskiego portu będą musiały najprawdopodobniej szukać innych źródeł finansowania. – Inwestycje ujęte były w kontrakcie terytorialnym, który samorząd województwa warmińsko-mazurskiego podpisał z rządem. Niestety tych inwestycji nie ma w budżecie na bieżący rok, ani w programie Infrastruktura i Środowisko, a więc zniknęły – tłumaczy Jerzy Wcisła, senator, Platforma Obywatelska. Senator Platformy Obywatelskiej zamierza lobbować w tej sprawie, tym bardziej, że z drogami wodnymi związany jest od lat. Elbląg ma także swojego przedstawiciela w sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Poseł Prawa i Sprawiedliwości Jerzy Wilk również zabiega o inwestycję. – Rozmawiałem z ministrem Gróbarczykiem i z wiceministrem Materną. Obaj zapewniali, że na ten rok na tory wodne dostępne są środki w wysokości 17,5 mln złotych, w tym 1,5 mln na Elbląg. W drugiej połowie roku mają dodatkowo otrzymać 12 mln złotych – wyjaśnia Jerzy Wilk, poseł, Prawo i Sprawiedliwość. W poniedziałek (22.02) w Gdyni odbędzie się wyjazdowe posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej, w którym weźmie udział także dyrektor elbląskiego portu. Wspomniane inwestycje mają być jednym z tematów dyskusji.

Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/24032589/co-z-rozbudowa-portu-na-drodze-staja-pewne-ograniczenia

Aktualności

To nie jest pierwszy przypadek traktowania publicznych pieniędzy przez PiS, jak partyjnych czy prywatnych. Podobnie rozdawał pieniądze Gliński czy Ziobro. Ale Czarnek przebił wszystkich. Nie będę apelował do ministra Czarnka, bo mam wrażenie, że został ministrem tylko dlatego, że znakomicie nadaje się, by na sobie skupiać złość Polaków na działania rządów PiSu. Kaczyński dał mu

Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te

W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu

Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi

Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz