Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

J.Wcisła: Zarzuty J.Wilka są niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału

Poseł PiS, Jerzy Wilk, złożył doniesienie do prokuratury, kwestionując treść prac nad tworzeniem koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję. Senator PO, Jerzy Wcisła doszukuje się w tym postępowaniu zagrywki politycznej. – Jeżeli komuś zależy na nie zbudowaniu Kanału przez Mierzeję to musi Kanałowi nadać rangę polityczną  – stwierdził. – Od 2007 roku trwa budowanie koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję Trwa przy otwartej kurtynie.(…) Te osiem lat to był czas, aby każdy, kto interesuje się Przekopem odniósł się do dokumentów. Jerzy Wilk nie uczestniczył w żadnym procesie tworzenia dokumentacji, ani w żadnym procesie konsultacji. Jeżeli teraz konsultacje są  zakończone zgłasza do prokuratury, że gdzieś coś zrobiono, a on tego nie rozumie, to istnieje poważne zagrożenie, że wstrzymuje procedurę budowy Kanału przez Mierzeję – zaznaczył senator Jerzy Wcisła, podczas zwołanej dziś konferencji prasowej. Przypomnijmy, że poseł Jerzy Wilk  powołał się na opinię naukowców, którzy pracowali nad Studium Wykonalności. W doniesieniu poddał pod wątpliwość decyzję o zmianie lokalizacji i podniesieniu kosztów budowy Kanału.
Zarzuty świadczą o nieznajomości programu budowy Kanału, co nie dziwi, bo Jerzy Wilk nigdy w tym procesie nie brał udziału. Są też niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału
– mówił Jerzy Wcisła. Senator odniósł się do kilku wątków. – Jerzy Wilk opiera się na Studium Wykonalności z 2007 roku wykonanym przez firmę Geosyntex, jako podstawowym dokumencie dla koncepcji budowy kanału przez Mierzeję. Tymczasem ów dokument bazował na koncepcji prof. Tadeusza Jednorała z 1996 roku i był przede wszystkim jej uaktualnieniem – zaznaczył senator. – Nie mógł być  dokumentem decyzyjnym, bo nie opierał się na koniecznych badaniach, w tym środowiskowych. Wszystkie badania zostały wykonane po wykonaniu Studium Wykonalności.   Jerzy Wcisła skomentował także stwierdzenie, że koszt aktualizacji Studium Wykonalności wyniósł 5 mln zł. – Tyle kosztowały wszystkie dokumenty.  Bez tych dokumentów nie można było uzasadnić sensu budowy kanału, ani kompensacji przyrodniczych – w efekcie nie można by było uzyskać zgody Komisji Europejskiej na budową kanału – mówił senator. –  PiS powinien to wiedzieć, bo za poprzednich rządów PiS  doszło do skandalu na skalę europejską, gdy w Dolinie Rospudy próbowano zbudować drogę nie biorąc pod uwagę zaleceń środowiskowych, co Polskę postawiło przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości.   Aby wyjaśnić powody zmiany lokalizacji ze Skowronek na Nowy Świat Jerzy Wcisła przytoczył fragment uzasadnienia tej decyzji.- Zastosowanie kompensacji przyrodniczej siedliska 1150-1 nie jest możliwe w przypadku wariantu Skowronki oraz wariantu alternatywnego. W obu przypadkach straty jakościowe i ilościowe (…) będą tak znaczne, że nie jest ona praktycznie możliwa. Straty dla tych wariantów przekraczają 3% udziału w całości siedliska (ok. 836 ha i ok. 843 ha), podczas gdy dla pozostałych wariantów są ok. 10-30-krotnie mniejsze i wynoszą ok. 0,1 – 0,3% udziału w całości siedliska (… ok. 86 ha w wariancie Nowy Świat). (…) – czytał senator. – Dodatkowo, realizacja w wariancie Skowronki spowoduje utratę jedynego w Polsce stanowiska ramienicy Chara connivens, uznanej na Czerwonej liście glonów Polski za wymarłą i zaginioną. Kolejnym z wątków było podniesienie kosztów budowy Kanału z ok. 650 do 800 mln zł. – Ok. 40% kosztów inwestycji pochłonie budowa toru wodnego. Wzrost kosztów tego elementu o 128-181 mln zł wynika z przyjęcia wariantu budowy toru o głębokości 5 m., a nie 4 m. – z perspektywą pogłębienie do 5 m. w nieokreślonej perspektywie czasowej – wyjaśniał Jerzy Wcisła. – Ostatni wariant przewiduje także pogłębienie rzeki Elbląg (6 km) do głębokości 5 m – co podnosi szacowany koszt inwestycji o 57 mln zł. Senator nie ukrywał,  że obawia się skutków, jakie może mieć dla budowy złożenie doniesienia przez Jerzego Wilka.
Prokuratura może wstrzymać dalsze prace do wyjaśnienia. Zaistnieje konieczność zlecenia dodatkowych badań, bo przecież prokuratorzy nie są specjalistami od środowiska i nie podejmą decyzji, czy np. ochrona ramienicy Chara connivens uzasadnia zmianę lokalizacji inwestycji. Ewentualne zakwestionowanie nawet części dokumentów przez prokuraturę spowoduje ich odrzuceniem przez Komisję Europejską. Realizacja inwestycji odsunie się na nieokreśloną przyszłość
– wymieniał Jerzy Wcisła. Próbowaliśmy skontaktować się z posłem Jerzym Wilkiem. Gdy tylko otrzymamy Jego komentarz w tej sprawie opublikujemy je na łamach info.elblag.pl. Czytaj więcej na http://info.elblag.pl/28,45448,JWcisla-Zarzuty-JWilka-sa-niebezpieczne-bo-moga-zablokowac-lub-znacznie-opoznic-budowe-Kanalu.html…#ixzz4Uj5n0Hdf

Aktualności

Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te

W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu

Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi

Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg. Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu: Od pewnego czasu Elbląg jest

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz