Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

J.Wcisła: Zarzuty J.Wilka są niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału

Poseł PiS, Jerzy Wilk, złożył doniesienie do prokuratury, kwestionując treść prac nad tworzeniem koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję. Senator PO, Jerzy Wcisła doszukuje się w tym postępowaniu zagrywki politycznej. – Jeżeli komuś zależy na nie zbudowaniu Kanału przez Mierzeję to musi Kanałowi nadać rangę polityczną  – stwierdził. – Od 2007 roku trwa budowanie koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję Trwa przy otwartej kurtynie.(…) Te osiem lat to był czas, aby każdy, kto interesuje się Przekopem odniósł się do dokumentów. Jerzy Wilk nie uczestniczył w żadnym procesie tworzenia dokumentacji, ani w żadnym procesie konsultacji. Jeżeli teraz konsultacje są  zakończone zgłasza do prokuratury, że gdzieś coś zrobiono, a on tego nie rozumie, to istnieje poważne zagrożenie, że wstrzymuje procedurę budowy Kanału przez Mierzeję – zaznaczył senator Jerzy Wcisła, podczas zwołanej dziś konferencji prasowej. Przypomnijmy, że poseł Jerzy Wilk  powołał się na opinię naukowców, którzy pracowali nad Studium Wykonalności. W doniesieniu poddał pod wątpliwość decyzję o zmianie lokalizacji i podniesieniu kosztów budowy Kanału.
Zarzuty świadczą o nieznajomości programu budowy Kanału, co nie dziwi, bo Jerzy Wilk nigdy w tym procesie nie brał udziału. Są też niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału
– mówił Jerzy Wcisła. Senator odniósł się do kilku wątków. – Jerzy Wilk opiera się na Studium Wykonalności z 2007 roku wykonanym przez firmę Geosyntex, jako podstawowym dokumencie dla koncepcji budowy kanału przez Mierzeję. Tymczasem ów dokument bazował na koncepcji prof. Tadeusza Jednorała z 1996 roku i był przede wszystkim jej uaktualnieniem – zaznaczył senator. – Nie mógł być  dokumentem decyzyjnym, bo nie opierał się na koniecznych badaniach, w tym środowiskowych. Wszystkie badania zostały wykonane po wykonaniu Studium Wykonalności.   Jerzy Wcisła skomentował także stwierdzenie, że koszt aktualizacji Studium Wykonalności wyniósł 5 mln zł. – Tyle kosztowały wszystkie dokumenty.  Bez tych dokumentów nie można było uzasadnić sensu budowy kanału, ani kompensacji przyrodniczych – w efekcie nie można by było uzyskać zgody Komisji Europejskiej na budową kanału – mówił senator. –  PiS powinien to wiedzieć, bo za poprzednich rządów PiS  doszło do skandalu na skalę europejską, gdy w Dolinie Rospudy próbowano zbudować drogę nie biorąc pod uwagę zaleceń środowiskowych, co Polskę postawiło przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości.   Aby wyjaśnić powody zmiany lokalizacji ze Skowronek na Nowy Świat Jerzy Wcisła przytoczył fragment uzasadnienia tej decyzji.- Zastosowanie kompensacji przyrodniczej siedliska 1150-1 nie jest możliwe w przypadku wariantu Skowronki oraz wariantu alternatywnego. W obu przypadkach straty jakościowe i ilościowe (…) będą tak znaczne, że nie jest ona praktycznie możliwa. Straty dla tych wariantów przekraczają 3% udziału w całości siedliska (ok. 836 ha i ok. 843 ha), podczas gdy dla pozostałych wariantów są ok. 10-30-krotnie mniejsze i wynoszą ok. 0,1 – 0,3% udziału w całości siedliska (… ok. 86 ha w wariancie Nowy Świat). (…) – czytał senator. – Dodatkowo, realizacja w wariancie Skowronki spowoduje utratę jedynego w Polsce stanowiska ramienicy Chara connivens, uznanej na Czerwonej liście glonów Polski za wymarłą i zaginioną. Kolejnym z wątków było podniesienie kosztów budowy Kanału z ok. 650 do 800 mln zł. – Ok. 40% kosztów inwestycji pochłonie budowa toru wodnego. Wzrost kosztów tego elementu o 128-181 mln zł wynika z przyjęcia wariantu budowy toru o głębokości 5 m., a nie 4 m. – z perspektywą pogłębienie do 5 m. w nieokreślonej perspektywie czasowej – wyjaśniał Jerzy Wcisła. – Ostatni wariant przewiduje także pogłębienie rzeki Elbląg (6 km) do głębokości 5 m – co podnosi szacowany koszt inwestycji o 57 mln zł. Senator nie ukrywał,  że obawia się skutków, jakie może mieć dla budowy złożenie doniesienia przez Jerzego Wilka.
Prokuratura może wstrzymać dalsze prace do wyjaśnienia. Zaistnieje konieczność zlecenia dodatkowych badań, bo przecież prokuratorzy nie są specjalistami od środowiska i nie podejmą decyzji, czy np. ochrona ramienicy Chara connivens uzasadnia zmianę lokalizacji inwestycji. Ewentualne zakwestionowanie nawet części dokumentów przez prokuraturę spowoduje ich odrzuceniem przez Komisję Europejską. Realizacja inwestycji odsunie się na nieokreśloną przyszłość
– wymieniał Jerzy Wcisła. Próbowaliśmy skontaktować się z posłem Jerzym Wilkiem. Gdy tylko otrzymamy Jego komentarz w tej sprawie opublikujemy je na łamach info.elblag.pl. Czytaj więcej na http://info.elblag.pl/28,45448,JWcisla-Zarzuty-JWilka-sa-niebezpieczne-bo-moga-zablokowac-lub-znacznie-opoznic-budowe-Kanalu.html…#ixzz4Uj5n0Hdf

Aktualności

Skonfrontujemy argumenty, zweryfikujemy informacje. Zadbałem o to, aby również elblążanki i elblążanie mogli uczestniczyć w debacie i zadawać pytania. Debata odbędzie się w dniu 6 czerwca o godzinie 17:00 w Ratuszu Staromiejskim. Mam nadzieję, że to spotkanie rozwieje wszelkie wątpliwości mieszkanek i mieszkańców. Pamiętajcie, że przyszłość portu zależy od nas wszystkich, od naszych pomysłów, zaangażowania

Nie możesz już znieść tego, jaka jest dzisiaj Polska? Masz dosyć szalejącej drożyzny? Stać Cię na coraz mniej rzeczy? Chcesz Polski wolnej, demokratycznej i europejskiej? Pójdźmy razem w Wielkim Marszu 4 czerwca w samo południe. Startujemy z Al. Ujazdowskich, skąd przejdziemy pod Kolumnę Zygmunta na Placu Zamkowym. Przebijmy ten mur. Zróbmy to jeszcze raz. Tym

Podczas poniedziałkowego spotkania w sali Biblioteki Elbląskiej wspólnie z zaproszonymi gośćmi odpowiadaliśmy na zadawane przez elblążanki i elblążan pytania oraz rozmawialiśmy o Polsce po rządach obecnej partii. Byliście świetni. Doskonale wiecie, że po PiS-ie będzie bardzo dużo sprzątania. Wiecie, które obszary wymagają działania natychmiast (zdrowie, edukacja, sądy i wiele, wiele innych). Macie mnóstwo pomysłów i

Już 22 maja w Elblągu odbędą się spotkania z parlamentarzystami KO, którzy spotkają się z mieszkańcami Elbląga. Spotkanie będzie miało charakter otwarty. Jak zapewniał na konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła, „pytania nie będą przygotowane wcześniej na kartkach, każdy będzie mógł zadać je na dowolny, ważny dla siebie temat”. W ten sposób senator odniósł się do

Podczas 62. posiedzenia Senatu RP skierowałem do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka oświadczenie, w którym pytam m.in kiedy i czy w ogóle rząd zamierza dokończyć tę inwestycję. W oświadczeniu proszę o informację, jakie są przyczyny kolejnej zmiany decyzji zakończenia budowy tej ważnej drogi wodnej? I kiedy dokładnie zostanie wykonana cała inwestycja? Proszę też o informacje,

W trybie pilnym w imieniu swoim oraz Krzysztofa Brejzy i Marcina Bosackiego domagamy się zwołania posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w celu wyjaśnienia faktu znalezienia pod Bydgoszczą rosyjskiej rakiety wojennej Ch-55 oraz tego, że przez około cztery miesiące nikt rakiety nie szukał, a nawet gdy została przypadkowo znaleziona, to przez kolejne dni nikt jej nie zabezpieczył

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761