Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

J.Wcisła: Zarzuty J.Wilka są niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału

Poseł PiS, Jerzy Wilk, złożył doniesienie do prokuratury, kwestionując treść prac nad tworzeniem koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję. Senator PO, Jerzy Wcisła doszukuje się w tym postępowaniu zagrywki politycznej. – Jeżeli komuś zależy na nie zbudowaniu Kanału przez Mierzeję to musi Kanałowi nadać rangę polityczną  – stwierdził. – Od 2007 roku trwa budowanie koncepcji budowy Kanału przez Mierzeję Trwa przy otwartej kurtynie.(…) Te osiem lat to był czas, aby każdy, kto interesuje się Przekopem odniósł się do dokumentów. Jerzy Wilk nie uczestniczył w żadnym procesie tworzenia dokumentacji, ani w żadnym procesie konsultacji. Jeżeli teraz konsultacje są  zakończone zgłasza do prokuratury, że gdzieś coś zrobiono, a on tego nie rozumie, to istnieje poważne zagrożenie, że wstrzymuje procedurę budowy Kanału przez Mierzeję – zaznaczył senator Jerzy Wcisła, podczas zwołanej dziś konferencji prasowej. Przypomnijmy, że poseł Jerzy Wilk  powołał się na opinię naukowców, którzy pracowali nad Studium Wykonalności. W doniesieniu poddał pod wątpliwość decyzję o zmianie lokalizacji i podniesieniu kosztów budowy Kanału.
Zarzuty świadczą o nieznajomości programu budowy Kanału, co nie dziwi, bo Jerzy Wilk nigdy w tym procesie nie brał udziału. Są też niebezpieczne, bo mogą zablokować lub znacznie opóźnić budowę Kanału
– mówił Jerzy Wcisła. Senator odniósł się do kilku wątków. – Jerzy Wilk opiera się na Studium Wykonalności z 2007 roku wykonanym przez firmę Geosyntex, jako podstawowym dokumencie dla koncepcji budowy kanału przez Mierzeję. Tymczasem ów dokument bazował na koncepcji prof. Tadeusza Jednorała z 1996 roku i był przede wszystkim jej uaktualnieniem – zaznaczył senator. – Nie mógł być  dokumentem decyzyjnym, bo nie opierał się na koniecznych badaniach, w tym środowiskowych. Wszystkie badania zostały wykonane po wykonaniu Studium Wykonalności.   Jerzy Wcisła skomentował także stwierdzenie, że koszt aktualizacji Studium Wykonalności wyniósł 5 mln zł. – Tyle kosztowały wszystkie dokumenty.  Bez tych dokumentów nie można było uzasadnić sensu budowy kanału, ani kompensacji przyrodniczych – w efekcie nie można by było uzyskać zgody Komisji Europejskiej na budową kanału – mówił senator. –  PiS powinien to wiedzieć, bo za poprzednich rządów PiS  doszło do skandalu na skalę europejską, gdy w Dolinie Rospudy próbowano zbudować drogę nie biorąc pod uwagę zaleceń środowiskowych, co Polskę postawiło przed Międzynarodowym Trybunałem Sprawiedliwości.   Aby wyjaśnić powody zmiany lokalizacji ze Skowronek na Nowy Świat Jerzy Wcisła przytoczył fragment uzasadnienia tej decyzji.- Zastosowanie kompensacji przyrodniczej siedliska 1150-1 nie jest możliwe w przypadku wariantu Skowronki oraz wariantu alternatywnego. W obu przypadkach straty jakościowe i ilościowe (…) będą tak znaczne, że nie jest ona praktycznie możliwa. Straty dla tych wariantów przekraczają 3% udziału w całości siedliska (ok. 836 ha i ok. 843 ha), podczas gdy dla pozostałych wariantów są ok. 10-30-krotnie mniejsze i wynoszą ok. 0,1 – 0,3% udziału w całości siedliska (… ok. 86 ha w wariancie Nowy Świat). (…) – czytał senator. – Dodatkowo, realizacja w wariancie Skowronki spowoduje utratę jedynego w Polsce stanowiska ramienicy Chara connivens, uznanej na Czerwonej liście glonów Polski za wymarłą i zaginioną. Kolejnym z wątków było podniesienie kosztów budowy Kanału z ok. 650 do 800 mln zł. – Ok. 40% kosztów inwestycji pochłonie budowa toru wodnego. Wzrost kosztów tego elementu o 128-181 mln zł wynika z przyjęcia wariantu budowy toru o głębokości 5 m., a nie 4 m. – z perspektywą pogłębienie do 5 m. w nieokreślonej perspektywie czasowej – wyjaśniał Jerzy Wcisła. – Ostatni wariant przewiduje także pogłębienie rzeki Elbląg (6 km) do głębokości 5 m – co podnosi szacowany koszt inwestycji o 57 mln zł. Senator nie ukrywał,  że obawia się skutków, jakie może mieć dla budowy złożenie doniesienia przez Jerzego Wilka.
Prokuratura może wstrzymać dalsze prace do wyjaśnienia. Zaistnieje konieczność zlecenia dodatkowych badań, bo przecież prokuratorzy nie są specjalistami od środowiska i nie podejmą decyzji, czy np. ochrona ramienicy Chara connivens uzasadnia zmianę lokalizacji inwestycji. Ewentualne zakwestionowanie nawet części dokumentów przez prokuraturę spowoduje ich odrzuceniem przez Komisję Europejską. Realizacja inwestycji odsunie się na nieokreśloną przyszłość
– wymieniał Jerzy Wcisła. Próbowaliśmy skontaktować się z posłem Jerzym Wilkiem. Gdy tylko otrzymamy Jego komentarz w tej sprawie opublikujemy je na łamach info.elblag.pl. Czytaj więcej na http://info.elblag.pl/28,45448,JWcisla-Zarzuty-JWilka-sa-niebezpieczne-bo-moga-zablokowac-lub-znacznie-opoznic-budowe-Kanalu.html…#ixzz4Uj5n0Hdf

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz