Jerzy Wcisła – Senator RP

Jerzy Wcisła: dane o polsko-rosyjskich wydatkach są tak uproszczone, że aż nieprawdziwe
„Zawieszenie Małego Ruchu Granicznego pozwoli uniknąć rosyjskich prowokacji i wątpliwości, co do polityki Obwodu Kaliningradzkiego” – takie stanowisko ministra Mariusza Błaszczaka w Porannych Pytaniach Polskiego Radia Olsztyn komentował Jerzy Wcisła, senator Platformy Obywatelskiej. – Relacje na pograniczu są teraz zupełnie inne, niż jeszcze kilkanaście lat temu – wyjaśnia Jerzy Wcisła
– Dane o tym, że w 2015 roku Polacy wydali w Obwodzie Kaliningradzkim 400 milionów złotych, a w tym samym czasie Rosjanie w Polsce 280 milionów złotych są tak uproszczone, że aż nieprawdziwe – uważa Jerzy Wcisła
W Porannych Pytaniach senator Jerzy Wcisła został również zapytany o to, dlaczego Platforma Obywatelska właściwie nie udzieliła odpowiedzi na publiczne stwierdzenie rzecznika rządu dotyczące sprawy gruntów warszawskich.
– To nie jest chęć reprywatyzacji, szczególnie warszawskiej, a jedynie chęć „przyłożenia” Hannie Gronkiewicz-Waltz i stworzenie pewnego epizodu politycznego, o którym Jarosław Kaczyński marzył od dłuższego czasu. Sprawa reprywatyzacji to problem wszystkich prezydentów Warszawy, nie tylko Hanny Gronkiewicz-Waltz. Przypominam, że były prezydent Lech Kaczyński też nie poradził sobie z tym problemem. Rząd Prawa i Sprawiedliwości powinien szybko uchwalić dużą ustawę i rozwiązać sprawę reprywatyzacji – uważa Jerzy Wcisła. Senator Wcisła wypowiedział się również w kwestii stanowiska polskiego rządu w sprawie Ukrainy i wzajemnych relacji państw. – Budowaliśmy relacje polsko-niemieckie przez wiele lat i udało nam się wypracować kompromis. Dobre relacje z Ukrainą to nasza misja. Wciąganie ich do nurtu banderowskiego, to jednocześnie uznanie Ukrainy za satelitę rosyjską. Jeżeli ktoś podejmuje się takich działań, nie powinien zajmować się polityką zagraniczną – komentował Jerzy Wcisła. Rząd zapowiedział uchwalenie specjalnej ustawy żeglugowej, która umożliwi szybszy przekop przez Mierzeję Wiślaną. Czy budowę tunelu między Świnoujściem, a Wyspą Wolin można było wcześniej zaplanować? – zapytaliśmy senatora Wcisły. – Można było, tylko po co? Specustawa ma chronić pewną rzeczywistość. Głównym problemem nie stanie się biurokracja, a sprawy środowiskowe. Przypomnę, ze PiS w 2007 roku podjęło uchwałę o tym, ze w ciągu 6 lat wybuduje kanał przez Mierzeję, nie mając żadnego dokumentu. Dzisiaj te dokumenty są, trzeba tylko porozmawiać z Komisją Europejską, zrobić dokumentację techniczną i znów termin przedłuża się o 6 lat. Teraz rząd twierdzi, że potrzebuje specustawy, bo nie zmieści się z realizacją planów w tym czasie. Nie ma problemów z wywłaszczeniem gruntów i załatwione są już niemal sprawy środowiskowe. Komisja Europejska nie ma wszystkich dokumentów, więc nie może zaopiniować planów – wyjaśnia Jerzy Wcisła. Senator zapowiada, że będzie pozytywnie opiniował rządowe propozycje przekopu Mierzei Wiślanej, jednak nie gwarantuje, że wszyscy posłowie Platformy Obywatelskiej pójdą w jego ślady.

Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT