Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

30 października, 2017

Kanał bez wyjścia?

– Jeżeli chcemy wybudować kanał przez Mierzeję Wiślaną, to nie możemy zapominać, że towary, które nim przypłyną do Elbląga, mają płynąć też dalej, ale pozostaje pytanie, jaką drogą – rozważa senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła. – Musimy zbudować drogi śródlądowe. Jednak okazało się to, czego obawiałem się od początku – międzynarodowa droga wodna E70, która jest ważna dla portu elbląskiego, nie zostanie zrewitalizowana.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to sukces, który ma wielu ojców. Prawo i Sprawiedliwość podkreśla swoją siłę sprawczą, która doprowadzi do rozpoczęcia inwestycji w przyszłym roku, zaś Platforma Obywatelska wskazuje, że to za jej rządów przygotowano niezbędne dokumenty.      – Cała inwestycja jest realizowana na podstawie dokumentów, które zostały wytworzone w czasach rządów PO – mówi Jerzy Wcisła, senator Platformy Obywatelskiej. – A to, co oświadczył w Elblągu i w Tolkmicku minister Marek Gróbarczyk, że kanał będzie budowany w Nowym Świecie, było wiadomo w 2013 r. Platforma poparła jednak specustawę dotyczącą budowy kanału przez mierzeję, mimo zastrzeżeń.      Zastrzeżenia są zresztą nadal, ale tym razem dotyczą dróg śródlądowych.      – Podczas spotkania z ministrem Gróbarczykiem mówiłem, że jeżeli chcemy wybudować kanał przez mierzeję, to nie możemy zapominać o tym, że te towary, które mają nim płynąć do Elbląga, będą też płynąć dalej do Polski, i jeszcze dalej, do Europy Zachodniej – mówi senator Jerzy Wcisła. – Oznacza to, że musimy zbudować drogi śródlądowe. I o ile rząd PiS – za co mu chwała – zadeklarował gotowość rozwijania i rewitalizacji polskich dróg wodnych, o tyle po kilku miesiącach okazało się, że najważniejsza dla elbląskiego portu międzynarodowa droga wodna E70* nie będzie zrobiona. Przeanalizowaliśmy ją jako samorządowcy jeszcze za czasów rządów Platformy Obywatelskiej. Przygotowaliśmy projekt jej rewitalizacji, twierdząc, że tej drogi nie da się zrobić do 4. klasy, czyli do głębokości 2,5 m i zawnioskowaliśmy, by zrobić ją do 2., czyli gwarantującej wpływanie jednostkom o zanurzeniu 1,6-1,8 m. To zostało odrzucone, a minister Materna [Jerzy Materna – sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – red.] na przesłuchaniu w Senacie mówił o kanale lateralnym. Tylko, że nikt tego nie zbadał i nie wiemy czy jest w ogóle woda, by taki kanał zrobić – stwierdza Wcisła. –  Koszt takiej inwestycji to byłyby dziesiątki miliardów złotych. Nie ma więc na dziś koncepcji na to, by port elbląski połączyć ze śródlądziem. Tym będzie się zajmował Parlamentarny Zespół Rozwoju Dróg Wodnych, któremu przewodniczę – zapowiedział senator Platformy Obywatelskiej.            * Międzynarodowa droga wodna E70 – łączy Antwerpię z Kłajpedą. W Polsce przebiega od śluzy w Hohensaaten przez Odrę do Kostrzyna, gdzie następuje połączenie z drogą wodną Odra-Wisła. Szlak prowadzi Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, aż do styku z Wisłą w Bydgoskim Węźle Wodnym. Następnie szlak biegnie Wisłą, Nogatem i Zalewem Wiślanym do granicy z Rosją. źródło: http://www.portel.pl/gospodarka/kanal-bez-wyjscia/101298

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz