thin

30 października, 2017

Kanał bez wyjścia?

– Jeżeli chcemy wybudować kanał przez Mierzeję Wiślaną, to nie możemy zapominać, że towary, które nim przypłyną do Elbląga, mają płynąć też dalej, ale pozostaje pytanie, jaką drogą – rozważa senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła. – Musimy zbudować drogi śródlądowe. Jednak okazało się to, czego obawiałem się od początku – międzynarodowa droga wodna E70, która jest ważna dla portu elbląskiego, nie zostanie zrewitalizowana.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to sukces, który ma wielu ojców. Prawo i Sprawiedliwość podkreśla swoją siłę sprawczą, która doprowadzi do rozpoczęcia inwestycji w przyszłym roku, zaś Platforma Obywatelska wskazuje, że to za jej rządów przygotowano niezbędne dokumenty.      – Cała inwestycja jest realizowana na podstawie dokumentów, które zostały wytworzone w czasach rządów PO – mówi Jerzy Wcisła, senator Platformy Obywatelskiej. – A to, co oświadczył w Elblągu i w Tolkmicku minister Marek Gróbarczyk, że kanał będzie budowany w Nowym Świecie, było wiadomo w 2013 r. Platforma poparła jednak specustawę dotyczącą budowy kanału przez mierzeję, mimo zastrzeżeń.      Zastrzeżenia są zresztą nadal, ale tym razem dotyczą dróg śródlądowych.      – Podczas spotkania z ministrem Gróbarczykiem mówiłem, że jeżeli chcemy wybudować kanał przez mierzeję, to nie możemy zapominać o tym, że te towary, które mają nim płynąć do Elbląga, będą też płynąć dalej do Polski, i jeszcze dalej, do Europy Zachodniej – mówi senator Jerzy Wcisła. – Oznacza to, że musimy zbudować drogi śródlądowe. I o ile rząd PiS – za co mu chwała – zadeklarował gotowość rozwijania i rewitalizacji polskich dróg wodnych, o tyle po kilku miesiącach okazało się, że najważniejsza dla elbląskiego portu międzynarodowa droga wodna E70* nie będzie zrobiona. Przeanalizowaliśmy ją jako samorządowcy jeszcze za czasów rządów Platformy Obywatelskiej. Przygotowaliśmy projekt jej rewitalizacji, twierdząc, że tej drogi nie da się zrobić do 4. klasy, czyli do głębokości 2,5 m i zawnioskowaliśmy, by zrobić ją do 2., czyli gwarantującej wpływanie jednostkom o zanurzeniu 1,6-1,8 m. To zostało odrzucone, a minister Materna [Jerzy Materna – sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – red.] na przesłuchaniu w Senacie mówił o kanale lateralnym. Tylko, że nikt tego nie zbadał i nie wiemy czy jest w ogóle woda, by taki kanał zrobić – stwierdza Wcisła. –  Koszt takiej inwestycji to byłyby dziesiątki miliardów złotych. Nie ma więc na dziś koncepcji na to, by port elbląski połączyć ze śródlądziem. Tym będzie się zajmował Parlamentarny Zespół Rozwoju Dróg Wodnych, któremu przewodniczę – zapowiedział senator Platformy Obywatelskiej.            * Międzynarodowa droga wodna E70 – łączy Antwerpię z Kłajpedą. W Polsce przebiega od śluzy w Hohensaaten przez Odrę do Kostrzyna, gdzie następuje połączenie z drogą wodną Odra-Wisła. Szlak prowadzi Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, aż do styku z Wisłą w Bydgoskim Węźle Wodnym. Następnie szlak biegnie Wisłą, Nogatem i Zalewem Wiślanym do granicy z Rosją. źródło: http://www.portel.pl/gospodarka/kanal-bez-wyjscia/101298


Wbrew niektórym doniesieniom, termin oddania drogi wodnej w 2025 roku nie jest zagrożony – podkreśliłem podczas dzisiejszego briefingu prasowego. Elbląg zyska połączenie z morzem zgodnie z planem! To ważna wiadomość dla elblążan, którzy usłyszeli to zobowiązanie od premiera Donalda Tuska 28 września 2023 roku. Dzięki natychmiastowym działaniom rządu oraz decyzjom wspierającym tę inwestycję, prace posuwają

Wspaniała wiadomość dla młodych rodziców. Będą dodatkowe miejsca żłobkowe w Elblągu i w gminie. W samym Elblągu takich miejsc ma powstać 50. I to jeszcze w tym roku. Łączymy siły rządowe i samorządowe na szczeblu wojewódzkim, gminnym i miejskim, aby stworzyć nowe miejsca w żłobkach! Do starań o pozyskanie środków dołącza zarówno miasto Elbląg, jak

NIK złożyła dwa zawiadomienia do prokuratury o możliwości popełnienia przestępstwa polegającego na przekroczeniu uprawnień oraz jedno zawiadomienie do rzecznika dyscypliny finansów publicznych w sprawie dokonywania wydatków ze środków publicznych bez upoważnienia przy budowie drogi wodnej łączącej Port w Elblągu z Bałtykiem. NIK wskazuje, że dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni nie miał prawa zaciągać zobowiązań finansowych

Senator Koalicji Obywatelskiej Jerzy Wcisła przeprowadził kontrolę w siedzibie Fundacji „Dumni z Elbląga”. Fundacja za ponad dwa miliony złotych od byłego ministra edukacji Przemysława Czarnka kupiła dom z ogrodem. Czy jest tam prowadzona działalność związana z edukacją? To właśnie postanowił sprawdzić senator Wcisła – informuje TVN24 Wchodząc za bramę posiadłości znajdujemy spory worek pełny butelek

20 czerwca 2024 roku w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu, z mojej inicjatywy, odbyło się posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych i Morskiego Zespołu Parlamentarnego, w której uczestniczyli członkowie senackiej Komisji Budżetu i Finansów Publicznych. Tematem spotkania była budowa drogi wodnej łączącej Port Morski w Elblągu z morzem. „Budowa kanału przez mierzeję jest inwestycją, która budzi ogromne

Parlamentarny Zespół ds. Młodzieży zebrał się w celu omówienia uchwał Parlamentu Młodych RP dotyczących sportu i wychowania fizycznego. Powołane zostało też prezydium Rady Młodzieżowej działającej przy zespole. Pakiet uchwał Parlamentu Młodych RP wychodzi naprzeciw potrzebom zwiększenia aktywności fizycznej i sportowej, szczególnie wśród młodych obywateli naszego kraju. Dostęp do sportu jest prawem każdego człowieka, a jednocześnie