Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

30 października, 2017

Kanał bez wyjścia?

– Jeżeli chcemy wybudować kanał przez Mierzeję Wiślaną, to nie możemy zapominać, że towary, które nim przypłyną do Elbląga, mają płynąć też dalej, ale pozostaje pytanie, jaką drogą – rozważa senator Platformy Obywatelskiej Jerzy Wcisła. – Musimy zbudować drogi śródlądowe. Jednak okazało się to, czego obawiałem się od początku – międzynarodowa droga wodna E70, która jest ważna dla portu elbląskiego, nie zostanie zrewitalizowana.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to sukces, który ma wielu ojców. Prawo i Sprawiedliwość podkreśla swoją siłę sprawczą, która doprowadzi do rozpoczęcia inwestycji w przyszłym roku, zaś Platforma Obywatelska wskazuje, że to za jej rządów przygotowano niezbędne dokumenty.      – Cała inwestycja jest realizowana na podstawie dokumentów, które zostały wytworzone w czasach rządów PO – mówi Jerzy Wcisła, senator Platformy Obywatelskiej. – A to, co oświadczył w Elblągu i w Tolkmicku minister Marek Gróbarczyk, że kanał będzie budowany w Nowym Świecie, było wiadomo w 2013 r. Platforma poparła jednak specustawę dotyczącą budowy kanału przez mierzeję, mimo zastrzeżeń.      Zastrzeżenia są zresztą nadal, ale tym razem dotyczą dróg śródlądowych.      – Podczas spotkania z ministrem Gróbarczykiem mówiłem, że jeżeli chcemy wybudować kanał przez mierzeję, to nie możemy zapominać o tym, że te towary, które mają nim płynąć do Elbląga, będą też płynąć dalej do Polski, i jeszcze dalej, do Europy Zachodniej – mówi senator Jerzy Wcisła. – Oznacza to, że musimy zbudować drogi śródlądowe. I o ile rząd PiS – za co mu chwała – zadeklarował gotowość rozwijania i rewitalizacji polskich dróg wodnych, o tyle po kilku miesiącach okazało się, że najważniejsza dla elbląskiego portu międzynarodowa droga wodna E70* nie będzie zrobiona. Przeanalizowaliśmy ją jako samorządowcy jeszcze za czasów rządów Platformy Obywatelskiej. Przygotowaliśmy projekt jej rewitalizacji, twierdząc, że tej drogi nie da się zrobić do 4. klasy, czyli do głębokości 2,5 m i zawnioskowaliśmy, by zrobić ją do 2., czyli gwarantującej wpływanie jednostkom o zanurzeniu 1,6-1,8 m. To zostało odrzucone, a minister Materna [Jerzy Materna – sekretarz stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – red.] na przesłuchaniu w Senacie mówił o kanale lateralnym. Tylko, że nikt tego nie zbadał i nie wiemy czy jest w ogóle woda, by taki kanał zrobić – stwierdza Wcisła. –  Koszt takiej inwestycji to byłyby dziesiątki miliardów złotych. Nie ma więc na dziś koncepcji na to, by port elbląski połączyć ze śródlądziem. Tym będzie się zajmował Parlamentarny Zespół Rozwoju Dróg Wodnych, któremu przewodniczę – zapowiedział senator Platformy Obywatelskiej.            * Międzynarodowa droga wodna E70 – łączy Antwerpię z Kłajpedą. W Polsce przebiega od śluzy w Hohensaaten przez Odrę do Kostrzyna, gdzie następuje połączenie z drogą wodną Odra-Wisła. Szlak prowadzi Wartą, Notecią, Kanałem Bydgoskim i Brdą, aż do styku z Wisłą w Bydgoskim Węźle Wodnym. Następnie szlak biegnie Wisłą, Nogatem i Zalewem Wiślanym do granicy z Rosją. źródło: http://www.portel.pl/gospodarka/kanal-bez-wyjscia/101298

Aktualności

W ostatnich dniach w różny sposób wraca temat kanału przez Mierzeję. Głównie za sprawą europosłanki Róży Thun i decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (17 września).Te głosy dotyczą tego samego: ujawniają nieprawdę propagandy obecnego rządu, że kanał przez Mierzeję nie oddziałuje negatywnie na środowisko i że Komisja Europejska aprobuje styl, w jakim kanał przez Mierzeję jest

W Kadynach, wzdłuż szlaku Green Velo zostało posadzonych 80 dębów. Upamiętniają one ofiary Zbrodni Katyńskiej. Liczba 80 nie jest przypadkowa, ponieważ w 2020 roku minęło 80 lat od tamtego straszliwego mordu. Dzisiaj w Kadynach wziąłem udział w odsłonięciu obelisku poświęconego 80 ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Zarówno dzisiejsza uroczystość, jak i wcześniejsze posadzenie drzew miały miejsce w

W Senacie zorganizowałem spotkanie z działaczami opozycji białoruskiej. Wstrząsnęły nami relacje Aleksandra i Ludmiły. Nasi goście mówili też o potężnej wierze Białorusinów w to, że fala protestów zmusi Łukaszenkę do unieważnienia wyborów. Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomóc Białorusinom — my senatorowie, my Polacy, my Wspólnota Europejska. – To poparcie jest nam potrzebne, bo Łukaszenka

12 marca w Polsce zamknięto wszystkie szkoły i uczelnie. Najpierw na 2 tygodnie, które przedłużano aż do wakacji. W tym czasie – przez trzy miesiące – byliśmy świadkami niekończących się sprzecznych komunikatów o egzaminach, w tym maturalnych, o wsparciu dla rodziców, którzy muszą opiekować się dziećmi w domach, o nieprzygotowaniu nauczycieli, braku sprzętu i programów

To, w jaki sposób zostanie zrealizowany Przekop Mierzei Wiślanej, zdeterminuje na wiele lat rozwój Elbląga i jakość życia znacznej części jego mieszkańców. Dlatego nie ustępuję w uzyskaniu informacji nt. ujęcia elbląskiego portu morskiego w tej inwestycji. 18 sierpnia br., na XIV posiedzeniu Senatu RP ponownie skierowałam następujące pytania do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Wodnej i Żeglugi

Polacy mają rację — to nie jest czas i miejsce na podwyżki dla parlamentarzystów. Dlatego w Senacie zagłosowałem za odrzuceniem ustawy zwiększającej płace rządzącym.Niemniej uważam, że kwestię wynagrodzeń samorządowców i parlamentarzystów należy uregulować. Nie może być tak, że, jak prezes partii chce, to odbiera 20% wynagrodzenia samorządowcom, posłom i senatorom. A jak chce, to podwyższa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz