Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Kanał przez Mierzeję bez Wisły straci 50% wartości

Z inicjatywy senatora Jerzego Wcisła, 1 czerwca w Toruniu z wiceministrem gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzym Materną spotkali się członkowie zespołów zajmujących się najważniejszymi drogami śródlądowymi w Polsce. Senator Wcisła złożył wniosek, by w pierwszej kolejności dokonać rewitalizacji Międzynarodowej Drogi Wodnej E70 (MDW E70), łączącej Zalew Wiślany i Elbląg z portami zachodniej Europy. – Program rewitalizacji, do którego przystąpił Rząd jest długo oczekiwanym programem. I bardzo kosztownym. Rząd szacuje, że pochłonie 70 mld zł, według naszych szacunków – opartych na profesjonalnych badaniach – będzie to przedsięwzięcie znacznie kosztowniejsze – mówi senator Jerzy Wcisła. – Jedyną drogą wodną, która posiada program rewitalizacji jest MDW E70. Jej koszt Rząd oszacował na 6,5 mld zł, co stanowi zaledwie 8% kosztów całego programu. Uruchomienie tego zadania w pierwszej, a nie jak chce rząd w trzeciej kolejności pozwoli na szybkie uruchomienie żeglugi turystycznej i transportowej na szlaku długości 550 km i połączy z Polską rzeki i kanały całej zachodniej Europy oraz Rosji i Litwy. Warto dodać, że MDW E70 jest też jedyną drogą wodną już przygotowaną do uprawiania turystyki wodnej. Zainwestowano tu ponad 200 mln zł, tworząc niemal kompletną sieć nowoczesnych marin i przystani. 16-05_-_MGMiZS_-_Strategia_drog_wodnych_p._III_-_1 (1) Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, cały polski odcinek MDW E70 powinien być podstawowym priorytetem w strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce, a nie drugim (Wisła) i trzecim (pozostałe odcinki). – Ważnym argumentem na rzecz takiej kolejności inwestycji jest zbieżność z projektem budowy kanału przez Mierzeję. Kanał ma być gotowy w 2022 roku. Z planowanych 3,5 mln ton, które mają wpływać kanałem do Polski, co najmniej połowa powinna dalej popłynąć Wisłą w głąb Polski i dalej do zachodniej Europy. Jeśli ta droga nie będzie dostępna, towar nie przypłynie. A według rządowego projektu strategii, zasadnicze prace na MDW E70 będą prowadzone w latach 2021-2030, o ile starczy pieniędzy i nie będzie opóźnień. Dotyczy to także połączenia Zalewu Wiślanego z Wisłą. Stracimy połowę oczekiwanego efektu budowy kanału przez Mierzeję – ocenia senator Wcisła. Jerzy Wcisła jest współzałożycielem i do chwili wyboru na senatora był przewodniczącym zespołu zajmującego się MDW E 70 i członkiem zespołu MDW E40. MDW E 70 łączy Kłajpedę, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem, Rotterdamem i Antwerpią. MDW E40 łączy Gdańsk z Warszawą i przez Białoruś i Ukrainę z Morzem Czarnym. Minister przyjął sugestie, które w imieniu obu zespołów przedstawił senator J. Wcisła. Przypomniał o randze Odry i Wisły, na które rząd chce wydać ponad 60 mld zł. Wnioski wniesione przez J. Wcisłę wymagają głębszych analiz, dlatego nie odniósł się do realności ich wprowadzenia do strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce. Przedstawiciele zespołu ds. rewitalizacji MDW E70 wręczyli ministrowi liczącą ponad tysiąc stron dokumentację dotyczącą tej drogi wodnej, łącznie z analizami ekonomicznymi oraz popytu i podaży. Senator Jerzy Wcisła jest członkiem Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek. Źródło: http://www.bogatyelblag.pl/kanal-przez-mierzeje-bez-wisly-straci-50-wartosci,64790.html

Aktualności

W ostatnich dniach w różny sposób wraca temat kanału przez Mierzeję. Głównie za sprawą europosłanki Róży Thun i decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (17 września).Te głosy dotyczą tego samego: ujawniają nieprawdę propagandy obecnego rządu, że kanał przez Mierzeję nie oddziałuje negatywnie na środowisko i że Komisja Europejska aprobuje styl, w jakim kanał przez Mierzeję jest

W Kadynach, wzdłuż szlaku Green Velo zostało posadzonych 80 dębów. Upamiętniają one ofiary Zbrodni Katyńskiej. Liczba 80 nie jest przypadkowa, ponieważ w 2020 roku minęło 80 lat od tamtego straszliwego mordu. Dzisiaj w Kadynach wziąłem udział w odsłonięciu obelisku poświęconego 80 ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Zarówno dzisiejsza uroczystość, jak i wcześniejsze posadzenie drzew miały miejsce w

W Senacie zorganizowałem spotkanie z działaczami opozycji białoruskiej. Wstrząsnęły nami relacje Aleksandra i Ludmiły. Nasi goście mówili też o potężnej wierze Białorusinów w to, że fala protestów zmusi Łukaszenkę do unieważnienia wyborów. Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomóc Białorusinom — my senatorowie, my Polacy, my Wspólnota Europejska. – To poparcie jest nam potrzebne, bo Łukaszenka

12 marca w Polsce zamknięto wszystkie szkoły i uczelnie. Najpierw na 2 tygodnie, które przedłużano aż do wakacji. W tym czasie – przez trzy miesiące – byliśmy świadkami niekończących się sprzecznych komunikatów o egzaminach, w tym maturalnych, o wsparciu dla rodziców, którzy muszą opiekować się dziećmi w domach, o nieprzygotowaniu nauczycieli, braku sprzętu i programów

To, w jaki sposób zostanie zrealizowany Przekop Mierzei Wiślanej, zdeterminuje na wiele lat rozwój Elbląga i jakość życia znacznej części jego mieszkańców. Dlatego nie ustępuję w uzyskaniu informacji nt. ujęcia elbląskiego portu morskiego w tej inwestycji. 18 sierpnia br., na XIV posiedzeniu Senatu RP ponownie skierowałam następujące pytania do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Wodnej i Żeglugi

Polacy mają rację — to nie jest czas i miejsce na podwyżki dla parlamentarzystów. Dlatego w Senacie zagłosowałem za odrzuceniem ustawy zwiększającej płace rządzącym.Niemniej uważam, że kwestię wynagrodzeń samorządowców i parlamentarzystów należy uregulować. Nie może być tak, że, jak prezes partii chce, to odbiera 20% wynagrodzenia samorządowcom, posłom i senatorom. A jak chce, to podwyższa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz