Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Kanał przez Mierzeję Wiślaną powstanie w 2022 roku

W Gdyni odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wśród trzech tematów, którymi zajmowała się komisja, dwa wprost dotyczyły Elbląga. Jednym z nich była dostępność portów morskich, drugim – projekt budowy kanału przez Mierzeję. W posiedzeniu wziął udział senator Jerzy Wcisła, od kilkunastu lat zajmujący się rozwojem żeglugi śródlądowej, w tym budową kanału przez Mierzeję. Autor dwóch książek o kanale. – Rozwój żeglugi śródlądowej i budowa kanału to dwa filary rozwojowe Elbląga i subregionu elbląskiego, w oparciu o walory wodniackie. Brak któregokolwiek z tych filarów spowoduje, że drugi nie spełni oczekiwań – mówi senator Jerzy Wcisła. Kanał za 656 mln złotych Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej potwierdził wolę rządu, by zbudować kanał przez Mierzeję. Najbardziej prawdopodobnym miejscem wykonania „przekopu” będzie Nowy Świat. Alternatywne lokalizacje albo powodują większe kolizje środowiskowe (Skowronki), albo zagrażają podziemnym wodom słodkim (Przebrno) lub plażom Krynicy Morskiej i opłacalności ekonomicznej (Piaski). Kanał będzie miał 5 m głębokości i 1100 m długości. Od niego do rzeki Elbląg będzie zbudowany tor wodny o długości ponad 9 km. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na 656 mln zł. Realnym terminem oddania kanału przez Mierzeję jest rok 2022. – Przypomnę, że ta data wykonania inwestycji, jako najbardziej prawdopodobna została wskazana przez rząd PO w 2013 roku, podczas spotkania w Elblągu, na którym przedstawiliśmy program realizacji inwestycji – mówi Jerzy Wcisła. – Ówczesna opozycja wyśmiewała podany przez nas termin mówiąc, że równie dobrze można podać każdą dowolną datę. Dzisiaj sama ją podaje, jako realną – dodaje senator. Obecnie projekt budowy kanału jest analizowany w Komisji Europejskiej. Są podstawy, by sądzić, że ocena ta – pewnie z jakimiś wskazaniami – będzie dla projektu pozytywna, gdyż analizy środowiskowe są bardzo dogłębne i kompensacje często 10-krotnie przekraczają ewentualne straty środowiskowe. Kanał, którego koszt budowy szacowany jest na 656 mln zł, jest inwestycją opłacalną ekonomicznie i ważną ze względów bezpieczeństwa narodowego i społecznego. Zalew Wiślany jest akwenem granicznym Unii Europejskiej i NATO. Poza tym są tu tereny zagrożone powodzią, więc kanał w okresie kryzysu może tworzyć szlak ewakuacyjny i zaopatrzeniowy. Port elbląski, którego potencjał łatwo podnieść do 3,2 mln ton przeładunków rocznie, po wybudowaniu kanału w kilka lat powinien osiągnąć przeładunki na poziomie 1,5 mln ton rocznie. – Taki i wyższy poziom przeładunków bez budowy kanału jest niemożliwy. Rozmawialiśmy o tym z przewoźnikami z Kaliningradu, którzy dysponują barkami o ładowności powyżej 1,5 tys. ton, ale nie mogą z takim ładunkiem wpłynąć do Elbląga – informuje Jerzy Wcisła. Potrzebne dodatkowe inwestycje Dla pełnego wykorzystania kanału potrzebne są jeszcze inne inwestycje, także w porcie elbląskim. Senator Jerzy Wcisła podczas ostatniego posiedzenia Senatu zgłosił potrzebę zastąpienia mostu pontonowego w Nowakowie mostem stałym, zbudowania drugiego mostu na Kanale Jagiellońskim, zbudowania terminalu, bocznicy kolejowej i obrotnicy dla statków o długości 180 m. Niestety wniosek został odrzucony przez rządzącą koalicję. – Potrzeba inwestycji w port elbląski jest oczywista, dlatego byłem zawiedziony bezrefleksyjnym odrzuceniem moich wniosków – mówi senator. – Mniej oczywiste dla wielu są inwestycje w nasze rzeki, szczególnie w Wisłę. My, w ramach Zespołu ds. Rewitalizacji MDW E70, któremu przewodniczyłem dokonaliśmy takich analiz. Budowa kanału zrodzi popyt na przewozy Wisłą w wysokości ok. 1 mln ton rocznie. To duże uzasadnienie dla udrożnienia żeglugi po królowej polskich rzek. Jerzy Wcisła mówił także o znaczeniu turystyki wodnej i sukcesie np. Pętli Żuławskiej, która jest najlepszym tego typu projektem ostatnich lat w Polsce, dodając, że prawdziwy sukces tej polityki będzie dopiero po zbudowaniu kanału i udrożnieniu polskich dróg wodnych. W Gdyni na posiedzeniu obecni byli także: prezydent Elbląga Witold Wróblewski, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński oraz posłowie Jerzy Wilk i Andrzej Kobylarz. Wszyscy jednogłośnie wspierali elbląskie interesy, związane z wykorzystaniem naszych walorów wodniackich. Źródło: http://www.bogatyelblag.pl/kanal-przez-mierzeje-wislana-powstanie-w-2022-roku,60166.html

Aktualności

Skonfrontujemy argumenty, zweryfikujemy informacje. Zadbałem o to, aby również elblążanki i elblążanie mogli uczestniczyć w debacie i zadawać pytania. Debata odbędzie się w dniu 6 czerwca o godzinie 17:00 w Ratuszu Staromiejskim. Mam nadzieję, że to spotkanie rozwieje wszelkie wątpliwości mieszkanek i mieszkańców. Pamiętajcie, że przyszłość portu zależy od nas wszystkich, od naszych pomysłów, zaangażowania

Nie możesz już znieść tego, jaka jest dzisiaj Polska? Masz dosyć szalejącej drożyzny? Stać Cię na coraz mniej rzeczy? Chcesz Polski wolnej, demokratycznej i europejskiej? Pójdźmy razem w Wielkim Marszu 4 czerwca w samo południe. Startujemy z Al. Ujazdowskich, skąd przejdziemy pod Kolumnę Zygmunta na Placu Zamkowym. Przebijmy ten mur. Zróbmy to jeszcze raz. Tym

Podczas poniedziałkowego spotkania w sali Biblioteki Elbląskiej wspólnie z zaproszonymi gośćmi odpowiadaliśmy na zadawane przez elblążanki i elblążan pytania oraz rozmawialiśmy o Polsce po rządach obecnej partii. Byliście świetni. Doskonale wiecie, że po PiS-ie będzie bardzo dużo sprzątania. Wiecie, które obszary wymagają działania natychmiast (zdrowie, edukacja, sądy i wiele, wiele innych). Macie mnóstwo pomysłów i

Już 22 maja w Elblągu odbędą się spotkania z parlamentarzystami KO, którzy spotkają się z mieszkańcami Elbląga. Spotkanie będzie miało charakter otwarty. Jak zapewniał na konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła, „pytania nie będą przygotowane wcześniej na kartkach, każdy będzie mógł zadać je na dowolny, ważny dla siebie temat”. W ten sposób senator odniósł się do

Podczas 62. posiedzenia Senatu RP skierowałem do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka oświadczenie, w którym pytam m.in kiedy i czy w ogóle rząd zamierza dokończyć tę inwestycję. W oświadczeniu proszę o informację, jakie są przyczyny kolejnej zmiany decyzji zakończenia budowy tej ważnej drogi wodnej? I kiedy dokładnie zostanie wykonana cała inwestycja? Proszę też o informacje,

W trybie pilnym w imieniu swoim oraz Krzysztofa Brejzy i Marcina Bosackiego domagamy się zwołania posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w celu wyjaśnienia faktu znalezienia pod Bydgoszczą rosyjskiej rakiety wojennej Ch-55 oraz tego, że przez około cztery miesiące nikt rakiety nie szukał, a nawet gdy została przypadkowo znaleziona, to przez kolejne dni nikt jej nie zabezpieczył

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761