KANAŁ WĄTPLIWOŚCI. POSEŁ CHCE PRZEŚLEDZENIA HISTORII INWESTYCJI
Przekop przez mierzeję w prokuraturze. Poseł Prawa i Sprawiedliwości (PiS) z Elbląga chce, aby śledczy rozwiali jego wątpliwości dotyczące kanału przez Mierzeję Wiślaną. Chodzi między innymi o okoliczności zmiany lokalizacji inwestycji.
Ta inwestycja stała się jedną z najsłynniejszych w Polsce, zanim się rozpoczęła. Kanału przez Mierzeję ma połączyć Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Podczas wizyty w Elblągu i Tolkmicku minister Marek Gróbarczyk podkreślał, że kanał jest kwestia poprawy bezpieczeństwa.
Poseł PiS Jerzy Wilk chce, aby śledczy sprawdzili między innymi kwestię autorstwa studium wykonalności oraz zmianę lokalizacji inwestycji ze Skowronek na Nowy Świat. Napisał w tej sprawie do Ministerstwa Sprawiedliwości, które przekazało sprawę prokuraturze.
— Swoimi działaniami nie chciałbym zaszkodzić tej inwestycji, natomiast wydaje mi się, że w tym momencie trzeba rozstrzygnąć czy rzeczywiście w latach 2008-2015 nie popełniono błędu, wydano znacznie więcej środków i przeniesiono lokalizacje tej inwestycji — zauważa Jerzy Wilk, poseł PiS.
Poseł podkreśla między innymi, że nowa lokalizacja zwiększa koszty o około 200 mln złotych i jest dalej od elbląskiego portu. Natomiast senator Platformy Obywatelskiej (PO) Jerzy Wcisła mówi, że zmiana dokumentacji, która jest obecnie w Komisji Europejskiej, mogłaby trwać kolejne lata, co opóźniłoby realizację inwestycji.
Sprawą ma się zająć prokuratura w Gdańsku, ale dziś (26.04) dokumenty jeszcze tam nie dotarły. Senator PO uważa, że to celowe działanie PiS.
— Podejrzewam, że wcale może nie chodzić o to, by prokuratura coś wykryła, ale o to, by odsunąć realizacje tej inwestycji, bo PiS po prostu nie ma na to pieniędzy — mówi Jerzy Wcisła.
— Pieniądze są zabezpieczone. Minister zadbał nawet o przychylną opinię Unii Europejskiej — zapewnia Jerzy Wilk.
Tymczasem ministerstwo gospodarki morskiej informuje, że wiceszef resortu rozpoczął w Brukseli rozmowy dotyczące przekopu. Podkreślał, że budowa kanału ma strategiczne znaczenie dla rozwoju gospodarczego Północno-Wschodniej Polski i naszego bezpieczeństwa narodowego.
Według najnowszych danych budowa kosztowałaby około 800 mln złotych, a kanał miałby być gotowy do 2022 roku.
Źródło: http://olsztyn.tvp.pl/25068810/kanal-watpliwosci-posel-chce-przesledzenia-historii-inwestycji