thin

5 września, 2019

Podsumowanie kadencji 2015-2019

Dobiega końca obecna kadencja Senatu. Dla mnie pierwsza. Dzisiaj chciałbym za nią podziękować i rozliczyć się ze swojej pracy. Cztery lata temu, zagłosowało na mnie ponad 43 tysiące wyborców, co jest rekordem w naszym okręgu wyborczym. Starałem się — poza pracą ustawodawczą — reprezentować nasz region i dbać o nasze sprawy. Mam nadzieję, że Państwa ocena moich czterech lat w Izbie Wyższej będzie pozytywna.

Statystyki Senatu odnotowały moje 232 wystąpienia i 70 oświadczeń, głównie w sprawach Regionu. Pod tym względem jestem zdecydowanym liderem w gronie senatorów i parlamentarzystów naszego regionu. Pozostali senatorowie z Warmii i Mazur (trzy senatorki) łącznie występowały 204 razy i złożyły 40 oświadczeń.

Mimo że była to moja pierwsza kadencja, zyskałem opinię bardzo aktywnego senatora i pełniłem w Izbie Wyższej wiele ważnych funkcji.

• Sekretarz Senatu i członek Prezydium Klubu Senatorów PO-KO.

• Wiceprzewodniczący Komisji Obrony Narodowej. Senatorowie uznali, że w kierownictwie tej ważnej komisji powinien być senator z Warmii i Mazur, regionu graniczącego z Rosją, nasączonego wojskiem, w tym dywizją NATO.

• Przewodniczący Parlamentarnego Zespołu Rozwoju Dróg Wodnych. To jeden z najliczniejszych zespołów, złożony z: posłów, senatorów, naukowców, ekspertów, szefów organizacji, firm i innych jednostek zajmujących się drogami wodnymi w Polsce i ich powiązaniami europejskimi.

• Członek Senackiego Zespołu Monitorowania Praworządności. Prowadzę w nim sprawę niezgodnego z konstytucją zwolnienia z pracy ok. tysiąca osób. Wygrywamy w sądach, sprawą zainteresowałem Parlament Europejski i NIK. Prawdopodobnie ostateczny wyrok wyda unijny Trybunał Sprawiedliwości.

• Członek Parlamentarnych Zespołów: ds. Energetyki Jądrowej; ds. Narodowego Programu Rewitalizacji ,Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek; Warmińsko-Mazurskiego Zespołu Parlamentarnego.

• Reprezentant Senatu i Parlamentu w drużynie piłki nożnej. Zespół grał już m.in. oficjalne mecze z reprezentacjami parlamentów: Węgier, Czech i Słowacji.

Parlamentarny Zespół Rozwoju Dróg Wodnych


Parlamentarny Zespół Rozwoju Dróg Wodnych, którego jestem przewodniczącym jest jednym z większych zespołów w parlamencie. Jego siłą jest około 50. osobowy Zespół Ekspertów, który opiniuje wiele przedsięwzięć lub… zaniechań. Zajmowaliśmy się już m.in.. jakością wody w Zalewie Wiślanym, na Dolnej Wiśle — także w Elblągu organizowaliśmy spływ w ramach Roku Wisły. Z konferencji „Warszawa wraca nad Wisłę” ukazała się publikacja książkowa. Opiniujemy — na różnych etapach — program rewitalizacji dróg wodnych w Polsce. Byłem jedynym senatorem zaproszonym — jako prelegent — na Europejski Kongres Gospodarczy w Katowicach, a we wrześniu 2019 roku będę w podobnej roli na II Kongresie Żeglugi Śródlądowej w Opolu. Za swoje działania na rzecz gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej otrzymałem Pierścień Hallera nr 153.Poza mną taki pierścień otrzymali m.in. Papież Jan Paweł II, prezydenci Polski, a pierścień z numerem 154 ma otrzymać przewodniczący Rady Europejskiej, były premier Donald Tusk.

Zdążyć przed powodzią


Elbląg znajduje się na skraju Żuław Wiślanych, których los zależy od sprawności systemu przeciwpowodziowego. Od 2012 roku realizowany jest Program Żuławski (3,2 mld zł). I etap zrealizował poprzedni Rząd (600 mln zł), w drugim zakładano podobne kwoty, ale obecny Rząd przeznaczył na ten cel tylko 100 mln zł, eliminując wszystkie zadania w Elblągu i w powiecie (także o wartości 100 mln zł),w tym zabezpieczenie przeciwpowodziowe Bulwaru Z. Augusta i wały w Nowakowie i wokół Zalewu Wiślanego. Zabiegam o kontynuację programu, nim powódź nas ukarze za igranie z naturą. Wystąpiłem też o budowę zbiorników retencyjnych w Bażantarni na Srebrnym Potoku (30 mln zł) i na potoku Dębica (2,2 mln zł). Mam zapewnienie, że wniosek zostanie uwzględniony.

Walka o kanał, port i Zalew Wiślany


Ważną sprawą w całej kadencji, była walka o rzeczywistą budowę kanału przez Mierzeję i rozwój Portu Morskiego w Elblągu. Obecny rząd zrezygnował z realizacji harmonogramu poprzedniego rządu, przewidującego zbudowanie kanału do 2020 r. W dodatku z inwestycji wyłączono port w Elblągu (koszt ok. 200 mln zł), co podważa sens tej inwestycji, zgodnie z którą kanał miał spowodować wzrost przeładunków w porcie do 1,5 mln ton rocznie i zatrudnienie około 700 osób. Według obecnego rządu za port odpowiada Elbląg. W efekcie na końcu kanału o głębokości 5 m, będzie port mogący obsłużyć statki o zanurzeniu zaledwie… 2,5 m. Za zasadniczy cel uznano nie efekty gospodarcze, ale cele związane z obronnością Polski.

W 2017 roku Sejm i Senat przyjęły specustawę z terminem zakończenia inwestycji w 2022 roku. Skutecznie przekonywałem posłów i senatorów Klubu Parlamentarnego PO do poparcia specustawy w sprawie budowy kanału, którego koszt — na skutek rosnących cen — wzrósł z 900 mln zł do 1,5-2,0 mld zł. Przez cały czas zabiegam o objęcie inwestycją dwóch zadań: przystosowania portu i budowy stałego mostu w Nowakowie, który zastąpi pontonowy.

Efekty moich działań: 

Jest już jasna deklaracja, że most w Nowakowie zostanie zbudowany do 2022 roku (koszt 62 mln zł). W sprawie portu stanowisko Rządu też się zmienia. Nie ma jednoznacznej deklaracji, że port zostanie przystosowany do parametrów kanału ze środków centralnych, ale nie ma też radykalnego NIE dla tej opcji.

Kanał ma jeszcze jeden ważny walor: otwiera turystom drogę na polską część Zalewu Wiślanego. Może po nim pływać ok. 1.200 jachtów jednocześnie, dając pracę dla około 2 tys. osób. Pierwsze formy już działają i zarabiają na turystyce! To m.in. efekt realizacji programu Pętla Żuławska (wartość ok. 80 mln zł), którego byłem inicjatorem
i koordynatorem.

Odblokować Rosję


Wielokrotnie interweniowałem w sprawie Małego Ruchu Granicznego.

Zamknięty na miesiąc, blokowany jest do dzisiaj. Pod petycję do premiera w tej sprawie podpisało się około 5 tys. osób. Udowadniałem, że tysiące Rosjan przyjeżdża do Elbląga się leczyć, do gabinetów kosmetycznych, do hoteli. MRG ułatwiał współpracę m.in.. samorządowcom, organizacjom, turystom, żeglarzom oraz różnym grupom. Rosjanie kupowali u nas w dużych ilościach żywność, chemię gospodarczą i inne artykuły.

Zwolnieni


Około tysiąc osób zostało zwolnionych z pracy bez żadnego dokumentu, na zasadzie „wygaśnięcia stosunku pracy”, rozwiązania uznawanego za niezgodne z Konstytucją. Wśród zwolnionych są Elblążanie. Zajmuję się tym problemem z ramach Senackiego Zespołu Monitorowania Praworządności. Zaangażowałem już w te działania Rzecznika Praw Obywatelskich, Parlament Europejski i Najwyższą Izbę Kontroli. Kilkadziesiąt osób już wygrało procesy sądowe, ale państwowy pracodawca odwołuje się od wyroków. Być może sprawa zakończy się przed unijnym Trybunałem Sprawiedliwości.

Zapobiec wykluczeniu Elbląga


Elblągowi zagraża wykluczenie drogowe (Via Carptia), kolejowe (szybkie koleje) i wodne (Wisła i MDW E70), a co za tym idzie zastój gospodarczy.

Via Carpatia a przyszłość Gdańska i Elbląga


Budowa Via Carpati, łączącej Kłajpedę z Białorusią,Ukrainą i południe Europy wydaje się być groźna dla portów w Gdańsku i Elblągu. Biznes zamiast z polskich,skorzysta z portu litewskiego. Ratunkiem może być szybka budowa S16 łączącej nasze porty z Via Carpatią.

Interweniuję, z nadzieją na zmianę priorytetów rządowych.

Wisłą na południe i Zachód


Należy też szybko udrożnić Wisłę i połączyć ją z Dnieprem, umożliwiając żeglugę barkami właśnie tam, gdzie z Kłajpedy będą pędziły TiRy. I jednocześnie przystąpić do odbudowy drogi wodnej łączącej Elbląg z Berlinem i portami Morza Północnego, a „przy okazji” z Dunajem (kanał Odra Dunaj-Łaba). Tylko wtedy będziemy mogli naprawdę wykorzystać kanał przez Mierzeję. Uczestniczę w pracach nad wszystkimi projektami tych spraw. Także w relacjach z Niemcami i Czechami.

Pendolino w Elblągu

Projekt budowy szybkich kolei omija Elbląg, co dyskryminuje nasze miasto i… Kaliningrad, dla którego Elbląg mógłby stać się miastem przesiadkowym w drodze na centralne lotnisko i cały świat. Apeluję od miesięcy o skorygowanie tego groźnego dla Elbląga projektu, póki jeszcze jest na to czas. Elblągowi zagraża wykluczenie drogowe (Via Carptia), kolejowe (szybkie koleje) i wodne (Wisła i MDW E70), a co za tym idzie zastój gospodarczy.

Inne działania


Nie sposób opisać wszystkich działań w 4. letniej kadencji Senatu. Wymienię kilka innych w tym realizowanych w moim okręgu.

• Skuteczne apele o uruchomienie programu Polska-Rosja, z budżetem 360 mln zł i 90% dofinansowaniem.

• Nieskuteczny apel o pozostawienie dowództwa 16 Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej w Elblągu.

• Apel o zwrot samorządom kosztów związanych z utrzymaniem oświaty, które w skali roku w powiatach elbląskim, braniewskim, bartoszyckim
i lidzbarskim są wyższe od subwencji o ok. 200 mln zł!

• Częściowo skuteczny apel o niepodwyższanie cen leków (planowany wzrost: kilkaset procent) dla osób po przeszczepach.

• Organizacja lub współorganizacja spotkań (cykl: Porozmawiajmy) z ciekawymi osobami w Elblągu, w tym z: Henryką Krzywonos — legendarną działaczką pierwszej Solidarności; ks. Wojciechem Lemańskim — znanym ze swej głębokiej, chrześcijańskiej tolerancji; Ireneuszem Niewiarowskim — prezesem Krajowego Stowarzyszenia Sołtysów. Z mojej inicjatywy powstało Warmińsko-Mazurskie Stowarzyszenie Sołtysów; gen. Adamem Rapackim — policjantem, który zasłynął rozbiciem kilku zorganizowanych gru przestępczych; gen. Waldemarem Skrzypczkiem — który uratował 16 PDZ przed rozformowaniem.

• Systematyczne spotkania z wyborcami,samorządowcami, grupami społecznymi.

• Wspieranie i aktywny udział w protestach przeciwko łamaniu praworządności i konstytucji w Polsce. Współpraca z elbląskim KODem.

• Zaangażowanie w obronę sądownictwa,wspieranie żądań nauczycieli.

• Podejmowanie problemów zgłaszanych przez samorządy (np. w sprawie dróg,zagrożeń powodziowych, braku wsparcia dla ważnych inwestycji), indywidualne osoby, grupy społeczne (np. rolnicy, osoby niepełnosprawne, pielęgniarki).

• Spotkania z dziećmi i młodzieżą: w Biurze Senatorskim, w Senacie w Warszawie, w szkołach.

• Wspieranie różnych inicjatyw: wydania książki o „sprawie elbląskiej”, Uniwersytetów III Wieku, akcji charytatywnych, sportowców niepełnosprawnych i inicjatyw sportowych.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.