Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

20 października, 2016

Pomorze nie chce przekopu?

Kanał przez Mierzeję Wiślaną jest nieopłacalny i nie przyniesie zakładanych efektów – można przeczytać w memorandum, które marszałek pomorski Mieczysław Struk wysłał do wicepremiera Mateusza Morawieckiego. Memorandum na zlecenie marszałka przygotowało troje ekspertów. Czy to oznacza, że Pomorze jest przeciwne przekopowi Mierzei?

– Marszałek Mieczysław Struk zdecydował się zlecić ekspertom analizę aktualizacji Studium Wykonalności dla Programu Wieloletniego pn. Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską, ponieważ – po wewnętrznej analizie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego – powziął istotne wątpliwości co do jakości tego dokumentu oraz wiarygodności opisanych w nim założeń, wyliczeń i oczekiwanych efektów realizacji inwestycji – informuje Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego.            Wątpliwości ekspertów      W skróconej wersji memorandum, którą marszałek Struk wysłał do wicepremiera Mateusza Morawieckiego, możemy przeczytać m.in., że „potrzeba realizacji inwestycji nie jest bezsporna”, że koszty i korzyści obliczono jedynie dla lokalizacji Nowy Świat i Piaski, a szacunki są oparte na nierealistycznych założeniach. Poważne wątpliwości ekspertów, którymi byli Jarosław Malec, dr hab. Maciej Matczak, Dorota Raben i prof. Jana Pieriegud, budzą także koszty eksploatacji po wybudowaniu kanału, które mają być – ich zdaniem – niedoszacowane. Zdaniem autorów analizy, zbyt optymistycznie przyjęto też założenia o wzroście ruchu towarowego i turystycznego w regionie elbląskim. „Wątpliwości budzi prognozowany potencjał przewozowy dla subregionu elbląskiego na poziomie 18 mln ton rocznie. Jest on niewiele mniejszy niż całkowity potencjał transportu śródlądowego dla Odrzańskiej Drogi Wodnej. Trudno wytłumaczyć tę prognozę, biorąc również pod uwagę obecny udział województwa warmińsko-mazurskiego w polskim eksporcie i imporcie” – piszą eksperci.      Czy przygotowanie memorandum oznacza, że województwo pomorskie jest przeciwne przekopowi Mierzei? – Marszałek Mieczysław Struk jest przeciwny realizacji takich inwestycji publicznych, które są wyjątkowo kapitałochłonne, generując trudne do oszacowania koszty (głównie eksploatacyjne), nie gwarantując spodziewanych efektów ekonomicznych i wywołując wiele konfliktów na tle ekologicznym. Stoi na stanowisku, że w toku dotychczasowych, wieloletnich prac nie przedstawiono szczegółowej analizy kosztów i korzyści społeczno-ekonomicznych wszystkich strategicznych wariantów związanych z powstaniem drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską – wyjaśnia rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego w Gdański. – Dlatego też marszałek Struk zwrócił się z propozycją do wicepremiera Morawieckiego, aby pełną ocenę i przygotowanie inwestycji, polegającej na budowie tej drogi wodnej wziął na siebie Polski Fundusz Rozwoju, postulując jednocześnie, by w przygotowanie inwestycji od początku włączeni byli kluczowi interesariusze, w tym samorządy województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.            Senator zdziwiony      – Dziwię się marszałkowi Strukowi tym bardziej, że kilka lat temu samorządy obu województw: pomorskiego i warmińsko-mazurskiego zawarły porozumienie w sprawie współpracy przy przygotowaniach do tej inwestycji. Do tej pory pan marszałek nie delegował nikogo, kto by brał udział w tworzeniu dokumentacji – mówi tymczasem senator Jerzy Wcisła, który od lat zajmuje się tematyką budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. – Alternatywne rozwiązania, dotyczące transportu morskiego, wliczając Szkarpawę, były brane pod uwagę, ale okazały się droższe niż sam przekop i to nawet kilka razy. Moim zdaniem koszty budowy kanału przez Mierzeję są przeszacowane, a nie zaniżone. Eksploatacja też będzie tańsza, bo po przekopie trzeba będzie utrzymywać tor wodny do Elbląga o długości 9 km, jeśli weźmiemy pod uwagę wariant z Nowym Światem, a nie 40 km, jak obecnie od granicy z obwodem kaliningradzkim.      Senator powołuje się na przykład Pętli Żuławskiej, w której za ponad 80 milionów złotych udrożniono szlaki wodne i powstało 14 nowoczesnych marin. – Po trzech latach oddania inwestycji do użytku do marin Pętli Żuławskiej zacumowało 120 tysięcy turystów, co przerosło nasze najbardziej śmiałe oczekiwania. Podobnie będzie z przekopem Mierzei i to nie tylko turystycznie, ale i gospodarczo. Rosyjscy przedsiębiorcy, wbrew temu co mówił ostatnio w Elblągu minister Gróbarczyk, też czekają na przekop, bo dzięki pogłębieniu toru będą mogli wysyłać barki o większej ładowności. Moim zdaniem przekop przyniesie same korzyści – uważa Jerzy Wcisła. Źródło: http://www.portel.pl/gospodarka/pomorze-nie-chce-przekopu/93542

Aktualności

Skonfrontujemy argumenty, zweryfikujemy informacje. Zadbałem o to, aby również elblążanki i elblążanie mogli uczestniczyć w debacie i zadawać pytania. Debata odbędzie się w dniu 6 czerwca o godzinie 17:00 w Ratuszu Staromiejskim. Mam nadzieję, że to spotkanie rozwieje wszelkie wątpliwości mieszkanek i mieszkańców. Pamiętajcie, że przyszłość portu zależy od nas wszystkich, od naszych pomysłów, zaangażowania

Nie możesz już znieść tego, jaka jest dzisiaj Polska? Masz dosyć szalejącej drożyzny? Stać Cię na coraz mniej rzeczy? Chcesz Polski wolnej, demokratycznej i europejskiej? Pójdźmy razem w Wielkim Marszu 4 czerwca w samo południe. Startujemy z Al. Ujazdowskich, skąd przejdziemy pod Kolumnę Zygmunta na Placu Zamkowym. Przebijmy ten mur. Zróbmy to jeszcze raz. Tym

Podczas poniedziałkowego spotkania w sali Biblioteki Elbląskiej wspólnie z zaproszonymi gośćmi odpowiadaliśmy na zadawane przez elblążanki i elblążan pytania oraz rozmawialiśmy o Polsce po rządach obecnej partii. Byliście świetni. Doskonale wiecie, że po PiS-ie będzie bardzo dużo sprzątania. Wiecie, które obszary wymagają działania natychmiast (zdrowie, edukacja, sądy i wiele, wiele innych). Macie mnóstwo pomysłów i

Już 22 maja w Elblągu odbędą się spotkania z parlamentarzystami KO, którzy spotkają się z mieszkańcami Elbląga. Spotkanie będzie miało charakter otwarty. Jak zapewniał na konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła, „pytania nie będą przygotowane wcześniej na kartkach, każdy będzie mógł zadać je na dowolny, ważny dla siebie temat”. W ten sposób senator odniósł się do

Podczas 62. posiedzenia Senatu RP skierowałem do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka oświadczenie, w którym pytam m.in kiedy i czy w ogóle rząd zamierza dokończyć tę inwestycję. W oświadczeniu proszę o informację, jakie są przyczyny kolejnej zmiany decyzji zakończenia budowy tej ważnej drogi wodnej? I kiedy dokładnie zostanie wykonana cała inwestycja? Proszę też o informacje,

W trybie pilnym w imieniu swoim oraz Krzysztofa Brejzy i Marcina Bosackiego domagamy się zwołania posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w celu wyjaśnienia faktu znalezienia pod Bydgoszczą rosyjskiej rakiety wojennej Ch-55 oraz tego, że przez około cztery miesiące nikt rakiety nie szukał, a nawet gdy została przypadkowo znaleziona, to przez kolejne dni nikt jej nie zabezpieczył

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761