Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Poseł PiS Jerzy Wilk zawiadomił Zbigniewa Ziobrę. Przekop Mierzei Wiślanej i teorie spiskowe

Poseł PiS Jerzy Wilk zawiadomił ministra Zbigniewa Ziobrę o możliwości popełnienia przestępstwa przy sporządzaniu dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej. – Jesteśmy przekonani, że prokuratura sprawę umorzy – mówią pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni. – To jakiś sabotaż tej inwestycji – dodaje senator Jerzy Wcisła z PO.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku wszczęła dochodzenie „w sprawie ewentualnego przekroczenia uprawnień przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji studium wykonalności inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. Jak informuje nas prokuratura, śledztwo prowadzone jest z artykułu 231 kodeksu karnego, zabezpieczane są obecnie dokumenty z Urzędu Morskiego, a dotychczas przesłuchano jednego świadka, czyli zawiadamiającego posła Jerzego Wilka z PiS, byłego prezydenta Elbląga. Poseł Wilk swoje zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa wysłał już w marcu do prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, gdy o taką interwencję poprosiło go dwóch inżynierów – prof. Eugeniusz Dembicki oraz dr Bogdan Sedler – pracujących przy pierwszym studium wykonalności, które Urząd Morski w Gdyni zamówił w 2008 r. – Poinformowali mnie, że studium wykonalności, które przygotowywali, kosztowało 790 tys. zł, a za rządów Platformy Obywatelskiej zlecono przygotowanie drugiego studium, które kosztowało już 5 mln zł, i sugerowali, że wielokrotnie zawyżono koszty – mówi nam poseł Jerzy Wilk. – Poza tym oskarżyli wykonawcę tego drugiego studium o plagiat, bo w tym drugim opracowaniu zostały wykorzystane całe strony z ich opracowania. Dodatkowo w drugim opracowaniu zmieniono lokalizację przekopu ze wsi Skowronki na Nowy Świat, co znacznie zwiększyło koszty inwestycji. Inżynierowie zasugerowali mi, że mogło chodzić o to, że ktoś tam sobie wykupił atrakcyjne działki w okolicach nowej lokalizacji przekopu. Mając więc informacje, że coś z dokumentacją przekopu było nie tak, skierowałem zawiadomienie do ministra Ziobry, a ten przekazał sprawę do prokuratury w Gdańsku. Przekop Mierzei Wiślanej. 5 mln to koszt całej dokumentacji Sprawę zawiadomienia posła PiS ujawnił jego oponent polityczny z Elbląga – senator PO Jerzy Wcisła, który od wielu lat aktywnie zabiega o wybudowanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. – Zmiana lokalizacji ze wsi Skowronki na Nowy Świat wynikała z zaleceń ekologów, którzy odkryli tam zagrożony gatunek ramienicy, i w tej sytuacji Komisja Europejska nie zgodziłaby się na tę lokalizację – mówi senator Wcisła. – Bzdurą jest też twierdzenie, że wokół lokalizacji w Skowronkach sprzedano komuś atrakcyjne działki. Pytałem o to w urzędzie gminy, tam są tylko działki należące do skarbu państwa i gminy. Słowa senatora Wcisły potwierdzają również pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni, który przez ostatnie osiem lat opracowywał dokumentację w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. – Opracowanie trwało tyle lat, bo Mierzeja Wiślana to obszar Natura 2000 i przyrodnicy uznali, że należy prześledzić cały cykl przyrodniczy w okresie trzech lat, m.in. gniazdowanie ptaków – mówi Andrzej Królikowski, do niedawna dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – 5 mln, o których mówi pan poseł Wilk, to tyle kosztowała cała dokumentacja i wszystkie prace badawcze na przestrzeni ośmiu lat. W tych 5 mln mieści się także to pierwsze opracowanie za 790 tys. – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – W opracowanie całej dokumentacji zaangażowanych było 15 różnych podmiotów i instytucji – np. ornitolodzy, geolodzy, Morski Instytut Rybacki. Nie można też mówić o plagiacie pierwszego opracowania, bo to Urząd Morski je zamówił, ma do niego prawa autorskie, a rzeczą naturalną jest, że gdy opracowuje się aktualizację studium wykonalności, to się wykorzystuje pierwotny dokument. I to ten pierwotny dokument wskazywał na konieczność przeprowadzenia kolejnych badań i analiz. Jerzy Wilk: Co miałem z tym zrobić? Wrzucić do niszczarki? Zdaniem senatora Wcisły zarzuty sformułowane przez posła Wilka są absurdalne i wynikają albo z nieznajomości tematu, albo z chęci storpedowania całej inwestycji. – Być może jest tak, że rządowi PiS brakuje pieniędzy na wybudowanie kanału i teraz próbuje takimi metodami opóźnić całą inwestycję – komentuje senator Wcisła. – Bzdura, to teoria spiskowa – odpowiada poseł Wilk. – Zawsze byłem wielkim orędownikiem przekopu Mierzei Wiślanej. Zawiadomiłem ministra Ziobrę, ponieważ dwóch inżynierów przyniosło mi pismo, w którym zawarli te wszystkie zarzuty. Co miałem z tym zrobić? Wrzucić do niszczarki? Napisałem więc łagodne pismo do ministra Ziobry, w którym nie zawarłem żadnych oskarżeń wobec nikogo, tylko poprosiłem o rozeznanie się w sprawie. Jeśli sprawa jest czysta, to świetnie! Nie widzę zagrożenia, żeby to zawiadomienie mogło zaszkodzić tej inwestycji. – Nie wiemy, czy zaszkodzi, czy nie. Mam nadzieję, że przedstawimy wyjaśnienia i prokuratura szybko zakończy tę sprawę – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego. Według planów rządu PiS budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma ruszyć na przełomie 2018 i 2019 r. i zakończyć się w roku 2022. Dokładne koszty inwestycji nie są znane – ostatnio rząd mówił o 656 mln zł, ale wcześniej mowa była także o 900 mln zł.
 

Aktualności

Duża część Polaków ciągle jeszcze wierzy, że polskie problemy finansowe mieszczą się w wysokości deficytu budżetowego, którego wysokość – 87 mld zł – ich nie przeraża. Ciągle słyszą o miliardach, które ten rząd odzyskał – np. od mafii vatowskiej – ale i o dziesiątkach milionów złotych wyrzuconych w błoto: -na produkcję góry papierów na wybory,

Powszechnie wiadomo, że walczę o to, by Elbląg został objęty programem budowy szybkich połączeń kolejowych ze stolicą – bo jako jedyne miasto ponadstutysięczne nie jest tym programem objęty. Niestety, Rząd PiSu nie uznaje argumentów moich, samorządu ani środowisk z Pomorza, które popierają pomysł budowy szybkiego połączenia z Warszawą uzupełnionego połączeniem Gdańska z Elblągiem.Na pocieszenie z

Od 2017 roku walczę o to, by kanał przez Mierzeję był realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami, czyli przede wszystkim dla obsługi transportu wodnego przez port w Elblągu. Przez dwa lata rząd oszukiwał Elbląg, sugerując, że kanał spowoduje rozwój Elbląga, zatajając jednak, że inwestycja kończy się trzy kilometry przed portem.W połowie 2019 roku rząd zaczął nieśmiało

W Senacie pracujemy nad budżetem Polski na 2021 rok. Przypomnę, że budżet uchwalony przez Sejm zakłada 82,3 mld deficytu (404,4 mld dochodów, 486,7 wydatków). Niestety, ten budżet nie pokazuje prawdy o polskich finansach. Pogarsza się sytuacja całej sfery publicznej, zadłużają się samorządy, szpitale, spółki Skarbu Państwa. Analitycy oceniają, że dług publiczny w czasach rządów PiS

 To był trudny rok, pandemia mocno ograniczyła możliwości wypełniania mandatu Senatora. Nie ograniczyła jednak mojej chęci działania. I tak oto znalazłem się w pierwszej piątce najbardziej popularnych Senatorów i w pierwszej dziesiątce Senatorów najbardziej aktywnych (źródło: videoparlament.pl) . Nie opuściłem żadnego z dziewiętnastu posiedzeń Senatu, na kilku byłem Sekretarzem. 60 razy zabrałem głos w dyskusji

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, choć tak innych niż co roku, życzę zdrowia i spokoju. Niech Nowy Rok 2021 przyniesie nadzieję i pomyślność. Jerzy Wcisła Senator RP

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz