Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Poseł PiS Jerzy Wilk zawiadomił Zbigniewa Ziobrę. Przekop Mierzei Wiślanej i teorie spiskowe

Poseł PiS Jerzy Wilk zawiadomił ministra Zbigniewa Ziobrę o możliwości popełnienia przestępstwa przy sporządzaniu dokumentacji przekopu Mierzei Wiślanej. – Jesteśmy przekonani, że prokuratura sprawę umorzy – mówią pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni. – To jakiś sabotaż tej inwestycji – dodaje senator Jerzy Wcisła z PO.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Prokuratura Okręgowa w Gdańsku wszczęła dochodzenie „w sprawie ewentualnego przekroczenia uprawnień przez pracowników Urzędu Morskiego w Gdyni podczas wdrażania procedury wykonania aktualizacji studium wykonalności inwestycji budowy kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną”. Jak informuje nas prokuratura, śledztwo prowadzone jest z artykułu 231 kodeksu karnego, zabezpieczane są obecnie dokumenty z Urzędu Morskiego, a dotychczas przesłuchano jednego świadka, czyli zawiadamiającego posła Jerzego Wilka z PiS, byłego prezydenta Elbląga. Poseł Wilk swoje zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa wysłał już w marcu do prokuratora generalnego i ministra sprawiedliwości Zbigniewa Ziobry, gdy o taką interwencję poprosiło go dwóch inżynierów – prof. Eugeniusz Dembicki oraz dr Bogdan Sedler – pracujących przy pierwszym studium wykonalności, które Urząd Morski w Gdyni zamówił w 2008 r. – Poinformowali mnie, że studium wykonalności, które przygotowywali, kosztowało 790 tys. zł, a za rządów Platformy Obywatelskiej zlecono przygotowanie drugiego studium, które kosztowało już 5 mln zł, i sugerowali, że wielokrotnie zawyżono koszty – mówi nam poseł Jerzy Wilk. – Poza tym oskarżyli wykonawcę tego drugiego studium o plagiat, bo w tym drugim opracowaniu zostały wykorzystane całe strony z ich opracowania. Dodatkowo w drugim opracowaniu zmieniono lokalizację przekopu ze wsi Skowronki na Nowy Świat, co znacznie zwiększyło koszty inwestycji. Inżynierowie zasugerowali mi, że mogło chodzić o to, że ktoś tam sobie wykupił atrakcyjne działki w okolicach nowej lokalizacji przekopu. Mając więc informacje, że coś z dokumentacją przekopu było nie tak, skierowałem zawiadomienie do ministra Ziobry, a ten przekazał sprawę do prokuratury w Gdańsku. Przekop Mierzei Wiślanej. 5 mln to koszt całej dokumentacji Sprawę zawiadomienia posła PiS ujawnił jego oponent polityczny z Elbląga – senator PO Jerzy Wcisła, który od wielu lat aktywnie zabiega o wybudowanie kanału przez Mierzeję Wiślaną. – Zmiana lokalizacji ze wsi Skowronki na Nowy Świat wynikała z zaleceń ekologów, którzy odkryli tam zagrożony gatunek ramienicy, i w tej sytuacji Komisja Europejska nie zgodziłaby się na tę lokalizację – mówi senator Wcisła. – Bzdurą jest też twierdzenie, że wokół lokalizacji w Skowronkach sprzedano komuś atrakcyjne działki. Pytałem o to w urzędzie gminy, tam są tylko działki należące do skarbu państwa i gminy. Słowa senatora Wcisły potwierdzają również pracownicy Urzędu Morskiego w Gdyni, który przez ostatnie osiem lat opracowywał dokumentację w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej. – Opracowanie trwało tyle lat, bo Mierzeja Wiślana to obszar Natura 2000 i przyrodnicy uznali, że należy prześledzić cały cykl przyrodniczy w okresie trzech lat, m.in. gniazdowanie ptaków – mówi Andrzej Królikowski, do niedawna dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – 5 mln, o których mówi pan poseł Wilk, to tyle kosztowała cała dokumentacja i wszystkie prace badawcze na przestrzeni ośmiu lat. W tych 5 mln mieści się także to pierwsze opracowanie za 790 tys. – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – W opracowanie całej dokumentacji zaangażowanych było 15 różnych podmiotów i instytucji – np. ornitolodzy, geolodzy, Morski Instytut Rybacki. Nie można też mówić o plagiacie pierwszego opracowania, bo to Urząd Morski je zamówił, ma do niego prawa autorskie, a rzeczą naturalną jest, że gdy opracowuje się aktualizację studium wykonalności, to się wykorzystuje pierwotny dokument. I to ten pierwotny dokument wskazywał na konieczność przeprowadzenia kolejnych badań i analiz. Jerzy Wilk: Co miałem z tym zrobić? Wrzucić do niszczarki? Zdaniem senatora Wcisły zarzuty sformułowane przez posła Wilka są absurdalne i wynikają albo z nieznajomości tematu, albo z chęci storpedowania całej inwestycji. – Być może jest tak, że rządowi PiS brakuje pieniędzy na wybudowanie kanału i teraz próbuje takimi metodami opóźnić całą inwestycję – komentuje senator Wcisła. – Bzdura, to teoria spiskowa – odpowiada poseł Wilk. – Zawsze byłem wielkim orędownikiem przekopu Mierzei Wiślanej. Zawiadomiłem ministra Ziobrę, ponieważ dwóch inżynierów przyniosło mi pismo, w którym zawarli te wszystkie zarzuty. Co miałem z tym zrobić? Wrzucić do niszczarki? Napisałem więc łagodne pismo do ministra Ziobry, w którym nie zawarłem żadnych oskarżeń wobec nikogo, tylko poprosiłem o rozeznanie się w sprawie. Jeśli sprawa jest czysta, to świetnie! Nie widzę zagrożenia, żeby to zawiadomienie mogło zaszkodzić tej inwestycji. – Nie wiemy, czy zaszkodzi, czy nie. Mam nadzieję, że przedstawimy wyjaśnienia i prokuratura szybko zakończy tę sprawę – dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego. Według planów rządu PiS budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną ma ruszyć na przełomie 2018 i 2019 r. i zakończyć się w roku 2022. Dokładne koszty inwestycji nie są znane – ostatnio rząd mówił o 656 mln zł, ale wcześniej mowa była także o 900 mln zł.
 

Aktualności

Senator Jerzy Wcisła z grupą parlamentarzystów z dziewięciu krajów pojechał na Ukrainę, by zobaczyć skutki rosyjskiej agresji na ten kraj. Kilka tygodni wcześniej otrzymał mailem groźby karalne za to, że wspiera Ukrainę. Ktoś też informował o podłożeniu bomby w jego biurze. Alarm okazał się fałszywy, a postępowanie w tej sprawie prowadzi policja. Pociągiem do Kijowa

Na zaproszenie Senatora Jerzego Wcisły do Elbląga przyjechał wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz. Wicemarszałek doprowadził do takiej zmiany w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym, która pozwoli zablokować sprzedaż Grupy Lotos. Ustawa, jest inicjatywą senatorów grupy tzw. demokratycznej większości, której lideruje Bogdan Borusewicz.  Ustawa opiera się na art. 4 Traktatu Północnoatlantyckiego – założycielskiego aktu Paktu Północnoatlantyckiego

Niech Wielkanoc, w tym tak bardzo wymagającym i trudnym świecie, przyniesie nam trochę wytchnienia i radości. Niech napełni nas nadzieją i wiarą w lepsze jutro.

W dwóch rolach — moderatora oraz panelisty gościłem na trwającym w dniach 11 i 12 kwietnia w Mikołajkach VII Europejskim Kongresie Samorządów. Na zaproszenie Juliusza Marka, prezesa Stowarzyszenia Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych wziąłem udział w panelu pt. Media lokalne po pandemii. Z kolei na zaproszenie organizatorów EKS moderowałem dyskusję pt. Prawa samorządów i prawa

W kontekście wojny w Ukrainie, chcę Państwu zwrócić uwagę na cztery procesy, zachowania i decyzje polskiego Rządu, które oddziałują lub mają bezpośredni wpływ na nasze miasto i region. Sprawa Lotosu testem wiarygodności polskiego rząduSprzedaż dużej części Lotosu, jako warunku połączenia pozostałej części z Orlenem zawsze była dla mnie warunkiem, którzy całkowicie podważał sens tej operacji.

Senator Jerzy Wcisła został wyróżniony przez Zarząd Okręgowego Polskiego Związku Działkowców w Elblągu medalem 40-lecia Związku Działkowców. „Ogrody działkowe przeżywają renesans. I bardzo dobrze. W dobie zmian klimatycznych, pandemii i wielu niepokojów działki okazują się azylem. Dają nam kontakt z naturą. Są formą medytacji. Działkowanie sprzyja relacjom. Działa antydepresyjnie. Dziękuję działkowcom, którzy konsekwentnie od wielu

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz