Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

13 grudnia, 2016

Prawie 900 mln złotych na przekop Mierzei Wiślanej. Rząd przyjął projekt specustawy

Projekt dotyczy inwestycji „w zakresie budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Za sześć lat do Elbląga będą mogły zawijać morskie statki, i to przez cały rok
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
Projekt ustawy określa zasady przygotowania, realizacji i finansowania budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Inwestycja ma się rozpocząć w 2018 r. i skończyć w ciągu czterech lat, a rząd zapłaci za nią ok. 880 mln zł z budżetu państwa. Zwodnicza dla Elbląga specustawa Specustawa ma ułatwić realizację budowy kanału przez Mierzeję, bo pozwoli na szybsze uzyskanie pozwoleń budowlanych czy przygotowania raportów oddziaływania na środowisko. Ale jednocześnie ma ona ograniczyć zakres konsultacji społecznych i odwołań dotyczących inwestycji, które mają być zastąpione opiniami. Te mają mniejszą rangę, nie są dla nikogo wiążące i nie mogą być podstawą do wszczęcia postępowań administracyjno-sądowych. Przeciwko wprowadzaniu specustawy protestuje też senator PO Jerzy Wcisła z Elbląga, od lat jest orędownik budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Według niegodokument może, paradoksalnie, zablokować inwestycję. – Wprowadzając specustawę, rząd podejmuje ryzyko wywołania protestów ekologów z powodu wyłączenia ich z procesu decyzyjnego, co może sprowokować falę protestów. Można się spodziewać fizycznego blokowania inwestycji oraz skarg do organizacji międzynarodowych, w tym do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Hadze. Ten scenariusz może skutkować zatrzymaniem inwestycji na długie lata, a nawet całkowicie uniemożliwić jej realizację – mówił Wcisła podczas posiedzenia Senatu we wrześniu. Przeciw specustawie, a także budowie kanału w ogóle protestują też ekolodzy. Ich zdaniem dokument łamie zapisy konwencji z Aarhus o dostępie do informacji dotyczących środowiska. – Konwencja z Aarhus adaptowała do polskiego prawa wiele reguł o ochronie środowiska i dostępie do informacji, a każda specustawa omija zapisy tej konwencji i ustawy o ochronie środowiska – mówi dr Szymon Bzoma, przyrodnik z Grupy Badawczej Kuling, pracownik Uniwersytetu Gdańskiego. Kanał dla bezpieczeństwa Według rządu nowa droga wodna ma umożliwić całoroczną żeglugę statków morskich do portu w Elblągu i pozostałych portów Zalewu Wiślanego. Inwestycja otworzy również port w Elblągu dla dużych statków pełnomorskich. Chodzi też o obronność i bezpieczeństwo państwa, bo przekop umożliwi jednostkom Marynarki Wojennej i Straży Granicznej swobodny dostęp od strony morza do portów Zalewu Wiślanego, w szczególności do portu w Elblągu. Zalew Wiślany od Zatoki Gdańskiej odcina niemal zupełnie Mierzeja Wiślana, poza połączeniem poprzez Cieśninę Piławską na terenie Rosji. W październiku Jarosław Kaczyński mówił nawet, że budowa kanału to kwestiazakończenia zależności Polski od tego państwa. W ocenie rządu ta inwestycja wzmocni pozycję portu w Elblągu i przyczyni się do ożywienia przemysłu stoczniowego. Jednak niektórzy ekonomiści kwestionują potrzebę tej inwestycji, argumentując, że możliwości rozwoju tego portu są niewielkie. Jak mówił „Wyborczej” w kwietniu Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego,nie ma uzasadnienia ekonomicznego dla budowy takiej drogi wodnej. – Nie wiem, jakie statki i po co miałyby pływać do portu w Elblągu. To jest port, który jest gorzej położony w stosunku do portów w Gdyni i Gdańsku i jest słabo połączony z systemem kolejowym kraju. Port w Gdańsku ma obecnie tak duże możliwości przeładunkowe, że nie widzę sensu otwierania w tej chwili nowego portu morskiego w Elblągu – mówi Struk. 
Źródło: http://wyborcza.biz/biznes/1,100896,21115022,prawie-900-mln-zlotych-na-przekop-mierzei-wislanej-rzad-przyjal.html?disableRedirects=true

Aktualności

Skonfrontujemy argumenty, zweryfikujemy informacje. Zadbałem o to, aby również elblążanki i elblążanie mogli uczestniczyć w debacie i zadawać pytania. Debata odbędzie się w dniu 6 czerwca o godzinie 17:00 w Ratuszu Staromiejskim. Mam nadzieję, że to spotkanie rozwieje wszelkie wątpliwości mieszkanek i mieszkańców. Pamiętajcie, że przyszłość portu zależy od nas wszystkich, od naszych pomysłów, zaangażowania

Nie możesz już znieść tego, jaka jest dzisiaj Polska? Masz dosyć szalejącej drożyzny? Stać Cię na coraz mniej rzeczy? Chcesz Polski wolnej, demokratycznej i europejskiej? Pójdźmy razem w Wielkim Marszu 4 czerwca w samo południe. Startujemy z Al. Ujazdowskich, skąd przejdziemy pod Kolumnę Zygmunta na Placu Zamkowym. Przebijmy ten mur. Zróbmy to jeszcze raz. Tym

Podczas poniedziałkowego spotkania w sali Biblioteki Elbląskiej wspólnie z zaproszonymi gośćmi odpowiadaliśmy na zadawane przez elblążanki i elblążan pytania oraz rozmawialiśmy o Polsce po rządach obecnej partii. Byliście świetni. Doskonale wiecie, że po PiS-ie będzie bardzo dużo sprzątania. Wiecie, które obszary wymagają działania natychmiast (zdrowie, edukacja, sądy i wiele, wiele innych). Macie mnóstwo pomysłów i

Już 22 maja w Elblągu odbędą się spotkania z parlamentarzystami KO, którzy spotkają się z mieszkańcami Elbląga. Spotkanie będzie miało charakter otwarty. Jak zapewniał na konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła, „pytania nie będą przygotowane wcześniej na kartkach, każdy będzie mógł zadać je na dowolny, ważny dla siebie temat”. W ten sposób senator odniósł się do

Podczas 62. posiedzenia Senatu RP skierowałem do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka oświadczenie, w którym pytam m.in kiedy i czy w ogóle rząd zamierza dokończyć tę inwestycję. W oświadczeniu proszę o informację, jakie są przyczyny kolejnej zmiany decyzji zakończenia budowy tej ważnej drogi wodnej? I kiedy dokładnie zostanie wykonana cała inwestycja? Proszę też o informacje,

W trybie pilnym w imieniu swoim oraz Krzysztofa Brejzy i Marcina Bosackiego domagamy się zwołania posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w celu wyjaśnienia faktu znalezienia pod Bydgoszczą rosyjskiej rakiety wojennej Ch-55 oraz tego, że przez około cztery miesiące nikt rakiety nie szukał, a nawet gdy została przypadkowo znaleziona, to przez kolejne dni nikt jej nie zabezpieczył

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761