Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Przekop bez inwestycji w elbląskim porcie? „To jak autostrada bez dróg dojazdowych” Przeczytaj cały tekst: Przekop bez inwestycji w elbląskim porcie? „To jak autostrada bez dróg dojazdowych”

Bez inwestycji w elbląskim porcie nie będzie można w pełni wykorzystać możliwości, jakie stworzy 1kanał przez Mierzeję Wiślaną — przestrzegają parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej: Elżbieta Gelert, Jerzy Wcisła i Jacek Protas.

 
Jak zapewniał niedawno Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej, budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to priorytet rządu Prawa i Sprawiedliwości. Przekop ma zostać zakończony do 2021-2022 r., a koszt budowy kanału szacuje się na około 650 milionów złotych. Parlamentarzyści Platformy Obywatelskiej przypominają jednak o inwestycjach w elbląskim porcie i na Zalewie Wiślanym, które są konieczne aby kanał przyniósł oczekiwane efekty gospodarcze. Chodzi m.in. o przebudowę wejścia do portu w Elblągu czy pogłębienie toru wodnego. — Bez tych inwestycji statki, które przepłynął przez kanał, nie dopłyną do portu w Elblągu, bo dalej jest dwa metry głębokości. Będziemy mieli autostradę, ale bez dróg dojazdowych — ostrzega senator PO Jerzy Wcisła. Parlamentarzyści PO przypominają, że w kontrakcie terytorialnym, podpisanym przez samorząd województwa i rząd w listopadzie 2014 r., wpisane zostały cztery inwestycje związane z portem. — Okazuje się, że w projekcie budżetu nie ma pieniędzy na te inwestycje — mówi poseł PO Jacek Protas. — Zgłosiliśmy swoje projekty poprawek w ustawie budżetowej, ale wszyscy posłowie PiS, także z naszego regionu, zagłosowali za ich odrzuceniem. Pod koniec lutego poseł Protas skierował interpelację do ministra Gróbarczyka. Jest zdziwiony wypowiedzią ministra, który stwierdził, że przebudowy wejścia do elbląskiego programu nie można sfinansować z programu infrastruktura i środowisko, bo nie leży on w europejskiej sieci transportowej. — Nie znam podstaw prawny, żeby tak sądzić. Owszem, bez wątpienia priorytet mają te inwestycje, które znajdują się w europejskiej sieci transportowej, ale nie wyklucza to inwestycji w innych obiektach — mówi. — Dlatego mamy wątpliwości, co do prawdziwych intencji. Przedstawiciele rządu mówią, że są na tak, ale nie robią nic w tych sprawach przyziemnych. Kanał ma mieć 1,1 km długości i 5 metrów głębokości. Dotychczasowe analizy wykazują, że najkorzystniejsza lokalizacja przekopu jest w Nowym Świecie. Roczne utrzymanie kanału szacowane jest na 4-6 mln zł. — Przypomnę, że data wykonania inwestycji w 2021-22 r., jako najbardziej prawdopodobna, została wskazana przez rząd PO w 2013 r. — dodaje Jerzy Wcisła. — Z zadowoleniem przyjęliśmy to, że rząd PiS będzie realizował program PO w sprawie budowy kanału, że nie będzie tu żadnych ekstrawagancji, prowokowania środowisk ekologicznych, nie będzie budowania bez dokumentacji, tak jak to zrobiono w Rospudzie i Polska trafiła przed Trybunał Sprawiedliwości. Ale na razie jest więcej słów niż czynów.
Przeczytaj cały tekst: Przekop bez inwestycji w elbląskim porcie? „To jak autostrada bez dróg dojazdowych” – Dziennik Elbląski http://dziennikelblaski.pl/338993,Przekop-bez-inwestycji-w-elblaskim-porcie-To-jak-autostrada-bez-drog-dojazdowych.html#ixzz4UJoSW8KH

Aktualności

Podczas konferencji prasowej wspólnie z posłem Jackiem Protasem poruszyliśmy kwestię otwarcia przekopu przez Mierzeję Wiślaną. Inwestycja, która ma zostać w sobotę szumnie zakończona, nie spełnia swojego podstawowego celu. Żaden większy statek, ponad takie, które już teraz wpływają do elbląskiego portu, nie wpłynie do niego po 17 września – mówił senator Jerzy Wcisła. Takie szumne otwarcie

Młodzież studiująca i ucząca się wraz ze mną, na konferencji prasowej powiedziała, co myśli o stanie polskiej edukacji. Głównymi tematami poruszonymi na spotkaniu prasowym były niskie wypłaty nauczycieli, konieczność reform w szkolnictwie oraz podręcznik do nowego przedmiotu Historia i Teraźniejszość. Zaprosiłem uczniów i studentów m.in z Młodzieżowej Rady Miasta Elbląg Pawła Marchlewskiego i Młodzieżowego Sejmiku

25 lipca podpisaliśmy petycję do premiera Polski, w której domagamy się, by rząd dokończył budowę kanału przez Mierzeję, doprowadzając tor wodny do nabrzeży elbląskiego portu i by przestał straszyć, że odbierze Elblągowi port. Jeszcze dobrze nie rozwinęliśmy akcji zbierania podpisów pod petycją, a już mamy pierwsze efekty. Po pierwsze Rząd zaprosił prezydenta Elbląga do rozmów

Należy nazywać rzeczy po imieniu. Kiedy ktoś mówi, że odbierze komuś jego własność, to ja mówię, że chce mu ją ukraść. Przypomnę rzecz najważniejszą: Kanał przez Mierzeję – od XVI wieku – czyli od zawsze, był planowany, jako połączenie elbląskiego portu z morzem. Dopiero w 2019 roku rząd PiS odciął port w Elblągu od kanału

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu. „Są możliwości siłowego przejęcia”Czwartkowa konferencja prasowa senatora

6 czerwca Elbląg i Braniewo odwiedził Marszałek Senatu RP prof. Tomasz Grodzki. Najbardziej zapamiętam z tego dnia dyskusje Marszałka z uczennicami i uczniami jedynej w Polsce szkole podstawowej im. Senatu RP w Braniewie oraz z młodzieżą w Elblągu. Dużo było w tych rozmowach o działaniu na rzecz ludzi. O pracy, o angażowaniu się, o wyborach:

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz