Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

29 kwietnia, 2016

Przekop Mierzei pod lupą prokuratury

 Sprawę przekopu Mierzei Wiślanej zbada prokuratura, z wnioskiem w tej sprawie do śledczych zwrócił się poseł PiS Jerzy Wilk. Chodzi o przebieg prac nad dokumentacją, która powstawała w latach 2008-2015 i na podstawie której zmieniono lokalizację przekopu ze Skowronek na odległy o kilka kilometrów Nowy Świat.

– Skierowałem sprawę do prokuratury po informacjach od naukowców, którzy opracowywali studium wykonalności budowy kanału przez Mierzeję. Wcześniej też docierały do mnie różne głosy i opinie na ten temat, dotyczące m.in. plagiatu dokumentacji, rosnących kosztów inwestycji, niech więc wątpliwości wyjaśni Prokuratura Okręgowa w Gdańsku. Otrzymałem już odpowiedź z prokuratury, 9 maja mam się stawić, by przedstawić więcej szczegółów w tej sprawie – mówi poseł Jerzy Wilk.      Studium wykonalności w 2009 roku przygotowało około 20 naukowców na czele z profesorem Eugeniuszem Dembickim, światowej sławy specjalistą ds. budownictwa morskiego. Dokument kosztował około 790 tysięcy złotych i brał pod uwagę cztery lokalizacje przekopu, uznając za najbardziej korzystną tę w Skowronkach w gminie Sztutowo. Wówczas koszt inwestycji wyceniono na około 650 milionów złotych (po aktualizacji dokumentów to obecnie około 800 milionów).      – Teraz okazuje się, że Urząd Morski w Gdyni wydał 5 milionów złotych na aktualizację dokumentacji, którą przygotowała jedna z kancelarii prawniczych. Nikt nas nie zapytał o zgodę na wykorzystanie naszego studium. Zmieniono też lokalizację budowy kanału na Nowy Świat, tłumacząc się między innymi kwestiami środowiskowymi. Tymczasem profesor Dembicki podczas prac nad studium wykonywał symulacje komputerowe dla wszystkich lokalizacji, z których wynikało, że kanał w Nowym Świecie będzie bardziej podmywany przez wodę niż w Skowronkach, więc jego utrzymanie co roku będzie droższe nawet o kilka milionów złotych. – twierdzi dr Bogdan Sedler, który był jednym z autorów studium wykonalności budowy kanału.      Jak tłumaczy na łamach „Dziennika Bałtyckiego” Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, wicedyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, decyzja o zmianie lokalizacji była podyktowana nie tylko względami środowiskowymi, ale także tym, że kanał w Skowronkach znajdowałby się zbyt blisko terenów rezerwatu i zbyt blisko budynków mieszkalnych. Urząd Morski twierdzi także, że budowa kanału w Nowym Świecie będzie tańsza od tej w Skowronkach o… dwa miliony złotych. – Więcej zapłacimy za sam przekop, bo będzie nieco dłuższy, ale o wiele tańsza będzie budowa skorygowanego przez nas toru wodnego, wiodącego od kanału do portu w Elblągu – mówi dyrektor Urzędu Morskiego na łamach „DB”.      Jak dowiedzieliśmy się w Prokuraturze Okręgowej w Gdańsku, nie ma jeszcze decyzji, w jakim kierunku będzie przebiegać postępowanie w tej sprawie. – Zapadnie ona po wyjaśnieniach, jakie 9 maja złoży w prokuraturze wnioskodawca (czyli poseł Wilk – red.) – informuje Tatiana Paszkiewicz, rzecznik prasowy Prokuratury Okręgowej w Gdańsku.      Czy postępowanie prokuratury opóźni budowę kanału przez Mierzeję? – Właśnie po to zgłaszam sprawę do prokuratury, by zminimalizować ryzyko inwestycji, by wyjaśnić wątpliwości. Mam udawać, że nic się nie stało? – mówi Jerzy Wilk. – Przypomnę, że to PiS mówił jako pierwszy w 2006 roku o potrzebie budowy kanału. Inwestycja na pewno zostanie zrealizowana w terminie.      – Z punktu widzenia Elbląga poseł Wilk robi złą robotę. Nie uczestniczył w tworzeniu dokumentacji przekopu, ale szuka dziury w całym – uważa z kolei Jerzy Wcisła, senator PO. – Nie wiem, czy to jest strategia PiS, by potem winę za opóźnienie zrzucić na innych. Uczestniczyłem od początku w pracach związanych z przygotowaniem całej dokumentacji inwestycji. I to właśnie cały ten proces kosztował 5 milionów złotych. Wykonano szereg kosztownych badań, by odpowiedzieć na wątpliwości zgłaszane podczas konsultacji społecznych. Kancelaria prawna zajmowała się prawnymi aspektami inwestycji, by wykazać, że ma ona tak zwany nadrzędny cel publiczny, konieczny przy inwestycjach realizowanych na terenach chronionych – dodaje senator.      Przypomnijmy, że budowa kanału ma się rozpocząć na przełomie 2018 i 2019 roku, pierwsze statki mają nim przepłynąć w 2022 r. Źródło: http://www.portel.pl/wiadomosci/przekop-mierzei-pod-lupa-prokuratury/89788

Aktualności

W ostatnich dniach w różny sposób wraca temat kanału przez Mierzeję. Głównie za sprawą europosłanki Róży Thun i decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (17 września).Te głosy dotyczą tego samego: ujawniają nieprawdę propagandy obecnego rządu, że kanał przez Mierzeję nie oddziałuje negatywnie na środowisko i że Komisja Europejska aprobuje styl, w jakim kanał przez Mierzeję jest

W Kadynach, wzdłuż szlaku Green Velo zostało posadzonych 80 dębów. Upamiętniają one ofiary Zbrodni Katyńskiej. Liczba 80 nie jest przypadkowa, ponieważ w 2020 roku minęło 80 lat od tamtego straszliwego mordu. Dzisiaj w Kadynach wziąłem udział w odsłonięciu obelisku poświęconego 80 ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Zarówno dzisiejsza uroczystość, jak i wcześniejsze posadzenie drzew miały miejsce w

W Senacie zorganizowałem spotkanie z działaczami opozycji białoruskiej. Wstrząsnęły nami relacje Aleksandra i Ludmiły. Nasi goście mówili też o potężnej wierze Białorusinów w to, że fala protestów zmusi Łukaszenkę do unieważnienia wyborów. Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomóc Białorusinom — my senatorowie, my Polacy, my Wspólnota Europejska. – To poparcie jest nam potrzebne, bo Łukaszenka

12 marca w Polsce zamknięto wszystkie szkoły i uczelnie. Najpierw na 2 tygodnie, które przedłużano aż do wakacji. W tym czasie – przez trzy miesiące – byliśmy świadkami niekończących się sprzecznych komunikatów o egzaminach, w tym maturalnych, o wsparciu dla rodziców, którzy muszą opiekować się dziećmi w domach, o nieprzygotowaniu nauczycieli, braku sprzętu i programów

To, w jaki sposób zostanie zrealizowany Przekop Mierzei Wiślanej, zdeterminuje na wiele lat rozwój Elbląga i jakość życia znacznej części jego mieszkańców. Dlatego nie ustępuję w uzyskaniu informacji nt. ujęcia elbląskiego portu morskiego w tej inwestycji. 18 sierpnia br., na XIV posiedzeniu Senatu RP ponownie skierowałam następujące pytania do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Wodnej i Żeglugi

Polacy mają rację — to nie jest czas i miejsce na podwyżki dla parlamentarzystów. Dlatego w Senacie zagłosowałem za odrzuceniem ustawy zwiększającej płace rządzącym.Niemniej uważam, że kwestię wynagrodzeń samorządowców i parlamentarzystów należy uregulować. Nie może być tak, że, jak prezes partii chce, to odbiera 20% wynagrodzenia samorządowcom, posłom i senatorom. A jak chce, to podwyższa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz