Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Rozmowy z Rządem o szansach polskich rzek, portu w Elblągu i… kanału przez Mierzeję

Z inicjatywy senatora Jerzego Wcisła, 1 czerwca w Toruniu z członkami zespołów zajmujących się najważniejszymi drogami śródlądowymi w Polsce spotkają się wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz minister środowiska. – Gdy w lutym tego roku zacząłem rozmawiać z ministrem o spotkaniu, głównym celem było przedstawienie efektów wieloletnich prac dwóch zespołów, które zajmowały się rozwojem międzynarodowych dróg wodnych (MDW): E 40 i E 70 oraz szansami wprowadzenia naszych projektów w życie. W międzyczasie jednak Rząd zaprezentował projekt strategii rozwoju dróg wodnych i też o tym chcemy porozmawiać – mówi senator Jerzy Wcisła. Jerzy Wcisła jest współzałożycielem i do chwili wyboru na senatora był przewodniczącym zespołu zajmującego się MDW E 70 i członkiem zespołu MDW E40. MDW E 70 łączy Kłajpedę, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem, Rotterdamem i Antwerpią. MDW E40 łączy Gdańsk z Warszawą i przez Białoruś i Ukrainę z Morzem Czarnym. – Wykonaliśmy tytaniczną pracę. Stworzyliśmy koncepcję rozwoju MDW E70. Uczestniczyliśmy w projektach inwestycyjnych, w ramach których powstawały mariny i przystanie. Stworzyliśmy wykaz wąskich gardeł na tej drodze wodnej. Te dokonania spowodowały, że ministrowie od razu przyjęli zaproszenie. Dyskutowano jedynie nad miejscem i programem spotkania – mówi senator. Spotkanie będzie miało roboczy charakter. Jednym z ważnych tematów będą „wąskie gardła”, czyli miejsca, które blokują wykorzystanie zbudowanej infrastruktury turystycznej. Jest to o tyle istotne, że pojawiają się duże firmy, które chcą rozwijać turystykę na tej drodze wodnej. Jedna z nich ulokowała się w Elblągu, wynajmując turystom luksusowe łodzie motorowe. Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, cały polski odcinek MDW E70 powinien być podstawowym priorytetem w strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce, a nie drugim (Wisła) i trzecim (pozostałe odcinki). – Osobiście, będę namawiał Rząd, by zmienił priorytety w swojej strategii rozwoju dróg śródlądowych. Po pierwsze, musi ona powstawać z udziałem przedstawicieli samorządów, które w turystykę wodną inwestowały w czasie, gdy rząd do rzek odwracał się plecami. Po drugie, należy przede wszystkim udrożnić drogę wodną łącząca Rosję z Niemcami przez Polskę, czyli MDW E70. Jeśli tego nie zrobimy, nie wykorzystamy możliwości kanału przez Mierzeję i zmarnujemy wysiłek samorządów, które zbudowały wzdłuż tej drogi wodnej ok. 20 marin wartości ponad 200 mln zł. Żadna droga wodna nie jest tak przygotowana do uruchomienia żeglugi, jak ta, której rewitalizacją od dziesięciu lat się zajmuję i żadna nie wymaga tak małych środków – dodaje J. Wcisła. Senator Jerzy Wcisła jest członkiem Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek. Źródło: http://www.bogatyelblag.pl/rozmowy-z-rzadem-o-szansach-polskich-rzek-portu-w-elblagu-i-kanalu-przez-mierzeje,64121.html

Aktualności

Jakie dokonania Fundacji Dumni z Elbląga przekonały komisję konkursową do przyznania jej dotacji? To jedno z pytań, które senator Jerzy Wcisła zadał ministrowi Przemysławowi Czarnkowi podczas wczorajszego (31 stycznia br.) posiedzenia Senatu RP. Fundacja Dumni z Elbląga, która nie ma żadnych istotnych dokonań otrzymała z Ministerstwa Edukacji Narodowej kwotę ponad 2 mln zł. Za te

W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu

Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi

Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg. Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu: Od pewnego czasu Elbląg jest

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz