Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Rozmowy z Rządem o szansach polskich rzek, portu w Elblągu i… kanału przez Mierzeję

Z inicjatywy senatora Jerzego Wcisła, 1 czerwca w Toruniu z członkami zespołów zajmujących się najważniejszymi drogami śródlądowymi w Polsce spotkają się wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz minister środowiska. – Gdy w lutym tego roku zacząłem rozmawiać z ministrem o spotkaniu, głównym celem było przedstawienie efektów wieloletnich prac dwóch zespołów, które zajmowały się rozwojem międzynarodowych dróg wodnych (MDW): E 40 i E 70 oraz szansami wprowadzenia naszych projektów w życie. W międzyczasie jednak Rząd zaprezentował projekt strategii rozwoju dróg wodnych i też o tym chcemy porozmawiać – mówi senator Jerzy Wcisła. Jerzy Wcisła jest współzałożycielem i do chwili wyboru na senatora był przewodniczącym zespołu zajmującego się MDW E 70 i członkiem zespołu MDW E40. MDW E 70 łączy Kłajpedę, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem, Rotterdamem i Antwerpią. MDW E40 łączy Gdańsk z Warszawą i przez Białoruś i Ukrainę z Morzem Czarnym. – Wykonaliśmy tytaniczną pracę. Stworzyliśmy koncepcję rozwoju MDW E70. Uczestniczyliśmy w projektach inwestycyjnych, w ramach których powstawały mariny i przystanie. Stworzyliśmy wykaz wąskich gardeł na tej drodze wodnej. Te dokonania spowodowały, że ministrowie od razu przyjęli zaproszenie. Dyskutowano jedynie nad miejscem i programem spotkania – mówi senator. Spotkanie będzie miało roboczy charakter. Jednym z ważnych tematów będą „wąskie gardła”, czyli miejsca, które blokują wykorzystanie zbudowanej infrastruktury turystycznej. Jest to o tyle istotne, że pojawiają się duże firmy, które chcą rozwijać turystykę na tej drodze wodnej. Jedna z nich ulokowała się w Elblągu, wynajmując turystom luksusowe łodzie motorowe. Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, cały polski odcinek MDW E70 powinien być podstawowym priorytetem w strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce, a nie drugim (Wisła) i trzecim (pozostałe odcinki). – Osobiście, będę namawiał Rząd, by zmienił priorytety w swojej strategii rozwoju dróg śródlądowych. Po pierwsze, musi ona powstawać z udziałem przedstawicieli samorządów, które w turystykę wodną inwestowały w czasie, gdy rząd do rzek odwracał się plecami. Po drugie, należy przede wszystkim udrożnić drogę wodną łącząca Rosję z Niemcami przez Polskę, czyli MDW E70. Jeśli tego nie zrobimy, nie wykorzystamy możliwości kanału przez Mierzeję i zmarnujemy wysiłek samorządów, które zbudowały wzdłuż tej drogi wodnej ok. 20 marin wartości ponad 200 mln zł. Żadna droga wodna nie jest tak przygotowana do uruchomienia żeglugi, jak ta, której rewitalizacją od dziesięciu lat się zajmuję i żadna nie wymaga tak małych środków – dodaje J. Wcisła. Senator Jerzy Wcisła jest członkiem Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek. Źródło: http://www.bogatyelblag.pl/rozmowy-z-rzadem-o-szansach-polskich-rzek-portu-w-elblagu-i-kanalu-przez-mierzeje,64121.html

Aktualności

W ostatnich dniach w różny sposób wraca temat kanału przez Mierzeję. Głównie za sprawą europosłanki Róży Thun i decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (17 września).Te głosy dotyczą tego samego: ujawniają nieprawdę propagandy obecnego rządu, że kanał przez Mierzeję nie oddziałuje negatywnie na środowisko i że Komisja Europejska aprobuje styl, w jakim kanał przez Mierzeję jest

W Kadynach, wzdłuż szlaku Green Velo zostało posadzonych 80 dębów. Upamiętniają one ofiary Zbrodni Katyńskiej. Liczba 80 nie jest przypadkowa, ponieważ w 2020 roku minęło 80 lat od tamtego straszliwego mordu. Dzisiaj w Kadynach wziąłem udział w odsłonięciu obelisku poświęconego 80 ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Zarówno dzisiejsza uroczystość, jak i wcześniejsze posadzenie drzew miały miejsce w

W Senacie zorganizowałem spotkanie z działaczami opozycji białoruskiej. Wstrząsnęły nami relacje Aleksandra i Ludmiły. Nasi goście mówili też o potężnej wierze Białorusinów w to, że fala protestów zmusi Łukaszenkę do unieważnienia wyborów. Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomóc Białorusinom — my senatorowie, my Polacy, my Wspólnota Europejska. – To poparcie jest nam potrzebne, bo Łukaszenka

12 marca w Polsce zamknięto wszystkie szkoły i uczelnie. Najpierw na 2 tygodnie, które przedłużano aż do wakacji. W tym czasie – przez trzy miesiące – byliśmy świadkami niekończących się sprzecznych komunikatów o egzaminach, w tym maturalnych, o wsparciu dla rodziców, którzy muszą opiekować się dziećmi w domach, o nieprzygotowaniu nauczycieli, braku sprzętu i programów

To, w jaki sposób zostanie zrealizowany Przekop Mierzei Wiślanej, zdeterminuje na wiele lat rozwój Elbląga i jakość życia znacznej części jego mieszkańców. Dlatego nie ustępuję w uzyskaniu informacji nt. ujęcia elbląskiego portu morskiego w tej inwestycji. 18 sierpnia br., na XIV posiedzeniu Senatu RP ponownie skierowałam następujące pytania do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Wodnej i Żeglugi

Polacy mają rację — to nie jest czas i miejsce na podwyżki dla parlamentarzystów. Dlatego w Senacie zagłosowałem za odrzuceniem ustawy zwiększającej płace rządzącym.Niemniej uważam, że kwestię wynagrodzeń samorządowców i parlamentarzystów należy uregulować. Nie może być tak, że, jak prezes partii chce, to odbiera 20% wynagrodzenia samorządowcom, posłom i senatorom. A jak chce, to podwyższa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz