Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Rozmowy z Rządem o szansach polskich rzek, portu w Elblągu i… kanału przez Mierzeję

Z inicjatywy senatora Jerzego Wcisła, 1 czerwca w Toruniu z członkami zespołów zajmujących się najważniejszymi drogami śródlądowymi w Polsce spotkają się wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej oraz minister środowiska. – Gdy w lutym tego roku zacząłem rozmawiać z ministrem o spotkaniu, głównym celem było przedstawienie efektów wieloletnich prac dwóch zespołów, które zajmowały się rozwojem międzynarodowych dróg wodnych (MDW): E 40 i E 70 oraz szansami wprowadzenia naszych projektów w życie. W międzyczasie jednak Rząd zaprezentował projekt strategii rozwoju dróg wodnych i też o tym chcemy porozmawiać – mówi senator Jerzy Wcisła. Jerzy Wcisła jest współzałożycielem i do chwili wyboru na senatora był przewodniczącym zespołu zajmującego się MDW E 70 i członkiem zespołu MDW E40. MDW E 70 łączy Kłajpedę, Elbląg, Bydgoszcz z Berlinem, Rotterdamem i Antwerpią. MDW E40 łączy Gdańsk z Warszawą i przez Białoruś i Ukrainę z Morzem Czarnym. – Wykonaliśmy tytaniczną pracę. Stworzyliśmy koncepcję rozwoju MDW E70. Uczestniczyliśmy w projektach inwestycyjnych, w ramach których powstawały mariny i przystanie. Stworzyliśmy wykaz wąskich gardeł na tej drodze wodnej. Te dokonania spowodowały, że ministrowie od razu przyjęli zaproszenie. Dyskutowano jedynie nad miejscem i programem spotkania – mówi senator. Spotkanie będzie miało roboczy charakter. Jednym z ważnych tematów będą „wąskie gardła”, czyli miejsca, które blokują wykorzystanie zbudowanej infrastruktury turystycznej. Jest to o tyle istotne, że pojawiają się duże firmy, które chcą rozwijać turystykę na tej drodze wodnej. Jedna z nich ulokowała się w Elblągu, wynajmując turystom luksusowe łodzie motorowe. Zdaniem senatora Jerzego Wcisły, cały polski odcinek MDW E70 powinien być podstawowym priorytetem w strategii rozwoju dróg śródlądowych w Polsce, a nie drugim (Wisła) i trzecim (pozostałe odcinki). – Osobiście, będę namawiał Rząd, by zmienił priorytety w swojej strategii rozwoju dróg śródlądowych. Po pierwsze, musi ona powstawać z udziałem przedstawicieli samorządów, które w turystykę wodną inwestowały w czasie, gdy rząd do rzek odwracał się plecami. Po drugie, należy przede wszystkim udrożnić drogę wodną łącząca Rosję z Niemcami przez Polskę, czyli MDW E70. Jeśli tego nie zrobimy, nie wykorzystamy możliwości kanału przez Mierzeję i zmarnujemy wysiłek samorządów, które zbudowały wzdłuż tej drogi wodnej ok. 20 marin wartości ponad 200 mln zł. Żadna droga wodna nie jest tak przygotowana do uruchomienia żeglugi, jak ta, której rewitalizacją od dziesięciu lat się zajmuję i żadna nie wymaga tak małych środków – dodaje J. Wcisła. Senator Jerzy Wcisła jest członkiem Parlamentarnego Zespołu ds. Narodowego Programu Rewitalizacji, Rozwoju i Wykorzystania Potencjału Gospodarczego Polskich Rzek. Źródło: http://www.bogatyelblag.pl/rozmowy-z-rzadem-o-szansach-polskich-rzek-portu-w-elblagu-i-kanalu-przez-mierzeje,64121.html

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz