Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Senator Jerzy Wcisła o przekopie Mierzei

W Gdyni odbyło się posiedzenie Sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Wśród trzech tematów, którymi zajmowała się komisja, dwa wprost dotyczyły Elbląga. Jednym z nich była dostępność portów morskich, drugim – projekt budowy kanału przez Mierzeję.

W posiedzeniu wziął udział senator Jerzy Wcisła, od kilkunastu lat zajmujący się rozwojem żeglugi śródlądowej, w tym budową kanału przez Mierzeję. Autor dwóch książek o kanale.      – Rozwój żeglugi śródlądowej i budowa kanału to dwa filary rozwojowe Elbląga i subregionu elbląskiego, w oparciu o walory wodniackie. Brak któregokolwiek z tych filarów spowoduje, że drugi nie spełni oczekiwań – mówi senator Jerzy Wcisła.            Kanał za 656 mln złotych      Marek Gróbarczyk, minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej potwierdził wolę rządu, by zbudować kanał przez Mierzeję. Najbardziej prawdopodobnym miejscem wykonania „przekopu” będzie Nowy Świat. Alternatywne lokalizacje albo powodują większe kolizje środowiskowe (Skowronki), albo zagrażają podziemnym wodom słodkim (Przebrno) lub plażom Krynicy Morskiej i opłacalności ekonomicznej (Piaski).      Kanał będzie miał 5 m głębokości i 1100 m długości. Od niego do rzeki Elbląg będzie zbudowany tor wodny o długości ponad 9 km. Koszt całego przedsięwzięcia szacuje się na 656 mln zł. Realnym terminem oddania kanału przez Mierzeję jest rok 2022.      – Przypomnę, że ta data wykonania inwestycji, jako najbardziej prawdopodobna została wskazana przez rząd PO w 2013 roku, podczas spotkania w Elblągu, na którym przedstawiliśmy program realizacji inwestycji – mówi Jerzy Wcisła. – Ówczesna opozycja wyśmiewała podany przez nas termin mówiąc, że równie dobrze można podać każdą dowolną datę. Dzisiaj sama ją podaje, jako realną – dodaje senator.      Obecnie projekt budowy kanału jest analizowany w Komisji Europejskiej. Są podstawy, by sądzić, że ocena ta – pewnie z jakimiś wskazaniami – będzie dla projektu pozytywna, gdyż analizy środowiskowe są bardzo dogłębne i kompensacje często 10-krotnie przekraczają ewentualne straty środowiskowe.      Kanał, którego koszt budowy szacowany jest na 656 mln zł, jest inwestycją opłacalną ekonomicznie i ważną ze względów bezpieczeństwa narodowego i społecznego. Zalew Wiślany jest akwenem granicznym Unii Europejskiej i NATO. Poza tym są tu tereny zagrożone powodzią, więc kanał w okresie kryzysu może tworzyć szlak ewakuacyjny i zaopatrzeniowy.      Port elbląski, którego potencjał łatwo podnieść do 3,2 mln ton przeładunków rocznie, po wybudowaniu kanału w kilka lat powinien osiągnąć przeładunki na poziomie 1,5 mln ton rocznie.      – Taki i wyższy poziom przeładunków bez budowy kanału jest niemożliwy. Rozmawialiśmy o tym z przewoźnikami z Kaliningradu, którzy dysponują barkami o ładowności powyżej 1,5 tys. ton, ale nie mogą z takim ładunkiem wpłynąć do Elbląga – informuje Jerzy Wcisła.            Potrzebne dodatkowe inwestycje      Dla pełnego wykorzystania kanału potrzebne są jeszcze inne inwestycje, także w porcie elbląskim. Senator Jerzy Wcisła podczas ostatniego posiedzenia Senatu zgłosił potrzebę zastąpienia mostu pontonowego w Nowakowie mostem stałym, zbudowania drugiego mostu na Kanale Jagiellońskim, zbudowania terminalu, bocznicy kolejowej i obrotnicy dla statków o długości 180 m. Niestety wniosek został odrzucony przez rządzącą koalicję.      – Potrzeba inwestycji w port elbląski jest oczywista, dlatego byłem zawiedziony bezrefleksyjnym odrzuceniem moich wniosków – mówi senator. – Mniej oczywiste dla wielu są inwestycje w nasze rzeki, szczególnie w Wisłę. My, w ramach Zespołu ds. Rewitalizacji MDW E70, któremu przewodniczyłem dokonaliśmy takich analiz. Budowa kanału zrodzi popyt na przewozy Wisłą w wysokości ok. 1 mln ton rocznie. To duże uzasadnienie dla udrożnienia żeglugi po królowej polskich rzek.      Jerzy Wcisła mówił także o znaczeniu turystyki wodnej i sukcesie np. Pętli Żuławskiej, która jest najlepszym tego typu projektem ostatnich lat w Polsce, dodając, że prawdziwy sukces tej polityki będzie dopiero po zbudowaniu kanału i udrożnieniu polskich dróg wodnych.      W Gdyni na posiedzeniu obecni byli także: prezydent Elbląga Witold Wróblewski, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu Arkadiusz Zgliński oraz posłowie Jerzy Wilk i Andrzej Kobylarz. Wszyscy jednogłośnie wspierali elbląskie interesy, związane z wykorzystaniem naszych walorów wodniackich. Źródło: http://www.portel.pl/gospodarka/senator-jerzy-wcisla-o-przekopie-mierzei/88252

Aktualności

Senator Jerzy Wcisła z grupą parlamentarzystów z dziewięciu krajów pojechał na Ukrainę, by zobaczyć skutki rosyjskiej agresji na ten kraj. Kilka tygodni wcześniej otrzymał mailem groźby karalne za to, że wspiera Ukrainę. Ktoś też informował o podłożeniu bomby w jego biurze. Alarm okazał się fałszywy, a postępowanie w tej sprawie prowadzi policja. Pociągiem do Kijowa

Na zaproszenie Senatora Jerzego Wcisły do Elbląga przyjechał wicemarszałek Senatu Bogdan Borusewicz. Wicemarszałek doprowadził do takiej zmiany w ustawie o zasadach zarządzania mieniem państwowym, która pozwoli zablokować sprzedaż Grupy Lotos. Ustawa, jest inicjatywą senatorów grupy tzw. demokratycznej większości, której lideruje Bogdan Borusewicz.  Ustawa opiera się na art. 4 Traktatu Północnoatlantyckiego – założycielskiego aktu Paktu Północnoatlantyckiego

Niech Wielkanoc, w tym tak bardzo wymagającym i trudnym świecie, przyniesie nam trochę wytchnienia i radości. Niech napełni nas nadzieją i wiarą w lepsze jutro.

W dwóch rolach — moderatora oraz panelisty gościłem na trwającym w dniach 11 i 12 kwietnia w Mikołajkach VII Europejskim Kongresie Samorządów. Na zaproszenie Juliusza Marka, prezesa Stowarzyszenia Polskich Telewizji Lokalnych i Regionalnych wziąłem udział w panelu pt. Media lokalne po pandemii. Z kolei na zaproszenie organizatorów EKS moderowałem dyskusję pt. Prawa samorządów i prawa

W kontekście wojny w Ukrainie, chcę Państwu zwrócić uwagę na cztery procesy, zachowania i decyzje polskiego Rządu, które oddziałują lub mają bezpośredni wpływ na nasze miasto i region. Sprawa Lotosu testem wiarygodności polskiego rząduSprzedaż dużej części Lotosu, jako warunku połączenia pozostałej części z Orlenem zawsze była dla mnie warunkiem, którzy całkowicie podważał sens tej operacji.

Senator Jerzy Wcisła został wyróżniony przez Zarząd Okręgowego Polskiego Związku Działkowców w Elblągu medalem 40-lecia Związku Działkowców. „Ogrody działkowe przeżywają renesans. I bardzo dobrze. W dobie zmian klimatycznych, pandemii i wielu niepokojów działki okazują się azylem. Dają nam kontakt z naturą. Są formą medytacji. Działkowanie sprzyja relacjom. Działa antydepresyjnie. Dziękuję działkowcom, którzy konsekwentnie od wielu

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz