Jerzy Wcisła – Senator RP

Senator Wcisła: To błąd, że nie pytamy o powody przeniesienia Sztabu 16 PDZ
– Słuchając argumentów elbląskich polityków i radnych PiS można dojść do wniosku, że amerykańcy generałowie są odporni na rosyjskie bomby, a polscy nie, dlatego polski sztab musi być odsunięty od granicy z Rosją. A władze miasta nie powinny zadawać merytorycznych pytań ministrowi obrony narodowej, bo przecież na obronności się nie znają – pisze senator Jerzy Wcisła. W efekcie Rada Miejska w Elblągu przyjęła stanowisko, z nazwy którego wprawdzie wynika, że podejmie starania o pozostawieniu w Elblągu dowództwa 16. Pomorskiej Dywizji Zmechanizowanej, ale w treści już o żadnych takich działaniach nie ma mowy. Jest tylko prośba o pozostawienie sztabu 16 PDZ w Elblągu, nieśmiało odwołująca się do tradycji i kształcenia młodzieży „w duchu odpowiedzialności za Ojczyznę”.      Zgadzam się, że strategie militarne mogą być trudne do wyjaśnienia, choćby dlatego, że są na ogół tajne. A są tajne, bo dotyczą rzeczy najcenniejszych: naszego życia, wolności i niepodległości. Ale właśnie z tego powodu, nie mogą być inne w kwietniu i inne w maju.      A z jaką sytuacją mamy do czynienia w Elblągu? 25 kwietnia dowódcy 16 PDZ powitali dowódcę dywizji NATO w przekonaniu, że będą współdziałali w Elblągu dla zapewnienia Polsce bezpieczeństwa w ramach tzw. „flanki północno-wschodniej”. A już za miesiąc dowiedzieli się, że dwa sztaby dywizji w Elblągu stacjonować nie mogą i że zostaną przeniesieni w głąb kraju.      Dlaczego o tym nie wiedzieli miesiąc wcześniej, skoro to jest takie oczywiste? Dlaczego nie wiedziały o tym władze Elbląga? Wygląda na to, że 25 kwietnia obowiązywała inna strategia, a 25 maja już inna.      Ale to nadal nie tłumaczy, dlaczego w Elblągu nie mogą istnieć dwa sztaby, a w innych miastach mogą? Jeśli założymy, że Elbląg jest zbyt blisko granicy rosyjskiej i przez to sztaby są łatwym celem dla przeciwnika, to chyba żaden nie powinien się tu znajdować? A przypomnę, że sztab 16 PDZ znajduje się w Elblągu wprawdzie od 1949 roku, ale strategiczną decyzję o tym, że ta lokalizacja jest na miarę potrzeb XXI wieku podjęto w 1998 roku.      Mimo tylu wątpliwości Rada Miejska nie zadała ministrowi żadnego pytania o merytoryczne powody decyzji o wyprowadzeniu sztabu 16 PDZ. Uznali siebie za zbyt mało kompetentnych, by o takie sprawy pytać. Tyle, że to są to niepokoje nie tylko radnych, cywili, laików wojennych, ale także generałów.      Za to na pewno nie ma podstaw, by twierdzić, że „zamiana” sztabu 16 PDZ na sztab dywizji NATO będzie dla Elbląga korzystny. Przede wszystkim dlatego, że nikt nie wie, jak długo wojska NATO będą pełniły swoją misję. Tym bardziej, że polityka Pakty Północnoatlantyckiego po wygraniu wyborów w USA przez D. Trumpa chwieje się w swoich podstawach i w każdej chwili może nastąpić radykalny zwrot, czyli odwrót najszybciej odczuwalny w Europie. A więc także i w Polsce.      Dlatego uważam, że robimy błąd, nie domagając się wyjaśnienia powodów decyzji o przeniesieniu Sztabu 16 PDZ z Elbląga i nie protestując przeciwko trybowi, w jakim ta decyzja została podjęta. Bo tak się po prostu strategicznych decyzji nie podejmuje! Paradoksalnie, radni byli jednomyślni. A jaki mieli wybór radni innych opcji, wobec większości, którą posiada PiS?      Dziwię się także apelom, byśmy nie dyskutowali o tych decyzjach, bo zrazimy wojsko do Elbląga. No, właśnie zrażamy – tyle, że decyzjami bez żądnych rozmów i argumentów!      Ministrowi Macierewiczowi większość pytań, które tu przytaczam zadałem w Senacie RP. Odpowiedź otrzymam dopiero za kilka tygodni, ale wątpię, bym dowiedział się z nich czegoś przekonywującego. Nie zapominam, ilu już generałów i pułkowników odeszło z polskiej armii, bo nie rozumieją tego, co się wokół wojska dzieje.       źródło: http://www.portel.pl/wiadomosci/senator-wcisla-to-blad-ze-nie-pytamy-o-powody-przeniesienia-sztabu-16-pdz/98566

Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT