Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Żeglowanie po królewsku, czyli szlakiem Stefana Batorego

Duży i konkurujący z najbardziej znanymi atrakcjami turystycznymi. Taki ma być reaktywowany Szlak Wodny im. króla Stefana Batorego, łączący Warszawę z Zalewem Wiślanym oraz z drugiej strony z Kanałem Augustowskim.

 
Szlak Stefana Batorego wytyczony przez króla Polski jeszcze w XVI wieku przebiega z jednej strony od Warszawy przez Kanał Augustowski, Niemen aż po Zalew Kuroński. Z drugiej strony łączy zaś stolicę z Zalewem Wiślanym, biegnąc m.in. przez Zalew Włocławski, Kanał Jagielloński i rzekę Elbląg. Używany był przez wiele lat aż do zwiększenia udziału w transporcie ruchu kolejowego. Teraz 14 miast, w tym Elbląg i Tolkmicko, pragnie jego pełnej reaktywacji. Dzięki temu powstanie jedna z najdłuższych turystycznych tras wodnych w Polsce. — Obecność Elbląga na tej trasie wodnej jest niemalże naturalna, bowiem szlak nawiązuje do XVII wiecznego pomysłu, by port w Elblągu stał się pierwszym portem Rzeczpospolitej — mówi elbląski senator Jerzy Wcisła, który niemal od początku uczestniczy w tym przedsięwzięciu. Z jego inicjatywy Elbląg i elbląskie Biuro Regionalne przygotowało w 2012 r. komplet dokumentów do powołania stowarzyszenia, które ostatecznie rozpoczęło swoją działalność jako Stowarzyszenie Regionalne Organizacja Turystyczna „Szlak wodny imienia króla Stefana Batorego”. Senator Platformy Obywatelskiej uważa, że ta trasa bardzo pomoże w rozwoju turystyki wodnej na polskich akwenach. — Dzisiaj w wielu miejscowości znajdujących się na trasie tego szlaku wiele już zostało zrobione. W Łomży został wybudowany piękny port, infrastruktura wodna rozwija się także we Włocławku czy w Grudziądzu, które zainwestowały tu w turystykę ok 1,2 mld zł pieniędzy samorządowych. Ale wiele miast czeka jeszcze na realizację takich projektów — dodaje Jerzy Wcisła. Warto dodać, że szlak ma połączenie z Pętlą Żuławską (Wisła, Nogat, Szkarpawa) oraz Wielką Pętlą Wielkopolski (Kanał Bydgoski, Noteć, Jezioro Gopło, Warta). Korzyści ze szlaku mają być wymierne, m.in. rozwój dróg wodnych oraz infrastruktury do obsługi transportu wodnego, rozwój gospodarczy terenów objętych projektem i rozwój turystyki i sportów wodnych oraz żeglugi śródlądowe. Stowarzyszenie zajmie się przede wszystkim promocją szlaku, koordynacją działań na rzecz tworzenia infrastruktury turystycznej i organizacją wspólnych przedsięwzięć. — Poważnym wyzwaniem będzie na pewno udrożnienie szlaku wodnego na Wiśle, by tor wodny miał minimum 1,6 metra. Gra jest jednak warta świeczki, gdyż w ostatnich latach samorządy w Polsce zainwestowały w drogi wodne ok. 3 mld zł. Nie możemy teraz pozwolić na to, żeby mariny i porty stały puste i żeby turystyka na wodzie umarła — dodaje senator.
Przeczytaj cały tekst: Żeglowanie po królewsku, czyli szlakiem Stefana Batorego – Dziennik Elbląski http://dziennikelblaski.pl/367896,Zeglowanie-po-krolewsku-czyli-szlakiem-Stefana-Batorego.html#ixzz4UmzTeiHi

Aktualności

Duża część Polaków ciągle jeszcze wierzy, że polskie problemy finansowe mieszczą się w wysokości deficytu budżetowego, którego wysokość – 87 mld zł – ich nie przeraża. Ciągle słyszą o miliardach, które ten rząd odzyskał – np. od mafii vatowskiej – ale i o dziesiątkach milionów złotych wyrzuconych w błoto: -na produkcję góry papierów na wybory,

Powszechnie wiadomo, że walczę o to, by Elbląg został objęty programem budowy szybkich połączeń kolejowych ze stolicą – bo jako jedyne miasto ponadstutysięczne nie jest tym programem objęty. Niestety, Rząd PiSu nie uznaje argumentów moich, samorządu ani środowisk z Pomorza, które popierają pomysł budowy szybkiego połączenia z Warszawą uzupełnionego połączeniem Gdańska z Elblągiem.Na pocieszenie z

Od 2017 roku walczę o to, by kanał przez Mierzeję był realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami, czyli przede wszystkim dla obsługi transportu wodnego przez port w Elblągu. Przez dwa lata rząd oszukiwał Elbląg, sugerując, że kanał spowoduje rozwój Elbląga, zatajając jednak, że inwestycja kończy się trzy kilometry przed portem.W połowie 2019 roku rząd zaczął nieśmiało

W Senacie pracujemy nad budżetem Polski na 2021 rok. Przypomnę, że budżet uchwalony przez Sejm zakłada 82,3 mld deficytu (404,4 mld dochodów, 486,7 wydatków). Niestety, ten budżet nie pokazuje prawdy o polskich finansach. Pogarsza się sytuacja całej sfery publicznej, zadłużają się samorządy, szpitale, spółki Skarbu Państwa. Analitycy oceniają, że dług publiczny w czasach rządów PiS

 To był trudny rok, pandemia mocno ograniczyła możliwości wypełniania mandatu Senatora. Nie ograniczyła jednak mojej chęci działania. I tak oto znalazłem się w pierwszej piątce najbardziej popularnych Senatorów i w pierwszej dziesiątce Senatorów najbardziej aktywnych (źródło: videoparlament.pl) . Nie opuściłem żadnego z dziewiętnastu posiedzeń Senatu, na kilku byłem Sekretarzem. 60 razy zabrałem głos w dyskusji

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, choć tak innych niż co roku, życzę zdrowia i spokoju. Niech Nowy Rok 2021 przyniesie nadzieję i pomyślność. Jerzy Wcisła Senator RP

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz