Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

Żeglowanie po królewsku, czyli szlakiem Stefana Batorego

Duży i konkurujący z najbardziej znanymi atrakcjami turystycznymi. Taki ma być reaktywowany Szlak Wodny im. króla Stefana Batorego, łączący Warszawę z Zalewem Wiślanym oraz z drugiej strony z Kanałem Augustowskim.

 
Szlak Stefana Batorego wytyczony przez króla Polski jeszcze w XVI wieku przebiega z jednej strony od Warszawy przez Kanał Augustowski, Niemen aż po Zalew Kuroński. Z drugiej strony łączy zaś stolicę z Zalewem Wiślanym, biegnąc m.in. przez Zalew Włocławski, Kanał Jagielloński i rzekę Elbląg. Używany był przez wiele lat aż do zwiększenia udziału w transporcie ruchu kolejowego. Teraz 14 miast, w tym Elbląg i Tolkmicko, pragnie jego pełnej reaktywacji. Dzięki temu powstanie jedna z najdłuższych turystycznych tras wodnych w Polsce. — Obecność Elbląga na tej trasie wodnej jest niemalże naturalna, bowiem szlak nawiązuje do XVII wiecznego pomysłu, by port w Elblągu stał się pierwszym portem Rzeczpospolitej — mówi elbląski senator Jerzy Wcisła, który niemal od początku uczestniczy w tym przedsięwzięciu. Z jego inicjatywy Elbląg i elbląskie Biuro Regionalne przygotowało w 2012 r. komplet dokumentów do powołania stowarzyszenia, które ostatecznie rozpoczęło swoją działalność jako Stowarzyszenie Regionalne Organizacja Turystyczna „Szlak wodny imienia króla Stefana Batorego”. Senator Platformy Obywatelskiej uważa, że ta trasa bardzo pomoże w rozwoju turystyki wodnej na polskich akwenach. — Dzisiaj w wielu miejscowości znajdujących się na trasie tego szlaku wiele już zostało zrobione. W Łomży został wybudowany piękny port, infrastruktura wodna rozwija się także we Włocławku czy w Grudziądzu, które zainwestowały tu w turystykę ok 1,2 mld zł pieniędzy samorządowych. Ale wiele miast czeka jeszcze na realizację takich projektów — dodaje Jerzy Wcisła. Warto dodać, że szlak ma połączenie z Pętlą Żuławską (Wisła, Nogat, Szkarpawa) oraz Wielką Pętlą Wielkopolski (Kanał Bydgoski, Noteć, Jezioro Gopło, Warta). Korzyści ze szlaku mają być wymierne, m.in. rozwój dróg wodnych oraz infrastruktury do obsługi transportu wodnego, rozwój gospodarczy terenów objętych projektem i rozwój turystyki i sportów wodnych oraz żeglugi śródlądowe. Stowarzyszenie zajmie się przede wszystkim promocją szlaku, koordynacją działań na rzecz tworzenia infrastruktury turystycznej i organizacją wspólnych przedsięwzięć. — Poważnym wyzwaniem będzie na pewno udrożnienie szlaku wodnego na Wiśle, by tor wodny miał minimum 1,6 metra. Gra jest jednak warta świeczki, gdyż w ostatnich latach samorządy w Polsce zainwestowały w drogi wodne ok. 3 mld zł. Nie możemy teraz pozwolić na to, żeby mariny i porty stały puste i żeby turystyka na wodzie umarła — dodaje senator.
Przeczytaj cały tekst: Żeglowanie po królewsku, czyli szlakiem Stefana Batorego – Dziennik Elbląski http://dziennikelblaski.pl/367896,Zeglowanie-po-krolewsku-czyli-szlakiem-Stefana-Batorego.html#ixzz4UmzTeiHi

Aktualności

W ostatnich dniach w różny sposób wraca temat kanału przez Mierzeję. Głównie za sprawą europosłanki Róży Thun i decyzji Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (17 września).Te głosy dotyczą tego samego: ujawniają nieprawdę propagandy obecnego rządu, że kanał przez Mierzeję nie oddziałuje negatywnie na środowisko i że Komisja Europejska aprobuje styl, w jakim kanał przez Mierzeję jest

W Kadynach, wzdłuż szlaku Green Velo zostało posadzonych 80 dębów. Upamiętniają one ofiary Zbrodni Katyńskiej. Liczba 80 nie jest przypadkowa, ponieważ w 2020 roku minęło 80 lat od tamtego straszliwego mordu. Dzisiaj w Kadynach wziąłem udział w odsłonięciu obelisku poświęconego 80 ofiarom Zbrodni Katyńskiej. Zarówno dzisiejsza uroczystość, jak i wcześniejsze posadzenie drzew miały miejsce w

W Senacie zorganizowałem spotkanie z działaczami opozycji białoruskiej. Wstrząsnęły nami relacje Aleksandra i Ludmiły. Nasi goście mówili też o potężnej wierze Białorusinów w to, że fala protestów zmusi Łukaszenkę do unieważnienia wyborów. Rozmawialiśmy o tym, jak możemy pomóc Białorusinom — my senatorowie, my Polacy, my Wspólnota Europejska. – To poparcie jest nam potrzebne, bo Łukaszenka

12 marca w Polsce zamknięto wszystkie szkoły i uczelnie. Najpierw na 2 tygodnie, które przedłużano aż do wakacji. W tym czasie – przez trzy miesiące – byliśmy świadkami niekończących się sprzecznych komunikatów o egzaminach, w tym maturalnych, o wsparciu dla rodziców, którzy muszą opiekować się dziećmi w domach, o nieprzygotowaniu nauczycieli, braku sprzętu i programów

To, w jaki sposób zostanie zrealizowany Przekop Mierzei Wiślanej, zdeterminuje na wiele lat rozwój Elbląga i jakość życia znacznej części jego mieszkańców. Dlatego nie ustępuję w uzyskaniu informacji nt. ujęcia elbląskiego portu morskiego w tej inwestycji. 18 sierpnia br., na XIV posiedzeniu Senatu RP ponownie skierowałam następujące pytania do Marka Gróbarczyka, ministra Gospodarki Wodnej i Żeglugi

Polacy mają rację — to nie jest czas i miejsce na podwyżki dla parlamentarzystów. Dlatego w Senacie zagłosowałem za odrzuceniem ustawy zwiększającej płace rządzącym.Niemniej uważam, że kwestię wynagrodzeń samorządowców i parlamentarzystów należy uregulować. Nie może być tak, że, jak prezes partii chce, to odbiera 20% wynagrodzenia samorządowcom, posłom i senatorom. A jak chce, to podwyższa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz