Jerzy Wcisła – Senator RP

Bobry kontra Żuławy

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!
Dlaczego?
Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!

Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił szeroką wiedzę i doświadczenia z Holandii – kraju, gdzie problem bobrów jest codziennością.
– Musimy nauczyć się z nimi żyć, bo ich całkowite wyeliminowanie jest niemożliwe – podkreśla Marek Opitz.
Wskazał też konkretne rozwiązania:
tworzenie alternatywnych siedlisk, np. „sztucznych nor”,
odsuwanie wałów od koryt rzek,
zabezpieczanie wałów metalowymi siatkami.

– Pamiętajmy, że bez znaczących nakładów finansowych nie rozwiążemy tego problemu – dodaje Opitz.

Spotkanie podsumowałem w pięciu punktach, które stanowią swoistą mapę drogową dla skutecznej kontroli populacji bobrów oraz zwiększenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego:

1. Określenie dopuszczalnego limitu populacji bobrów i redukcja ich liczby – czas na ograniczenie ochrony tego gatunku na Żuławach, wzorem działań wobec kormoranów na Mierzei Wiślanej.

2.
Powołanie zespołu ds. strategii zarządzania populacją bobrów, który opracuje i wdroży kompleksowy plan działań. Warto także rozważyć przywrócenie funkcji wałowego.

3.
Wykorzystanie doświadczeń innych krajów, zwłaszcza Holandii, która ma bogatą praktykę w tej dziedzinie.

4.
Zastosowanie ustawy o ochronie ludności do stworzenia sprawnego, powszechnego systemu zarządzania ryzykiem powodziowym – to zadanie, którego się podejmuję.

5.
Radykalna reforma Wód Polskich oraz większe zaangażowanie samorządów, które skuteczniej reagują na lokalne zagrożenia.


Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT