thin

29 grudnia, 2022

Apeluję do rządu, by przestał szantażować Elbląg

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg.

Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu:

Od pewnego czasu Elbląg jest bombardowany informacjami, że rząd chce wesprzeć rozwój portu kwotą 100 mln zł. Wiemy, że to jest nieprawda. Rząd rzeczywiście mówi o 100 mln zł, ale na dokończenie własnej inwestycji, czyli kanału przez Mierzeję, a w zamian domaga się przekazania większości udziałów w elbląskim porcie, czyli po prostu chce przejąć port w Elblągu. De facto za darmo.
Samorząd wojewódzki uznał rozbudowę portu elbląskiego za przedsięwzięcie strategiczne, co otwierało Elblągowi drogę do 200 mln zł ze środków unijnych. Niestety tych pieniędzy Elbląg nie otrzyma, gdyż Komisja Europejska nie zgodziła się, by elbląski port był przystosowywany do parametrów kanału przez Mierzeję z pieniędzy unijnych, bo według rządu jest to kanał militarny, a nie transportowy.
Minister infrastruktury zablokował sprzedaż dwóch działek, leżących w granicach portu elbląskiego, i choć oddalone są one o ponad 3 km od nabrzeży przeładunkowych i oddzielonych od nich czterema mostami, w tym dwoma stałymi, to ponoć przeszkadzają w rozwoju portu. Jeśli decyzja zostanie utrzymana w mocy, to miasto straci 4 mln zł za działki i dwie inwestycje podnoszące walory turystyczne miasta.


Dlatego też napisałem do ministra kilka próśb m.in o to:
By odwołał swoją decyzję o blokadzie sprzedaży działek, jako niezasadne, oparte o nieznajomość realiów elbląskich, lub wręcz świadomie ograniczających rozwój Elbląga. Dzięki czemu uratowane zostaną inwestycje w centrum miasta, a miasto nie będzie musiał wypłacać ze swojej kasy 4 mln zł.
By podjął działania, mające na dopisaniu doi specustawy, że kanał przez Mierzeję budowany jest nie tylko dla „istotnego interesu bezpieczeństwa państwa” ale ma „realizować potrzeby transportowe”.
By rząd odstąpił od absurdalnego żądania, by Miasto Elbląg partycypowało w finansowaniu budowy kanału przez Mierzeję – inwestycji państwowej i wykonywanej na gruntach i wodach podlegających państwowej administracji.
By rząd zaprzestał kłamliwej propagandy, że rząd chce wesprzeć rozwój portu, proponując portowi 100 mln zł. Te mityczne 100 mln zł mają trafić do Elbląga, tylko po to, by Elbląg zapłacił nimi za dokończenie budowy kanału, a w zamian – czyli za darmo – przekazał port Państwu.
By rząd PiS przestał szantażować Elbląg, że jeżeli Miasto nie przekaże Państwu portu, to inwestycja budowy kanału przez Mierzeję nie zostanie zakończona.
By rząd dokończył budowy kanału przez Mierzeję, co spowoduje, że do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o wyższych parametrach i co jednocześnie umożliwi samorządowi pozyskanie środków unijnych na dostosowanie portu w Elblągu do parametrów nowej drogi wodnej.


Jeżeli Rząd chce wesprzeć rozwój portu w Elblągu i doprowadzić do tego, że ten port stanie się IV portem Rzeczpospolitej, to wystarczy, że zrobi to, o co wnioskuję. Niepodjęcie tych działań będzie świadczyło o tym, że rząd PiS chce przede wszystkim wykorzystać budowę kanału do przejęcia portu w Elblągu. I nie interesuje rządu to, że Elbląg już stracił z powodu tej polityki 200 mln zł na rozbudowę portu.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.