Jerzy Wcisła – Senator RP

Apeluję do rządu, by przestał szantażować Elbląg

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg.

Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu:

Od pewnego czasu Elbląg jest bombardowany informacjami, że rząd chce wesprzeć rozwój portu kwotą 100 mln zł. Wiemy, że to jest nieprawda. Rząd rzeczywiście mówi o 100 mln zł, ale na dokończenie własnej inwestycji, czyli kanału przez Mierzeję, a w zamian domaga się przekazania większości udziałów w elbląskim porcie, czyli po prostu chce przejąć port w Elblągu. De facto za darmo.
Samorząd wojewódzki uznał rozbudowę portu elbląskiego za przedsięwzięcie strategiczne, co otwierało Elblągowi drogę do 200 mln zł ze środków unijnych. Niestety tych pieniędzy Elbląg nie otrzyma, gdyż Komisja Europejska nie zgodziła się, by elbląski port był przystosowywany do parametrów kanału przez Mierzeję z pieniędzy unijnych, bo według rządu jest to kanał militarny, a nie transportowy.
Minister infrastruktury zablokował sprzedaż dwóch działek, leżących w granicach portu elbląskiego, i choć oddalone są one o ponad 3 km od nabrzeży przeładunkowych i oddzielonych od nich czterema mostami, w tym dwoma stałymi, to ponoć przeszkadzają w rozwoju portu. Jeśli decyzja zostanie utrzymana w mocy, to miasto straci 4 mln zł za działki i dwie inwestycje podnoszące walory turystyczne miasta.


Dlatego też napisałem do ministra kilka próśb m.in o to:
By odwołał swoją decyzję o blokadzie sprzedaży działek, jako niezasadne, oparte o nieznajomość realiów elbląskich, lub wręcz świadomie ograniczających rozwój Elbląga. Dzięki czemu uratowane zostaną inwestycje w centrum miasta, a miasto nie będzie musiał wypłacać ze swojej kasy 4 mln zł.
By podjął działania, mające na dopisaniu doi specustawy, że kanał przez Mierzeję budowany jest nie tylko dla „istotnego interesu bezpieczeństwa państwa” ale ma „realizować potrzeby transportowe”.
By rząd odstąpił od absurdalnego żądania, by Miasto Elbląg partycypowało w finansowaniu budowy kanału przez Mierzeję – inwestycji państwowej i wykonywanej na gruntach i wodach podlegających państwowej administracji.
By rząd zaprzestał kłamliwej propagandy, że rząd chce wesprzeć rozwój portu, proponując portowi 100 mln zł. Te mityczne 100 mln zł mają trafić do Elbląga, tylko po to, by Elbląg zapłacił nimi za dokończenie budowy kanału, a w zamian – czyli za darmo – przekazał port Państwu.
By rząd PiS przestał szantażować Elbląg, że jeżeli Miasto nie przekaże Państwu portu, to inwestycja budowy kanału przez Mierzeję nie zostanie zakończona.
By rząd dokończył budowy kanału przez Mierzeję, co spowoduje, że do portu w Elblągu będą mogły wpływać statki o wyższych parametrach i co jednocześnie umożliwi samorządowi pozyskanie środków unijnych na dostosowanie portu w Elblągu do parametrów nowej drogi wodnej.


Jeżeli Rząd chce wesprzeć rozwój portu w Elblągu i doprowadzić do tego, że ten port stanie się IV portem Rzeczpospolitej, to wystarczy, że zrobi to, o co wnioskuję. Niepodjęcie tych działań będzie świadczyło o tym, że rząd PiS chce przede wszystkim wykorzystać budowę kanału do przejęcia portu w Elblągu. I nie interesuje rządu to, że Elbląg już stracił z powodu tej polityki 200 mln zł na rozbudowę portu.


Jak młodzi ludzie postrzegają polską prezydencję w Radzie Unii Europejskiej? Czy władze w Polsce dostrzegają realne problemy młodzieży? Jakie konkretne działania można podjąć, by ich głos był lepiej słyszany? To tylko niektóre z pytań, które wybrzmiały podczas konferencji „Bezpieczeństwo, Europo! Co dalej, Europo? – o Polskiej Prezydencji w Radzie UE i co po niej zostaje

3 czerwca do Elbląga powrócił Jantar – najstarszy w Polsce pływający statek pasażerski, zbudowany w 1892 roku w elbląskiej stoczni Schichaua. Miałem zaszczyt, wspólnie z Juliuszem Markiem, towarzyszyć tej wyjątkowej jednostce od śluzy Biała Góra aż do elbląskiego portu.Statek został zakupiony w ramach budżetu obywatelskiego od Waldemara Matuszaka – bydgoskiego przedsiębiorcy i pasjonata żeglugi śródlądowej.

26 maja w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu odbyła się konferencja poświęcona rozwojowi miasta i jego otoczenia funkcjonalnego, zatytułowana: „Impulsy rozwojowe miasta Elbląg i jego obszaru funkcjonalnego – Społeczeństwo – Gospodarka – Środowisko”.W gronie przedstawicieli samorządów, środowisk naukowych i biznesowych rozmawialiśmy o kluczowych kierunkach rozwoju Elbląga i całego subregionu. Wśród głównych tematów znalazły się:• rola Elbląga

Na konferencji prasowej Parlamentarnego Zespołu ds Młodzieży radni zabrali głos w sprawie zbliżających się wyborów prezydenckich.Zaapelowali do młodych o aktywny udział w głosowaniu i podkreślili, jak ważne są wartości istotne dla młodego pokolenia.Nie pozwól, by inni decydowali za Ciebie. Pokaż, że Ci zależy. Idź na wybory. Twój głos się liczy!

Posiedzenie Rady Młodzieżowej przy Parlamentarnym Zespole ds. Młodzieży tym razem odbyło się na Stadionie Śląskim w Chorzowie.W nawiązaniu do historii wielkich meczów rozgrywanych na tym stadionie, podzieliłem się refleksją, że zarówno na boisku, jak i w uczelni, dzielnicy, mieście, regionie, kraju czy na arenie międzynarodowej – w sporcie i w polityce obowiązują te same zasady:

11 kwietnia w Nowym Dworze Gdańskim, wspólnie z burmistrzem Jackiem Michalskim, posłanką Martą Kołodziejczak, prof. Janem Szlachetko oraz licznym gronem ekspertów, samorządowców i przedstawicieli instytucji specjalistycznych, rozmawiamy o przyszłości Żuław. W kolejnych panelach towarzyszy nam również Maciej Opitz z Klubu Nowodworskiego.II Żuławski Szczyt Klimatyczny to przestrzeń do rzeczowej debaty nad wyzwaniami, jakie niesie zmieniający się

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT