Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

31 października, 2022

Już czas, by rząd przedstawił argumenty

Raczej nie spodziewaliśmy się, że rząd odstąpi od szantażowania Elbląga tym, że nie dokończy budowy kanału przez Mierzeję, jeśli miasto nie przekaże mu większościowych udziałów w elbląskim porcie. Ale już czas, by rząd przedstawił wreszcie argumenty prawne, a nie występował jako sędzia we własnej sprawie.

Stanowisko Ministerstwa Infrastruktury w sprawie pogłębienia 900-metrowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg w czwartek (27 października) zacytowała Polska Agencja Prasowa. „Ministerstwo Infrastruktury podtrzymuje swoje dotychczasowe stanowisko w sprawie zakresu prac objętych programem „Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską”. Za ostatni, 800-metrowy odcinek infrastruktury zapewniającej dostęp do portu jest odpowiedzialna (…) samorządowa spółka Zarząd Portu Morskiego Elbląg. Poniesienie kosztów utworzenia czy modernizacji toru nie leży po stronie Urzędu Morskiego w Gdyni, lecz podmiotu zarządzającego Portem Elbląg – napisał w oświadczeniu rzecznik ministerstwa zamieszczonym m.in. przez portal businessinsider.

Raczej nie spodziewaliśmy się, że rząd odstąpi od szantażowania Elbląga tym, że nie dokończy budowy kanału przez Mierzeję, jeśli miasto nie przekaże mu większościowych udziałów elbląskim porcie. Ale już czas, by rząd przedstawił wreszcie argumenty prawne, a nie występował jako sędzia we własnej sprawie. Miasto przedstawiło ekspertyzę prawną, przygotowaną przez niezależne Centrum Ekspertyz i Analiz Prawnych, którą wykonał prof. Robert Suwaj z Politechniki Warszawskiej. Wynika z niej jasno, że miasto nie może realizować zadań na wodach morskich, bo nawet jeśli przepływają one w granicach portu, to stanowią własność państwa – mówił podczas konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła.

Podczas briefingu senator Jerzy Wcisła odniósł się także do informacji, iż Komisja Europejska kwestionuje zasadność wydatkowania środków z Regionalnego Programu Operacyjnego dla województwa warmińsko-mazurskiego na inwestycje w porcie elbląskim.

Do 2015 roku rząd PO-PSL prowadził dialog z Komisją Europejską w sprawie budowy kanału przez Mierzeję. W połowie 2015 roku wysłał do Brukseli kompletną dokumentację do zaopiniowania. Niestety, po wyborach rząd PiS odmówił współpracy z Komisją, twierdząc, że kanał jest budowany nie dla celów transportowych, ale związanych z bezpieczeństwem państwa i jako inwestycja realizująca nadrzędny interes publiczny, jest zwolniona z uzgodnień z Komisją Europejską. Zatem dzisiaj, gdy Komisja dowiaduje się, że jednak ta inwestycja ma charakter transportowy, a nie militarny i w dodatku pewne jej elementy mają być wykonane przez samorząd z udziałem środków unijnych to odbija piłeczkę i mówi „nie”. Cele transportowe nie zwalniają ze stosowania zasad kompensacji przyrodniczych w środowisku Natura 2000 i muszą być uzgadniane z Komisją Europejską – dodał senator Jerzy Wcisła.

Przypominamy, że do czasu zapewnienia rzeczywistego zakończenia tej inwestycji zbierane są podpisy pod petycją do premiera o to, by państwo inwestycję zakończyło i nie próbowało jej wykorzystywać do przejęcia portu w Elblągu. Petycję można podpisać klikając w link: NIE DLA PRZEJĘCIA PORTU MORSKIEGO W ELBLĄGU PRZEZ PAŃSTWO

Aktualności

Po 4 latach, 67 posiedzeniach i rozpatrzonych 1100 aktach prawnych zakończyliśmy X kadencję Senatu Rzeczpospolitej Polskiej. Jestem dumny z tych czterech lat i z 51 koleżanek i kolegów, z którymi tak wiele zrobiliśmy. Z powstrzymania (wraz z samorządami) idiotycznych wyborów kopertowych, z zatrzymania partyjnych kandydatów PiSu na Rzecznika Praw Obywatelskich, w tym niejakiego Wawrzyka od

Senator Jerzy Wcisła informuje, że na jego wniosek Najwyższa Izba Kontroli (NIK) przeprowadzi kontrolę w celu wykrycia nieprawidłowości związanych z realizacją Kanału przez Mierzeję Wiślaną. Dodatkowo, NIK skontroluje również decyzje dotyczące zakończenia Kanału 900 metrów przed Elblągiem. Inicjatywa skontrolowania przekopu Mierzei i doprowadzenia toru wodnego do Elbląga wyszła od senatora Jerzego Wcisły. Pomimo wieloletnich wysiłków,

Od Pasłęka rozpoczęliśmy akcję „Dołącz do nas. Pilnuj wyborów”. Chcemy, by w każdej komisji była osoba, która będzie pilnowała prawidłowości przebiegu wyborów i liczenia głosów. W Pasłęku towarzyszyli mi: Wiesława Włodarczyk, Karol Bidziński, Paweł Marchlewski i Dorota Wcisła. Serdecznie dziękuję za wspólną pracę. Wiele osób mówi nam, że rzeczywiście boją się, że będą próby sfałszowania

Dzisiaj (5 lipca) w Senacie spotkaliśmy się z twórcami lokalnych telewizji i parlamentarzystami, aby dyskutować o znaczeniu telewizji lokalnych dla demokracji i lokalnych społeczności. W trakcie debaty przedstawiono kilka wartościowych propozycji, które mogą przyczynić się do skuteczniejszego wypełniania misji lokalnych telewizji. Zabierając głos podkreśliłem, że należy stanowczo bronić mediów lokalnych, tak samo jak broni się

Złożyłem wniosek do Najwyższej Izby Kontroli o skontrolowanie działań związanych z budową drogi wodnej w ramach Kanału Żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Cała ta hucpa ze zbudowaniem kanału przez Mierzeję, którego założeniem było od zawsze połączenie portu w Elblągu z morzem, jest po to, aby przejąć port w Elblągu. Rząd dziś robi na tym polityczną, łajdacką

Otwieramy dla dzieci drzwi do psychologów, zamknięte przez złe prawo. Psychologów jest za mało, a w dodatku Ci, którzy są w szkołach nie mogą przyjmować dzieci poniżej 18. roku życia – bo zabrania im tego prawo. Dlatego chcemy je zmienić. O tym mówiliśmy na briefingu prasowym, wraz z Eweliną Majchrzak, psycholożką pracującą m.in. w Szkole

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761