thin

29 grudnia, 2017

Marzenia o IV porcie RP odpłyną, gorzej z towarem. Decyzja rządu podkopuje sens budowy kanału, alarmuje PO

W rządowym programie rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym nie znalazły się te drogi, którymi w przyszłości wyprowadzano by towary z elbląskiego portu, alarmuje elbląska PO. – W moim odczuci podważa to sens budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych dodatkowych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdańsku i na tym się rozwój czwartego portu RP się skończy – przekonuje Jerzy Wcisła, senator RP. Od wielu lat podkreśla się, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, ma być szansa na rozwój Elbląga, a z naszego portu uczynić czwarty, co do znaczenia, port RP. Wpływ inwestycji na rozwój regionu podkreślał Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podczas wizyty w Elblągu i Tolkmicku w październiku tego roku. Teraz, jak alarmuje senator Wcisła, za sprawą jednej decyzji rządu, marzenia o rozbudowie elbląskiego portu mogą lec w gruzach. 
Podczas wizyty ministra Gróbarczyka, w swoim wystąpieniu powiedziałem, że aby kanał miał sens, musi zostać zrewitalizowana Wisła i międzynarodowa droga wodna E70, na której leży Elbląg. Wtedy pan poseł Jerzy Wilk skrzyczał mnie, mówiąc, że ten rząd wreszcie zaczyna coś robić w tej kwestii, a poprzednie nic nie robiły, a minister Gróbarczyk dodał, że to ministerstwo będzie budowało drogi wodne. Tymczasem 18 grudnia do konsultacji w ministerstwach wysłany został projekt rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym. Konsultacje trwały 3 dni. Teraz mamy rozporządzenie Rady Ministrów, z którego wypadły dwie strategiczne drogi, właśnie Wisła na odcinku do Warszawy i Odra – Wisła, czyli E 70 łącząca Elbląg z siecią europejskich dróg wodnych
– mówił Jerzy Wcisła (PO), senator RP podczas konferencji prasowej w piątek, 29 grudnia. Senator Wcisła, w czwartek, 28 grudnia skierował pismo do ministra Gróbarczyka z protestem w tej sprawie i prośba o informację, dlaczego została podjęta i z kim była konsultowana decyzja o wyłączeniu tych dwóch dróg z rozporządzenia dotyczącego śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.
Budujemy kanał przez Mierzeję Wiślana. Mamy na to wydać około miliard złotych. Nie robimy jednak żadnych inwestycji w porcie elbląskim, na które za rządów PO było przeznaczone 150 mln zł, nie robimy dróg wodnych, które mają wyprowadzić towar z Elbląga. Rząd PiS mówi, że ten port ma przeładowywać 3,5 mln ton. Nawet 1,5 mln ton, tak jak my szacowaliśmy, nie zrobi się w porcie w Elblągu, jeśli nie będzie połączenia z Wisłą. Tymczasem dzisiaj Wisła ma być robiona na odcinku do Płocka, E 70 nie ma być robiona w ogóle. Cały plan strategii dróg wodnych przyjęty przez polski rząd to zwykła wydmuszka. Nie rozumiem tych decyzji. W moim odczuci podważają sens budowy kanału. Ja oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdański i na tym się rozwój tego czwartego portu RP skończy
– dodaje Jerzy Wcisła.
 


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.