Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

29 grudnia, 2017

Marzenia o IV porcie RP odpłyną, gorzej z towarem. Decyzja rządu podkopuje sens budowy kanału, alarmuje PO

W rządowym programie rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym nie znalazły się te drogi, którymi w przyszłości wyprowadzano by towary z elbląskiego portu, alarmuje elbląska PO. – W moim odczuci podważa to sens budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych dodatkowych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdańsku i na tym się rozwój czwartego portu RP się skończy – przekonuje Jerzy Wcisła, senator RP. Od wielu lat podkreśla się, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, ma być szansa na rozwój Elbląga, a z naszego portu uczynić czwarty, co do znaczenia, port RP. Wpływ inwestycji na rozwój regionu podkreślał Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podczas wizyty w Elblągu i Tolkmicku w październiku tego roku. Teraz, jak alarmuje senator Wcisła, za sprawą jednej decyzji rządu, marzenia o rozbudowie elbląskiego portu mogą lec w gruzach. 
Podczas wizyty ministra Gróbarczyka, w swoim wystąpieniu powiedziałem, że aby kanał miał sens, musi zostać zrewitalizowana Wisła i międzynarodowa droga wodna E70, na której leży Elbląg. Wtedy pan poseł Jerzy Wilk skrzyczał mnie, mówiąc, że ten rząd wreszcie zaczyna coś robić w tej kwestii, a poprzednie nic nie robiły, a minister Gróbarczyk dodał, że to ministerstwo będzie budowało drogi wodne. Tymczasem 18 grudnia do konsultacji w ministerstwach wysłany został projekt rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym. Konsultacje trwały 3 dni. Teraz mamy rozporządzenie Rady Ministrów, z którego wypadły dwie strategiczne drogi, właśnie Wisła na odcinku do Warszawy i Odra – Wisła, czyli E 70 łącząca Elbląg z siecią europejskich dróg wodnych
– mówił Jerzy Wcisła (PO), senator RP podczas konferencji prasowej w piątek, 29 grudnia. Senator Wcisła, w czwartek, 28 grudnia skierował pismo do ministra Gróbarczyka z protestem w tej sprawie i prośba o informację, dlaczego została podjęta i z kim była konsultowana decyzja o wyłączeniu tych dwóch dróg z rozporządzenia dotyczącego śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.
Budujemy kanał przez Mierzeję Wiślana. Mamy na to wydać około miliard złotych. Nie robimy jednak żadnych inwestycji w porcie elbląskim, na które za rządów PO było przeznaczone 150 mln zł, nie robimy dróg wodnych, które mają wyprowadzić towar z Elbląga. Rząd PiS mówi, że ten port ma przeładowywać 3,5 mln ton. Nawet 1,5 mln ton, tak jak my szacowaliśmy, nie zrobi się w porcie w Elblągu, jeśli nie będzie połączenia z Wisłą. Tymczasem dzisiaj Wisła ma być robiona na odcinku do Płocka, E 70 nie ma być robiona w ogóle. Cały plan strategii dróg wodnych przyjęty przez polski rząd to zwykła wydmuszka. Nie rozumiem tych decyzji. W moim odczuci podważają sens budowy kanału. Ja oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdański i na tym się rozwój tego czwartego portu RP skończy
– dodaje Jerzy Wcisła.
 

Aktualności

Krajowy Plan Odbudowy, w ramach którego w ciągu kilku lat może zostać w Polce wydane ok. 260 mld zł, budzi ogromne zaniepokojenie zarówno w Polsce, jak i w UE. Zastrzeżenie są zasadniczo podobne: trudno będzie ten program rozliczyć. Nie ma w nim ustalonych kryteriów, które zadecydują o tym, jakie inwestycje będą dofinansowane, ani określonych wartościami

Grupa mieszkańców Nowakowa protestuje przeciwko przebiegowi dróg dojazdowych do projektowanego mostu na rzece Elbląg w Nowakowie. Szkoda, że o problemie dowiedziałem się dopiero miesiąc temu, ale oczywiście interweniuję. Problemem dla mnie nie jest konkretna decyzja, ale to, że podjęto ją najprawdopodobniej bez konsultacji, bez wykonania studium wykonalności o oceny skutków realizacji. Pytanie dla mnie zasadnicze

Domagamy się natychmiastowego uruchomienia centrów powszechnych szczepień przygotowanych przez samorządy i odblokowania zapisów na szczepienia dla wszystkich Polaków! Koalicja Obywatelska już od stycznia wzywa rząd do zorganizowania akcji szczepień we współpracy z samorządami. Niestety rząd zignorował te propozycje. Akcja szczepień jest źle zorganizowana dlatego jesteśmy na szarym końcu jeśli chodzi o tempo szczepień w Unii

Przez 25 lat, które zajmuję się kanałem przez Mierzeję, do głowy mi nie przyszło, że ktoś będzie chciał zakończyć tę inwestycję przed Elblągiem. Już 16 marca 2017 roku, podczas procedowania specustawy o budowie kanału przez Mierzeję ostrzegałem, mówiąc, że „Kanał przez Mierzeję bez inwestycji w Elblągu jest jak autostrada bez zjazdów”. Przypomnę – specustawa zastępowała

Wszystkiego najlepszego z okazji Świąt Wielkanocnych!Życzę Państwu Świąt przepełnionych wiarą i miłością.Życzę radosnego, wiosennego nastroju, serdecznych rozmów w gronie rodziny i wśród przyjaciół a także kolorowych spotkań z budzącą się do życia przyrodą.Niech Wasze serca, Drodzy Państwo, wypełni życzliwość i optymizm, a dobra aura obejmie wszystkich wokół. Jerzy Wcisła Senator RP

Z wielką uwagą czytam i analizuję opinie, komentarze, sugestie Włodka Gęsickiego. Z wieloma się zgadzam, każdą cenię za rzeczowość.  Taką rzeczową analizą sytuacji jest właśnie tekst Jego autorstwa pt. „Groźby bez pokrycia” (opublikowany na łamach portElu 23.03) traktujący de facto o tym, że opozycja nie ma wyboru i musi poprzeć Krajowy Plan Odbudowy. Według autora

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz