Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

29 grudnia, 2017

Marzenia o IV porcie RP odpłyną, gorzej z towarem. Decyzja rządu podkopuje sens budowy kanału, alarmuje PO

W rządowym programie rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym nie znalazły się te drogi, którymi w przyszłości wyprowadzano by towary z elbląskiego portu, alarmuje elbląska PO. – W moim odczuci podważa to sens budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną. Oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych dodatkowych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdańsku i na tym się rozwój czwartego portu RP się skończy – przekonuje Jerzy Wcisła, senator RP. Od wielu lat podkreśla się, że budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, ma być szansa na rozwój Elbląga, a z naszego portu uczynić czwarty, co do znaczenia, port RP. Wpływ inwestycji na rozwój regionu podkreślał Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej podczas wizyty w Elblągu i Tolkmicku w październiku tego roku. Teraz, jak alarmuje senator Wcisła, za sprawą jednej decyzji rządu, marzenia o rozbudowie elbląskiego portu mogą lec w gruzach. 
Podczas wizyty ministra Gróbarczyka, w swoim wystąpieniu powiedziałem, że aby kanał miał sens, musi zostać zrewitalizowana Wisła i międzynarodowa droga wodna E70, na której leży Elbląg. Wtedy pan poseł Jerzy Wilk skrzyczał mnie, mówiąc, że ten rząd wreszcie zaczyna coś robić w tej kwestii, a poprzednie nic nie robiły, a minister Gróbarczyk dodał, że to ministerstwo będzie budowało drogi wodne. Tymczasem 18 grudnia do konsultacji w ministerstwach wysłany został projekt rewitalizacji dróg wodnych o strategicznym znaczeniu transportowym. Konsultacje trwały 3 dni. Teraz mamy rozporządzenie Rady Ministrów, z którego wypadły dwie strategiczne drogi, właśnie Wisła na odcinku do Warszawy i Odra – Wisła, czyli E 70 łącząca Elbląg z siecią europejskich dróg wodnych
– mówił Jerzy Wcisła (PO), senator RP podczas konferencji prasowej w piątek, 29 grudnia. Senator Wcisła, w czwartek, 28 grudnia skierował pismo do ministra Gróbarczyka z protestem w tej sprawie i prośba o informację, dlaczego została podjęta i z kim była konsultowana decyzja o wyłączeniu tych dwóch dróg z rozporządzenia dotyczącego śródlądowych dróg wodnych o szczególnym znaczeniu transportowym.
Budujemy kanał przez Mierzeję Wiślana. Mamy na to wydać około miliard złotych. Nie robimy jednak żadnych inwestycji w porcie elbląskim, na które za rządów PO było przeznaczone 150 mln zł, nie robimy dróg wodnych, które mają wyprowadzić towar z Elbląga. Rząd PiS mówi, że ten port ma przeładowywać 3,5 mln ton. Nawet 1,5 mln ton, tak jak my szacowaliśmy, nie zrobi się w porcie w Elblągu, jeśli nie będzie połączenia z Wisłą. Tymczasem dzisiaj Wisła ma być robiona na odcinku do Płocka, E 70 nie ma być robiona w ogóle. Cały plan strategii dróg wodnych przyjęty przez polski rząd to zwykła wydmuszka. Nie rozumiem tych decyzji. W moim odczuci podważają sens budowy kanału. Ja oczywiście o ten kanał będę walczył, ale bez tych inwestycji jego rola będzie tylko lokalna. Będzie można wpłynąć z Kaliningradu do Elbląga, wypłynąć Szkarpawą do portu w Gdański i na tym się rozwój tego czwartego portu RP skończy
– dodaje Jerzy Wcisła.
 

Aktualności

Duża część Polaków ciągle jeszcze wierzy, że polskie problemy finansowe mieszczą się w wysokości deficytu budżetowego, którego wysokość – 87 mld zł – ich nie przeraża. Ciągle słyszą o miliardach, które ten rząd odzyskał – np. od mafii vatowskiej – ale i o dziesiątkach milionów złotych wyrzuconych w błoto: -na produkcję góry papierów na wybory,

Powszechnie wiadomo, że walczę o to, by Elbląg został objęty programem budowy szybkich połączeń kolejowych ze stolicą – bo jako jedyne miasto ponadstutysięczne nie jest tym programem objęty. Niestety, Rząd PiSu nie uznaje argumentów moich, samorządu ani środowisk z Pomorza, które popierają pomysł budowy szybkiego połączenia z Warszawą uzupełnionego połączeniem Gdańska z Elblągiem.Na pocieszenie z

Od 2017 roku walczę o to, by kanał przez Mierzeję był realizowany zgodnie z pierwotnymi założeniami, czyli przede wszystkim dla obsługi transportu wodnego przez port w Elblągu. Przez dwa lata rząd oszukiwał Elbląg, sugerując, że kanał spowoduje rozwój Elbląga, zatajając jednak, że inwestycja kończy się trzy kilometry przed portem.W połowie 2019 roku rząd zaczął nieśmiało

W Senacie pracujemy nad budżetem Polski na 2021 rok. Przypomnę, że budżet uchwalony przez Sejm zakłada 82,3 mld deficytu (404,4 mld dochodów, 486,7 wydatków). Niestety, ten budżet nie pokazuje prawdy o polskich finansach. Pogarsza się sytuacja całej sfery publicznej, zadłużają się samorządy, szpitale, spółki Skarbu Państwa. Analitycy oceniają, że dług publiczny w czasach rządów PiS

 To był trudny rok, pandemia mocno ograniczyła możliwości wypełniania mandatu Senatora. Nie ograniczyła jednak mojej chęci działania. I tak oto znalazłem się w pierwszej piątce najbardziej popularnych Senatorów i w pierwszej dziesiątce Senatorów najbardziej aktywnych (źródło: videoparlament.pl) . Nie opuściłem żadnego z dziewiętnastu posiedzeń Senatu, na kilku byłem Sekretarzem. 60 razy zabrałem głos w dyskusji

Z okazji Świąt Bożego Narodzenia, choć tak innych niż co roku, życzę zdrowia i spokoju. Niech Nowy Rok 2021 przyniesie nadzieję i pomyślność. Jerzy Wcisła Senator RP

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz