thin

Nie oddamy elbląskiego portu PiS-owi!

Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd to nie jest hipermarket. Nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg – senator Jerzy Wcisła odniósł się do słów posła Leonarda Krasulskiego (PiS) o możliwości przejęcia przez rząd elbląskiego portu.

„Są możliwości siłowego przejęcia”
Czwartkowa konferencja prasowa senatora Jerzego Wcisły odbyła się w kontrze do wypowiedzi posła Leonarda Krasulskiego o ewentualnym przejęciu przez rząd elbląskiego portu. – Są możliwości siłowego przejęcia portu, nacjonalizacja, ale my chcemy rozmawiać z władzami miasta, żeby port jak najszybciej zafunkcjonował – mówił podczas niej Leonard Krasulski.

Konferencja prasowa elbląskiego posła PiS Leonarda Krasulskiego i wiceministra aktywów państwowych Andrzeja Śliwki odbyła się we wtorek (5 lipca) w biurze partii w Elblągu, tylko z udziałem mediów publicznych i z grupy Orlen. Lokalne media nie zostały na nią zaproszone. Obaj politycy sugerowali, że państwo może przejąć od samorządu port w Elblągu, dodając, że samorząd nie ma pieniędzy na rozbudowę infrastruktury w związku z przekopem Mierzei Wiślanej. Przypomnijmy. Do tej pory rząd nie chce przeznaczyć pieniędzy na pogłębienie 800-metrowego odcinka od terminala portowego w kierunku oczyszczalni ścieków, mimo że są to wody morskie, administrowane przez Skarb Państwa. Przetarg na pogłębienie toru wodnego dotyczy jedynie odcinka od przekopu do wejścia do rzeki Elbląg i te prace zrealizuje na zlecenie Urzędu Morskiego w Gdyni konsorcjum firm NDI i NDI Sopot i Przedsiębiorstwo Robót Czerpalnych i Podwodnych. Samą rzekę ma pogłębiać Urząd Morski w Gdyni, ale bez wspomnianego 800-metrowego odcinka. Bez tego żaden statek o zanurzeniu do 4,5 m (a takie mają wpływać do Elbląga) nie dopłynie do terminala.

Port niczym Westerplatte
– Poseł Leonard Krasulski poinformował, że jeżeli miasto nie podoła wyzwaniu, jakim jest dołożenie do budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną przez Elbląg 70 mln zł, to państwo kupi od miasta elbląski port. I dodał: tu już nie ma na co czekać. Jest to zapowiedź działań skandalicznych, politycznego łajdactwa. Chciałbym poinformować pana posła Krasulskiego, że samorząd i Elbląg to nie jest hipermarket, nie można wejść i powiedzieć kupuję od was ten port. Za chwilę pan Krasulski powie, że kupuje Elbląg. Pan Krasulski mówi, że samorząd to też jest państwo. Otóż nie panie Krasulski! Ja dziś przyniosłem „ABC maturzysty wiedzy o społeczeństwie”, wyślę to panu posłowi, niech poczyta i się dowie, czym się różni państwo od samorządu. Samorząd jest sferą niezależną od państwa – mówił podczas konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła.

Zdaniem Jerzego Wcisły mechanizm przejęcia elbląskiego portu przez rząd mógłby być analogiczny do przejęcia Westerplatte od samorządu gdańskiego.

– PiS to partia, która nie szanuje prawa, nie szanuje konstytucji. Wierzę, że oni mogą to zrobić. Nie kupią, bo do tego potrzebna jest transakcja miedzę dwoma stronami, ale mogą ukraść port Elblągowi. W 2019 roku ta sama partia przejęła w Gdańsku Westerplatte. Po co? Po to żeby po swojemu organizować uroczystości związane z wybuchem II wojny światowej. Po prostu napisali specustawę i przejęli własność miasta. To samo mogą zrobić z elbląskim portem. Jestem przekonany, że ta specustawa już istnieje. Od 2019 roku mówię o tym, że pod pretekstem budowy kanału przez Mierzeję Wiślaną rząd może dążyć do przejęcia portu w Elblągu – mówił senator Wcisła.

Pyłek na garniturze prezesa
16 maja senator Jerzy Wcisła złożył interpelację, w której pytał o rządowe plany przejęcia elbląskiego portu.
– Wysłałem do ministra infrastruktury pytanie, czy zakłada taką ewentualność, że przejmą port w Elblągu i dokończą budowę kanału przez Mierzeję. Odpowiedział mi, że w tej chwili nie jest to rozważane. Taką odpowiedź dostałem 5 lipca, a wczoraj poseł Krasulski powiedział, że rozważają taką możliwość. To nie jest szeregowy poseł, ale poseł znaczący, który siedzi tuż za prezesem (Jarosławem Kaczyńskim – red.), pilnuje, żeby mu na garniturze żaden pyłek nie osiadł, to znaczy, że coś jest na rzeczy. Oznacza to dla mnie, że specustawa już leży u marszałka w szufladzie – mówił Jerzy Wcisła.

Po co rząd PiS miałby przejąć port w Elblągu?
– Cel jest jeden. Jeśli ma być zakończona budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną, to ktoś ten kanał gdzieś będzie otwierał. Najlepiej otworzyć ten kanał w porcie. Ale dlaczego kanał ma otwierać prezydent Elbląga, który nie jest z PiS? Przecież kanał może otworzyć pan poseł Krasulski z watażkami z PiS. I o to chodzi, żeby PiS mógł w porcie w Elblągu otworzyć swoją sztandarową inwestycję – podkreślał senator Wcisła.

„Pójdziemy do sądu”
Senator odwołał się także do ustawy o portach i przystaniach morskich.
– Rząd twierdzi, że ona zabrania państwu finansowania inwestycji w portach komunalnych. Bzdura. Jest wręcz przeciwnie. Ustawa nakazuje budowę infrastruktury dostępowej finansowanej ze środków budżetu państwa, dopuszczając dofinansowanie ze środków samorządowych, ale w tym celu musi zostać zawarte porozumienie. A rząd nigdy nie wystąpił do miasta z propozycją podpisania jakiegokolwiek porozumienia. Poza tym tereny portowe zaczynają się już od mostu w Nowakowie, a inwestycja rządowa kończy się ok 3 km dalej, a więc na terenie portu. Można czy nie? Port jest komunalny, ale rzeka Elbląg podlega Urzędowi Morskiemu w Gdyni, jako wewnętrzne wody morskie, miasto nie może inwestować na państwowym – wyjaśniał senator Wcisła.

Konferencja zakończyła się deklaracją „walki o elbląski port”.
– To, że rząd rozpoczął inwestycję wartą 2 mld zł i jej nie chce zakończyć, kwalifikuje inwestora ministra lub Urząd Morski do oskarżenia sądowego. Łatwo będzie podważyć podstawy, na jakich PiS twierdzi, że może żądać od Elbląga wkładu w budowę kanału przez Mierzeję. Zatem przyszłość jest dla mnie jasna. PiS nie kupi portu w Elblągu, a jeżeli odważy się go ukraść, to i tak będzie musiał go oddać. Będzie trzeba, to pójdziemy do sądu – mówił senator Jerzy Wcisła.

ŹRÓDŁO: PORTEL.PL


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.