Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 listopada, 2021

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych

Senator Jerzy Wcisła wywalczył 2 kilometry toru wodnego Kanału przez Mierzeję w kierunku Elbląga. Wciąż brakuje 800 metrów toru i obrotnicy, aby Elbląg mógł w pełni skorzystać z tej inwestycji. Jest to koszt około 60 milionów złotych. Po raz kolejny przypomniał o tym Senator podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych, którego jest przewodniczącym.

Parlamentarny Zespół Dróg Wodnych zapoznał się z informacją na temat realizacji programów rewitalizacji dla dróg wodnych: Odrzańska Droga Wodna oraz Droga Wodna Wisły, finansowania inwestycji w ramach środków na realizacje polityki spójności, a także propozycje zmian  w ustawie o żegludze śródlądowej i o zintegrowanym europejskim programie działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej NAIADES III.

Uczestnicy posiedzenia wyrazili poparcie dla polskich starań włączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej Wisły do europejskiej sieci transportowej. Zgodnie z ratyfikowanym w 2017 r. Europejskim Porozumieniem w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN), w myśl którego drogi wodne E30, E40 i E70 miały zostać przebudowane w celu osiągnięcia wyższego stopnia żeglowności. Parlamentarzystów i ekspertów zaniepokoiła informacja, że w przekonaniu Komisji Europejskiej rozwoju śródlądowych dróg wodnych nie da się pogodzić z ochroną przyrody w myśl zasady zrównoważonego rozwoju. Zdaniem członków zespołu kwestie środowiskowe nie stoją w sprzeczności z rozwojem żeglugi śródlądowej. Ich zdaniem można minimalizować wpływ nowych inwestycji na środowisko oraz prowadzić działania kompensacyjne. Przypomnieli, że niezbędne inwestycje mają na celu nie tylko poprawę żeglowności rzek, lecz także ochronę przed powodziami i suszą. Jak podkreślił przewodniczący zespołu senator Jerzy Wcisła, warto także policzyć koszty, również środowiskowe, zaniechania prac utrzymaniowych i modernizacyjnych. Chodzi, chociażby o nieskorzystanie z możliwości przeniesienia na drogi wodne części transportu kołowego, co wpisuje się, jego zdaniem, w cele zrównoważonego transportu.

Uczestnicy posiedzenia oceniali, że uzgodnienia z Komisją Europejską mają kluczowe znaczenie dla przyznania finansowania w najbliższej siedmioletniej perspektywie finansowej. Poznali najważniejsze założenia Krajowego Programu Żeglugowego do 2030 r. – nadrzędnego dokumentu, który warunkuje możliwość pozyskania unijnych środków. Będzie on wyznaczać główne cele w krótkoterminowej polityce. Długoterminowym uzupełnieniem krajowego programu są programy odrzański i wiślany. Obecnie program Odrzańska Droga Wodna jest na etapie przygotowań do konsultacji międzyresortowych. Zaś program Droga Wodna Wisły przeszedł już ten etap i oczekuje na wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu. Sam Krajowy Program, który zawiera m.in. opis sześciu zaplanowanych inwestycji, będzie niebawem poddany konsultacjom społecznym. Aktualnie w drodze przetargu ma zostać wyłoniony wykonawca na opracowanie Oceny Oddziaływania na Środowisko.

Członkowie zespołu wysłuchali także propozycji zmian w ustawie o żegludze śródlądowej, a także o założeniach programu NAIADES III. Unijny program ma na celu stwarzanie korzystnych warunków dla rozwoju branży, modernizację floty, zwiększenie zainteresowania pracowników, również zwiększenie udziału kobiet w zatrudnieniu w tym obszarze czy promocję żeglugi śródlądowej. Jednym z kierunków działań w tym zakresie ma być cyfryzacja, czyli m.in. digitalizacja usług np. uzyskiwania pozwoleń czy wprowadzenie płatności elektronicznych za korzystanie ze śluz i dróg wodnych. Parlamentarzyści postulowali utrzymanie zróżnicowanych opłat dla różnych rodzajów działalności i wykorzystywania dróg wodnych przez osoby prywatne. Uczestnicy posiedzenia mówili także, że w ramach tego programu nie zostały zaplanowane środki na cele inwestycji infrastrukturalnych.

Podczas posiedzenia zostały wręczone także akty mianowania członkom zespołu ekspertów Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych.

źródło: senat.gov.pl

Aktualności

W Elblągu odbyła się kolejna akcja zbierania podpisów pod obywatelskim projektem ustawy o refundacji in vitro. W Polsce jest już ich kilkaset tysięcy, prawie trzy tysiące z nich to podpisy elblążan. O składanie podpisów pod projektem ustawy w sprawie refundacji in vitro apelowaliśmy do elblążan za pośrednictwem mediów jako parlamentarzyści i samorządowcy z Koalicji Obywatelskiej.

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga. Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu

Elbląg ma szansę otrzymać brakujące 100 mln złotych na dokończenie toru wodnego. O pieniądze zawnioskował senator Jerzy Wcisła na etapie poprawiania przez Senat RP budżetu państwa na rok 2023. Teraz do posłów należy decyzja, czy trafią one do elbląskiego portu. – Liczę na to, że posłanki i posłowie z naszego regionu będą głosowali za tymi

Jak wiecie, edukacja i świadomość Obywatelek i Obywateli to podstawa jeżeli chcemy mieć w Polsce demokrację. Dlatego mam propozycję.Startuje nabór do ogólnopolskiego Turnieju „Poznajemy Senat Rzeczypospolitej”. To konkurs, który pozwoli uczniom szkół ponadpodstawowych lepiej zrozumieć znaczenie działalności Senatu RP. A przy okazji zdobyć ciekawe nagrody.Jeżeli jesteś: dyrektorką/dyrektorem/nauczycielką/nauczycielem/szkoły ponadpodstawowej;uczennicą/uczniem szkoły ponadpodstawowej;rodzicem/opiekunem prawnym uczennicy/ucznia szkoły ponadpodstawowej;sprawdź szczegóły

Minister chce ukarać Elbląg za to, że nie wypełnia wizji, marzeń i snów prezesa Kaczyńskiego, że będzie w porcie elbląskim witał pierwszy statek, który tu przypłynie – mówiłem podczas konferencji prasowej oraz apelowałem do rządu, by przestał w sprawie portu szantażować Elbląg. Podczas briefingu przypomniałem trzy wydarzenia z ostatniego okresu: Od pewnego czasu Elbląg jest

Podczas posiedzenia parlamentarnych Zespołów – ds. Młodzieży i ds. Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży dyskutowaliśmy o rozwiązaniach dla młodych. Na posiedzeniu Parlamentarnych Zespołów zdecydowaliśmy o wystąpieniu do Rządu z wnioskiem o to, by praktyki absolwenckie były płatne, merytoryczne i uwzględniając potrzeby społeczne Polski – np. jeśli na Warmii i Mazurach brakuje psychologów szkolnych, to Państwo

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz