Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 listopada, 2021

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych

Senator Jerzy Wcisła wywalczył 2 kilometry toru wodnego Kanału przez Mierzeję w kierunku Elbląga. Wciąż brakuje 800 metrów toru i obrotnicy, aby Elbląg mógł w pełni skorzystać z tej inwestycji. Jest to koszt około 60 milionów złotych. Po raz kolejny przypomniał o tym Senator podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych, którego jest przewodniczącym.

Parlamentarny Zespół Dróg Wodnych zapoznał się z informacją na temat realizacji programów rewitalizacji dla dróg wodnych: Odrzańska Droga Wodna oraz Droga Wodna Wisły, finansowania inwestycji w ramach środków na realizacje polityki spójności, a także propozycje zmian  w ustawie o żegludze śródlądowej i o zintegrowanym europejskim programie działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej NAIADES III.

Uczestnicy posiedzenia wyrazili poparcie dla polskich starań włączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej Wisły do europejskiej sieci transportowej. Zgodnie z ratyfikowanym w 2017 r. Europejskim Porozumieniem w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN), w myśl którego drogi wodne E30, E40 i E70 miały zostać przebudowane w celu osiągnięcia wyższego stopnia żeglowności. Parlamentarzystów i ekspertów zaniepokoiła informacja, że w przekonaniu Komisji Europejskiej rozwoju śródlądowych dróg wodnych nie da się pogodzić z ochroną przyrody w myśl zasady zrównoważonego rozwoju. Zdaniem członków zespołu kwestie środowiskowe nie stoją w sprzeczności z rozwojem żeglugi śródlądowej. Ich zdaniem można minimalizować wpływ nowych inwestycji na środowisko oraz prowadzić działania kompensacyjne. Przypomnieli, że niezbędne inwestycje mają na celu nie tylko poprawę żeglowności rzek, lecz także ochronę przed powodziami i suszą. Jak podkreślił przewodniczący zespołu senator Jerzy Wcisła, warto także policzyć koszty, również środowiskowe, zaniechania prac utrzymaniowych i modernizacyjnych. Chodzi, chociażby o nieskorzystanie z możliwości przeniesienia na drogi wodne części transportu kołowego, co wpisuje się, jego zdaniem, w cele zrównoważonego transportu.

Uczestnicy posiedzenia oceniali, że uzgodnienia z Komisją Europejską mają kluczowe znaczenie dla przyznania finansowania w najbliższej siedmioletniej perspektywie finansowej. Poznali najważniejsze założenia Krajowego Programu Żeglugowego do 2030 r. – nadrzędnego dokumentu, który warunkuje możliwość pozyskania unijnych środków. Będzie on wyznaczać główne cele w krótkoterminowej polityce. Długoterminowym uzupełnieniem krajowego programu są programy odrzański i wiślany. Obecnie program Odrzańska Droga Wodna jest na etapie przygotowań do konsultacji międzyresortowych. Zaś program Droga Wodna Wisły przeszedł już ten etap i oczekuje na wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu. Sam Krajowy Program, który zawiera m.in. opis sześciu zaplanowanych inwestycji, będzie niebawem poddany konsultacjom społecznym. Aktualnie w drodze przetargu ma zostać wyłoniony wykonawca na opracowanie Oceny Oddziaływania na Środowisko.

Członkowie zespołu wysłuchali także propozycji zmian w ustawie o żegludze śródlądowej, a także o założeniach programu NAIADES III. Unijny program ma na celu stwarzanie korzystnych warunków dla rozwoju branży, modernizację floty, zwiększenie zainteresowania pracowników, również zwiększenie udziału kobiet w zatrudnieniu w tym obszarze czy promocję żeglugi śródlądowej. Jednym z kierunków działań w tym zakresie ma być cyfryzacja, czyli m.in. digitalizacja usług np. uzyskiwania pozwoleń czy wprowadzenie płatności elektronicznych za korzystanie ze śluz i dróg wodnych. Parlamentarzyści postulowali utrzymanie zróżnicowanych opłat dla różnych rodzajów działalności i wykorzystywania dróg wodnych przez osoby prywatne. Uczestnicy posiedzenia mówili także, że w ramach tego programu nie zostały zaplanowane środki na cele inwestycji infrastrukturalnych.

Podczas posiedzenia zostały wręczone także akty mianowania członkom zespołu ekspertów Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych.

źródło: senat.gov.pl

Aktualności

Senator Jerzy Wcisła wywalczył 2 kilometry toru wodnego Kanału przez Mierzeję w kierunku Elbląga. Wciąż brakuje 800 metrów toru i obrotnicy, aby Elbląg mógł w pełni skorzystać z tej inwestycji. Jest to koszt około 60 milionów złotych. Po raz kolejny przypomniał o tym Senator podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych, którego jest przewodniczącym. Parlamentarny Zespół

Kongres Stanów Zjednoczonych rozważa wycofanie amerykańskich wojsk z Polski lub sankcje gospodarcze.  To odpowiedź na łamanie zasad demokracji przez polski rząd. Z taką reakcją mieliśmy ostatnio do czynienia w grudniu 1981 roku – po ogłoszeniu w Polsce stanu wojennego. Przypomnę, że już we wrześniu z trybuny Senatu ostrzegałem przed takim scenariuszem. W Elblągu jest siedziba

Zdaniem senatorów Koalicji Obywatelskiej wprowadzenie Polskiego Ładu, zwanego „pisowskim nieładem” od 1 stycznia 2022 roku jest niemożliwe. Ustawa wprowadza fundamentalne zmiany systemu podatkowego w Polsce. Robi to w wielkim chaosie, bez solidnych konsultacji społecznych, z pominięciem wiedzy i stanowisk ekspertów, wielokrotnie – po wykryciu kolejnych błędów, zmieniając prawie 700. stronicowy dokument. Rząd może wprowadzić od

Po latach przerwy „Gazeta Wyborcza” wróciła do Elbląga. W czwartek 7 października „Wyborcza” przypłynęła do naszego miasta i uruchomiła serwis Elblag.wyborcza.pl.Powrót „Wyborczej” cieszy mnie z pięciu powodów 1️⃣ Powód sentymentalnyDo Elbląga przyjechałem na chwilę, jako dziennikarz. To były lata 90. Redakcja „Wyborczej” mieściła się wtedy w Elblągu. Także początki mojego zawodu dziennikarskiego wiążą się z

Z nieskrywaną przyjemnością odwiedziłem Szkołę Podstawową nr 12 w Elblągu. Pretekstem do spotkania była uroczystość poświęcenia i przekazania społeczności szkolnej nowego sztandaru, czego niezmiernie gratuluję!Mam sentyment do tej szkoły, bo przez wiele lat uczęszczały do niej moje dzieci. Patronem szkoły jest Michał Kajka. Niewiele szkół w Elblągu nosi imię osoby, która jest stąd. A Michał

Polki i Polacy nie jeden raz udowodnili, że potrafią doskonale zorganizować się, aby obronić wolność Polski. Czego najdobitniejszym przykładem jest Polskie Państwo Podziemne, które funkcjonowało (w latach 1939 – 1945) w czasie, kiedy Polska była okupowana przez III Rzeszę i ZSRR. Przy pomniku Żołnierzy Armii Krajowej w Elblągu uczciliśmy obchody 82. rocznicy powstania Polskiego Państwa

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761

Dyrektor biura – Karolina Śluz