Jerzy Wcisła

Senator IX i X kadencji


biuro@wcisla.senat.pl

tel. 603 366 761

thin

24 listopada, 2021

Posiedzenie Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych

Senator Jerzy Wcisła wywalczył 2 kilometry toru wodnego Kanału przez Mierzeję w kierunku Elbląga. Wciąż brakuje 800 metrów toru i obrotnicy, aby Elbląg mógł w pełni skorzystać z tej inwestycji. Jest to koszt około 60 milionów złotych. Po raz kolejny przypomniał o tym Senator podczas posiedzenia Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych, którego jest przewodniczącym.

Parlamentarny Zespół Dróg Wodnych zapoznał się z informacją na temat realizacji programów rewitalizacji dla dróg wodnych: Odrzańska Droga Wodna oraz Droga Wodna Wisły, finansowania inwestycji w ramach środków na realizacje polityki spójności, a także propozycje zmian  w ustawie o żegludze śródlądowej i o zintegrowanym europejskim programie działań na rzecz rozwoju żeglugi śródlądowej NAIADES III.

Uczestnicy posiedzenia wyrazili poparcie dla polskich starań włączenia Odrzańskiej Drogi Wodnej oraz Drogi Wodnej Wisły do europejskiej sieci transportowej. Zgodnie z ratyfikowanym w 2017 r. Europejskim Porozumieniem w Sprawie Głównych Śródlądowych Dróg Wodnych o Znaczeniu Międzynarodowym (AGN), w myśl którego drogi wodne E30, E40 i E70 miały zostać przebudowane w celu osiągnięcia wyższego stopnia żeglowności. Parlamentarzystów i ekspertów zaniepokoiła informacja, że w przekonaniu Komisji Europejskiej rozwoju śródlądowych dróg wodnych nie da się pogodzić z ochroną przyrody w myśl zasady zrównoważonego rozwoju. Zdaniem członków zespołu kwestie środowiskowe nie stoją w sprzeczności z rozwojem żeglugi śródlądowej. Ich zdaniem można minimalizować wpływ nowych inwestycji na środowisko oraz prowadzić działania kompensacyjne. Przypomnieli, że niezbędne inwestycje mają na celu nie tylko poprawę żeglowności rzek, lecz także ochronę przed powodziami i suszą. Jak podkreślił przewodniczący zespołu senator Jerzy Wcisła, warto także policzyć koszty, również środowiskowe, zaniechania prac utrzymaniowych i modernizacyjnych. Chodzi, chociażby o nieskorzystanie z możliwości przeniesienia na drogi wodne części transportu kołowego, co wpisuje się, jego zdaniem, w cele zrównoważonego transportu.

Uczestnicy posiedzenia oceniali, że uzgodnienia z Komisją Europejską mają kluczowe znaczenie dla przyznania finansowania w najbliższej siedmioletniej perspektywie finansowej. Poznali najważniejsze założenia Krajowego Programu Żeglugowego do 2030 r. – nadrzędnego dokumentu, który warunkuje możliwość pozyskania unijnych środków. Będzie on wyznaczać główne cele w krótkoterminowej polityce. Długoterminowym uzupełnieniem krajowego programu są programy odrzański i wiślany. Obecnie program Odrzańska Droga Wodna jest na etapie przygotowań do konsultacji międzyresortowych. Zaś program Droga Wodna Wisły przeszedł już ten etap i oczekuje na wpis do wykazu prac legislacyjnych rządu. Sam Krajowy Program, który zawiera m.in. opis sześciu zaplanowanych inwestycji, będzie niebawem poddany konsultacjom społecznym. Aktualnie w drodze przetargu ma zostać wyłoniony wykonawca na opracowanie Oceny Oddziaływania na Środowisko.

Członkowie zespołu wysłuchali także propozycji zmian w ustawie o żegludze śródlądowej, a także o założeniach programu NAIADES III. Unijny program ma na celu stwarzanie korzystnych warunków dla rozwoju branży, modernizację floty, zwiększenie zainteresowania pracowników, również zwiększenie udziału kobiet w zatrudnieniu w tym obszarze czy promocję żeglugi śródlądowej. Jednym z kierunków działań w tym zakresie ma być cyfryzacja, czyli m.in. digitalizacja usług np. uzyskiwania pozwoleń czy wprowadzenie płatności elektronicznych za korzystanie ze śluz i dróg wodnych. Parlamentarzyści postulowali utrzymanie zróżnicowanych opłat dla różnych rodzajów działalności i wykorzystywania dróg wodnych przez osoby prywatne. Uczestnicy posiedzenia mówili także, że w ramach tego programu nie zostały zaplanowane środki na cele inwestycji infrastrukturalnych.

Podczas posiedzenia zostały wręczone także akty mianowania członkom zespołu ekspertów Parlamentarnego Zespołu Dróg Wodnych.

źródło: senat.gov.pl

Aktualności

Skonfrontujemy argumenty, zweryfikujemy informacje. Zadbałem o to, aby również elblążanki i elblążanie mogli uczestniczyć w debacie i zadawać pytania. Debata odbędzie się w dniu 6 czerwca o godzinie 17:00 w Ratuszu Staromiejskim. Mam nadzieję, że to spotkanie rozwieje wszelkie wątpliwości mieszkanek i mieszkańców. Pamiętajcie, że przyszłość portu zależy od nas wszystkich, od naszych pomysłów, zaangażowania

Nie możesz już znieść tego, jaka jest dzisiaj Polska? Masz dosyć szalejącej drożyzny? Stać Cię na coraz mniej rzeczy? Chcesz Polski wolnej, demokratycznej i europejskiej? Pójdźmy razem w Wielkim Marszu 4 czerwca w samo południe. Startujemy z Al. Ujazdowskich, skąd przejdziemy pod Kolumnę Zygmunta na Placu Zamkowym. Przebijmy ten mur. Zróbmy to jeszcze raz. Tym

Podczas poniedziałkowego spotkania w sali Biblioteki Elbląskiej wspólnie z zaproszonymi gośćmi odpowiadaliśmy na zadawane przez elblążanki i elblążan pytania oraz rozmawialiśmy o Polsce po rządach obecnej partii. Byliście świetni. Doskonale wiecie, że po PiS-ie będzie bardzo dużo sprzątania. Wiecie, które obszary wymagają działania natychmiast (zdrowie, edukacja, sądy i wiele, wiele innych). Macie mnóstwo pomysłów i

Już 22 maja w Elblągu odbędą się spotkania z parlamentarzystami KO, którzy spotkają się z mieszkańcami Elbląga. Spotkanie będzie miało charakter otwarty. Jak zapewniał na konferencji prasowej senator Jerzy Wcisła, „pytania nie będą przygotowane wcześniej na kartkach, każdy będzie mógł zadać je na dowolny, ważny dla siebie temat”. W ten sposób senator odniósł się do

Podczas 62. posiedzenia Senatu RP skierowałem do Ministra Infrastruktury Pana Andrzeja Adamczyka oświadczenie, w którym pytam m.in kiedy i czy w ogóle rząd zamierza dokończyć tę inwestycję. W oświadczeniu proszę o informację, jakie są przyczyny kolejnej zmiany decyzji zakończenia budowy tej ważnej drogi wodnej? I kiedy dokładnie zostanie wykonana cała inwestycja? Proszę też o informacje,

W trybie pilnym w imieniu swoim oraz Krzysztofa Brejzy i Marcina Bosackiego domagamy się zwołania posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w celu wyjaśnienia faktu znalezienia pod Bydgoszczą rosyjskiej rakiety wojennej Ch-55 oraz tego, że przez około cztery miesiące nikt rakiety nie szukał, a nawet gdy została przypadkowo znaleziona, to przez kolejne dni nikt jej nie zabezpieczył

KONTAKT

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

biuro@wcisla.senat.pl


Dyrektor biura – Karolina Śluz

Hetmańska 31, Elbląg (biuro główne)

Jesteśmy także w:

Braniewie przy ul. Gdańskiej 20

Lidzbarku Warmińskim przy ul. Plac Wolności 5

Tel. 603 366 761