thin

Posłowie PiS przeciwko pieniądzom dla Elbląga

Posłowie PiS zagłosowali przeciwko dodatkowym pieniądzom na inwestycje dla Elbląga i regionu. Do wzięcia było 250 mln złotych, m.in. na przygotowanie elbląskiego portu do Przekopu Mierzei. Lecz posłowie partii rządzącej — również Ci wybrani przez elblążanki
i elblążan —  zdecydowali inaczej.


Elbląg oraz region miał szansę na dodatkowe pieniądze na inwestycje lokalne. Stało się to dzięki poprawkom Senatu do budżetu państwa na rok 2022.

Kiedy w Senacie udało nam się wygospodarować dodatkowe pieniądze na inwestycje w naszym regionie, zaapelowałem do posłów, których wybrali mieszkańcy Elbląga i okolic, aby zagłosowali za dodatkowymi pieniędzmi na projekty lokalne mówi senator Jerzy Wcisła. Dodam, że posłowie są dzisiaj w komfortowej sytuacji. Wystarczyłoby, aby kilku posłów prawicy poparło te poprawki. Mogli zachować się tak, jak oczekują od nich wyborcy, a nie kierownictwo partyjne.

Przeciwko 250 mln złotych dla Elbląga i regionu, podczas posiedzenia Sejmu w dn. 27 stycznia zagłosowali posłowie: Zbigniew Babalski, Robert Gontarz, Leonard Krasulski oraz Adam Ołdakowski.

Wymienieni posłowie zagłosowali przeciwko pieniądzom na:

– 20 mln zł na zabezpieczenie przeciwpowodziowe Elbląga
Przypomnę, że Elbląg miał już przyznaną kwotę 100 mln zł w ramach II etapu kompleksowego zabezpieczenia Żuław. Niestety, realizacja programu w części dotyczącej naszego regionu z nieznanych powodów została zatrzymana. Całość zadania o wartości 64 mln zł dotyczy zabezpieczenia lewego brzegu rzeki Elbląg na odcinku od ul. Mostowej do alei Tysiąclecia.

– 50 mln zł na realizację zadań z obszaru bezpieczeństwa powodziowego na Żuławach, w tym w powiecie nowodworskim, co wpłynie na poprawę bezpieczeństwa powodziowego subregionu elbląskiego.

– 20 mln zł na Przekop Mierzei
To strategiczna inwestycja dla całego regionu, jest dokończeniem inwestycji budowy kanału przez Mierzeję. Niestety projekt rządowy nie obejmuje wszystkich koniecznych inwestycji w Porcie Morskim w Elblągu, dlatego na 2022 rok zabezpieczyliśmy kwotę 20 mln zł na to zadanie. Przypomnę, że chodzi m.in. o budowę obrotnicy i pogłębienie torów wodnych do nabrzeży portowych. Bez tych inwestycji nie zostanie wykorzystany potencjał portu – szacowany na 1,5 mln ton przeładunków rocznie – wygenerowany dzięki budowie kanału przez Mierzeję. 

– 100 mln z na połączenie z Via Carpatią
Dla wykorzystania możliwości portu w Elblągu, ale także Gdańska i Gdyni wielkie znaczenie będzie miało połączenie drogowe z Via Carpatią. Taką możliwość stwarza połączenie Via Carpatii z Via Balticą. Ta inwestycja realizowana będzie wprawdzie w województwie podlaskim, ale bez niej ruch towarowy we wschodniej Polsce będzie kierował się do portu w Kłajpedzie, a nie do naszych portów. W budżecie zabezpieczyliśmy 100 mln zł na to przedsięwzięcie.

– 40 mln zł na połączenie z A1
Innym ważnym połączeniem dla mieszkańców naszego regionu, ale także dla gospodarki – w tym także dla portu – jest udrażnianie połączenia z autostradą A1. Przypomnę, że po zbudowaniu tej autostrady, nastąpił bardzo szybki wzrost przeładunków w Porcie Gdańsk. W budżecie zamieściliśmy kwotę 40 mln zł m.in. na opracowanie i przygotowanie dokumentacji dla obwodnicy Malborka – to tzw. wąskie gardło na tej trasie. Dodam, że trwają prace nad projektem przebudowy S22 na odcinku Elbląg-Malbork.

– 20 mln złotych na program „Bądź zdrów na Warmii i Mazurach!” Senatorowie poparli też wniosek o wsparcie kwotą 20 mln zł program regionalnego „Bądź zdrów na Warmii i Mazurach!”. W ramach programu zostaną zrealizowane inwestycje o wartości ponad 500 mln zł w ponad dwudziestu szpitalach i innych placówkach w naszym województwie, m.in. w Elblągu, Iławie, Bartoszycach, Działdowie i Morągu.

Wyborcy ocenią, czy taka postawa „ich” przedstawicieli w Sejmie zasługuje na uznanie.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.