thin

4 października, 2019

PROGRAM NA X KADENCJĘ SENATU: 2019-2023

Są cele, które można zrealizować siłą indywidualnej aktywności i przedsiębiorczości. Większość spraw wymaga jednak pozyskania sojuszników. W Senacie nadchodzącej kadencji mamy dużą szansę na uzyskanie większości demokratycznej, która pozwoli pracować skutecznie dla Elbląga, regionu i praworządności.

To szansa dla celów, które określiliśmy w programie Koalicji Obywatelskiej i w programach regionalnych oraz lokalnych. Poniżej przedstawiam te cele, które stawiam sobie indywidualnie, jako realne wyzwanie.

1.MAŁY RUCH GRANICZNY (MRG) rozszerzony i dla całego regionu. Tereny przygraniczne, tracą, bo są peryferyjne, ale mogą zyskiwać, bo sprzyja temu styk różnych rynków, kultur, społeczności. Nie ma też nic złego w handlu przygranicznym. Wiele dzisiejszych firm zaczynało od tzw. „szczęk”,w których sprzedawano towar z Berlina. Dlatego zrobię wszystko, by MRG nie tylko przywrócić, ale objąć nim całe nasze województwo i rozszerzyć o morskie przejścia graniczne, by ułatwić turystykę wodną.



2.ELBLĄG Z GDAŃSKIEM W JEDNYM OBSZARZE METROPOLITARNYM
Ta idea, korzystna dla Elbląga ma już na Pomorzu wielu sympatyków, z którymi łączy mnie takie samo myślenie o Polsce. Przeforsujemy ją, a jednym z pierwszych efektów będą szybkie połączenia komunikacyjne. Ważne: współpracy z Gdańskiem nie przeszkadza fakt, że oba miasta leżą w innych województwach.

3.PRZYWRÓCENIE BEZPIECZEŃSTWA PRZECIWPOWODZIOWEGO
Program zabezpieczenia przeciwpowodziowego Żuław musi zostać przywrócony, a wraz z nim zaniechane przez obecny rząd zadania: zabezpieczenie Bulwar Zygmunta Augusta, wzmocnienie wałów w Nowakowie i wokół Zalewu Wiślanego oraz budowa zbiorników retencyjnych w Elblągu: na Srebrnym Potoku i na potoku Dębica. Wartość tych inwestycji to ponad 130 mln zł. Trzy kolejne cele mogą być trampoliną rozwojową dla Elbląga, pod warunkiem, że zostaną potraktowane odpowiedzialnie, a nie tylko propagandowo. Muszą być rozpatrywane jako jednolita strategia przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu i transportowemu Elbląga i regionu.

4.PORT MORSKI W ELBLĄGU W SIECI EUROPEJSKIEJ
Port w Elblągu jest ujęty w sieci europejskich portów śródlądowych. Należy do prowadzić do realizacji Konwencji AGN, którą Polska podpisała, ale nie realizuje. By tak się stało musi być wykonany kanał przez Mierzeję łącznie z przystosowaniem portu oraz połączeniem portu z Wisłą, a Wisły z Dnieprem oraz przez Wartę i Noteć z Odrą, Dunajem i zachodnią Europą. To są warunki dla IV portu RP, przeładunków na poziomie 1-2 mln ton, 700 nowych miejsc pracy i wykorzystania walorów turystycznych Zalewu Wiślanego (kolejne 2.000 miejsc pracy)!

5.SZYBKA KOLEJ ŁĄCZĄCA ELBLĄG Z GDAŃSKIEM I WARSZAWĄ
Pomysł obecnego rządu, by szybką koleją z Gdańska do Warszawy jeździć przez Grudziądz i Włocławek należy natychmiast wyrzucić i zastąpić koncepcją: Gdańsk – Elbląg – Iława – Warszawa.

6.SZYBKIE UKOŃCZENIE DROGI S16, która połączy porty w Gdańsku i Elblągu z Via Carpatią, a przez nią z rynkami Europy wschodniej i południowej. Obecny rząd wydaje się bardziej zatroskany rozwojem Kłajpedy niż Gdańska i Elbląga.

Proszę o Wasze wsparcie. Proszę o Wasz głos. Zapewniam, że rozliczę się z powierzonego mi zaufania.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.