Jerzy Wcisła – Senator RP

Rząd kombinuje, Elbląg traci. Wojska polskie i NATO nie wiedzą, że kanał przez Mierzeję Wiślaną ma być militarny

Od trzech miesięcy prowadzę dialog i korespondencję z ministrem obrony narodowej na temat kanału przez Mierzeję. Okazuje się, że wojsko – w tym NATO – nie wie, że dla nich buduje się kanał. To ważna informacja dla Elbląga.

Senator Jerzy Wcisła podkreślił, że kanał przez Mierzeję od zawsze był planowany jako łączący port w Elblągu z morzem. Dotyczy to także koncepcji współczesnej, realizowanej od 1996 roku.

-Medialnie koncepcję tę realizuje także rząd PiS, zapowiadając, że buduje kanał po to, by Elbląg stał się IV portem Rzeczpospolitej. Niestety, formalnie kanał jest budowany tylko dla celów związanych z bezpieczeństwem Polski. W ustawie o budowie kanału z lutego 2017 r. nie ma ani jednej wzmianki o tym, by pełnił on funkcje transportowe i miał służyć podniesieniu zdolności przeładunkowych portu w Elblągu – wyjaśniał senator Jerzy Wcisła.

Jakie ma to znaczenie? – Koszty takich zapisów już ponosi miasto Elbląg, gdyż wniosek o wsparcie ze środków unijnych inwestycji związanych z dostosowaniem portu elbląskiego do parametrów kanału przez Mierzeję, został przez Komisję Europejską odrzucony, gdyż kanał nie jest budowany po to, by zwiększać przeładunki w elbląskim porcie. W efekcie Elbląg stracił już ok. 200 mln zł przez politykę rządów PiS w sprawie tej inwestycji – uważa senator Wcisła.

W związku z militarnym charakterem kanału senator Wcisła zapytał ministra obrony narodowej, na czym polega jego znaczenie dla zadań transportowych sił zbrojnych?

-Wiceminister Wojciech Skurkiewicz stwierdził, że kanał budowany jest „na potrzeby realizacji przemieszczeń personelu i sprzętu Sił Zbrojnych RP oraz wojsk sojuszniczych, czyli NATO”. Zadałem więc następne pytania. Czy rząd RP uzgadniał tą inwestycję z siłami sojuszniczymi? Czy polski rząd wystąpił do NATO z wnioskiem o środki finansowe na realizację inwestycji ważnej dla strategii obronnej NATO? Czy priorytetowa inwestycja dla bezpieczeństwa Państwa może nie zostać zrealizowana, bo 5 lat po jej rozpoczęciu rząd wpadł na pomysł, by ok. 3-5 proc kosztów jej realizacji pokrył samorząd? – mówił Jerzy Wcisła.

Jak podkreśla senator Wcisła, minister odpowiedział tylko, że środki NATO mogą być pozyskiwane jedynie na budowę, rozbudowę i remonty infrastruktury wojskowej (instalacji militarnych).

-Co oznacza, że Polska nie wystąpiła do NATO o współfinansowanie jego budowy, nie uzgadniała tej inwestycji z sojusznikami z NATO, w tym z Dowództwem Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód stacjonującym w Elblągu i że nie jest ona traktowana, jako infrastruktura wojskowa – zaznacza senator Jerzy Wcisła.

źródło: portel.pl


Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT