thin

30 października, 2017

Senator Wcisła o reformie oświaty, przekopie i odwołaniu prezesa elbląskiego sądu

Miliard złotych miała kosztować reforma oświaty. Jej skutki to także 6,5 tysięcy zlikwidowanych etatów nauczycielskich. MEN twierdzi, że dane są zawyżone. — Wystąpiliśmy do NIK-u o zbadanie tej sytuacji — mówi senator Jerzy Wcisła (PO).

 
W Senacie powstał Zespół Monitorowania Praworządności, którego pierwszym działaniem było sprawdzenie, jakie skutki – osobowe i finansowe – pociągnęła za sobą reforma oświaty. — Dane ze Związku Nauczycielstwa Polskiego wskazują że reforma zaowocowała zwolnieniem około 6,5 tysiąca nauczycieli. 12 tysięcy pedagogów zmieniło także zakres swojej pracy: obniżono im pułap pracy a co za tym idzie także zarobki. 5 tysięcy nauczycieli pracuje w innych szkołach, a 2 tysiące poszło na urlopy zdrowotne lub wcześniejsze emerytury — wyliczał senator Jerzy Wcisła, podczas poniedziałkowej (30.10) konferencji prasowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpiera argumenty twierdząc, że liczby są zawyżone, a według ich danych w ciągu najbliższych dwóch lat powinno przybyć 10 tysięcy nauczycielskich stanowisk. — Urzędnicy ministerstwa twierdzą, że ciągle liczą skutki reformy. Chcąc im w tym pomóc wystąpiliśmy do Najwyższej Izby Kontroli o kompleksowe zbadanie stanu i skutków reformy oświaty. Chcemy wiedzieć, ilu nauczycieli straciło pracę lub dla ilu zmienił się jej zakres bądź charakter. Chcemy także znać koszty, jakie poniosły samorządy w związku z reformą. Czekamy na raport — mówi. Jerzy Wcisła przewodniczy także Parlamentarnemu Zespołowi Rozwoju Dróg Wodnych, który całkiem niedawno rozpoczął swoje prace. Podstawowym obszarem działania zespołu będzie żegluga śródlądowa, turystyczna i transportowa, bez pomijania innych aspektów związanych z rzekami i kanałami, takich jak: bezpieczeństwo powodziowe, energetyka czy ekologia. Zespół będzie współpracował z ekspertami złożonymi z naukowców, działaczy i osób zaangażowanych w sprawy rozwoju dróg wodnych, którzy będą doradzali także w sprawach dotyczących Elbląga i inwestycji związanej z budową kanału przez Mierzeję Wiślaną. — Musimy bowiem zbudować sieć dróg śródlądowych, by Elbląg po przekopie nie był jedynie portem docelowym dla żeglugi towarów, ale Warszawa, Bydgoszcz czy dalej – Europa Zachodnia. Rząd PiS wprawdzie podpisał konwencję AGN i zadeklarował gotowość rozwijania i rewitalizacji polskich dróg wodnych, ale okazało się, że międzynarodowa droga wodna E 70, która jest ważna dla portu elbląskiego, nie będzie zrobiona — komentuje senator. W 2011 roku został złożony wniosek o rewitalizację drogi E70 do klasy 2, czyli gwarantującej pływanie jednostką o zanurzeniu 1,6-1,8 metra. — Dziś słyszymy, że zamiast o rewitalizacji drogi trzeba myśleć o budowie kanału lateralnego, czyli zbudowaniu nowej rzeki. Badań nie ma, nikt nie wie, ile to będzie kosztowało i czy w ogóle jest woda na to, żeby taki kanał w Polsce powstał. To równa się temu, że na chwilę obecną nie ma koncepcji na to, żeby port elbląski połączyć ze śródlądziem — dodaje Jerzy Wcisła. Senator złożył także do Zbigniewa Ziobry, Ministra Sprawiedliwości wniosek o wycofanie się ministra z decyzji odwołującej sędziego Marka Omelana ze stanowiska prezesa Sądu Okręgowego w Elblągu. Według senatora zastosowany tryb odwołania doprowadził do sytuacji, w której osoba obwiniana i ukaraną utratą stanowiska nie była o tej decyzji poinformowana ani tym bardziej wysłuchana. Jerzy Wcisła wskazuje, że metody te przypominają bardziej średniowieczne „polowania na czarownice”. — W ten sposób pan minister łamie podstawową zasadę sprawiedliwości mającą swoje korzenie w starożytnym Rzymie i po wyłomie w średniowieczu, na trwale obecna jest jako filar cywilizacyjnych zasad. Marek Omelan to sędzia z 40 letnim nienagannym stażem pracy w wymiarze sprawiedliwości. Dlatego proszę o przeprowadzenie normalnej, zgodnej ze standardami procedury ustalenia faktów w tej sprawie — kończy senator.


Spotkaliśmy się w gronie parlamentarzystów, żuławskich samorządowców oraz przedstawicieli instytucji, aby omówić kluczowe kwestie związane z naszym regionem. Tematami głównymi były działania przeciwpowodziowe oraz adaptacja do zmian klimatycznych. Omawialiśmy między innymi: aktualizację Programu Żuławskiego uwzględniającego zadania przeciwpowodziowe, konieczność wsparcia obszaru Żuław w polityce rozwoju na szczeblu krajowym, wzmocnienie obsługi inwestycyjnej Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej, uwzględnienie

Na Nowy Rok mam dobrą wiadomość. Droga wodna, która ma połączyć port w Elblągu z Bałtykiem zostanie dokończona i statki będą mogły wreszcie dopłynąć do elbląskiego portu. Powtarzam: do elbląskiego, a nie jak zamierzał rząd PiSu – państwowego portu w Elblągu. Warto dodać, że wbrew temu, co wykrzykiwali politycy PiS w ostatnim okresie, że droga

Warmia i Mazury, graniczące z Rosją, będą reprezentowane w senackiej Komisji Obrony Narodowej. Senator Jerzy Wcisła został ponownie wybrany na stanowisko wiceprzewodniczącego tej komisji. Decyzja została podjęta jednogłośnie przez członków komisji podczas piątkowego (22 grudnia) posiedzenia. Wypowiadając się na temat powierzonego mu zadania, senator Wcisła podkreślił, że bezpieczeństwo kraju to sprawa priorytetowa, zwłaszcza w obliczu

Szanowni Państwo,  w tę wyjątkową porę Bożego Narodzenia pragnę z serca złożyć Państwunajserdeczniejsze życzenia. Niech te święta będą dla Państwa czasempełnym ciepła, radości i niezapomnianych chwil spędzonych w gronienajbliższych. Niech ta magiczna atmosfera niesie ze sobą spokój i wzajemną życzliwość,dodając otuchy i nadziei na lepsze jutro. Z okazji Bożego Narodzenia życzę Państwu mnóstwa zdrowia, spokoju orazspełnienia

Dzisiaj, 42 lata po wprowadzeniu stanu wojennego, w Senacie RP przyjęliśmy uchwałę upamiętniającą ofiary stanu wojennego. Byłem Senatorem prezentującym tę uchwałę na posiedzeniu Senatu. W ten sposób uczciliśmy pamięć tych, którzy w stanie wojennym bronili wolności. Pamięć obywatelek i obywateli, przeciwko którym wyprowadzano w Polsce czołgi na ulice. Pamięć Polek i Polaków, których odwaga i

Powołaliśmy Warmińsko-Mazurski Zespół Parlamentarny. Przewodniczącym został Jacek Protas, ja zostałem wiceprzewodniczącym. Jeden z pierwszych celów: włączenie do budżetu państwa zadania dokończenia budowy drogi wodnej łączącej port w Elblągu z Bałtykiem. Zespół będzie pracować w składzie: Elżbieta Gelert, Jolanta Piotrowska, Ewa Kaliszuk, Maciej Wróbel, Janusz Cichoń, Stanisław Gorczyca, Paweł Papke, Anna Wojciechowska, Marcin Kulasek.