Jerzy Wcisła – Senator RP

Senator Wcisła o reformie oświaty, przekopie i odwołaniu prezesa elbląskiego sądu

Miliard złotych miała kosztować reforma oświaty. Jej skutki to także 6,5 tysięcy zlikwidowanych etatów nauczycielskich. MEN twierdzi, że dane są zawyżone. — Wystąpiliśmy do NIK-u o zbadanie tej sytuacji — mówi senator Jerzy Wcisła (PO).

 
W Senacie powstał Zespół Monitorowania Praworządności, którego pierwszym działaniem było sprawdzenie, jakie skutki – osobowe i finansowe – pociągnęła za sobą reforma oświaty. — Dane ze Związku Nauczycielstwa Polskiego wskazują że reforma zaowocowała zwolnieniem około 6,5 tysiąca nauczycieli. 12 tysięcy pedagogów zmieniło także zakres swojej pracy: obniżono im pułap pracy a co za tym idzie także zarobki. 5 tysięcy nauczycieli pracuje w innych szkołach, a 2 tysiące poszło na urlopy zdrowotne lub wcześniejsze emerytury — wyliczał senator Jerzy Wcisła, podczas poniedziałkowej (30.10) konferencji prasowej. Ministerstwo Edukacji Narodowej odpiera argumenty twierdząc, że liczby są zawyżone, a według ich danych w ciągu najbliższych dwóch lat powinno przybyć 10 tysięcy nauczycielskich stanowisk. — Urzędnicy ministerstwa twierdzą, że ciągle liczą skutki reformy. Chcąc im w tym pomóc wystąpiliśmy do Najwyższej Izby Kontroli o kompleksowe zbadanie stanu i skutków reformy oświaty. Chcemy wiedzieć, ilu nauczycieli straciło pracę lub dla ilu zmienił się jej zakres bądź charakter. Chcemy także znać koszty, jakie poniosły samorządy w związku z reformą. Czekamy na raport — mówi. Jerzy Wcisła przewodniczy także Parlamentarnemu Zespołowi Rozwoju Dróg Wodnych, który całkiem niedawno rozpoczął swoje prace. Podstawowym obszarem działania zespołu będzie żegluga śródlądowa, turystyczna i transportowa, bez pomijania innych aspektów związanych z rzekami i kanałami, takich jak: bezpieczeństwo powodziowe, energetyka czy ekologia. Zespół będzie współpracował z ekspertami złożonymi z naukowców, działaczy i osób zaangażowanych w sprawy rozwoju dróg wodnych, którzy będą doradzali także w sprawach dotyczących Elbląga i inwestycji związanej z budową kanału przez Mierzeję Wiślaną. — Musimy bowiem zbudować sieć dróg śródlądowych, by Elbląg po przekopie nie był jedynie portem docelowym dla żeglugi towarów, ale Warszawa, Bydgoszcz czy dalej – Europa Zachodnia. Rząd PiS wprawdzie podpisał konwencję AGN i zadeklarował gotowość rozwijania i rewitalizacji polskich dróg wodnych, ale okazało się, że międzynarodowa droga wodna E 70, która jest ważna dla portu elbląskiego, nie będzie zrobiona — komentuje senator. W 2011 roku został złożony wniosek o rewitalizację drogi E70 do klasy 2, czyli gwarantującej pływanie jednostką o zanurzeniu 1,6-1,8 metra. — Dziś słyszymy, że zamiast o rewitalizacji drogi trzeba myśleć o budowie kanału lateralnego, czyli zbudowaniu nowej rzeki. Badań nie ma, nikt nie wie, ile to będzie kosztowało i czy w ogóle jest woda na to, żeby taki kanał w Polsce powstał. To równa się temu, że na chwilę obecną nie ma koncepcji na to, żeby port elbląski połączyć ze śródlądziem — dodaje Jerzy Wcisła. Senator złożył także do Zbigniewa Ziobry, Ministra Sprawiedliwości wniosek o wycofanie się ministra z decyzji odwołującej sędziego Marka Omelana ze stanowiska prezesa Sądu Okręgowego w Elblągu. Według senatora zastosowany tryb odwołania doprowadził do sytuacji, w której osoba obwiniana i ukaraną utratą stanowiska nie była o tej decyzji poinformowana ani tym bardziej wysłuchana. Jerzy Wcisła wskazuje, że metody te przypominają bardziej średniowieczne „polowania na czarownice”. — W ten sposób pan minister łamie podstawową zasadę sprawiedliwości mającą swoje korzenie w starożytnym Rzymie i po wyłomie w średniowieczu, na trwale obecna jest jako filar cywilizacyjnych zasad. Marek Omelan to sędzia z 40 letnim nienagannym stażem pracy w wymiarze sprawiedliwości. Dlatego proszę o przeprowadzenie normalnej, zgodnej ze standardami procedury ustalenia faktów w tej sprawie — kończy senator.

Bezpieczeństwo ma wiele wymiarów.Podczas konferencji skupiliśmy się na jednym z nich — bezpieczeństwie na drogach.Każdego roku na polskich drogach ginie blisko 2 tysiące osób, a prawie 25 tysięcy zostaje rannych. Za tymi liczbami kryją się dramaty rodzin, które z dnia na dzień tracą swoich bliskich.Ale istnieje też inne, mniej widoczne zagrożenie, o którym musimy mówić

W Gdyni, podczas Forum Gospodarki Morskiej, spotkali się wszyscy, którzy odgrywają istotną rolę w kształtowaniu polskiej gospodarki morskiej.Wraz z Dyrektorem Portu Morskiego w Elblągu, Arkadiuszem Zglińskim, mieliśmy okazję porozmawiać z Ministrem Arkadiuszem Marchewką. Była to bardzo dobra i konstruktywna rozmowa – Pan Minister doskonale rozumie potrzeby Elbląga i z zaangażowaniem wspiera rozwój naszego portu.Podczas jednej

W miniony weekend Olsztyn stał się centrum młodzieżowej debaty o przyszłości Polski.Podczas obrad Parlamentu Młodych Rzeczypospolitej Polskiej młodzi ludzie wcielili się w rolę parlamentarzystów – przedstawiali swoje pomysły, dyskutowali o najważniejszych wyzwaniach społecznych i, co najcenniejsze, pokazali, jak bardzo zależy im na wspólnej przyszłości naszego kraju.To wydarzenie zawsze ma dla mnie szczególne znaczenie. Praca z

Elbląg – miejsce ważnej debaty o przyszłości polskich miast i utraconej subregionalności Miasto Elbląg stało się dziś areną istotnej rozmowy o kierunkach rozwoju polskich samorządów. W 35. rocznicę pierwszego spotkania prezydentów miast dyskutujemy o tym, jak samorządy subregionalne mogą skuteczniej działać w nowej rzeczywistości – od strategii rozwoju kraju, przez finansowanie projektów lokalnych, aż po

W Warszawie odbyło się posiedzenie Żuławskiego Zespołu Parlamentarnego, podczas którego głównym tematem obrad stały się… bobry!Dlaczego?Bo na Żuławach tych niezwykle pracowitych „budowniczych” jest po prostu zbyt wiele. Efekt? Fragmenty wałów przeciwpowodziowych zapadają się z powodu licznych nor i tuneli, które te zwierzęta drążą. To realne zagrożenie powodziowe!Marek Opitz, prezes „Klubu Nowodworskiego” (którego jestem współzałożycielem), przedstawił

Bardzo owocne i konstruktywne spotkanie robocze z Wiceministrem Infrastruktury, dr. Arkadiuszem Marchewką! Rozmawialiśmy o strategii rozwoju dróg wodnych i portów śródlądowych, ze szczególnym uwzględnieniem Portu w Elblągu. Niestety, nasze działania toczą się w trudnym kontekście – mierzymy się z katastrofalnie niskimi stanami wód na Wiśle oraz gwałtownymi deszczami nawalnymi, które spowodowały powodzie w Elblągu i

Biuro Senatora RP Jerzego Wcisła

Elbląg

82-300

ul. Hetmańska 31

Braniewo

14-500

ul. Gdańska 20

Lidzbark Warmiński

11-100

Plac Wolności 5

Dyrektor Biura

Karolina Śluz

tel. 603 366 761

biuro@wcisla.senat.pl

Projekt i wykonanie Wysocki Wsparcie IT